|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-07 ps2013-049-02-009-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 783/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049062.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 116 • previousnext

ps2013-049-02-009-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-049-02-009-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 783/ - druhé čtení
ps2013-049-02-009-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-049-02-009-007.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2013-049-02-009-007.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-009-007.u2.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, poslankyně a poslanci, tento návrh zákona byl podrobně zdůvodněn již v rámci prvního čtení.
ps2013-049-02-009-007.u2.p1.s3 bych ráda tedy připomněla, že tato novela se dělala zejména v souvislosti -
ps2013-049-02-009-007.u3.p1.s1 poprosím sněmovnu o klid.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s1 - děkuji - s novelou poslední, kdy zde poslaneckým návrhem do zákona o hmotné nouzi byl dán paragraf, který se týká podmínky souhlasu obce v případě posuzování nároku na doplatek na bydlení u žadatele, který se zdržuje na takzvané ubytovně.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s2 Tato úprava je fakticky účinná od května roku 2015 a v praxi vlastně začala působit velké aplikační problémy.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s3 Ale protože je zde zároveň požadavek, aby obce do toho rozhodování vstupovaly, tak jsme připravili novelu, která vlastně zohledňuje - která tam ponechává souhlas obce, byť jako doporučující, nicméně stanovuje kritéria pro posuzování, zda skutečně tedy někdo , či nemá ten doplatek dostat.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s4 V rámci těch kritérií například stanovuje, že ten, kdo mít nárok, je člověk, který je nějakým způsobem s tou obcí spjat.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s5 To znamená, že je odůvodněné, že tam zůstat.
ps2013-049-02-009-007.u4.p1.s6 Zároveň se zpřesňuje to, aby se skutečně zdůvodnilo, že je potřeba ho ubytovat v nestandardní formě bydlení, jakou je tedy například ubytovna.
ps2013-049-02-009-007.u4.p2.s1 Zároveň se zde prohlubuje a definuje přesněji vzájemná spolupráce mezi Úřadem práce České republiky a obcí v přenesené působnosti, respektive těmi pověřenými obecními úřady, aby společně skutečně hodnotily žadatele o tuto dávku.
ps2013-049-02-009-007.u4.p2.s2 Zároveň navrhujeme, aby maximální výše uznatelných nákladů na ubytovnu pro dávku byla pouze 80 % takzvaných normativů určených na bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u4.p3.s1 Jinak bych také ráda řekla, že samozřejmě se nebráním různým dílčím úpravám, ale že nepodporuji pozměňovací návrhy ani poslankyně Pastuchové, ani pana poslance Vilímce, které byly diskutovány a projednávány na výboru pro sociální politiku.
ps2013-049-02-009-007.u4.p3.s2 Děkuji.
ps2013-049-02-009-007.u5.p1.s1 děkuji, paní ministryně.
ps2013-049-02-009-007.u5.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2013-049-02-009-007.u5.p1.s3 Usnesení a záznam výboru byly doručeny jako sněmovní tisk 783/1 a 2.
ps2013-049-02-009-007.u5.p1.s4 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku poslankyně Pavlína Nytrová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2013-049-02-009-007.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-009-007.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-009-007.u6.p1.s2 Dovolte, abych vás seznámila s usnesením ze 45. schůze výboru pro sociální politiku ze dne 1. září 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-049-02-009-007.u6.p2.s1 Po úvodním slově ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové a náměstka ministryně práce a sociálních věcí Jiřího Vaňáska, zpravodajské zprávě poslankyně Pavlíny Nytrové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR nepřijal žádné usnesení.
ps2013-049-02-009-007.u6.p2.s2 Při hlasování o doporučení, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, se schválenými pozměňovacími návrhy, se pro usnesení vyslovilo 7 poslanců, proti usnesení 5, 5 poslanců se zdrželo hlasování.
ps2013-049-02-009-007.u6.p2.s3 Návrh usnesení nebyl přijat.
ps2013-049-02-009-007.u6.p2.s4 Jiný návrh usnesení nebyl podán.
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s1 Výbor pro sociální politiku se zabýval dvěma pozměňovacími návrhy.
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s2 Pozměňovacím návrhem poslankyně Pastuchové a poslance Vilímce.
