|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-007-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - druhé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047151.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 251 • previousnext

ps2013-047-05-007-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-047-05-007-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - druhé čtení
ps2013-047-05-007-020.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok, a ještě než se ujme slova, požádám, aby místo u stolu zpravodajů zaujal pan kolega Kolovratník, protože pan poslanec Šidlo, který byl zpravodajem pro prvé čtení, je řádně omluven, ale vzhledem k tomu, že jsme ve čtení druhém, nemusíme ani jiného zpravodaje po projednání výboru schvalovat.
ps2013-047-05-007-020.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem předloženého návrhu zákona je zejména zajištění transpozice směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s2 Jedná se o poměrně rozsáhlý vstup do zákona o dráhách a některých souvisejících zákonů, který obsahuje vstupy jak dílčí povahy, tak i změny koncepčního charakteru.
ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s3 Tento návrh již byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu, dovolte mi tedy pouze stručný úvod.
ps2013-047-05-007-020.u2.p2.s1 Návrh zasahuje zejména do následujících oblastí:
ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s1 1.
ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s2 Kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah.
ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s3 Zde se zejména zavádí nová kategorie místních drah a nově se upravují pravidla přístupu.
ps2013-047-05-007-020.u2.p4.s1 2. Provozování zařízení služeb.
ps2013-047-05-007-020.u2.p4.s2 Jde o novou úpravu, která v návaznosti na směrnici vymezuje zařízení služeb v drážní dopravě, například nádraží, čerpací stanice apod., a upravuje práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich.
ps2013-047-05-007-020.u2.p5.s1 3. Přístup k výkonu činnosti dopravce.
ps2013-047-05-007-020.u2.p5.s2 Navrhuje se nové znění a úpravy udílení licence pro provozování drážní dopravy.
ps2013-047-05-007-020.u2.p6.s1 4. Přidělování kapacity dráhy.
ps2013-047-05-007-020.u2.p6.s2 Jde o nové znění úpravy postupu provozovatele dráhy při jednání s dopravci o přístupu k drážní infrastruktuře pro účely tvorby ročního jízdního řádu i ad hoc jízd.
ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s1 5.
ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s2 Posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách.
ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s3 Jedná se o novou úpravu umožňující na základě úředního přezkumu omezit přístup k drážní infrastruktuře pro dopravce, jehož služby by mohly významně narušit ekonomickou rovnováhu veřejných služeb v osobní dopravě.
ps2013-047-05-007-020.u2.p8.s1 6. Úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí.
ps2013-047-05-007-020.u2.p9.s1 Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh i související změny v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah, zejména v souvislosti s navrhovaným řízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, dále některé dílčí vnitrostátní úpravy zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a v otázce stavby drah.
ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s1 Při projednávání na hospodářském výboru bylo vzneseno několik bloků pozměňovacích návrhů, z nichž nejrozsáhlejší byl soubor návrhů směřujících k novému vymezení podoby kompetencí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s2 S těmito pozměňovacími návrhy nicméně Ministerstvo dopravy nesouhlasilo a nakonec nebyly hospodářským výborem přijaty.
ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s3 Usnesením hospodářského výboru bylo nakonec přijato 13 pozměňovacích návrhů, s nimiž může ministerstvo v zásadě souhlasit.
ps2013-047-05-007-020.u2.p11.s1 Návrh novelizace zákona o dráhách zástupci Ministerstva dopravy v podrobnějších souvislostech představili také na jednání podvýboru pro dopravu minulý týden.
ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vláda předložila Poslanecké sněmovně, je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce a četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy.
ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s2 Je nezbytný z hlediska implementace práva EU, ale obsahuje i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy.
ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s3 Děkuji.
ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru Danu Ťokovi.
ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 608/1 a 608/2.
ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s4 Nyní tedy žádám pana poslance Martina Kolovratníka jako zpravodaje hospodářského výboru, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s5 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-047-05-007-020.u4.p1.s1 Pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2013-047-05-007-020.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, klidný podvečerní čas vám přeji.
ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s1 Předkladatel - pan ministr dopravy Dan Ťok - víceméně k tomu zákonu vše přednesl a zopakoval, takže své vystoupení opravdu zestručním, abych vás nezdržel dublováním přednesených informací.
ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s2 Snad jenom připomenu to, že tento zákon ve Sněmovně máme od 23. září 2015, že opravdu čeká více než půl roku na své projednání, a rozumím v tom smyslu předkladateli a kolegům z Ministerstva dopravy, že netrpělivě čekají na to, abychom zákon dokončili, a mohl tedy vstoupit v platnost i v účinnost.
ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s3 Primárním cílem zákona skutečně je implementace evropského práva, konkrétně je to směrnice č. 34/2012/EU.
ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s4 To, co zákon navrhuje, bylo řečeno.
ps2013-047-05-007-020.u4.p3.s1 za sebe rekapituluji, že garanční hospodářský výbor návrh zákona projednal na svém posledním zasedání 20. 5. a přijal usnesení, jak bylo řečeno, č. 608/2, kde doporučil schválit, a tak jak je ve zvyku v souladu s aktuálním legislativním procesem Poslanecké sněmovny, zároveň přijal některé, mohu říci v uvozovkách, výborové pozměňovací návrhy.
ps2013-047-05-007-020.u4.p3.s2 Snad za sebe pro ty z vás, kteří se o tuto problematikou zajímáte, mohu zmínit přesnou definici tzv. zkušební dráhy, dále jasnou definici toho, kdy je vlečka veřejně přístupná, takže zabraňuje možnosti uzavřít vlečku pro jiné zájemce, než je majitel trati, a také nově stanovuje povinnost dopravce sjednat si jakési v uvozovkách povinné ručení, tedy pojištění.
ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s1 Důležité je ale vědět, že po projednání na garančním výboru a také po zmíněném podvýboru pro dopravu, jak řekl pan ministr, byli námi - mnou a dalšími kolegy - načteny sem do druhého čtení další pozměňovací návrhy.
ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s2 V tuto chvíli jich máme nakonec celkem 16 kusů.
ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s3 Samozřejmě nebudu dublovat své kolegy, ti si pozměňovací představí sami.
ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s4 Za sebe snad ve zprávě zpravodaje nebo v tom vyjádření mohu říci, že jsem podal také šest pozměňovacích návrhů, pochopitelně je vysvětlím v obecné rozpravě a pak se k nim přihlásím v rozpravě podrobné.
ps2013-047-05-007-020.u4.p5.s1 Co se týká dalšího v uvozovkách jízdního řádu, počítáme s tím, že po druhém čtení tento zákon a hlavně pozměňovací návrhy budou projednány na hospodářském výboru příští týden ve středu 8. 6. a tam zaujmeme finální stanovisko pro třetí čtení.
ps2013-047-05-007-020.u4.p6.s1 Tolik v tuto chvíli zpravodajská zpráva.
ps2013-047-05-007-020.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji, a než otevřu obecnou rozpravu, ještě mi dovolte konstatovat došlou omluvu pana poslance Gabrhela z dnešního odpoledního jednání - prodlužuje svoji omluvu do konce dnešního jednacího dne.
ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s1 Nyní tedy v obecné rozpravě, kterou otevírám, se ptám pana místopředsedy, jestli chce s přednostním právem?
ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s2 Nikoliv.
ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s3 Takže paní poslankyně Květa Matušovská jako první přihlášená v obecné rozpravě.
ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s4 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-047-05-007-020.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-007-020.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, ráda bych odůvodnila pozměňovací návrhy, které jsou uloženy v systému a ke kterým se v podrobné rozpravě přihlásím za kolegu Karla Šidla, který je nepřítomen.
ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s1 Pozměňovací návrhy souvisí s pozměňovacím návrhem k návrhu zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s2 Je to tisk 609, budeme ho vlastně projednávat po tomto návrhu zákona.
ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s3 Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU.
ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s4 Současně se navrhuje dílčí úprava zákona o akciové společnosti České dráhy, zákon č.77/2002 Sb., která upřesňuje znění ustanovení v § 8 odst. 2 tohoto zákona a odstraňuje tak stávající výkladové problémy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s1 K bodu číslo dva.
ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s2 Stávající legislativa neupravuje existenci centrální evidence železničních drah jako součástí území.
ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s3 Existující evidence úředních povolení k provozování dráhy pouze textovou, prostorově a identifikačně nepřesnou podobu a nemůže sloužit k zajištění některých úkolů státu a orgánu veřejné správy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s4 Pozměňovací návrh je dlouhodobým a systémovým opatřením.
ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s5 Jeho legislativní podpora by byla dobrá v práci s daty o dráhách jako součástech území státu se vlastně dostává (?) na úroveň popisu pozemních komunikací a na úroveň umožňující vyhovět potřebám státu a orgánu veřejné správy s ohledem na strategické zájmy i pro umožnění účelného plánování rozvoje drážní infrastruktury.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s1 Další z pozměňovacích návrhů, je to vlastně současná právní úprava, která neukládá provozovateli celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu výslovnou povinnost na zřízení odpovídajících operativních složek.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s2 Dostupným odborným personálem s potřebnými znalostmi a technickým vybavením disponuje právě pouze provozovatel takovéto dráhy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s3 Ostatní složky integrovaného záchranného systému nemohou zajistit potřebné úkoly a činnosti.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s4 Proto je nutné provést legislativní změnu v podobě povinnosti pro provozovatele celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s5 Pozměňovací návrh nemá ekonomické dopady.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s6 Reaguje na existující stav, kdy v rámci Správy železniční dopravní cesty je zřízen hasičský záchranný sbor podniku.
ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s7 Zákonné uložení povinností je vzhledem k nakládání s veřejnými finančními prostředky účelné a nezbytné.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s1 Dále, pojem veřejně přístupná vlečka je velmi nekonkrétní.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s2 Jeho zavedení přinese pouze komplikace a nárůst administrativy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s3 Stejně lze očekávat v případě přijetí výkladové a aplikační problémy v drážní dopravě.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s4 Statut přístupné vlečky by měly mít pouze vlečky ve vlastnictví státu, které by byly zároveň provozovány jako logistická centra, případně jako kontejnerové terminály s nediskriminačním přístupem pro všechny dopravce.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s5 Takové vlečky ale v České republice nejsou.
ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s6 Pro nediskriminační přístup na vlečky je navrhován text pozměňovacího návrhu v § 22a odst. 2 písm. c).
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s1 V novele zákona o dráhách není akceptován požadavek Správy železniční dopravní cesty na úpravu školení a přezkušování zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy přesto, že ve věcném záměru novely byl požadavek zahrnut odborem železnic a kombinované dopravy Ministerstva dopravy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s2 Naposledy byl tento požadavek uplatňován dopisem Generálního ředitelství SŽDC ze dne 10. 11. 2014 č. j. S47202/2014-026.
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s3 Přesto nedošlo ke změnám návrhu zákona.
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s4 Text pozměňovacího návrhu obsahuje požadované legislativní zakotvení povinností provozovatele dráhy.
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s5 Úpravou je Drážní inspekci zachována dosavadní kompetence, tj. projednávání správních deliktů, které přímo souvisí s její činností, řešení deliktů v případech, kdy provozovatel dráhy nebo dopravce neoznámí Drážní inspekci vznik mimořádné události, nezajistí místo mimořádné události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události, neprovede ani zjištění příčin a okolností vzniku této mimořádné události.
ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s6 Návrh jednak není v kolizi s právem Evropské unie a zároveň představuje nejefektivnější výkon státní správy, neboť přesouvat řešení správních deliktů, které se týkají výhradně Drážní inspekce, na jiný správní úřad by bylo krajně neefektivní.
ps2013-047-05-007-020.u6.p7.s1 K bodu sedm - legislativně technická úprava, která Drážní inspekci ponechává v rámci šetření zjišťování nejen příčiny mimořádných událostí, ale i okolnosti jejich vzniku a další nedostatky, které mohou mít vliv na bezpečnost.
ps2013-047-05-007-020.u6.p7.s2 Zároveň se zajišťuje dosavadní oprávnění Drážní inspekce šetřit mimořádné události na všech dráhách se základní výsadou konstruovanou ve směrnici Evropské unie 2004/49/ES o bezpečnosti železnice, že být rozhodnutím vyšetřovacího orgánu, zda a v jakém rozsahu bude šetřit jinou než závažnou nehodu.
ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s1 Pokud se vyjádřím ještě k bodu osm.
ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s2 Legislativně technická úprava ponechává Drážní inspekci výkon státního dozoru v předem přísně vymezené oblasti, v oblasti mimořádných událostí, dozorem nad šetřením mimořádných událostí, které provádí provozovatelé dráhy a dopravci, a to aby jejich šetření bylo zejména objektivní a věcně správné co do příčin a přijímání opatření k předcházení mimořádným událostem.
ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s3 V neposlední řadě státní dozor vykonávaný Drážní inspekcí sloužit jako prevence mimořádných událostí.
ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s4 Návrh není ani v kolizi s právem Evropské unie, neboť součástí novely je i zakotvení systémového dohledu nad bezpečností, který je svěřen výhradně Drážnímu úřadu jako národnímu bezpečnostního orgánu podle příslušných směrnic Evropské unie.
ps2013-047-05-007-020.u6.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské.
ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s2 Nyní v rozpravě pan poslanec Martin Kolovratník.
ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s3 Připraví se pan poslanec František Laudát.
ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s2 Věřím, že budu v souladu s jednacím řádem Sněmovny.
ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s3 Nejdříve bych v úvodu svého vystoupení v rámci obecné rozpravy rád jako zpravodaj načetl legislativně technické úpravy, které mi doporučil legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny, a pak bych se věnoval svým pozměňovacím návrhům.
ps2013-047-05-007-020.u8.p2.s1 Načítám návrh na legislativně technické -
ps2013-047-05-007-020.u9.p1.s1 Pane poslanče, samozřejmě to můžete učinit, ale stejně to musíte opakovat v rozpravě podrobné, protože jde o legislativně technickou úpravu, o které se musí hlasovat.
ps2013-047-05-007-020.u9.p1.s2 Takže samozřejmě když ji odůvodníte, nic proti tomu.

Text viewDownload CoNNL-U