ps2013-048-02-009-044.u1.p1.s1
44 . ps2013-048-02-009-044.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 100 / 2001 Sb . , o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o posuzování vlivů na životní prostředí ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 843 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s1
Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s2
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s3
Prosím , ujměte se slova . ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s2
Dobré odpoledne , dámy a pánové , kolegyně , kolegové . ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s3
Dovoluji si vám předložit k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon č . 100 / 2001 Sb . , o posuzování vlivů na životní prostředí , který byl připraven po dohodě s Evropskou komisí pro zajištění realizace deseti klíčových dopravních projektů se stanoviskem EIA dle zákona 244 / 1992 Sb . , tedy té takzvané staré EIA . ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s4
A všichni víme určitě , o čem hovořím . ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s1
Cílem návrhu je zajistit realizaci vybraných klíčových dopravních staveb , pro které bylo vydáno stanovisko ohodnocení vlivů , dále jen stanovisko EIA , podle předchozí právní úpravy v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí , to je ten takzvaný zákon 244 / 1992 Sb . ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s2
Pro takzvané prioritní záměry definované v nově vkládaném § 23 a se zavádí speciální režim , v jehož rámci příslušný úřad , v tomto případě Ministerstvo životního prostředí , vydá na základě stanovených podkladů závazné stanovisko k vlivům aktuálního technického řešení záměru na životní prostředí . ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s3
Stanovisko bude mít omezenou platnost pět let a bude jedním z podkladů pro vydání v navazujících řízeních vydání rozhodnutí , v tomto případě to bude stavební povolení . ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s1
Pokud se týká výběru těch prioritních dopravních záměrů , tak okruh těchto prioritních dopravních záměrů je v návrhu zákona definován čtyřmi znaky , které musí platit kumulativně . ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s2
Jedná se o následující znaky . ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s3
Záměry , které se nacházejí na transevropské dopravní síti , nebo řekněme přivaděče na ně , to je takzvaná síť TEN - T , dále záměry , pro které bylo vydáno územní rozhodnutí nejpozději 31 . března 2015 , tedy před platností nově vydané novely 39 / 2015 , za c , nebo za třetí , pro které bylo vydáno souhlasné stanovisko ohodnocení vlivů podle zákona 244 o posuzování vlivů na životní prostředí , to je to stanovisko , které bude vydávat Ministerstvo životního prostředí , a za čtvrté , které stanoví vláda svým nařízením , které by mělo následovat po schválení tohoto zákona . ps2013-048-02-009-044.u2.p4.s1
Součástí návrhu zákona je i návrh nařízení vlády , který bude v případě schválení návrhu zákona předložen vládě . ps2013-048-02-009-044.u2.p5.s1
Chtěl bych zdůraznit , že výběr těch projektů navrhovalo Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty , samozřejmě společně s Ministerstvem dopravy , a výběr těchto projektů byl vybrán , resp . byl komunikován i v rámci pracovní skupiny vyjednavačů , součástí byl i pan premiér . ps2013-048-02-009-044.u2.p5.s2
A určitě jste dnes zachytili zprávu , že pan premiér korunoval to dlouhodobé úsilí dnes dohodou s předsedou Evropské komise panem Junckerem . ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s1
Jedná se tedy o dopravní záměry , tedy ty úplně klíčové , které splňují ještě i to , že v případě rozhodnutí o nich a vydání stavebního povolení jsou v takovém stadiu přípravy , že realizace těchto záměrů může začít už v průběhu příštího roku v případě vydání stavebního povolení . ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s2
Jedná se o stavbu D 3 obchvat Českých Budějovic , úsek Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín , obchvaty na D 6 obcí Řevničov , Lubenec , Krušovice , obchvat Nové Strašecí , D 48 Frýdek - Místek obchvat , D 35 Opatovice - Ostrov , úsek Opatovice - Časy a Časy - Ostrov , D 49 Hulín - Fryšták , D 55 Otrokovice obchvat , D 11 Hradec Králové - Smiřice , I / 11 ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s3
Ostrava , prodloužená Rudná , úsek D 1 Říkovice - Přerov a modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice . ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s1
