ps2013-049-02-010-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-049-02-010-008.u1.p1.s2
Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti / sněmovní tisk 411 / - druhé čtení ps2013-049-02-010-008.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-049-02-010-008.u1.p2.s2
Pane místopředsedo , prosím , ujměte se slova . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené dámy , vážení pánové , ve druhém čtení se vracíme k projednávání vládního návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s3
Jedná se o právní předpis zastřešující národní rozpočtový rámec a definující jeho hlavní principy a zásady . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s4
Úzce na něj navazují návrhy zákonů o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s5
Předkládaná právní norma vymezuje dlouhodobé směřování veřejných financí v České republice . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s6
Jejím hlavním cílem je zajistit jejich zdraví a udržitelnost , tedy poskytnout dostatečný prostor pro realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistit respektování mezinárodních závazků , a to i v případě běžných výkyvů hospodářského cyklu . ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s7
Ústavní zákon pomůže zlepšit celkové hospodaření České republiky , posílit transparentnost a efektivnost veřejných financí a ve výsledku též podpoří konkurenceschopnost české ekonomiky . ps2013-049-02-010-008.u2.p2.s1
Zároveň si dovolím upozornit , že příprava ústavního zákona sleduje některé požadavky v roce 2011 reformovaného Paktu o stabilitě a růstu . ps2013-049-02-010-008.u2.p2.s2
Návrh je také součástí transpozice směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu , která měla proběhnout již do konce roku 2013 . ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s1
Státu a územním samosprávným celkům je návrhem uloženo dbát o zdravé a udržitelné veřejné finance jakožto nutnou podmínku pro podporu hospodářského a společenského rozvoje , který umožňuje dosažení vysoké zaměstnanosti a zajištění mezigenerační soudržnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s2
Zdravé a udržitelné veřejné finance patří mezi hlavní zásady koordinace hospodářských politik členských států Evropské unie upravené Smlouvou o fungování Evropské unie , která je považuje za prostředek posilující podmínky pro stabilitu cen a silný udržitelný růst podpořený finanční stabilitou , což napomáhá k dosažení cílů v oblasti udržitelného růstu a zaměstnanosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s3
V Paktu o stabilitě a růstu navazujícím na smlouvu se pak všechny členské státy zavázaly dodržovat tzv . střednědobý rozpočtový cíl , jenž má umožnit rychlý pokrok směrem k udržitelnosti veřejných financí a vytvořit prostor pro rozhodování vlády při nakládání s rozpočtem , a to především pokud jde o potřeby veřejných investic . ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s1
Předkládaný návrh dále řeší rozpor mezi odpovědností vlády za dodržování mezinárodních závazků v oblasti fiskální disciplíny a nástroj , kterým k tomu disponuje . ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s2
Vláda přímo kontroluje jen vybrané ústřední vládní instituce , nicméně fiskální a rozpočtová politika je realizována všemi úrovněmi vlády v nejširším slova smyslu . ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s3
Ústavní zákon proto vychází ze shodného institucionálního pokrytí , jaké je používáno pro rozpočtový dohled v Evropské unii . ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s4
Veřejné instituce návrh na ústavní úrovni zavazuje k tomu , aby při výkonu své činnosti dodržovaly pravidla transparentnosti , účelnosti , hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi . ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s1
Těžiště navrhované úpravy spatřuji v zavedení nových číselných fiskálních pravidel , která jsou ve svém základu zakotvena již na úrovni ústavního zákona . ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s2
Za základní fiskální pravidlo považuji pravidlo pro stanovení celkových výdajů sektoru veřejných institucí . ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s3
Jeho smyslem je , aby veřejné finance ve střednědobém horizontu se nacházely v blízkosti střednědobého rozpočtového cíle . ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s4
Od souladu s pravidlem stanovených celkových výdajů sektoru veřejných institucí bude odvozován výdajový rámec státních rozpočtů a rozpočtů státních fondů . ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s1
V navazující právní úpravě je dále navržen automatický nápravný mechanismus , který by měl veřejné finance ke střednědobému rozpočtovému cíli trvale vracet . ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s2
Principiální pravidlo je konzistentní s požadavky Smlouvy o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii . ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s3
Specifické pravidlo je navrhováno pro jednotlivé územní samosprávné celky , které v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí budou hospodařit tak , aby výše jejich individuálních celkových dluhů nepřekročila mez stanovenou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s4
Pro případ nedostatečné účinnosti uvedených pravidel promítajících se do nárůstu zadluženosti sektoru vložených financí je navrženo zavedení dluhové hranice 55 % HDP , při jejichž dosažení se v sektoru veřejných institucí uplatní opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí . ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s5
Stejně jako u předcházejících číselných fiskálních pravidel je konkrétní podoba pravidla definována zejména návrhem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s1
