ps2013-042-06-006-160.u1.p1.s1
160 . ps2013-042-06-006-160.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - třetí čtení ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru , tím byl výbor pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 611 / 4 , který byl doručen dne 12 . února 2016 . ps2013-042-06-006-160.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611 / 5 a 611 / 6 . ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s1
Nyní se táži paní navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2013-042-06-006-160.u1.p3.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-042-06-006-160.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi uvést před třetím čtením vládního návrhu zákona , kterým se mění školský zákon , stručně jeho stávající stav , obsah a pozici Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy ke klíčovým pozměňovacím návrhům . ps2013-042-06-006-160.u2.p2.s1
Jeden z cílů novely školského zákona je zavedení postupného nároku na předškolní vzdělávání dětí od čtyř , tří let , s tím , že současně zavádíme povinné předškolní vzdělávání . ps2013-042-06-006-160.u2.p3.s1
Jak už jsem se vyjádřila v rámci prvního čtení , toto povinné předškolní vzdělávání je doprovozeno také možností individuálního vzdělávání , to znamená ti z rodičů , kteří si nebudou přát od pěti do šesti let své děti vzdělávat prostřednictvím školských zařízení , mají možnost dítě pouze zapsat a zvolit vzdělávání individuální . ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s1
Paní ministryně , já se omlouvám . ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s2
Prosím , abyste přerušila svůj projev , a počkáme , až se sněmovna uklidní , protože hluk je tady opravdu velký . . . . ps2013-042-06-006-160.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s1
Co se týká povinného předškolního vzdělávání , je to samozřejmě jedna z možností , kterou můžeme předškolní vzdělávání zajišťovat . ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s2
Další možností může být detailní úprava postupných nároků dětí na přístup do mateřských škol . ps2013-042-06-006-160.u4.p1.s3
Zvolili jsme způsob kombinace povinného předškolního vzdělávání od pěti do šesti let věku a následné přednosti při přístupu do vzdělávání od čtyř , tří let s tím , že to respektovalo legislativní techniku stávajícího školského zákona a je to podle nás i pro jejich adresáty , jak učitele , tak rodiče , srozumitelnější . ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s1
Chtěla bych upozornit , co se týká této metody , to znamená jít cestou detailního popisu nároků nebo kombinací povinného předškolního vzdělávání a přednosti přístupu do předškolního vzdělávání , ve státech Evropské unie se objevují oba přístupy . ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s2
Co se týká účasti předškolních vzdělávání z hlediska povinnosti , chtěla bych říct , že se jedná o Švýcarsko , Bulharsko , Chorvatsko , Dánsko , Kypr , Lotyšsko , Maďarsko , Polsko , Rakousko či Řecko . ps2013-042-06-006-160.u4.p2.s3
V některých dalších zemích Evropské unie sice nehovoříme o povinnosti předškolního vzdělávání , ale de facto existuje , protože povinná školní docházka zde existuje od čtyř nebo od pěti let - Lucembursko , Nizozemí či Spojené království . ps2013-042-06-006-160.u4.p3.s1
Co se týká jednotné přijímací zkoušky z hlediska středních škol , zavádíme jednotnou přijímací zkoušku v testech z českého jazyka , literatury a matematiky , navazujeme na pilotní ověřování , které ověřilo životaschopnost této jednotné přijímací zkoušky i její přínosnost pro praxi . ps2013-042-06-006-160.u4.p3.s2
Drtivá většina škol , která byla do tohoto pilotního ověřování zapojena , osvědčila výhodnost centrálních jednotných přijímacích zkoušek . ps2013-042-06-006-160.u4.p4.s1
Co se týká účelu jednotné zkoušky , jde o to zajistit uchazeči o vybrané obory vzdělání ukončené maturitní zkouškou předpoklady pro studium , poskytnout ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů , poskytnout ředitelům středních škol srovnatelné a jednotné kritérium v rámci přijímacího řízení a také snížit administrativní náročnost přijímacího řízení . ps2013-042-06-006-160.u4.p5.s1
Chtěla bych jenom říct , že v případě centrální jednotné zkoušky se nešlo cestou , že by se určovala natvrdo hranice , přes kterou , pokud daný uchazeč nebude úspěšný , nebude mít možnost studia na střední škole , a zůstává povinností středních škol a gymnázií uvést anonymně posledního přijatého , včetně toho , jak si v centrální zkoušce vedl , tak aby se zvýšila informovanost rodičů , ale také abychom z těchto údajů mohli vycházet z hlediska Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy v rámci nastavování kvalitnějšího vzdělávání v našich školách do budoucna . ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s1
