ps2013-048-02-007-153.u1.p1.s1
153 . ps2013-048-02-007-153.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 349 / 1999 Sb . , o Veřejném ochránci práv , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 379 / - třetí čtení ps2013-048-02-007-153.u1.p2.s1
Žádám , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa ministr Jiří Dienstbier a zpravodaj garančního výboru ústavněprávního poslanec Lukáš Pleticha . ps2013-048-02-007-153.u1.p3.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se již zabývali 27 . května letošního roku na 47 . schůzi , kdy jsme na návrh předsedy poslaneckého klubu ČSSD poslance Romana Sklenáka přerušili projednávání tohoto bodu do 29 . 6 . , tedy do dnešního dne . ps2013-048-02-007-153.u1.p3.s2
Navrhovatel ani zpravodaj zatím nevystoupili . ps2013-048-02-007-153.u1.p4.s1
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 379 / 4 , který byl doručen dne 14 . dubna 2016 . ps2013-048-02-007-153.u1.p4.s2
Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 379 / 5 . ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s1
Ptám se navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s2
Pane ministře ? ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s3
Ano , prosím , máte slovo . ps2013-048-02-007-153.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení poslankyně , vážení páni poslanci , předložený návrh zákona navazuje na vládní prohlášení , kde se vláda jednak zavázala posílit prostředky ochrany proti diskriminaci a zároveň se zavázala , že předloží návrh , který umožní veřejnému ochránci práv obracet se na Ústavní soud s návrhy na zrušení zákona nebo jeho části pro rozpor s ústavním pořádkem České republiky . ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s1
Zároveň od samého počátku legislativního procesu byla diskutována třetí oblast , to je zřízení monitorovacího mechanismu podle Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením . ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s2
Přestože návrh zákona doputoval do Sněmovny díky sporu o tabulková místa v Kanceláři veřejného ochránce práv bez tohoto návrhu , tak na základě projednávání ve výborech i zde na plénu je zjevné , že tady je shoda na zřízení tohoto monitorovacího mechanismu , protože všechny výbory , které projednávaly návrh , doporučily schválit pozměňovací návrh , který by tento monitorovací mechanismus do zákona doplnil . ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s3
Je to důležitý krok , protože tím ČR naplní závazky vyplývající ze zmíněné úmluvy OSN . ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s4
To , co je na tom důležité je také , že na této podobě monitorovacího mechanismu je dohoda s organizacemi , které reprezentují zájmy osob se zdravotním postižením a naopak projevily značný zájem na tom , aby takovýto mechanismus byl zaveden . ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s5
Jde o systémový monitoring , který má komplexně vyhodnocovat , do jaké míry jsou chráněna práva osob se zdravotním postižením , a lze od něj tedy očekávat zlepšení v této oblasti . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s1
Nyní se vrátím k těm dvěma oblastem , které vyplývají z vládního prohlášení . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s2
Tou první je možnost obracet se na Ústavní soud ve věci rušení zákonů nebo jejich částí . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s3
Jak už jsem zmiňoval , toto je výslovně zmíněno ve vládním prohlášení . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s4
Veřejný ochránce už nyní má možnost navrhovat Ústavnímu soudu rušení podzákonných předpisů . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s5
Toto je tedy rozšíření i na zákony . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s6
I tady může dojít jednak k efektivnímu postupu , protože nemusí jednotlivé osoby , které odkazují na to , že v jejich případě došlo k aplikaci zákona , který odporuje ústavnímu pořádku , vyčerpat všechny kroky , to znamená obracet se buď na správní orgány , následně na soudy v prvním , druhém stupni , případně dovolání , a pak teprve po mnoha letech směřovat k Ústavnímu soudu . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s7
Ale lze tady velmi efektivně takovouto situaci vyřešit . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s8
