ps2013-047-05-007-020.u1.p1.s1
20 . ps2013-047-05-007-020.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 608 / - druhé čtení ps2013-047-05-007-020.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok , a ještě než se ujme slova , požádám , aby místo u stolu zpravodajů zaujal pan kolega Kolovratník , protože pan poslanec Šidlo , který byl zpravodajem pro prvé čtení , je řádně omluven , ale vzhledem k tomu , že jsme ve čtení druhém , nemusíme ani jiného zpravodaje po projednání výboru schvalovat . ps2013-047-05-007-020.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , máte slovo . ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předmětem předloženého návrhu zákona je zejména zajištění transpozice směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru . ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s2
Jedná se o poměrně rozsáhlý vstup do zákona o dráhách a některých souvisejících zákonů , který obsahuje vstupy jak dílčí povahy , tak i změny koncepčního charakteru . ps2013-047-05-007-020.u2.p1.s3
Tento návrh již byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu , dovolte mi tedy pouze stručný úvod . ps2013-047-05-007-020.u2.p2.s1
Návrh zasahuje zejména do následujících oblastí : ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s1
1 . ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s2
Kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah . ps2013-047-05-007-020.u2.p3.s3
Zde se zejména zavádí nová kategorie místních drah a nově se upravují pravidla přístupu . ps2013-047-05-007-020.u2.p4.s1
2 . Provozování zařízení služeb . ps2013-047-05-007-020.u2.p4.s2
Jde o novou úpravu , která v návaznosti na směrnici vymezuje zařízení služeb v drážní dopravě , například nádraží , čerpací stanice apod . , a upravuje práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich . ps2013-047-05-007-020.u2.p5.s1
3 . Přístup k výkonu činnosti dopravce . ps2013-047-05-007-020.u2.p5.s2
Navrhuje se nové znění a úpravy udílení licence pro provozování drážní dopravy . ps2013-047-05-007-020.u2.p6.s1
4 . Přidělování kapacity dráhy . ps2013-047-05-007-020.u2.p6.s2
Jde o nové znění úpravy postupu provozovatele dráhy při jednání s dopravci o přístupu k drážní infrastruktuře pro účely tvorby ročního jízdního řádu i ad hoc jízd . ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s1
5 . ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s2
Posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách . ps2013-047-05-007-020.u2.p7.s3
Jedná se o novou úpravu umožňující na základě úředního přezkumu omezit přístup k drážní infrastruktuře pro dopravce , jehož služby by mohly významně narušit ekonomickou rovnováhu veřejných služeb v osobní dopravě . ps2013-047-05-007-020.u2.p8.s1
6 . Úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí . ps2013-047-05-007-020.u2.p9.s1
Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh i související změny v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah , zejména v souvislosti s navrhovaným řízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře , dále některé dílčí vnitrostátní úpravy zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a v otázce stavby drah . ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s1
Při projednávání na hospodářském výboru bylo vzneseno několik bloků pozměňovacích návrhů , z nichž nejrozsáhlejší byl soubor návrhů směřujících k novému vymezení podoby kompetencí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře . ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s2
S těmito pozměňovacími návrhy nicméně Ministerstvo dopravy nesouhlasilo a nakonec nebyly hospodářským výborem přijaty . ps2013-047-05-007-020.u2.p10.s3
Usnesením hospodářského výboru bylo nakonec přijato 13 pozměňovacích návrhů , s nimiž může ministerstvo v zásadě souhlasit . ps2013-047-05-007-020.u2.p11.s1
Návrh novelizace zákona o dráhách zástupci Ministerstva dopravy v podrobnějších souvislostech představili také na jednání podvýboru pro dopravu minulý týden . ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , návrh , který vláda předložila Poslanecké sněmovně , je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce a četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy . ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s2
Je nezbytný z hlediska implementace práva EU , ale obsahuje i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy . ps2013-047-05-007-020.u2.p12.s3
Děkuji . ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru Danu Ťokovi . ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 608 / 1 a 608 / 2 . ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s4
Nyní tedy žádám pana poslance Martina Kolovratníka jako zpravodaje hospodářského výboru , aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-047-05-007-020.u3.p1.s5
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-047-05-007-020.u4.p1.s1
Pane předsedající , děkuji za slovo . ps2013-047-05-007-020.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , klidný podvečerní čas vám přeji . ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s1
Předkladatel - pan ministr dopravy Dan Ťok - víceméně k tomu zákonu vše přednesl a zopakoval , takže já své vystoupení opravdu zestručním , abych vás nezdržel dublováním přednesených informací . ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s2
Snad jenom připomenu to , že tento zákon ve Sněmovně máme od 23 . září 2015 , že opravdu čeká více než půl roku na své projednání , a rozumím v tom smyslu předkladateli a kolegům z Ministerstva dopravy , že už netrpělivě čekají na to , abychom zákon dokončili , a mohl tedy vstoupit v platnost i v účinnost . ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s3