V neposlední řadě je ústavním zákonem navrženo zřídit Národní rozpočtovou radu , která bude působit jako nezávislý odborný orgán v oblasti fiskální a rozpočtové politiky . ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s2
Jejím úkolem bude sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných financí a zejména pak dodržování ústavním zákonem zavedených pravidel , která bude také hodnotit . ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s3
Předseda a další dva členové rady budou voleni Poslaneckou sněmovnou . ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s4
Podrobnosti týkající se jejich fungování budou stanoveny zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s3
Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru , iniciativně tento tisk projednal výbor pro zdravotnictví . ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s4
Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 411 / 1 až 5 . ps2013-049-02-010-008.u3.p2.s1
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-049-02-010-008.u3.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , pan ministr tady hlavní principy těchto tří souvisejících zákonů , především tedy ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti , již řekl , takže o tom hovořit nebudu , omezím se pouze na usnesení rozpočtového výboru , se kterým bych vás seznámil . ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s3
Jinak předpokládám , že po otevření jednotlivých bodů , tří , které spolu souvisejí , bude otevřena sloučená rozprava . ps2013-049-02-010-008.u5.p1.s1
Zatím nikdo nenačetl tento návrh . ps2013-049-02-010-008.u6.p1.s1
Dobře , tak já to navrhuji , abychom potom sloučili rozpravu jak obecnou , tak podrobnou u bodů 8 , 9 a 10 . ps2013-049-02-010-008.u6.p2.s1
Nyní bych vás seznámil tedy s usnesením rozpočtového výboru k vládnímu návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-010-008.u6.p2.s2
Je to usnesení z 29 . schůze ze dne 14 . října 2015 . ps2013-049-02-010-008.u6.p3.s1
Po úvodním slově náměstka ministra financí Gregora , zpravodajské zprávě Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti , sněmovní tisk 411 (předsedající žádá o klid) , schválila bez připomínek , a zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR , což jsem také učinil . ps2013-049-02-010-008.u6.p4.s1
Jinak se potom hlásím do obecné rozpravy . ps2013-049-02-010-008.u6.p4.s2
Sloučené , předpokládám , pokud bude . ps2013-049-02-010-008.u7.p1.s1
Ano . ps2013-049-02-010-008.u7.p1.s2
O vašem návrhu nechám hlasovat po zprávách zpravodajů , když dovolíte , jestli s tím takto souhlasíte . ps2013-049-02-010-008.u7.p2.s1
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru pan poslanec Martin Plíšek , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-049-02-010-008.u7.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-010-008.u8.p1.s1
Vážená paní předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás informoval o usnesení z ústavněprávního výboru z 34 . schůze ze dne 3 . června 2015 . ps2013-049-02-010-008.u8.p2.s1
Po odůvodnění náměstka ministra financí a zpravodajské zprávě ústavněprávní výbor přerušuje projednávání tisku 411 a za druhé žádá předsedu Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka o svolání schůze zástupců všech poslaneckých klubů k návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti za účelem nalezení dostatečné podpory pro přijetí tohoto návrhu ústavního zákona . ps2013-049-02-010-008.u8.p3.s1
Já k tomu jenom dodávám , že podle mých informací ke svolání tohoto jednání zástupců všech poslaneckých klubů nedošlo . ps2013-049-02-010-008.u8.p3.s2
Proto avizuji , že se hlásím do rozpravy a dovolím si Poslanecké sněmovně navrhnout procedurálně další postup . ps2013-049-02-010-008.u8.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s1
Ano , děkuji . ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s2
Nyní prosím zpravodajku výboru pro zdravotnictví paní poslankyni Soňu Markovou , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s3
Paní poslankyni Markovou nevidím , tak bych poprosila někoho z výboru pro zdravotnictví , zda by se ujal zpravodajské zprávy . ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s4
Už je zde . ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s5
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , omlouvám se za zdržení . ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s3
Zdravotní výbor tisky projednal , ale bez jakéhokoli usnesení . ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s4
V podstatě se k němu nijak nevyjádřil , tak to řeknu . ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s2
A v tuto chvíli bychom se měli hlasováním vypořádat s procedurálním návrhem pana poslance Votavy na sloučení obecné rozpravy - podrobnou nemůžeme sloučit , protože pozměňovací návrhy musejí být k jednotlivým zákonům zvlášť - sloučení obecné rozpravy k bodům 8 , 9 a 10 . Svolám kolegy z předsálí . ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s3
A dříve , než zahájím hlasování , všechny vás odhlásím . ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s4
Prosím , abyste se znovu přihlásili svými kartami . ps2013-049-02-010-008.u11.p2.s1
V tuto chvíli zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zvedněte ruku a zmáčkněte tlačítko . ps2013-049-02-010-008.u11.p2.s2
Proti ? ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s1
Hlasování končím . ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s2
Je to hlasování s pořadovým číslem 95 , do kterého je přihlášeno 123 přítomných , pro 118 , proti nikdo . ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s3
Konstatuji , že návrh byl přijat a obecná rozprava k bodům 8 , 9 a 10 bude sloučena . ps2013-049-02-010-008.u11.p4.s1
Přerušuji projednávání bodu číslo 8 a otevírám projednávání bodu číslo