Myslím , že na základě projednání ve výboru je tady na stole i velmi dobrá úprava , a sice že by veřejný ochránce mohl takto postupovat pouze poté , co by projednal věc v petičním výboru Poslanecké sněmovny , který je , dá - li se to tak říci , garančním pro otázky související s činností veřejného ochránce práv . ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s9
Tedy předešlo by se možná zbytečnému podání takového návrhu v těch případech , kdy by byla shoda na základě projednání v petičním výboru , že se věc dá řešit jiným způsobem , například poslaneckým návrhem zákona , který by problém odstranil . ps2013-048-02-007-153.u2.p4.s1
Byla tady v diskusi zmíněna obava , že by mohl veřejný ochránce tohoto oprávnění nadužívat . ps2013-048-02-007-153.u2.p4.s2
Já bych tady odkázal na praxi ve vztahu k podzákonným předpisům , kdy veřejný ochránce tohoto oprávnění využívá v jednotkách případů , to znamená , nedochází ani tady k žádnému nadužívání , nebo dokonce snad zneužívání takového oprávnění a není žádný důvod se domnívat , že by ochránce postupoval nějakým zásadně jiným způsobem i v případě zákonů a návrhů na jejich rušení u Ústavního soudu . ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s1
Co se týče antidiskriminační žaloby ve veřejném zájmu , tady si myslím , že to je vůbec nejdůležitější součást navrhovaného zákona . ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s2
Ze všech dat , která máme k dispozici , vyplývá , že diskriminace není nic okrajového , s čím by se lidé v České republice téměř neměli možnost potkat . ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s3
Naopak dochází k celé řadě případů diskriminačního jednání a současné prostředky ochrany proti diskriminaci jsou zcela nedostatečné . ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s4
Svědčí o tom právě nepoměr mezi rozsahem diskriminace a počtem individuálních antidiskriminačních žalob a také to , že nám v této oblasti téměř zcela chybí soudní judikatura , kterou by se všichni , kdo v dobré víře chtějí sami předcházet diskriminačnímu jednání , mohli řídit a sami takovým situacím předcházet . ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s5
I v tomto případě jde o věc , která vyplývá z plnění vládního prohlášení . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s1
Tady bych zdůraznil , že to je především na pomoc těm lidem , kteří jsou nejslabší . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s2
Je potřeba si uvědomit , že oběťmi diskriminace jsou právě ti , kteří jsou nějakým způsobem znevýhodněni nebo slabí , ať už jde o finanční situaci , ať už jde o sociální kompetence anebo může to být i třeba zdravotní nebo jiný hendikep . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s3
Lidé s nízkými sociálními kompetencemi , jinými hendikepy a nedostatkem finančních prostředků se velmi těžko mohou bránit proti diskriminaci , jednak proto , že nedosáhnou na kvalifikovanou právní pomoc , která je právě v těchto případech nezbytná , jak už jsem tady opakovaně říkal . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s4
Antidiskriminační žaloby a spory jimi vyvolané patří k těm nejsložitějším právním kauzám , kde bez kvalifikované právní pomoci se nelze efektivně bránit . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s5
Proto tento nástroj může být důležitý . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s6
Navíc opět může být i velmi efektivní předcházet zbytečnému množení sporů , protože jednou takovouto žalobou se dá vyřešit typový případ diskriminace , kterému čelí nějaká větší množina osob , a nemusí se tak podávat tedy to větší množství individuálních antidiskriminačních žalob . ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s7
A jak už jsem také zmiňoval , postupně by to umožnilo vytvořit judikaturu v této oblasti , kterou by se všechny osoby mohly následně řídit . ps2013-048-02-007-153.u2.p7.s1
Chtěl bych proto požádat zejména ty poslance a poslankyně , kterým záleží především na ochraně nejslabších členů naší společnosti , aby zákon zejména v této části podpořili . ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s1
Závěrem bych konstatoval , že vzhledem k tomu , že tato oprávnění veřejného ochránce vyplývají z vládního prohlášení , tak že to pro mě je i test , do jaké míry koaliční strany vládní prohlášení plní vzhledem ke sporům , kterých jsme byli v minulých týdnech a měsících svědky . ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s2
Jestli vlastně koaliční dohody jsou cárem papíru , anebo slovem , které platí a které koaliční strany drží . ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi Dienstbierovi a otevírám rozpravu , do které jsou přihlášeni zatím tři poslanci . ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s2
