|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-29 ps2013-048-02-009-044 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-06-29
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/044
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048064.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 745 • previousnext

ps2013-048-02-009-044.u1.p1.s1 44.
ps2013-048-02-009-044.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s1 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s2 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2013-048-02-009-044.u1.p2.s3 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s2 Dobré odpoledne, dámy a pánové, kolegyně, kolegové.
ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s3 Dovoluji si vám předložit k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, který byl připraven po dohodě s Evropskou komisí pro zajištění realizace deseti klíčových dopravních projektů se stanoviskem EIA dle zákona 244/1992 Sb., tedy takzvané staré EIA.
ps2013-048-02-009-044.u2.p1.s4 A všichni víme určitě, o čem hovořím.
ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s1 Cílem návrhu je zajistit realizaci vybraných klíčových dopravních staveb, pro které bylo vydáno stanovisko ohodnocení vlivů, dále jen stanovisko EIA, podle předchozí právní úpravy v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí, to je ten takzvaný zákon 244/1992 Sb.
ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s2 Pro takzvané prioritní záměry definované v nově vkládaném § 23a se zavádí speciální režim, v jehož rámci příslušný úřad, v tomto případě Ministerstvo životního prostředí, vydá na základě stanovených podkladů závazné stanovisko k vlivům aktuálního technického řešení záměru na životní prostředí.
ps2013-048-02-009-044.u2.p2.s3 Stanovisko bude mít omezenou platnost pět let a bude jedním z podkladů pro vydání v navazujících řízeních vydání rozhodnutí, v tomto případě to bude stavební povolení.
ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s1 Pokud se týká výběru těch prioritních dopravních záměrů, tak okruh těchto prioritních dopravních záměrů je v návrhu zákona definován čtyřmi znaky, které musí platit kumulativně.
ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s2 Jedná se o následující znaky.
ps2013-048-02-009-044.u2.p3.s3 Záměry, které se nacházejí na transevropské dopravní síti, nebo řekněme přivaděče na , to je takzvaná síť TEN-T, dále záměry, pro které bylo vydáno územní rozhodnutí nejpozději 31. března 2015, tedy před platností nově vydané novely 39/2015, za c, nebo za třetí, pro které bylo vydáno souhlasné stanovisko ohodnocení vlivů podle zákona 244 o posuzování vlivů na životní prostředí, to je to stanovisko, které bude vydávat Ministerstvo životního prostředí, a za čtvrté, které stanoví vláda svým nařízením, které by mělo následovat po schválení tohoto zákona.
ps2013-048-02-009-044.u2.p4.s1 Součástí návrhu zákona je i návrh nařízení vlády, který bude v případě schválení návrhu zákona předložen vládě.
ps2013-048-02-009-044.u2.p5.s1 Chtěl bych zdůraznit, že výběr těch projektů navrhovalo Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty, samozřejmě společně s Ministerstvem dopravy, a výběr těchto projektů byl vybrán, resp. byl komunikován i v rámci pracovní skupiny vyjednavačů, součástí byl i pan premiér.
ps2013-048-02-009-044.u2.p5.s2 A určitě jste dnes zachytili zprávu, že pan premiér korunoval to dlouhodobé úsilí dnes dohodou s předsedou Evropské komise panem Junckerem.
ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s1 Jedná se tedy o dopravní záměry, tedy ty úplně klíčové, které splňují ještě i to, že v případě rozhodnutí o nich a vydání stavebního povolení jsou v takovém stadiu přípravy, že realizace těchto záměrů může začít v průběhu příštího roku v případě vydání stavebního povolení.
ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s2 Jedná se o stavbu D3 obchvat Českých Budějovic, úsek Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín, obchvaty na D6 obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice, obchvat Nové Strašecí, D48 Frýdek-Místek obchvat, D35 Opatovice - Ostrov, úsek Opatovice - Časy a Časy - Ostrov, D49 Hulín - Fryšták, D55 Otrokovice obchvat, D11 Hradec Králové - Smiřice, I/11
ps2013-048-02-009-044.u2.p6.s3 Ostrava, prodloužená Rudná, úsek D1 Říkovice - Přerov a modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice.
ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s1 Chtěl bych zdůraznit, že přes enormní úsilí celé vyjednávací skupiny z toho seznamu vypadl Pražský okruh, resp. úsek okruh 511.
ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s2 Ale chci zdůraznit, že nevypadl z prioritních záměrů realizace, ale že v této chvíli vypadl z těch záměrů, které jsou financovatelné z evropských peněz, tedy v této první skupině, a to z následujících důvodů.
ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s3 Na rozdíl od všech ostatních deseti akcí tato stavba bohužel nemá územní rozhodnutí, které bylo Praze, resp. tomu projektu dvakrát zrušeno nebo odňato v historii.
ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s4 Dále není projektově připraven v této chvíli ke stavbě, a tím pádem není ani financovatelný z prostředků Evropské unie, tedy z prostředků OPD2, protože realizace je reálná nejdříve od roku 2019 nebo 2020.
ps2013-048-02-009-044.u2.p7.s5 A také je nutno říct, že tento úsek byl zatížen podle názoru Evropské komise nadměrným nebo enormním počtem stížností, námitek a protestů, které k Evropské komisi do DG Envi doputovaly od různých spolků, od různých nevládních organizací, občanských sdružení atd.
ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s1 V této chvíli bych chtěl říct, že pokud by tento zákon byl schválen podle § 90, tedy v prvním čtení, o což bych vás vzápětí rád požádal, tak bych řekl následující postup, kdy 14. července bychom rádi tuto novelu předložili Senátu.
ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s2 V případě, že bude Senátem schválena, tak následně může být podepsána prezidentem republiky přibližně do 15. srpna.
ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s3 A do konce srpna, protože jsou ještě do konce srpna dvě jednání vlády, by mohla vláda vydat, resp. vydat nařízení vlády, kterým by tyto projekty byly schváleny.
ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s4 Ministerstvo životního prostředí je připraveno, pokud dostane dokumentaci od Ministerstva dopravy, resp. Ředitelství silnic a dálnic, vydat závazné stanovisko k těmto deseti projektům do dvou měsíců od doby, kdy tyto podklady dostane.
ps2013-048-02-009-044.u2.p8.s5 Takže předpokládáme, že pokud vše dobře půjde, tak nejpozději do konce října tohoto roku by mohla být vydána tato závazná stanoviska a ta budou sloužit potom jako podklad pro vydání stavebního povolení.
ps2013-048-02-009-044.u2.p9.s1 Z výše uvedených důvodů bych vás chtěl, vážené kolegyně, kolegové, požádat, aby tento návrh, tato novela byla schválena podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny již v prvém čtení.
ps2013-048-02-009-044.u2.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s1 vám také děkuji, pane ministře.
ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s2 Prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Zemek.
ps2013-048-02-009-044.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s2 Hezké odpoledne.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s3 Pokusím se stručně shrnout, čeho se týká předloha.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s4 Pan ministr to celkem obsáhle odůvodnil, i proč je to předkládáno.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s5 V podstatě se jedná o jednoduchou novelizaci zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kde se zavádí nový § 23a, který jednak stanovuje a zdůvodňuje termín prioritní dopravní záměr, kde jsou i parametry pro tento termín.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s6 Dále tam zavádí tzv. příslušný úřad, který vydává stanovisko, což je ministerstvo.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s7 A dále stanovuje pravomoc, nebo deleguje pravomoc pro vládu, aby v nařízení vlády stanovila seznam prioritních dopravních záměrů.
ps2013-048-02-009-044.u4.p1.s8 Tolik ve stručnosti.
ps2013-048-02-009-044.u4.p2.s1 Je to trošku nesystémový krok vzhledem k tomu zákonu, nicméně asi patrně v tuto chvíli nutný.
ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s1 Součástí této předlohy je i návrh toho nařízení i s přílohou, kde jsou uvedeny jednotlivé důležité dopravní záměry.
ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s2 Je jich tam celkem deset.
ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s3 A je tam stanoven limit, aby to nebylo možno dál prodlužovat, tak je tam limit u dopravních záměrů, kdy je stanoven termín 31. 3. 2015 pro platnost územního rozhodnutí u konkrétních záměrů.
ps2013-048-02-009-044.u4.p3.s4 Ty další do toho nemůžou být zahrnuty.
ps2013-048-02-009-044.u4.p4.s1 Takže toho se týká tato novela a to je v tuto chvíli z strany vše.
ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji několik přihlášek.
ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s3 Jako první vystoupí s přednostním právem pan předseda Laudát.
ps2013-048-02-009-044.u5.p1.s4 Prosím.
ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s2 Dámy a pánové, takže se tady scházíme po úporném snad více než šesti- osmiměsíčním boji.
ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s3 Protože jestli si vzpomínáte, tak kolega Kučera se tady pozastavoval, když to řeknu mírnými slovy, nad tím, že nikdo se nevěnuje problému, který máme, a to neplatných posouzení dokumentace projednání vlivu na životní prostředí, jak tady ostatně říkal pan ministr.
ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s4 My jsme se potom několikrát pokoušeli v březnu, v dubnu, v květnu zařazovat ten bod na jednání Sněmovny.
ps2013-048-02-009-044.u6.p1.s5 Vy jako koalice jste to zamítli a poté, co čtvrtý nebo pátý pokus v této řadě udělal neúspěšně můj kolega Stanjura, tak jsme sáhli k tomu, že jsme iniciovali svolání mimořádné schůze, které pokud tento bod projde, jako že předpokládám, že projde, tak bych to považoval v tuto chvíli za to, že byl naplněn účel mimořádné schůze a měli bychom se tady shodnout na tom, že ji tady uzavřeme.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s1 K tomu vlastnímu, co máte před sebou.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s2 Jsem poměrně skeptický k tomu, jak je udělaná právní konstrukce.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s3 Říkám předem, uvědomte si, že je to bezprecedentní návrh zákona, který může dokonce poškozovat nebo popírat ústavní práva dotčených občanů, to mi nikdo nevyloučil.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s4 Upozorňuji, že to prolamuje evropskou legislativu i českou legislativu.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s5 Řeší to nějakou naléhavou situaci, do které se domnívám, že nás dostal premiér této vlády a ministři, kteří za to zodpovídali.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s6 Samozřejmě resortně pan ministr Brabec.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s7 A i když vím a dostal jsem od něj myslím sedmi- nebo osmistránkový přehled o tom, které kroky, jaká skupina, co bylo učiněno, tak my jsme dlouhodobě vyzývali k tomu, že je třeba jednat v Bruselu na nejvyšší úrovni, tzn. na úrovni premiéra.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s8 se ptám, jestli ty desítky miliard nestály za to, aby pan premiér zvedl své tělo, když to řeknu slušně, a odjel do Bruselu jednat například před dvěma lety, třemi roky, když začala fungovat tato vláda, apod.
ps2013-048-02-009-044.u6.p2.s9 Ale to zřejmě zůstane bez odpovědi.
ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s1 Co se týká toho jazyka.
ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s2 Když jsme měli včera konzultaci s panem ministrem, tak jsem se pozastavoval nad tím i na české poměry velmi nezvyklým právním jazykem.
ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s3 Bylo mi řečeno, že takto to Evropská unie chce.
ps2013-048-02-009-044.u6.p3.s4 No budiž.
ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s1 tady byla řeč o tom, že z těch staveb, protože původní seznam zahrnoval ještě ten 11. celek.
ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s2 Ono je to technicky děleno více staveb než těch deset, které tam máte.
ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s3 Ale nebudu všechny informace pouštět, protože jsou tam některé sdružené, takže je to ještě o něco malinko lepší, než by se mohlo na první pohled zdát.
ps2013-048-02-009-044.u6.p4.s4 Nicméně vypadla klíčová stavba a to je stavba 511, což je stavba na Pražském okruhu, která spojuje, když jdu od jihovýchodu, stávající dokončenou část Pražského okruhu mezi plzeňskou D5 dálnicí a brněnskou D1. A úsek 511 je navazující na tuto stavbu a končí v katastru obce Běchovice.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s1 Jestli dneska je nějaká důležitější stavba, která neexistuje v České republice, myslím silniční stavbu, tak je to právě tato komunikace.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s2 Z jednoho prostého důvodu.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s3 Sice se tady mluví o transevropské síti, tak ony jsou dvě kategorie.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s4 Je ta jádrová, core, kde Českou republikou procházejí pouze dva koridory.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s5 Jeden je číslo 4, který začíná ve Stockholmu ve Skandinávii, pokračuje přes Berlín, Drážďany, Prahu na Brno, Bratislavu, Budapešť, Bělehrad a končí, myslím, v Istanbulu.
ps2013-048-02-009-044.u6.p5.s6 Zároveň v oblasti hlavního města Prahy tento koridor odbočku 4A, která vede na Plzeň a Norimberk a Mnichov.
ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s1 Ten druhý, ten je, když to vezmu bagatelně, od severu na jih Moravy.
ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s2 Ty další, to je potom podřazená skupina.
ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s3 A musím konstatovat, že všechny stavby, které tam jsou, s výjimkou jedné, jsou na nižší skupině, nejsou na těch klíčových transevropských koridorech.
ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s4 Takže při diskusích jsem se obával, jestli náhodou to není jinak, když se tam mluví jako o podmínce, že to je na transevropské dopravní síti.
ps2013-048-02-009-044.u6.p6.s5 Byl jsem ubezpečen, že nikoliv.
ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s1 Ale zpátky k 511.
ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s2 Ta pětsetjedenáctka je důležitá z několika důvodů.
ps2013-048-02-009-044.u6.p7.s3 Jednak ona spojuje většinu, nebo kdyby existovala, tak by spojovala většinu dálnic, protože dneska rychlostní silnice nemáme, které ústí do Prahy, to znamená, začíná to u hotových úseků u Ruzyně D7, pokračuje to přes karlovarskou D6, potom je D5 od Plzně, potom je strakonická D4, pak je Pankrácká radiála a následně D1, pak je D11 - hradecká dálnice, pak je na Mladou Boleslav D10 a vlastně po čtyřpruhové komunikaci by existovalo spojení, byť ještě tedy vnitřní Prahou, ale přece jenom tím vnějším koridorem na teplickou nebo ústeckou D8.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s1 Navíc v tomto směru je obrovský, nebo velký podíl nejtěžší nákladní dopravy - z jednoho prostého důvodu.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s2 Jednak tedy že propojuje řadu dálnic, které jsem tady jmenoval, a za druhé, ona vlastně je spojnicí, po které se vozí průmyslové produkty snad z nejprůmyslovějších oblastí ČR, což je Kolínsko, Mladoboleslavsko, to znamená, všude jsou montována auta.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s3 Pak je tam ještě řada segmentů ze strojírenského průmyslu ve východní části dnešního Středočeského kraje.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s4 Pak to samozřejmě zachytává i transport zboží z Hradecka, Pardubicka apod. atd.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s5 Pokud by tato silnice existovala, tak by zároveň přece jenom přispěla, byť ještě chybí velká část D35 mezi Opatovicemi a Olomoucí nebo Litovlí, tak by stejně redistribuovala dopravu v celé ČR a zároveň by redistribuovala dopravu na Pražském okruhu.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s6 Bohužel dneska jeden z klíčových středoevropských dopravních koridorů vede vnitřním městem.
ps2013-048-02-009-044.u6.p8.s7 To se realizuje po Štěrboholské radiále, realizuje se po Jižní spojce, na ulici 5. května to najíždí na Pankráckou radiálu a vlastně pak to pokračuje na D1. Každé auto, které jede touto cestou, nákladní, nebo osobní, tak jede o deset kilometrů více, než by jelo v plánované stopě pětsetjedenáctky.
ps2013-048-02-009-044.u6.p9.s1 Pro Prahu je to obrovské politikum, protože s menší či větší intenzitou význam této části okruhu ve spojení s tím, co bylo uděláno v uplynulých obdobích a historicky dokonce i v éře socialismu, tak absence této stavby znamená, že nepříjemnými dopady automobilové dopravy je podle některých odhadů s různou intenzitou zasaženo 300, podle některých větších studií 400 tisíc lidí.
ps2013-048-02-009-044.u6.p9.s2 Podotýkám, že vnější okruh, Pražský okruh, jak je oficiální název s velkým P, nefunguje a objízdná nebo transportní doprava kolem Prahy je jenom menší část, zejména zhruba z 75 % - dříve to tak bývalo, nevím, jestli se trošku upřesnily výpočty - přenášet vnitroměstskou dopravu, nasávat na sebe tu dopravu, to znamená, že i tato osobní doprava vnitroměstská zůstává v uliční síti.
ps2013-048-02-009-044.u6.p10.s1 Proto vás nepřekvapím, postoj TOP 09 bude takový, že tedy samozřejmě nebudeme pro veto režimu paragrafu 90.

Text viewDownload CoNNL-U