Společná část maturitní zkoušky je dlouho diskutovaná . ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s2
Zavádíme tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky - český jazyk , literatura , cizí jazyk a matematika , nicméně poprvé od školního roku 2020 / 2021 . ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s3
Toto bylo posunuto právě v návaznosti na zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy . ps2013-042-06-006-160.u4.p6.s4
Pokládáme za korektní , že se nespokojujeme pouze se zvýšením dotace matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu , což jsme již učinili , ale zajímá nás také , jaký je obsah vzdělávání matematiky , a přijde nám fér , že matematika bude součástí maturitní zkoušky právě čtyři roky poté , co začnou platit jednotné přijímací zkoušky . ps2013-042-06-006-160.u4.p7.s1
Účinnost změn souvisejících se zavedením povinného posledního roku předškolního vzdělávání je od 1 . ledna 2017 , včetně přednosti přístupu do předškolního vzdělávání pro děti čtyřleté nárokově a rok později , tedy od roku 2018 , pro děti tříleté . ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s1
Nová pravidla spočívající v jednotné přijímací zkoušce se poprvé uplatní ve školním roce 2016 / 2017 . ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s2
Žáci , kteří konali jednotnou přijímací zkoušku , tak nastoupí do školního roku 2017 / 2018 . ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s3
Tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky včetně matematiky budou poprvé ve školním roce 2020 / 2021 . ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s4
Sjednocený systém hodnocení písemných prací z českého jazyka se uplatní poprvé od školního roku 2016 / 2017 . ps2013-042-06-006-160.u4.p8.s5
Ostatní změny budou účinné od 1 . září 2016 . ps2013-042-06-006-160.u4.p9.s1
Nyní krátce k jednotlivým pozměňovacím návrhům . ps2013-042-06-006-160.u4.p10.s1
Co se týká pozměňovacího návrhu na podporu předškolního vzdělávání od dvou let od roku 2020 , Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí . ps2013-042-06-006-160.u4.p11.s1
Co se týká potřebné rozšíření sítě poskytovatelů předškolního vzdělávání o tzv . lesní školky Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí . ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s1
Nepodpoříme naopak návrh , podle kterého by bylo možno ředitele školy odvolat i bez udání důvodu . ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s2
Považuji tento návrh za nebezpečný . ps2013-042-06-006-160.u4.p12.s3
Rozhodně by nevedl ke zvýšení kvality řízení škol a vzdělávacího procesu , naopak by mohl vést k destabilizaci . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s1
Poslední věc , ke které se vyjádřím , je návrh na odložení účinnosti novely školského zákona , takzvaného § 16 , nebo chcete - li společného vzdělávání . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s2
Také tento návrh doprovodím negativním stanoviskem , a to z toho důvodu , že novela vytváří podmínky pro vzdělávání některých žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách , ale současně i nadále umožňuje existenci důležitého článku vzdělávacího systému , a to speciálního školství . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s3
Systém speciálních škol se nijak nemění a speciální školy se neruší . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s4
Beze změny budou vzdělávány děti se středním , těžkým a těžkým mentálním postižením . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s5
U dětí s lehkým mentálním postižením dochází k jediné změně - rozšiřují se možnosti jejich vzdělávání . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s6
Děti na druhém stupni vzdělávané podle přílohy pro lehké mentální postižení své vzdělávání dokončí podle této přílohy . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s7
Bude pro ně tedy platit až do roku 2020 / 2021 . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s8
Hlavní slovo má stále rodič . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s9
Ani na tomto se nic nemění . ps2013-042-06-006-160.u4.p13.s10
Společné vzdělávání proto není novinkou , která by začínala 1 . září 2016 . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s1