První přihlášený je pan poslanec Karel Schwarzenberg . ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s3
Připraví se paní kolegyně Jana Hnyková . ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-048-02-007-153.u4.p1.s1
Pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , po pravdě řečeno , teprve po druhé světové válce pozvolna vnikla instituce veřejného ochránce práv , dodnes se často nazývá právě skandinávským jménem ombudsman , do ústavních pořádků střední Evropy . ps2013-048-02-007-153.u4.p1.s2
A jak to často s novými věcmi bývá , pořád se ještě potkává s nedůvěrou . ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s1
Nicméně musíme všichni uznat , že se severské demokracie ve dvacátém století ukázaly jako velice solidní a opravdu se , co se týká obrany lidských práv a podobných věcí , osvědčily , a to i díky instituci veřejného ochránce práv . ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s2
Já vím , že otázka rozšíření práv a pravomocí veřejného ochránce práv je u nás dosti diskutovaná otázka . ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s3
Existují zde na to různé názory . ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s4
Já se , po pravdě řečeno , přikláním k tomu , abychom odsouhlasili mírné rozšíření těchto pravomocí , které jsou teď navrženy . ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s5
Nejenom poněvadž jsme měli opravdu štěstí , že jak ministr Motejl , tak paní Šabatová opravdu svůj úřad zastávali nestranně a opravdu byli ochránci lidských práv , ale ještě z jiného důvodu . ps2013-048-02-007-153.u4.p3.s1
Přiznávám , že jsem se vždycky cítil jako žák slavného učitele ústavního práva Karla Poppera , který se proslavil , byť pocházel , pokud vím , z Vídně , na Novém Zélandě , potom na nejslavnějších britských univerzitách , a dokonce ještě ve vysokém věku dostal čestný doktorát Karlovy univerzity jako jeden z nejslavnějších ústavních právníků na světě . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s1
A on nás vždycky učil , že není nejdůležitější , aby vše bylo demokraticky prohlašováno , že stupeň demokratičnosti není pro společnost to nejdůležitější . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s2
Ale co říká státu , musí být checks and balances . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s3
On učil anglicky . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s4
Že to musí být vyrovnávání moci . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s5
A po pravdě řečeno , to se v naší Ústavě ještě úplně , v našem ústavním pořádku , nepodařilo . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s6
Máme . . . už svého času při vytvoření nové české Ústavy po roce 1992 byl vyvažovací vliv Senátu velice omezen a i v následujícím pravomoce Sněmovny stoupaly . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s7
Vím , že není lehké Sněmovně a poslancům říci , že my taky nejsme neomylní a neškodí nám , když nás někdo upozorňuje , že jsme uzákonili chybně , že v tom či onom předpisu zákona jsou opravdu lidská práva omezena . ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s8
K tomu je tady právě ombudsman , v našem případě ombudsmanka . ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s1
Tudíž bych velice prosil , vážené kolegyně , vážení kolegové , abyste napomohli k tomu , aby mírné rozšíření pravomocí ombudsmana čili veřejného ochránce práv bylo odsouhlaseno , abychom měli trošku víc těch vyvažovacích sil v českém ústavním pořádku . ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s2
Zajisté by to nejslabším ve společnosti a těm , na které se ve víru zákonodárství zapomíná , těm by to pomohlo . ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s3
Děkuji mnohokrát za vaši pozornost . ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Karlu Schwarzenbergovi . ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s2
Nyní faktická poznámka pana poslance Zdeňka Soukupa , poté je připravena paní poslankyně Jana Hnyková . ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s1
Dámy a pánové , reaguji vaším prostřednictvím na pana Schwarzenberga . ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s2
Ano , on mluvil o mírném rozšíření . ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s3