Primárním cílem zákona skutečně je implementace evropského práva , konkrétně je to směrnice č . 34 / 2012 / EU . ps2013-047-05-007-020.u4.p2.s4
To , co zákon navrhuje , už bylo řečeno . ps2013-047-05-007-020.u4.p3.s1
Já za sebe rekapituluji , že garanční hospodářský výbor návrh zákona projednal na svém posledním zasedání 20 . 5 . a přijal usnesení , jak bylo řečeno , č . 608 / 2 , kde doporučil schválit , a tak jak je ve zvyku v souladu s aktuálním legislativním procesem Poslanecké sněmovny , zároveň přijal některé , mohu říci v uvozovkách , výborové pozměňovací návrhy . ps2013-047-05-007-020.u4.p3.s2
Snad za sebe pro ty z vás , kteří se o tuto problematikou zajímáte , mohu zmínit přesnou definici tzv . zkušební dráhy , dále jasnou definici toho , kdy je vlečka veřejně přístupná , takže zabraňuje možnosti uzavřít vlečku pro jiné zájemce , než je majitel trati , a také nově stanovuje povinnost dopravce sjednat si jakési v uvozovkách povinné ručení , tedy pojištění . ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s1
Důležité je ale vědět , že po projednání na garančním výboru a také po zmíněném podvýboru pro dopravu , jak řekl pan ministr , byli námi - mnou a dalšími kolegy - načteny sem do druhého čtení další pozměňovací návrhy . ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s2
V tuto chvíli jich máme nakonec celkem 16 kusů . ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s3
Samozřejmě já nebudu dublovat své kolegy , ti si pozměňovací představí sami . ps2013-047-05-007-020.u4.p4.s4
Za sebe snad ve zprávě zpravodaje nebo v tom vyjádření mohu říci , že já jsem podal také šest pozměňovacích návrhů , pochopitelně je vysvětlím v obecné rozpravě a pak se k nim přihlásím v rozpravě podrobné . ps2013-047-05-007-020.u4.p5.s1
Co se týká dalšího v uvozovkách jízdního řádu , počítáme s tím , že po druhém čtení tento zákon a hlavně pozměňovací návrhy budou projednány na hospodářském výboru příští týden ve středu 8 . 6 . a tam zaujmeme finální stanovisko pro třetí čtení . ps2013-047-05-007-020.u4.p6.s1
Tolik v tuto chvíli zpravodajská zpráva . ps2013-047-05-007-020.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji , a než otevřu obecnou rozpravu , ještě mi dovolte konstatovat došlou omluvu pana poslance Gabrhela z dnešního odpoledního jednání - prodlužuje svoji omluvu až do konce dnešního jednacího dne . ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s1
Nyní tedy v obecné rozpravě , kterou otevírám , se ptám pana místopředsedy , jestli chce s přednostním právem ? ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s2
Nikoliv . ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s3
Takže paní poslankyně Květa Matušovská jako první přihlášená v obecné rozpravě . ps2013-047-05-007-020.u5.p2.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-047-05-007-020.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-047-05-007-020.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , ráda bych odůvodnila pozměňovací návrhy , které jsou uloženy v systému a ke kterým se v podrobné rozpravě přihlásím za kolegu Karla Šidla , který je nepřítomen . ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s1
Pozměňovací návrhy souvisí s pozměňovacím návrhem k návrhu zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře . ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s2
Je to tisk 609 , budeme ho vlastně projednávat po tomto návrhu zákona . ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s3
Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012 / 34 / EU . ps2013-047-05-007-020.u6.p2.s4
Současně se navrhuje dílčí úprava zákona o akciové společnosti České dráhy , zákon č . 77 / 2002 Sb . , která upřesňuje znění ustanovení v § 8 odst . 2 tohoto zákona a odstraňuje tak stávající výkladové problémy . ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s1
K bodu číslo dva . ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s2
Stávající legislativa neupravuje existenci centrální evidence železničních drah jako součástí území . ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s3
Existující evidence úředních povolení k provozování dráhy má pouze textovou , prostorově a identifikačně nepřesnou podobu a nemůže sloužit k zajištění některých úkolů státu a orgánu veřejné správy . ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s4
Pozměňovací návrh je dlouhodobým a systémovým opatřením . ps2013-047-05-007-020.u6.p3.s5
Jeho legislativní podpora by byla dobrá v práci s daty o dráhách jako součástech území státu se vlastně dostává ( ? ) na úroveň popisu pozemních komunikací a na úroveň umožňující vyhovět potřebám státu a orgánu veřejné správy s ohledem na strategické zájmy i pro umožnění účelného plánování rozvoje drážní infrastruktury . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s1
Další z pozměňovacích návrhů , je to vlastně současná právní úprava , která neukládá provozovateli celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu výslovnou povinnost na zřízení odpovídajících operativních složek . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s2
Dostupným odborným personálem s potřebnými znalostmi a technickým vybavením disponuje právě pouze provozovatel takovéto dráhy . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s3
Ostatní složky integrovaného záchranného systému nemohou zajistit potřebné úkoly a činnosti . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s4
