|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-002-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - druhé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047139.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 115 • previousnext

ps2013-047-05-002-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-047-05-002-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - druhé čtení
ps2013-047-05-002-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-047-05-002-007.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-047-05-002-007.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-002-007.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych tady stručně připomenul, že zřízení centrálního registru účtů je zejména pro činnost orgánů činných v trestním řízení i daňových orgánů dlouhodobě prosazovaným a dosud nerealizovatelným prvkem zvýšení efektivity jejich činnosti.
ps2013-047-05-002-007.u2.p1.s3 Jeho přínos pro zjednodušení a zrychlení činnosti těchto orgánů stejně jako význam v opatření proti financování terorismu je neoddiskutovatelný, a i proto je toto téma velmi aktuální v celé Evropské unii.
ps2013-047-05-002-007.u2.p2.s1 Doufám, že i v jednání příslušných výborů jsme dostatečně vysvětlili, že návrh připravený ve spolupráci s Českou národní bankou je minimalistický a vyvážený a neskrývá žádná úskalí, která by znamenala omezení ochrany bankovního tajemství nebo osobních údajů.
ps2013-047-05-002-007.u2.p2.s2 Naopak jedním z jeho přínosů bude i omezení možnosti úniku informací z probíhajících řízení.
ps2013-047-05-002-007.u2.p3.s1 Rozpočtový výbor jako garanční návrh doporučil ke schválení.
ps2013-047-05-002-007.u2.p3.s2 Jako předkladatel souhlasím i s návrhem na zřízení kontrolního orgánu a prodloužení lhůt pro uchování informací o žádostech a odpovědích, jak je navrhují bezpečnostní a ústavněprávní výbor ve svých usneseních.
ps2013-047-05-002-007.u2.p4.s1 Dovoluji si vás proto požádat o podporu návrhu s těmito změnami při dalším projednávání.
ps2013-047-05-002-007.u2.p4.s2 Děkuji.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s1 vám také děkuji, pane ministře.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán výboru pro bezpečnost a ústavněprávnímu výboru.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 718/1 718/5.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s5 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Kristýna Zelienková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2013-047-05-002-007.u3.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2013-047-05-002-007.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-047-05-002-007.u4.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Poslanecká sněmovna projedná ve druhém čtení vládní návrh nového zákona o centrální evidenci účtů připravený Ministerstvem financí na základě usnesení vlády z března 2014, kdy prvnímu místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí bylo uloženo zřídit centrální registr účtů.
ps2013-047-05-002-007.u4.p1.s3 Provozovatelem by byla Česká národní banka, a to na náklady státu.
ps2013-047-05-002-007.u4.p2.s1 Výbory Poslanecké sněmovny projednaly tento návrh zákona.
ps2013-047-05-002-007.u4.p2.s2 Garanční rozpočtový výbor doporučuje schválit bez připomínek, ústavněprávní a bezpečnostní výbor doporučují schválit s pozměňovacím návrhem, který se týká rozšíření kompetencí Poslanecké sněmovny, která prostřednictvím kontrolního orgánu bude kontrolovat poskytování údajů z centrální evidence účtů.
ps2013-047-05-002-007.u4.p2.s3 Doporučuji souhlasit s usnesením rozpočtového výboru k tomuto zákonu o centrální evidenci účtů ve druhém čtení a propustit jej do třetího čtení.
ps2013-047-05-002-007.u4.p2.s4 Děkuji.
ps2013-047-05-002-007.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-047-05-002-007.u5.p1.s2 Nyní prosím zpravodaje výboru pro bezpečnost poslance Ivana Gabala, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-047-05-002-007.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-047-05-002-007.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-047-05-002-007.u6.p1.s2 Vážení ministři, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením 116 výboru pro bezpečnost z 28. schůze uskutečněné dne 27. dubna 2016 k vládnímu návrhu zákona, který projednáváme.
ps2013-047-05-002-007.u6.p1.s3 Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení náměstkyně sekce 05 Ministerstva financí JUDr. Aleny Schillerové a po zpravodajské zprávě zpravodaje Ivana Gabala a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh tohoto zákona ve znění následujících pozměňovacích návrhů.
ps2013-047-05-002-007.u6.p1.s4 Jestli dovolíte, nebudu vám podrobně číst ty pozměňovací návrhy, pouze bych vás seznámil s jejich smyslem.