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s3 Účelem pozměňovacího návrhu poslankyně Pastuchové je formulování postupu, kdy při rozhodování Úřadu práce ČR o přiznání doplatku na bydlení do substandardních forem bydlení, zřetelehodné případy, může úřad práce osobu za případ hodný zvláštního zřetele uznat, když osoba bude aktivně hledat přiměřené bydlení - což je shodné se současným zněním zákona o pomoci v hmotné nouzi;
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s4 požádá obec, ve které trvalý pobyt nebo ve které se skutečně zdržuje, o pomoc při získání bytu - shodné se současným zněním zákona;
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s5 obec pro (po?)posouzení nabídku bytu neučiní a vydá osobě doporučení dalšího postupu.
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s6 Úřad práce ČR rozhoduje shodně s návrhem sněmovního tisku 783 s využitím informace vedle doporučení, o kterém jsem mluvila výše, pověřeného obecního úřadu nebo újezdního úřadu.
ps2013-049-02-009-007.u6.p3.s7 Nadále platí, že v případě, že osobě byla ze strany obce učiněna nabídka bydlení a osoba ji neakceptuje, informuje o tom obec Úřad práce ČR, shodně se současným zněním zákona o pomoci v hmotné nouzi.
ps2013-049-02-009-007.u6.p4.s1 Předkladatelka vypouští povinnost Úřadu práce ČR, zpracovávat pro příjemce doplatku na bydlení motivační plán a dále vypouští úpravu, že pokud příjemce dávky neposkytne při vypracování plánu součinnost nebo se bez vážných důvodů chová způsobem, který s motivačním plánem není v souladu, není nadále uznán za zřetelehodný případ a ztrácí nárok na dávku.
ps2013-049-02-009-007.u6.p5.s1 K pozměňovacímu návrhu poslance Vilímce k novele zákona o pomoci v hmotné nouzi: Předkladatel vypouští povinnost Úřadu práce ČR zpracovávat s příjemcem doplatku na bydlení v substandardních formách bydlení motivační plán.
ps2013-049-02-009-007.u6.p5.s2 Důvodem je podle předkladatele formálnost postupu.
ps2013-049-02-009-007.u6.p5.s3 Dále vypouští úpravu v přechodných ustanoveních, že se snížení maximální započitatelné výše z 90 % na 80 % normativních nákladů na bydlení pro ubytovny provede po 12 kalendářních měsících ode dne nabytí účinnosti novely zákona.
ps2013-049-02-009-007.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-02-009-007.u7.p1.s1 děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana poslance Vilímce.
ps2013-049-02-009-007.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-009-007.u8.p1.s1 Děkuji, vážená paní místopředsedkyně.
ps2013-049-02-009-007.u8.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, jsem již v prvním čtení avizoval, že chceme ve výborech a během druhého čtení zodpovědně posoudit adekvátnost některých ustanovení této novely jak především z pohledu vůbec kompetencí obcí při schvalování doplatku na bydlení, při zajištění takzvané místní znalosti, ale i započitatelné hranice odůvodněných nákladů na bydlení u těch ubytoven, u toho substandardního bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p2.s1 Paní ministryně zde mluvila o tom, že návrh, který předložila, jaksi jiným způsobem, než je stávající úprava, zapojuje obce do mechanismu schvalování doplatku na bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p2.s2 I v debatě na výboru pro sociální politiku i tady paní ministryně tak učinila, překrývá pojmy obce obecní úřad, pověřený obecní úřad apod.
ps2013-049-02-009-007.u8.p2.s3 myslím, že to je zcela zásadní.
ps2013-049-02-009-007.u8.p2.s4 A když mluvíme o vstupu obcí do dejme tomu zjišťování tzv. místní znalosti, tak to nemůžeme redukovat na obecní úřady a ještě určitý typ pověřených obecních úřadů, tedy víceméně státní správu prováděnou na území více obcí tzv. sociálními pracovníky.