Chtěl bych zdůraznit , že přes enormní úsilí celé vyjednávací skupiny z toho seznamu vypadl Pražský okruh , resp . úsek okruh 511 . ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s2
Ale chci zdůraznit , že nevypadl z prioritních záměrů realizace , ale že v této chvíli vypadl z těch záměrů , které jsou financovatelné z evropských peněz , tedy v této první skupině , a to z následujících důvodů . ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s3
Na rozdíl od všech ostatních deseti akcí tato stavba bohužel nemá územní rozhodnutí , které bylo Praze , resp . tomu projektu dvakrát zrušeno nebo odňato v historii . ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s4
Dále není projektově připraven v této chvíli ke stavbě , a tím pádem není ani financovatelný z prostředků Evropské unie , tedy z prostředků OPD 2 , protože realizace je reálná nejdříve od roku 2019 nebo 2020 . ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s5
A také je nutno říct , že tento úsek byl zatížen podle názoru Evropské komise nadměrným nebo enormním počtem stížností , námitek a protestů , které k Evropské komisi do DG Envi doputovaly od různých spolků , od různých nevládních organizací , občanských sdružení atd . ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s1
V této chvíli bych chtěl říct , že pokud by tento zákon byl schválen podle § 90 , tedy v prvním čtení , o což bych vás vzápětí rád požádal , tak bych řekl následující postup , kdy 14 . července bychom rádi tuto novelu předložili Senátu . ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s2
V případě , že bude Senátem schválena , tak následně může být podepsána prezidentem republiky přibližně do 15 . srpna . ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s3
A do konce srpna , protože jsou ještě do konce srpna dvě jednání vlády , by mohla vláda vydat , resp . vydat nařízení vlády , kterým by tyto projekty byly schváleny . ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s4
Ministerstvo životního prostředí je připraveno , pokud dostane dokumentaci od Ministerstva dopravy , resp . Ředitelství silnic a dálnic , vydat závazné stanovisko k těmto deseti projektům do dvou měsíců od doby , kdy tyto podklady dostane . ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s5
Takže předpokládáme , že pokud vše dobře půjde , tak nejpozději do konce října tohoto roku by mohla být vydána tato závazná stanoviska a ta budou sloužit potom jako podklad pro vydání stavebního povolení . ps2013-048-02-009-044.u2.p9.s1
Z výše uvedených důvodů bych vás chtěl , vážené kolegyně , kolegové , požádat , aby tento návrh , tato novela byla schválena podle § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny již v prvém čtení . ps2013-048-02-009-044.u2.p10.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s1
Já vám také děkuji , pane ministře . ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s2
Prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Zemek . ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s2
Hezké odpoledne . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s3
Pokusím se stručně shrnout , čeho se týká předloha . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s4
Pan ministr to celkem obsáhle odůvodnil , i proč je to předkládáno . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s5
V podstatě se jedná o jednoduchou novelizaci zákona o posuzování vlivu na životní prostředí , kde se zavádí nový § 23 a , který jednak stanovuje a zdůvodňuje termín prioritní dopravní záměr , kde jsou i parametry pro tento termín . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s6
Dále tam zavádí tzv . příslušný úřad , který vydává stanovisko , což je ministerstvo . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s7
A dále stanovuje pravomoc , nebo deleguje pravomoc pro vládu , aby v nařízení vlády stanovila seznam prioritních dopravních záměrů . ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s8
Tolik ve stručnosti . ps2013-048-02-009-044.u4.p2.s1
Je to trošku nesystémový krok vzhledem k tomu zákonu , nicméně asi patrně v tuto chvíli nutný . ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s1
Součástí této předlohy je i návrh toho nařízení i s přílohou , kde jsou uvedeny jednotlivé důležité dopravní záměry . ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s2
Je jich tam celkem deset . ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s3
A je tam stanoven limit , aby to nebylo možno dál prodlužovat , tak je tam limit u dopravních záměrů , kdy je stanoven termín 31 . 3 . 2015 pro platnost územního rozhodnutí u konkrétních záměrů . ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s4
Ty další do toho nemůžou být zahrnuty . ps2013-048-02-009-044.u4.p4.s1