ps2013-047-05-002-007.u6.p2.s1 V průběhu prvního čtení Sněmovna konstatovala, že v zákonu není zahrnuta jakákoli kontrola průběhu přístupu k informacím bankovním účtům, takže pozměňovacím návrhem se kontrola do systému zavádí, protože z titulu zřizovatele Česká národní banka nemá povinnost kontrolu provádět.
ps2013-047-05-002-007.u6.p2.s2 Kontrola vlastně eviduje a týká se elektronického záznamu všech požadavků, které ČNB dojdou od oprávněných osob.
ps2013-047-05-002-007.u6.p3.s1 Za druhé, ta kontrola se svěřuje stávající komisi pro kontrolu odposlechů a je to všechno obsaženo jako pozměňovací návrh výboru pro bezpečnost, který je v systému.
ps2013-047-05-002-007.u6.p3.s2 Neboli to hlavní sdělení je, že výbor pro bezpečnost kromě podpoření předlohy podpořil také zavedení systému kontroly pro přístupy k centrálnímu registru bankovních účtů.
ps2013-047-05-002-007.u6.p3.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-047-05-002-007.u7.p1.s1 vám také děkuji, pane poslanče.
ps2013-047-05-002-007.u7.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Benda a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-047-05-002-007.u7.p1.s3 Pana poslance Bendu nevidím, požádám tedy předsedu ústavněprávního výboru, aby přednesl návrh usnesení.
ps2013-047-05-002-007.u8.p1.s1 Dámy a pánové, povinností předsedy výboru je být bdělý a zastoupit nepřítomné zpravodaje, takže v této chvíli mi dovolte, abych zastoupil pana kolegu Bendu.
ps2013-047-05-002-007.u8.p2.s1 Ústavněprávní výbor přijal v této věci také usnesení, a to na své schůzi 28. dubna.
ps2013-047-05-002-007.u8.p2.s2 My jsme doporučili Poslanecké sněmovně přijmout tento návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů.
ps2013-047-05-002-007.u8.p2.s3 Ten tisk naleznete pod číslem tohoto tisku, 718.
ps2013-047-05-002-007.u8.p2.s4 Nicméně dovolte mi, abych krátce odůvodnil pozměňovací návrhy, které byly přijaty.
ps2013-047-05-002-007.u8.p3.s1 Jednak jsme navrhli prodloužit pětiletou lhůtu na desetiletou, tedy lhůtu, po kterou budou uchovávány žádosti o poskytnutí údajů, tzn. pro to, aby bylo možné zpětně, alespoň deset let, kontrolovat to, jak s těmito žádostmi bylo naloženo, a také jsme přijali nový paragraf, nebo navrhujeme přijmout nový paragraf 11 - kontrola poskytnutí údajů z centrální evidence účtů, tzn. zřídit kontrolu, kterou by vykonávala Poslanecká sněmovna, která by v této věci zřídila kontrolní orgán.
ps2013-047-05-002-007.u8.p3.s2 Nejde ani tak o to, že bychom zřizovali nový orgán Poslanecké sněmovny, ale že bychom tuto pravomoc včlenili do komise, která dnes pracuje a zabývá se např. otázkou kontroly odposlechů.
ps2013-047-05-002-007.u8.p3.s3 Takže je to spíše snaha vyhovět těm, kteří mají obavu ze zneužití tohoto centrálního registru.
ps2013-047-05-002-007.u8.p3.s4 se toho neobávám, nicméně vyšli jsme hlasováním vstříc této snaze tuto kontrolu posílit.
ps2013-047-05-002-007.u8.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-002-007.u9.p1.s1 vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku.
ps2013-047-05-002-007.u9.p1.s2 Požádám tedy pana poslance Ondráčka.
ps2013-047-05-002-007.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s1 Tak ještě jednou, děkuji pane místopředsedo.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s2 Tak jak jsem u minulého tisku poměrně kritizoval liknavost Ministerstva financí, a že přestože to mít prioritu své vlády, trvá jim to rok, tak v tomto případě musím Ministerstvo financí a vládu pochválit, že konečně bude centrální registr a že tomu nic bránit nebude.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s3 To, že vznikne jakási kontrolní vyšetřovací nebo kontrolní skupina zde v parlamentu, ničemu nebrání.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s4 Z vlastní praxe vím, že to je stejně jenom pro formu.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s5 Takže ulehčí to určitě orgánům činným v trestním řízení a je jenom dobře, že se tento sněmovní tisku blíží k závěru.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s6 Za toto bych chtěl vládě poděkovat.