ps2013-049-02-009-007.u8.p2.s5 To je třeba si uvědomit.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s1 Díval jsem se, kolik je zhruba obcí.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s2 Aktuálně to sice vím téměř zpaměti, ale je to 6 253 podle statistiky a pověřených obecních úřadů, tzn. toho typu, který je zakomponován do toho návrhu zákona, těch tzv. dvojkových obcí, je pouze 393.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s3 Pokud se tedy nastavují tímto vládním návrhem jakési kompetence na pověřené obecní úřady, tak to v zásadě znamená, že 5 850 obcí, tzn. obcí, které nemají pověřený obecní úřad ani v pověřené působnosti, ani v samostatné působnosti, nemá jakoukoli možnost ovlivňovat či regulovat poskytování doplatku na bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s4 Takový je prostě stav.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s5 Zvláště v případě ubytoven však vyplácení doplatku na bydlení může vést k nadměrné koncentraci určitých sociálních dopadů pro konkrétní obec, aniž by příslušná obec měla alespoň zprostředkovaně právní nástroj takovému nebezpečí předcházet.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s6 Podotýkám, že celá řada ubytoven je umístěna v obcích, které nemají ani pověřený obecní úřad, ani obecní úřad s rozšířenou působností.
ps2013-049-02-009-007.u8.p3.s7 Je to právě umístěno v malých obcích.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s1 Zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí uváděli na sociálním výboru, ne tedy přímo paní ministryně, že původním záměrem Ministerstva práce a sociálních věcí bylo do posuzování místních podmínek zapojit také všechny obce, ale Legislativní rada vlády to odmítla s tím, že Ministerstvo práce a sociálních věcí si musí vybrat pouze jednu kategorii obcí.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s2 No, tomu moc nevěřím, ale pokud je to pravda, tak to leccos svědčí o práci Legislativní rady vlády.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s3 Je evidentní, že obec i v samostatné působnosti musí dostat určitou možnost se vyjádřit k doplatku na bydlení, resp. k těm místním podmínkám především v případě toho substandardního bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s4 To nemůže s nějakou autoritou skutečně činit nikým nevolený úředník, pracující ještě na jiné obci.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s5 Pravomoc, kterou obce získaly při rozhodování o doplatku na bydlení na základě návrhu pana poslance Stanjury, je Ministerstvem vnitra považována za ne zcela v souladu s Ústavou.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s6 Nechci to rozebírat.
ps2013-049-02-009-007.u8.p4.s7 Samozřejmě jedinou institucí, která to může konstatovat, není Ministerstvo vnitra, ale Ústavní soud.
ps2013-049-02-009-007.u8.p5.s1 Ministerstvo práce tedy navrhuje v této věci změnu.
ps2013-049-02-009-007.u8.p5.s2 V takové legislativní ustrašenosti volí cestu, která opět mnohé obce staví víceméně do role statistů.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s1 Již na výboru jsem podával pozměňovací návrh, ten tady rozebírala paní zpravodajka Nytrová, který se týkal jednak zrušení podmínek sepisování tzv. motivačních plánů.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s2 Tam ten návrh byl vlastně totožný s paní poslankyní Pastuchovou, pouze jinak formulovaný.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s3 A jednak stejně tak v situaci, kdy Ministerstvo práce a sociálních věcí se přiklonilo nakonec k velmi mírnému snížení hranice tzv. uznatelných nákladů těch ubytoven, tedy z 90 % na 80 %, považuji za nemyslitelné, aby legisvakanční lhůta tohoto opatření činila dvanáct měsíců.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s4 Nevidím pro to žádné zdůvodnění.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s5 Možná nějaké politické, ale to tady teď rozebírat nechci.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s6 Proto jsem tedy podal na sociálním výboru návrh, aby ubytovny neměly tu výjimku, protože považuji za neopodstatněné, aby účinnost toho opatření, toho snížení z 90 na 80 %, nastala tak jako u jiných ustanovení zákona od šesti měsíců po účinnosti zákona.
ps2013-049-02-009-007.u8.p6.s7 Považuji to za zjevně dostatečný čas na přizpůsobení, který by měl naopak motivovat žadatele vyhledat přiměřené bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p7.s1 Tyto návrhy na výboru pro sociální politiku byly schváleny, ale jak známo, výbor pak nepřijal žádné usnesení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p7.s2 Musím říci, že i po jednání sociálního výboru jsem celý problém s doplatkem na bydlení a zapojení obcí do toho procesu konzultoval se Svazem měst a obcí České republiky, protože pro je důležité, aby obec v samostatné působnosti se v nějaké formě mohla k doplatku na bydlení vyjádřit.