Takže toho se týká tato novela a to je v tuto chvíli z mé strany vše . ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji několik přihlášek . ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s3
Jako první vystoupí s přednostním právem pan předseda Laudát . ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s4
Prosím . ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s2
Dámy a pánové , takže se tady scházíme po úporném snad více než šesti - osmiměsíčním boji . ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s3
Protože jestli si vzpomínáte , tak kolega Kučera se tady pozastavoval , když to řeknu mírnými slovy , nad tím , že nikdo se nevěnuje problému , který máme , a to neplatných posouzení dokumentace projednání vlivu na životní prostředí , jak tady ostatně říkal pan ministr . ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s4
My jsme se potom několikrát pokoušeli v březnu , v dubnu , v květnu zařazovat ten bod na jednání Sněmovny . ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s5
Vy jako koalice jste to zamítli a poté , co čtvrtý nebo pátý pokus v této řadě udělal neúspěšně můj kolega Stanjura , tak jsme sáhli k tomu , že jsme iniciovali svolání mimořádné schůze , které pokud tento bod projde , jako že předpokládám , že projde , tak bych to považoval v tuto chvíli za to , že byl naplněn účel mimořádné schůze a měli bychom se tady shodnout na tom , že ji tady uzavřeme . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s1
K tomu vlastnímu , co máte před sebou . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s2
Jsem poměrně skeptický k tomu , jak je udělaná právní konstrukce . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s3
Říkám předem , uvědomte si , že je to bezprecedentní návrh zákona , který může dokonce poškozovat nebo popírat ústavní práva dotčených občanů , to mi nikdo nevyloučil . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s4
Upozorňuji , že to prolamuje evropskou legislativu i českou legislativu . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s5
Řeší to nějakou naléhavou situaci , do které se domnívám , že nás dostal premiér této vlády a ministři , kteří za to zodpovídali . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s6
Samozřejmě resortně pan ministr Brabec . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s7
A i když vím a dostal jsem od něj myslím sedmi - nebo osmistránkový přehled o tom , které kroky , jaká skupina , co bylo učiněno , tak my jsme dlouhodobě vyzývali k tomu , že je třeba jednat v Bruselu na nejvyšší úrovni , tzn . na úrovni premiéra . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s8
Já se ptám , jestli ty desítky miliard nestály za to , aby pan premiér zvedl své tělo , když to řeknu slušně , a odjel do Bruselu jednat například před dvěma lety , třemi roky , když začala fungovat tato vláda , apod . ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s9
Ale to zřejmě zůstane bez odpovědi . ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s1
Co se týká toho jazyka . ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s2
Když jsme měli včera konzultaci s panem ministrem , tak jsem se pozastavoval nad tím i na české poměry velmi nezvyklým právním jazykem . ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s3
Bylo mi řečeno , že takto to Evropská unie chce . ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s4
No budiž . ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s1
Už tady byla řeč o tom , že z těch staveb , protože původní seznam zahrnoval ještě ten 11 . celek . ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s2
Ono je to technicky děleno více staveb než těch deset , které tam máte . ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s3
Ale nebudu všechny informace pouštět , protože jsou tam některé sdružené , takže je to ještě o něco malinko lepší , než by se mohlo na první pohled zdát . ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s4
Nicméně vypadla klíčová stavba a to je stavba 511 , což je stavba na Pražském okruhu , která spojuje , když jdu od jihovýchodu , stávající dokončenou část Pražského okruhu mezi plzeňskou D 5 dálnicí a brněnskou D 1 . A úsek 511 je navazující na tuto stavbu a končí v katastru obce Běchovice . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s1
Jestli dneska je nějaká důležitější stavba , která neexistuje v České republice , myslím silniční stavbu , tak je to právě tato komunikace . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s2
Z jednoho prostého důvodu . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s3
Sice se tady mluví o transevropské síti , tak ony jsou dvě kategorie . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s4
