ps2013-047-05-008-021.u1.p1.s1
| 21. |
ps2013-047-05-008-021.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7)/ - druhé čtení |
ps2013-047-05-008-021.u1.p2.s1
| Požádám pana ministra dopravy Dana Ťoka, aby tisk uvedl. |
ps2013-047-05-008-021.u1.p2.s2
| Prosím, pane ministře. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře souvisí se souběžně předloženým návrhem novely zákona o dráhách a implementuje rovněž právo Evropské unie, zejména směrnici o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s2
| Tento návrh byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s3
| Dovolte mi i zde pouze stručný úvod. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s1
| Jedná se o rozsahem nevelký návrh, jehož předmětem je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s2
| Konkrétní a podrobné vymezení působnosti a pravomoci úřadu se pak nachází v příslušných dopravních zákonech, zejména v zákoně o dráhách. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s3
| Tento nový úřad by měl vykonávat především působnost tzv. regulačního subjektu podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s4
| Směrnice tomuto subjektu svěřuje především rozhodování sporů mezi provozovatelem drážní infrastruktury a zařízení služeb a dopravci při přístupu a užívání dopravní infrastruktury, kontrolní pravomoc a rovněž možnost ukládat sankce. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s5
| Ve vztahu k postavení a organizaci regulačního subjektu pak směrnice klade důraz zejména na široce pojatou nezávislost regulačního subjektu na podnikatelských subjektech i na ostatních úřadech a klade určité požadavky i na osoby v čele tohoto subjektu. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s1
| S ohledem na tyto požadavky navrhujeme ustavit nový úřad jako nezávislý ústřední správní orgán v čele s předsedou jmenovaným vládou. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s2
| Na předsedu návrh pak klade určité požadavky pro jeho jmenování, zejména pak vzdělání a praxi, stanoví neslučitelnost funkcí a omezuje možnost jeho odvolání. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s3
| Vedle uvedené působnosti v oblasti drážní dopravy navrhuje Ministerstvo dopravy rozšířit působnost úřadu i na dílčí oblasti v rámci letecké dopravy - cena za užívání letišť a pozemních komunikací, zavádění evropské služby elektronického mýta. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s4
| Jedná se o krok, který je v souladu s evropskou směrnicí, a působnost nového úřadu by tak v sobě sloučila všechny typově obdobné rozhodovací pravomoci, které stávající dopravní zákony obsahují. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s5
| Je ovšem třeba zdůraznit, že i tak se naprostá většina činnosti úřadu bude soustředit v oblasti provozování drah a drážní dopravy. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s6
| Obě uvedené oblasti jsou rozsahem nevelké. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p4.s1
| Při projednávání v hospodářském výboru byly navrženy pozměňovací návrhy i v oblasti podoby úřadu, kdy se mimo jiné navrhovalo zúžení jeho působnosti pouze na drážní dopravu, ovšem tyto Ministerstvo dopravy nepodporovalo a nebyly přijaty. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p4.s2
| Koncepce nového úřadu, jeho působnosti a pravomoci byla rovněž podrobně vysvětlena na semináři na podvýboru pro dopravu v minulém týdnu. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s1
| Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, jsem si vědom jisté kontroverze návrhu na zřízení nového úřadu. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s2
| Ministerstvo nicméně zvažovalo různé přístupy pro převedení regulačního subjektu do vnitrostátního práva a provedlo rovněž komparaci vybraných zahraničních úprav. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s3
| Nejedná se tedy o rozhodnutí ukvapené či nepromyšlené. |
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s4
| Děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s1
| Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. |
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s2
| Usnesení výboru máte doručeno jako sněmovní tisk [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7)/1 a 2. |
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s3
| Žádám zpravodaje hospodářského výboru Martina Kolovratníka, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. |
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s4
| Pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p1.s1
| Já za slovo děkuji a i v tomto případě budu velmi stručný, protože cesta tohoto zákona Sněmovnou je naprosto totožná jako u předchozího zákona. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p1.s2
| Ty dva návrhy jsou spolu tzv. spřažené, takže i tento zákon tu máme od 23. září loňského roku. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s1
| Jak už bylo řečeno, garančním výborem je výbor hospodářský, kde tento návrh byl projednán. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s2
| Pro stenozáznam upřesním a vlastně i opravuji chybu z předchozího vyjádření. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s3
| To jednání hospodářského výboru k oběma zákonům bylo 11. května a potom 20. 5. bylo vydáno dotyčné usnesení. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s4
| V tomto případě, jak bylo řečeno, usnesení číslo 609/2. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s1
| K tomu projednávání z mého pohledu z pozice zpravodaje je dobré připomenout a vlastně i navázat na slova pana ministra. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s2
| Skutečně byly poměrně rozsáhlé debaty o tom, jestli je nutné zřizovat nový úřad, nebo jestli by nebylo možné jít jinou cestou, například rozšířením pravomocí stávajícího Drážního úřadu. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s3
| Kdo z vás tu problematiku sledujete, tak připomenu, i já sám jsem ze své pozice poslance o této alternativě hovořil. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s4