ps2013-049-02-009-007.u8.p7.s3 Proto doplňuji v pozměňovacím návrhu, který pak načtu v podrobné rozpravě, možnost obcí se ústavně konformním způsobem podílet na předcházení sociálně nežádoucích jevů spojených s další koncentrací obyvatel, žadatelů o doplatek na bydlení v ubytovnách.
ps2013-049-02-009-007.u8.p7.s4 Smyslem této novely by nemělo být, jak zaznělo i na sociálním výboru z úst Dana Jiránka, obchodování s chudobou, ale naopak nastavení určitých pravidel, jak takovým jevům předcházet.
ps2013-049-02-009-007.u8.p8.s1 Podstatou tedy toho mého návrhu je oprávnění obce - a tady podotýkám v samostatné působnosti, tzn. obce, nikoliv obecního úřadu - určit na svém území lokality, kde další koncentrace osob s doplatkem na bydlení může znamenat významné sociální dopady na území obce, a případně doporučit maximální počet osob, jimž by měl být v dané lokalitě poskytnut doplatek na bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p8.s2 Je to jakýsi doplněk k zjišťování místní znalosti pověřenými obecními úřady, který dává obcím přiměřené pravomoci.
ps2013-049-02-009-007.u8.p8.s3 Tento návrh víceméně není nastaven tak, že by se jednalo přímo o vetování poskytnutí doplatku na bydlení, jako je stávající úprava v současné podobě, ale jedná se o významný nástroj, se kterým se musí úřady práce ve správním řízení vypořádat.
ps2013-049-02-009-007.u8.p8.s4 Stejně tak navrhuji stanovit oprávnění obce požadovat od úřadu práce v rámci vzájemné součinnosti agregované údaje o počtu osob, jimž je v dané lokalitě poskytován doplatek na bydlení.
ps2013-049-02-009-007.u8.p9.s1 Jsou to dílčí návrhy, kterým se paní ministryně nebrání, jak uvedla, ale podotýkám, velice důležité návrhy, které podporuje i Svaz měst a obcí České republiky.
ps2013-049-02-009-007.u8.p9.s2 Dokonce tyto návrhy padaly ve vnějším připomínkovém řízení ze strany Svazu měst a obcí České republiky a především umožňují obcím se do rozhodování o doplatku na bydlení v rámci samostatné působnosti zapojit.
ps2013-049-02-009-007.u8.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-02-009-007.u9.p1.s1 děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-049-02-009-007.u9.p1.s2 Nikoho nevidím, tudíž obecnou rozpravu končím.
ps2013-049-02-009-007.u9.p1.s3 Táži se paní navrhovatelky, zda zájem o závěrečné slovo.
ps2013-049-02-009-007.u9.p1.s4 Je tomu tak.
ps2013-049-02-009-007.u9.p1.s5 Prosím.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s1 Děkuji a budu velice stručná.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s2 Jenom jsem chtěla připomenout a zdůraznit, že nám bylo vlastně řečeno předsedou Legislativní rady vlády, že máme situaci s tím souhlasem obce řešit tak, že bychom ho ze zákona prostě a jednoduše zase vyškrtli.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s3 A jsem s tím nesouhlasila.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s4 jsem říkala, že tam v nějaké podobě určitě musí zůstat.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s5 Takže to je moje odpověď na to, když třeba pan poslanec Vilímec pocit, že Ministerstvo práce volilo příliš mírnou variantu.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s6 My jsme volili variantu, aby určitě obec do toho měla co říci, a zároveň jsme nebyli napadeni, že porušujeme ústavní pořádek.
ps2013-049-02-009-007.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-049-02-009-007.u11.p1.s1 děkuji.
ps2013-049-02-009-007.u11.p1.s2 A táži se paní zpravodajky, zda zájem...
ps2013-049-02-009-007.u11.p1.s3 Nemá zájem o závěrečné slovo.
ps2013-049-02-009-007.u11.p1.s4 Tudíž v tuto chvíli otevírám podrobnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana poslance Vilímce.

Text viewDownload CoNNL-U