Já si myslím , že tím mírným rozšířením je právě to stanovisko ústavněprávního výboru k tomu rozšíření pravomocí obracet se na Ústavní soud , tzn . s tím , že už tam nebude vyžadována povinnost získat podpisy senátorů nebo poslanců , ale v podstatě to projde jenom petičním výborem . ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s1
Co se týče toho argumentu , že v podstatě pozice ombudsmana je velice potřebná , o tom není třeba diskutovat . ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s2
Ale chtěl bych říci , že právě ombudsman nebo ombudsmani v severských státech , především ve Švédsku , pokud je mi známo , tak takové pravomoci , jaké jsou vyžadovány nebo jaké jsou dány v této novele , prostě nejsou . ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s3
Tam vysloveně ombudsman a jeho pravomoci vycházejí z jeho přirozené autority . ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s4
Jeho doporučení jsou pouze doporučeními , a nikoliv aby to bylo nařízeno nějakým zákonem . ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s5
Děkuji . ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Zdeňku Soukupovi i za dodržení času k faktické poznámce . ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s2
Budeme pokračovat . ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s3
S přednostním právem pan ministr Dienstbier . ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s4
Prosím . ps2013-048-02-007-153.u8.p1.s1
Já bych reagoval na pana poslance Soukupa . ps2013-048-02-007-153.u8.p1.s2
On má pravdu , že někteří ombudsmani ve skandinávských zemích mají tradiční omezenou roli , ale také ve skandinávských zemích je celá řada podobných institucí , které vlastně sdílejí v podstatě srovnatelná nebo stejná oprávnění , jaká jsou zde navrhována našemu veřejnému ochránci . ps2013-048-02-007-153.u8.p2.s1
A mimo jiné ve vztahu k monitorovacímu mechanismu práv zdravotně postižených , tak my jsme také diskutovali zřízení nové instituce , ale vždy po vyhodnocení se ukáže jako efektivní z hlediska synergií svěřit toto veřejnému ochránci , který má zázemí své kanceláře , které je vysoce profesionální . ps2013-048-02-007-153.u8.p2.s2
Takže ano , můžeme jít cestou , že ta jednotlivá oprávnění budeme svěřovat novým institucím , které budeme vytvářet , ale toto považuji za efektivnější cestu . ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s1
Děkuji panu ministru Dienstbierovi . ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s2
Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Jana Hnyková . ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s3
Ještě než dojde k pultu , tak bych konstatoval došlé omluvy . ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s4
Prodloužení své omluvy do 13 hodin hlásí pan kolega Ondřej Benešík a pan ministr Pelikán se omlouvá dnes do konce jednacího dne . ps2013-048-02-007-153.u9.p2.s1
Paní poslankyně , máte slovo . ps2013-048-02-007-153.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-048-02-007-153.u10.p1.s2
Vážené dámy a pánové , přeji vám hezké dopoledne a chtěla bych v krátkosti ještě jednou obhájit pozměňovací návrh , který jsem předložila . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s1
Návrh říká , že ombudsman nemá právo kritizovat zákaz nošení náboženských oděvů například na školách . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s2
Můj návrh primárně reaguje na kauzu , kdy se ombudsmanka stavěla proti rozhodnutí Střední zdravotnické školy v Praze 10 , která nedovolila studence ze Somálska nosit ve škole tzv . hidžáb . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s3
Veřejná ochránkyně práv tentokrát dospěla k závěru , že škola nepřímo diskriminovala studentku , neboť jí na základě školního řádu zakázala nosit muslimský šátek , který je projevem jejího náboženského přesvědčení navenek . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s4
Celá tato kauza je pro mě symbolem toho , jak se česká společnost postaví k pronikání islámu do české společnosti . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s5
Islám není slučitelný s našimi pravidly chování , naší kulturou a našimi zákony . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s6
Budu tvrdě bojovat proti každému , kdo bude šířit islám u nás . ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s7
Budu tvrdě bojovat proti každému , kdo třeba jen , jako je paní ombudsmanka Šabatová , bude stavět islámské náboženské předpisy pro odívání nad naše české zákony a předpisy . ps2013-048-02-007-153.u10.p3.s1
Česká republika je sekulární stát , který musí respektovat demokratické principy a Listinu základních práv a svobod .