| Zmiňoval jsem se, že mě ta myšlenka zaujala v prvním čtení zákona, ale po debatách jak tady v rámci koalice s koaličními partnery, tak s kolegy z Ministerstva dopravy nakonec tedy na úrovni naší, mohu říci koaliční, převládá v tuto chvíli názor jít tou cestou, jak byl vládní návrh zákona podán, to znamená zřídit nový ústřední správní orgán, který bude nazván regulační orgán, úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p4.s1
| Co se týká pozměňovacích návrhů, já jsem sám ještě také po dohodě s Ministerstvem dopravy jeden drobný zpřesňující, který se týká přechodných ustanovení, podal. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p4.s2
| Vysvětlím ho v obecné rozpravě a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p5.s1
| Tolik v tuto chvíli ze strany zpravodaje. |
ps2013-047-05-008-021.u4.p5.s2
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s1
| Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s2
| Ještě než spustíme rozpravu, konstatuji došlé omluvy. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s3
| Z odpoledního jednání z pracovních důvodu se omlouvá pan poslanec Milan Šarapatka a paní poslankyně Markéta Adamová. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s1
| Otevírám obecnou rozpravu. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s2
| Pan zpravodaj má přednostní právo, takže je první. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s3
| Potom paní poslankyně Květa Matušovská. |
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s4
| Prosím, pane zpravodaji, máte slovo v obecné rozpravě. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s2
| Krátce si užiji možnosti využití přednostního práva. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s3
| Bude to velmi stručné. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s4
| Můj pozměňovací návrh se skutečně týká pouze přechodných ustanovení, konkrétně § 10, kde definuje a zpřesňuje moment, kdy úřad bude vznikat a kdy budou probíhat výběrová řízení na obsazení volných služebních míst. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s5
| Vysvětlím, že ke stávajícímu textu se v úvodu odstavce výslovně doplňuje věta, že výběrová řízení se před vznikem úřadu mohou konat teprve po schválení první systemizace tohoto úřadu vládou. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s6
| Je to tedy pouze upřesnění postupu, jak bude ten úřad vznikat a jak se budou jednotlivá místa naplňovat. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p2.s1
| Je dobré tady říci to, že návrh, který teď předkládám, byl projednán i s Ministerstvem vnitra, které je právě, co se týká služebního zákona, garantem systemizovaných míst, takže je tady i meziresortní dohoda. |
ps2013-047-05-008-021.u6.p2.s2
| Tolik vysvětlení k mému pozměňovacímu návrhu, ke kterému se poté přihlásím. |
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. |
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s2
| Nyní v obecné rozpravě paní poslankyně Květa Matušovská. |
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s3
| Prosím, paní poslankyně, máte slovo. |
ps2013-047-05-008-021.u8.p1.s1
| Děkuji, pane místopředsedo. |
ps2013-047-05-008-021.u8.p1.s2
| I u tohoto tisku bych ráda odůvodnila pozměňovací návrh, který je uložen v systému a ke kterému se v podrobné rozpravě přihlásím za nepřítomného kolegu Karla Šidla. |
ps2013-047-05-008-021.u8.p2.s1
| Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2012/34/EU, kdy velmi rozsáhlá a věcně i právně samostatná oblast železniční dopravy vyžaduje jednooborový přístup k regulovaným agendám právních, správních a technických podmínek provozování železniční dopravy vyplývajících jak z národních, tak i evropských právních předpisů, včetně přímo závazných nařízení Komise upravujících podmínky provozování železniční dopravy, včetně otázek soutěží dopravců a plnění závazků veřejné služby. |
ps2013-047-05-008-021.u8.p3.s1
| Úprava navržená v bodě 3 vlastně upřesňuje a doplňuje vymezení základních působností regulačního úřadu včetně povinností ochrany oprávněných zájmů a práv všech subjektů z oblasti železniční dopravy regulačním úřadem. |
ps2013-047-05-008-021.u8.p4.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s1
| Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s2
| Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s3
| Pokud nikdo, obecnou rozpravu končím. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s4
| Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova v obecné rozpravě. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s5
| Není tomu tak. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s6
| Otevírám rozpravu podrobnou a nyní tedy pan zpravodaj v podrobné rozpravě avizoval svoji přihlášku. |
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s7
| Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2013-047-05-008-021.u10.p1.s1
| Moc děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u10.p1.s2
| Hlásím se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 4462. |
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s2
| Nyní v podrobné rozpravě paní poslankyně Květa Matušovská. |
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s3
| Prosím, paní poslankyně, máte slovo. |
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s2
| Ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je do systému uložen pod sněmovním dokumentem 4450. |
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s3
| Děkuji. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s1
| Děkuji paní kolegyni Matušovské. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s2
| To byl poslední příspěvek do podrobné rozpravy. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s3
| Ptám se, jestli se někdo hlásí. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s4
| Nikoho nevidím, i podrobnou rozpravu končím. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s5
| Není žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat po druhém čtení, proto končím druhé čtení bodu číslo 21, tisku [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7). |
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s6
| Děkuji panu ministru dopravy, děkuji panu zpravodaji. |
ps2013-047-05-008-021.u13.p2.s1
| Budeme pokračovat dalším blokem ministra financí, a to bodem |