ps2013-047-05-002-007.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-047-05-002-007.u11.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-047-05-002-007.u11.p1.s2 Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-047-05-002-007.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-047-05-002-007.u12.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, pan ministr financí zde mluvil o tom, že se při jednání ve výborech podařilo rozptýlit obavy z toho, že tento zákon o zavedení centrální evidence účtů může být i zneužit.
ps2013-047-05-002-007.u12.p1.s2 No, nejsem ani členem rozpočtového výboru ani členem ústavněprávního výboru, ale jsem členem podvýboru pro bankovnictví a tam také byla paní náměstkyně Schillerová, byli tam další zástupci, včetně ředitele Finančního analytického úřadu.
ps2013-047-05-002-007.u12.p2.s1 Myslím, že ten návrh zákona o vytvoření centrální evidence účtů vyžaduje naši pozornost.
ps2013-047-05-002-007.u12.p2.s2 Jakákoliv centrální registrace údajů se vždy odůvodnit nižšími náklady, efektivností, úsporou času v případě jejich zákonného použití.
ps2013-047-05-002-007.u12.p2.s3 Vše se děje pod argumentací, že vlastně v 21. století je tento trend naprosto přirozený a nezbytný.
ps2013-047-05-002-007.u12.p2.s4 méně se mluví o tom, že neustálá touha centralizovat údaje o fyzických a právnických osobách by také měla mít limity určité přiměřenosti ve vztahu k zájmům státu, jejichž překračování nás pak vede do absurdní všudypřítomné kontroly státu.
ps2013-047-05-002-007.u12.p3.s1 V současné době, byť nejsem odborník na elektronické systémy, ale věřím, že lze prostřednictvím elektronických systémů zásadně evidovat a centralizovat cokoli.
ps2013-047-05-002-007.u12.p3.s2 Proto na každé další prolomení toho, co stát na jednom místě eviduje, bychom měli být velmi opatrní.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s1 Vláda tedy navrhuje centralizovat účty fyzických i právnických osob v registru, který povede Česká národní banka.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s2 Osobně bych předpokládal, že v takovém případě vláda ještě předtím provede aktuální hodnocení dopadů regulace této normy, které by měl předcházet věcný záměr zákona.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s3 I co se nestalo.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s4 Jak jsem si přečetl v důvodové zprávě, na základě dnes již historické studie proveditelnosti způsobů zefektivnění zjišťování informací z finančního sektoru provedené v letech 2010 2011, a to na údajích z let 2009 a z části 2010, se upustilo od zhodnocení dopadu regulace pro původně zvažovaný věcný záměr zákona.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s5 Považuji to za chybu, protože ta závěrečná zpráva tedy byla zpracována na základě dnes hodně zastaralých a neaktuálních analýz.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s6 Podotýkám, že v onom roce 2009 byly vlastně teprve, pokud si dobře pamatuji, spuštěny datové schránky a také tato novinka byla v analýze vyhodnocena z pohledu velkých finančních institucí s negativním dopadem.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s7 V důvodové zprávě se píše, že na základě usnesení vlády z 22. prosince 2014 bylo upuštěno od zpracování věcného záměru zákona a závěrečná zpráva byla vypracována na základě oněch původních materiálů z let 2009 a 2010.
ps2013-047-05-002-007.u12.p4.s8 Přiznám se, že je to pro trochu zvláštní postup na straně vlády.
ps2013-047-05-002-007.u12.p5.s1 Na jiném místě se píše, že legitimita toho cíle je dána samotným vládním usnesením z toho prosince 2014.
ps2013-047-05-002-007.u12.p5.s2 A když se ještě vrátím do analýzy z roku 2010, tak v tom zmiňovaném roce 2010 se skutečně zvažovalo provést tzv. systém národní evidence účtů, který měl zjednodušit přístup k bankovním údajům všech institucí, které mají dle § 38 zákona o bankách v jasně definovaných případech pravomoc prolomení bankovního tajemství.
ps2013-047-05-002-007.u12.p5.s3 To se týká jak orgánů činných v trestním řízení, Finančního analytického útvaru, tak třeba soudů pro účely občanského soudního řízení, ale také správců daně, a to nikoliv jen Finančního správy, tedy i orgánů sociálního zabezpečení, zdravotních pojišťoven, orgánů obcí, úřadů práce či zpravodajských služeb.
ps2013-047-05-002-007.u12.p5.s4 Současný návrh o vytvoření centrálního registru účtů předpokládá zúžení těch oprávněných osob o poskytování údajů pouze na orgány činné v trestním řízení, Finančního analytického úřadu, orgány Finanční správy, Celní správy a zpravodajských služeb.