Je ta jádrová , core , kde Českou republikou procházejí pouze dva koridory . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s5
Jeden je číslo 4 , který začíná ve Stockholmu ve Skandinávii , pokračuje přes Berlín , Drážďany , Prahu na Brno , Bratislavu , Budapešť , Bělehrad a končí , myslím , v Istanbulu . ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s6
Zároveň v oblasti hlavního města Prahy má tento koridor odbočku 4 A , která vede na Plzeň a Norimberk a Mnichov . ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s1
Ten druhý , ten je , když to vezmu bagatelně , od severu na jih Moravy . ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s2
Ty další , to je potom podřazená skupina . ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s3
A musím konstatovat , že všechny stavby , které tam jsou , s výjimkou jedné , jsou na té nižší skupině , nejsou na těch klíčových transevropských koridorech . ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s4
Takže při diskusích jsem se obával , jestli náhodou to není jinak , když se tam mluví jako o podmínce , že to je na transevropské dopravní síti . ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s5
Byl jsem ubezpečen , že nikoliv . ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s1
Ale zpátky k 511 . ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s2
Ta pětsetjedenáctka je důležitá z několika důvodů . ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s3
Jednak ona spojuje většinu , nebo kdyby existovala , tak by spojovala většinu dálnic , protože dneska už rychlostní silnice nemáme , které ústí do Prahy , to znamená , začíná to u hotových úseků u Ruzyně D 7 , pokračuje to přes karlovarskou D 6 , potom je D 5 od Plzně , potom je strakonická D 4 , pak je Pankrácká radiála a následně D 1 , pak je D 11 - hradecká dálnice , pak je na Mladou Boleslav D 10 a vlastně po čtyřpruhové komunikaci už by existovalo spojení , byť ještě tedy vnitřní Prahou , ale přece jenom tím vnějším koridorem na teplickou nebo ústeckou D 8 . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s1
Navíc v tomto směru je obrovský , nebo velký podíl nejtěžší nákladní dopravy - z jednoho prostého důvodu . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s2
Jednak tedy že propojuje řadu dálnic , které jsem tady jmenoval , a za druhé , ona vlastně je spojnicí , po které se vozí průmyslové produkty snad z nejprůmyslovějších oblastí ČR , což je Kolínsko , Mladoboleslavsko , to znamená , všude jsou montována auta . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s3
Pak je tam ještě řada segmentů ze strojírenského průmyslu ve východní části dnešního Středočeského kraje . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s4
Pak to samozřejmě zachytává i transport zboží z Hradecka , Pardubicka apod . atd . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s5
Pokud by tato silnice existovala , tak by zároveň už přece jenom přispěla , byť ještě chybí velká část D 35 mezi Opatovicemi a Olomoucí nebo Litovlí , tak by stejně redistribuovala dopravu v celé ČR a zároveň by redistribuovala dopravu na Pražském okruhu . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s6
Bohužel dneska jeden z klíčových středoevropských dopravních koridorů vede vnitřním městem . ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s7
To se realizuje po Štěrboholské radiále , realizuje se po Jižní spojce , na ulici 5 . května to najíždí na Pankráckou radiálu a vlastně pak to pokračuje na D 1 . Každé auto , které jede touto cestou , ať už nákladní , nebo osobní , tak jede o deset kilometrů více , než by jelo v plánované stopě té pětsetjedenáctky . ps2013-048-02-009-044.u6.p9.s1
Pro Prahu je to obrovské politikum , protože s menší či větší intenzitou význam této části okruhu ve spojení s tím , co bylo uděláno v uplynulých obdobích a historicky dokonce i v éře socialismu , tak absence této stavby znamená , že nepříjemnými dopady automobilové dopravy je podle některých odhadů s různou intenzitou zasaženo 300 , podle některých větších studií až 400 tisíc lidí . ps2013-048-02-009-044.u6.p9.s2
Podotýkám , že vnější okruh , Pražský okruh , jak je oficiální název s velkým P , nefunguje a objízdná nebo transportní doprava kolem Prahy je jenom menší část , má zejména zhruba z 75 % - dříve to tak bývalo , nevím , jestli se trošku upřesnily výpočty - přenášet vnitroměstskou dopravu , nasávat na sebe tu dopravu , to znamená , že i tato osobní doprava vnitroměstská zůstává v uliční síti . ps2013-048-02-009-044.u6.p10.s1
Proto vás nepřekvapím , postoj TOP 09 bude takový , že tedy samozřejmě nebudeme pro veto režimu paragrafu 90 .