Základní principy inkluzivního vzdělávání obsahují jak dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy , tak strategie vzdělávací politiky do roku 2020 . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s2
Z hlediska práva se jedná o rovný přístup ke vzdělání dětí a to samozřejmě není pro nás jako Českou republiku novinka . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s3
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dnes tvoří necelých 11 % ze všech žáků na základních školách , kterých je asi 880 tisíc . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s4
Většina těchto dětí je již dnes vzdělávána v běžných třídách běžných základních škol . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s5
U žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním je to 97 % , u žáků se zrakovým postižením 73 % , se sluchovým postižením 56 % , s vývojovými poruchami učení 92 % vzdělávaných v běžných školách . ps2013-042-06-006-160.u4.p14.s6
Více než 25 % dětí s lehkým mentálním postižením se již dnes vzdělává buď v běžných , nebo ve speciálních třídách na běžných základních školách . ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s1
Není také pravda , že systém není připraven nebo že není dostatek finančních prostředků . ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s2
V letošním roce je rozpočet připraven . ps2013-042-06-006-160.u4.p15.s3
V příštím roce bude zcela přirozeně jako u ostatních věcí , které jsou nárokové , vyjednáván . ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s1
Odložení účinnosti novely tak nemohu podpořit , protože se nejedná tady o žádný nucený proces ani revoluci , a naopak se jedná o to , že reagujeme na systém , který dnes je založený velmi na pokrytectví , systém , který je nedostatečně financovaný a který školám neumožňuje realizovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v dostatečné kvalitě . ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s2
Podpůrná opatření jsou nyní nedostatečná , často je školy dofinancovávají z platů pedagogů nebo se na jejich financování podílejí sami rodiče . ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s3
Věřím , že uznáte , že taková situace je nadále nepřijatelná . ps2013-042-06-006-160.u4.p16.s4
Zajištění podpůrných opatření a stabilizace speciálních i běžných škol je hlavním cílem novely zákona schválené v únoru 2015 , a proto věřím , že se nakonec v rámci rozpravy se mnou ztotožníte , že odklad této části původní novely školského zákona schválené parlamentem v minulém roce by nám nepomohl , naopak by ten stav , který oprávněně učitelé kritizují , zakonzervoval . ps2013-042-06-006-160.u4.p17.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které mám zatím sedm přihlášených . ps2013-042-06-006-160.u5.p1.s3
První v pořadí je paní poslankyně Nováková , připraví se paní poslankyně Semelová . ps2013-042-06-006-160.u5.p2.s1
Omlouvám se , dámy , s přednostním právem pan poslanec Fiala . ps2013-042-06-006-160.u6.p1.s1
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , chtěl bych jenom krátce reagovat na vystoupení paní ministryně a říct svoje stanovisko k této novele školského zákona . ps2013-042-06-006-160.u6.p1.s2
Mimo jiné i proto , že se v poslední době tak trochu rozmohl ze strany Ministerstva školství - vy jste to , paní ministryně , neudělala , ale od některých jejích spolupracovníků takový zvyk , že cokoliv se předkládá , tak za to v nějaké formě mohu já , ať už to je , nebo nakonec není schváleno . ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s1
Tak tady bych chtěl jasně říct , že tato změna školského zákona nemá moji podporu . ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s2
Věci , jako je povinná školka , povinné předškolní vzdělávání i v té podobě , ve které to tady teď paní ministryně představila , nebo sjednocené přijímačky na střední školy , to jsou všechno věci , které považuji za chybné . ps2013-042-06-006-160.u6.p2.s3
Opakovaně jsem se k tomu vyjadřoval a myslím , že to naší vzdělávací soustavě v žádném případě nepomůže . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s1
Pokud jde o maturitu z matematiky , povinnou , to je podle mne věc naprosto legitimní a je možné se tímto způsobem rozhodnout . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s2
Termín , který v tomto případě ministerstvo stanovilo , je , pokud všechno půjde dobře , tak bych řekl krajní , protože je to první okamžik , ve kterém by to vůbec mohlo začít fungovat . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s3