ps2013-047-05-002-007.u12.p5.s5 To znamená, a nechci to nijak hodnotit, že beztak další orgány, které mají na starost řekněme daňové záležitosti nebo poplatkové záležitosti, stejně nemohou údaje z centrálního registru účtů používat.
ps2013-047-05-002-007.u12.p6.s1 Docela upoutalo, a to zde bylo debatováno v prvním čtení, že Česká národní banka nebude odpovídat za kontrolu oprávněnosti žádostí o údaje, které budou zaslány do zvláštní datové schránky České národní banky pro centrální evidenci účtů.
ps2013-047-05-002-007.u12.p6.s2 Dokonce, jak jsem se dočetl v důvodové zprávě, to byla snad jedna z dohodnutých základních tezí při přípravě tohoto návrhu zákona.
ps2013-047-05-002-007.u12.p7.s1 Když se podíváme na náklady a ekonomické přínosy centrální evidence účtů, tak je psáno v důvodové zprávě, že se předpokládají náklady na vybudování systému centrální evidence účtů u České národní banky asi ve výši 12 mil. a provozní náklady banky ve výši 6 8 mil. ročně.
ps2013-047-05-002-007.u12.p7.s2 Tyto náklady budou refundovány Českou národní bankou, a to z kapitoly Ministerstva financí.
ps2013-047-05-002-007.u12.p7.s3 Z analytických dat z roku 2009 vyplývá, že vlastně celkově vynaložené náklady finančních institucí na odpovědi oprávněných žadatelů se pohybovaly někde kolem 100 mil. a u oprávněných žadatelů, kde byli schopni sledovat náklady na zhotovení a odeslání žádosti, činily náklady v roce 2009 asi 18 mil. .
ps2013-047-05-002-007.u12.p8.s1 Novela zákona o centrální evidenci účtů však zužuje, jak jsem naznačil, oprávněné osoby k podání žádosti pouze na orgány činné v trestním řízení, zpravodajské jednotky a pak orgány Ministerstva financí, jako by tady nebyli ostatní správci daní, ale k tomu se teď nechci nijak blíže vyjadřovat.
ps2013-047-05-002-007.u12.p8.s2 Z toho vyplývá, že případný ekonomický efekt na straně finančních institucí i oprávněných osob bude vlastně limitován, protože oprávněných osob nebude tolik.
ps2013-047-05-002-007.u12.p9.s1 Celkově podrobné vyčíslení úspor a dalších přínosů zavedením systému centrální evidence účtů, musím říci, že bylo odbyto, jinak to nemohu nazvat, konstatováním, že bylo provedeno pouze kvalifikovaným odhadem na základě studie z let 2010 a praktických zkušeností, neboť je irelevantní s ohledem na platné rozhodnutí vlády z prosince 2014.
ps2013-047-05-002-007.u12.p9.s2 Tak je to napsáno v důvodové zprávě.
ps2013-047-05-002-007.u12.p9.s3 Takže se zde kvalifikovaným odhadem uvádí, že úspory u žadatelů budou zhruba 10 mil. a úspory nákladů u úvěrových institucí zhruba 20 mil. .
ps2013-047-05-002-007.u12.p9.s4 Hlavně se zde ale uvádí, když se podíváte podrobně do důvodové zprávy, zvýšení efektivity výběru vymáhání daní ve výši 10 mld., opět tzv. kvalifikovaným odhadem.
ps2013-047-05-002-007.u12.p9.s5 Jsou to tedy čísla pouze pro čísla, která nelze ani ověřit, ani nevycházejí z nějaké odpovědné analýzy, a je tedy otázkou, zda tato centrální evidence účtů sloužit opět hlavně jednomu rezortu, který bude mít přehled o účtech klientů bank v situaci, kdy za oprávněnost žádostí o poskytnutí údajů z centrálního registru vlastně nebude nést správce systému žádnou zodpovědnost.
ps2013-047-05-002-007.u12.p10.s1 To jsou všechno velmi nebezpečné záležitosti.
ps2013-047-05-002-007.u12.p10.s2 A jsem předpokládal, že ve výborech bude více pozměňovacích návrhů, nakonec aspoň těch přijatých mnoho není.
ps2013-047-05-002-007.u12.p10.s3 Souhlasím s tím, že je potřeba nastavit nějakou aspoň parlamentní kontrolu, protože i z dotazů, které byly na podvýboru, vyplynulo, že kontrolu jako takovou budou zase provádět pouze případně pracovníci České národní banky, ale nějaká systémová kontrola zde nebude.

Text viewDownload CoNNL-U