Proto je nutné provést legislativní změnu v podobě povinnosti pro provozovatele celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s5
Pozměňovací návrh nemá ekonomické dopady . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s6
Reaguje na existující stav , kdy v rámci Správy železniční dopravní cesty je zřízen hasičský záchranný sbor podniku . ps2013-047-05-007-020.u6.p4.s7
Zákonné uložení povinností je vzhledem k nakládání s veřejnými finančními prostředky účelné a nezbytné . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s1
Dále , pojem veřejně přístupná vlečka je velmi nekonkrétní . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s2
Jeho zavedení přinese pouze komplikace a nárůst administrativy . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s3
Stejně lze očekávat v případě přijetí výkladové a aplikační problémy v drážní dopravě . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s4
Statut přístupné vlečky by měly mít pouze vlečky ve vlastnictví státu , které by byly zároveň provozovány jako logistická centra , případně jako kontejnerové terminály s nediskriminačním přístupem pro všechny dopravce . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s5
Takové vlečky ale v České republice nejsou . ps2013-047-05-007-020.u6.p5.s6
Pro nediskriminační přístup na vlečky je navrhován text pozměňovacího návrhu v § 22 a odst . 2 písm . c ) . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s1
V novele zákona o dráhách není akceptován požadavek Správy železniční dopravní cesty na úpravu školení a přezkušování zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy přesto , že ve věcném záměru novely byl požadavek zahrnut odborem železnic a kombinované dopravy Ministerstva dopravy . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s2
Naposledy byl tento požadavek uplatňován dopisem Generálního ředitelství SŽDC ze dne 10 . 11 . 2014 č . j . S47202 / 2014 - 026 . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s3
Přesto nedošlo ke změnám návrhu zákona . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s4
Text pozměňovacího návrhu obsahuje požadované legislativní zakotvení povinností provozovatele dráhy . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s5
Úpravou je Drážní inspekci zachována dosavadní kompetence , tj . projednávání správních deliktů , které přímo souvisí s její činností , řešení deliktů v případech , kdy provozovatel dráhy nebo dopravce neoznámí Drážní inspekci vznik mimořádné události , nezajistí místo mimořádné události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události , neprovede ani zjištění příčin a okolností vzniku této mimořádné události . ps2013-047-05-007-020.u6.p6.s6
Návrh jednak není v kolizi s právem Evropské unie a zároveň představuje nejefektivnější výkon státní správy , neboť přesouvat řešení správních deliktů , které se týkají výhradně Drážní inspekce , na jiný správní úřad by bylo krajně neefektivní . ps2013-047-05-007-020.u6.p7.s1
K bodu sedm - legislativně technická úprava , která Drážní inspekci ponechává v rámci šetření zjišťování nejen příčiny mimořádných událostí , ale i okolnosti jejich vzniku a další nedostatky , které mohou mít vliv na bezpečnost . ps2013-047-05-007-020.u6.p7.s2
Zároveň se zajišťuje dosavadní oprávnění Drážní inspekce šetřit mimořádné události na všech dráhách se základní výsadou konstruovanou ve směrnici Evropské unie 2004 / 49 / ES o bezpečnosti železnice , že má být rozhodnutím vyšetřovacího orgánu , zda a v jakém rozsahu bude šetřit jinou než závažnou nehodu . ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s1
Pokud se vyjádřím ještě k bodu osm . ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s2
Legislativně technická úprava ponechává Drážní inspekci výkon státního dozoru v předem přísně vymezené oblasti , v oblasti mimořádných událostí , dozorem nad šetřením mimořádných událostí , které provádí provozovatelé dráhy a dopravci , a to aby jejich šetření bylo zejména objektivní a věcně správné co do příčin a přijímání opatření k předcházení mimořádným událostem . ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s3
V neposlední řadě má státní dozor vykonávaný Drážní inspekcí sloužit jako prevence mimořádných událostí . ps2013-047-05-007-020.u6.p8.s4
Návrh není ani v kolizi s právem Evropské unie , neboť součástí novely je i zakotvení systémového dohledu nad bezpečností , který je svěřen výhradně Drážnímu úřadu jako národnímu bezpečnostního orgánu podle příslušných směrnic Evropské unie . ps2013-047-05-007-020.u6.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské . ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s2
Nyní v rozpravě pan poslanec Martin Kolovratník . ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s3
Připraví se pan poslanec František Laudát . ps2013-047-05-007-020.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s2
Věřím , že budu v souladu s jednacím řádem Sněmovny . ps2013-047-05-007-020.u8.p1.s3
Nejdříve bych v úvodu svého vystoupení v rámci obecné rozpravy rád jako zpravodaj načetl legislativně technické úpravy , které mi doporučil legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny , a pak bych se věnoval svým pozměňovacím návrhům . ps2013-047-05-007-020.u8.p2.s1
Načítám návrh na legislativně technické - ps2013-047-05-007-020.u9.p1.s1
Pane poslanče , samozřejmě to můžete učinit , ale stejně to musíte opakovat v rozpravě podrobné , protože jde o legislativně technickou úpravu , o které se musí hlasovat . ps2013-047-05-007-020.u9.p1.s2
Takže samozřejmě když ji odůvodníte , nic proti tomu .