Doufám , že rámcové vzdělávací programy jsou upraveny tak , aby skutečně nejenom dostatečná dotace , ale i odpovídající výuka matematiky byla taková , aby to žáci mohli zvládnout , abychom neprohlubovali frustraci žáků , rodičů , učitelů a společnosti z toho , že už v této chvíli tu nepovinnou maturitu z matematiky nezvládá obrovské množství žáků . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s4
Je to ambiciózní plán , stihnout to čtyři roky poté , co vstoupí v platnost nebo co se začnou realizovat jednotné přijímačky . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s5
Byl bych pro konzervativnější nebo opatrnější postup . ps2013-042-06-006-160.u6.p3.s6
Ale když tuto ambici Ministerstvo školství má , tak věřím , že udělá všechno pro to , abychom tady nedošli k další kritické situaci . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s1
Za naprosto špatné ale naopak pokládám jiné rozhodnutí týkající se maturity a to je centrální opravování češtiny , slohových prací . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s2
Já jsem to zrušil , když jsem byl ministrem školství , na základě zkušeností , na základě reakcí odborné veřejnosti , prostě proto , že to nefungovalo , bylo to špatné a vystavovalo to žáky situaci , na kterou nemohli být připraveni . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s3
Nic z toho z hlediska kvality nepřineslo . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s4
A to říkám jako člověk , který je kvalifikován jako učitel češtiny . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s5
Prostě tento typ výstupu nemá být hodnocen centrálně , má být hodnocen tím učitelem v rámci jedné školy , který žáky v oblasti slohu po dobu jejich studia vzdělával . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s6
Myslím si , že tady důvod pro centrální kontrolu není . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s7
Je to tlak některých lidí zevnitř ministerstva nebo z organizací kolem ministerstva , kteří si myslí , že čím víc věcí budou mít pod kontrolou , tím to bude lepší . ps2013-042-06-006-160.u6.p4.s8
Není to lepší a z hlediska kvality vzdělávacího systému je to naopak horší . ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s1
Nechci mluvit příliš o inkluzi - moje poslední poznámka . ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s2
Tady vedeme jakousi veřejnou debatu a povedeme ji i nadále . ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s3
Jsem přesvědčen o tom , že jsme v oblasti integrace žáků s různým typem postižení v České republice udělali hodně , že jsme nemuseli přikročit k dalším krokům . ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s4
Že ta debata je trochu zmatená , protože sice se nezasahuje do oblasti speciálních škol , a tady má paní ministryně samozřejmě pravdu , ale už tady nezaznívá dostatečně jasně , že se zasahuje do oblasti výuky nebo vzdělávání , které dnes poskytují základní školy praktické . ps2013-042-06-006-160.u6.p5.s5
A že tak jak je to teď nastaveno , i ty kroky , které dělá Ministerstvo školství , i když teď říká že ne , nezvratně povedou k tomu , že základní školy praktické dříve či později z našeho vzdělávacího systému zmizí . ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s1
Nechci teď vést s paní ministryní právní debatu , že vlastně žádné základní školy praktické neexistují , protože samozřejmě existují v praxi , fungují dobře a řada lidí , která se tím zabývá , speciálních pedagogů , vám řekne , že to je dobrá cesta . ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s2
Myslím si , že myšlenka , že je do budoucna zrušíme - já znovu říkám a garantuji vám to a vzpomenete si na moje slova , i když vám teď někdo z ministerstva říkat , že se to nestane , tak všechny kroky , které dělá ministerstvo , vedou k tomu , že se to stane . ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s3
A stane se to do několika let , že tento typ vzdělávacího zařízení v České republice nebudeme mít . ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s4
To si myslím , že není dobré . ps2013-042-06-006-160.u6.p6.s5
A není to dobré především pro ty děti . ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s1
A vůbec není pravda , že ti , kteří jsou pro inkluzi v té podobě , ve které ji prezentuje Ministerstvo školství , myslí na postižené děti , a ti , kteří jsou proti této formě inkluze , nemyslí na postižené děti . ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s2
To je naprosto falešný argument . ps2013-042-06-006-160.u6.p7.s3
Moje argumentace proti této formě inkluze je vedena právě snahou vytvořit co nejlepší podmínky pro integraci , integraci dětí , které mají ať už tělesné , nebo duševní postižení , nebo mentální postižení .