ps2013-042-02-012-061.u1.p1.s1
61 . ps2013-042-02-012-061.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 201 / 2012 Sb . , o ochraně ovzduší , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 678 / - prvé čtení ps2013-042-02-012-061.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2013-042-02-012-061.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-042-02-012-061.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-042-02-012-061.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si vám předložit k projednání návrh zákona , kterým se mění již zmiňovaný zákon č . 201 / 2012 Sb . , o ochraně ovzduší , ve znění pozdějších předpisů , a zároveň zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích . ps2013-042-02-012-061.u2.p2.s1
Cílem návrhu zákona je především naplnit závazky přijaté v rámci mezinárodní spolupráce v oblasti nízkoemisních zón a zajistit plnou transpozici předpisů Evropské unie a také samozřejmě v neposlední řadě , troufám si říct dokonce hlavně , posílit ochranu ovzduší a lidského zdraví před působením emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší , a to zejména prostřednictvím úpravy nových kontrolních pravomocí orgánů ochrany ovzduší , které umožní efektivnější vymáhání zákonem stanovených povinností . ps2013-042-02-012-061.u2.p2.s2
Předpokládám , že samozřejmě toto bude téma , které nejen opozici , ale další kolegy bude zajímat především , a tak se u něj dovolím na chvilku zdržet . ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s1
V České republice jsou trvale překračovány imisní limity stanovené zákonem pro jemné prachové částice v ovzduší . ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s2
Tyto částice pronikají do dýchacího traktu , kde se ukládají a způsobují onemocnění dýchacích cest a rizika dalších onemocnění . ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s3
Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností . ps2013-042-02-012-061.u2.p3.s4
Problémem je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení , to jsou takzvané odhořívací a prohořívací kotle , které tvoří 70 až 80 % , které nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují , aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad . ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s1
Ačkoliv zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech , jako je zákaz spalování odpadů , emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh , povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu , od roku 2022 dokonce pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry , bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné . ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s2
Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích zdrojů umístěných v domácnostech umožnit osobám prověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší . ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s3
Podmínkou je , že příslušnému orgánu ochrany ovzduší , což je obecní úřad obce s rozšířenou působností , vznikne opakovaně podezření , že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší . ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s4
V případě prvního podezření orgánu ochrany ovzduší provozovatele písemně upozorní na podezření na porušování povinností , poučí jej o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje a o důsledcích opakovaného podezření v podobě možnosti provedení přímé kontroly u zdroje . ps2013-042-02-012-061.u2.p4.s5
V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude už potom obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě zákona oprávněn provést kontrolu zdroje . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s1
Tolik řekněme oficiálně a teď neoficiálně . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s2
Ministerstvo životního prostředí a stovky starostů v ČR jsou neustále pod tlakem , a ta situace už trvá několik let , kdy zákonodárce dal možnost , resp . dal zákaz například spalování odpadů a stanovil za to i přísné sankce , naprosto správně , ale reálně není zcela možné tento zákaz zkontrolovat . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s3
Úřady používají měřicí metodu z 18 . , nebo z 19 . století , abych to nepřeháněl , tzv . Ringelmannovu stupnici tmavosti kouře . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s4
Možná jste to někdo viděl . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s5
Je založena na porovnání tmavosti kouřové vlečky z emise z komína s určitými stupnicemi , kde osoba , která provádí měření , musí samozřejmě porovnávat tmavost kouře s touto stupnicí , s jednotlivými políčky . ps2013-042-02-012-061.u2.p5.s6
A má to několik malých omezení , například že se to nedá provádět ve tmě , kdy se dost často topí , samozřejmě v zimě ve tmě , že se to nedá provádět , když fouká vítr , a celá řada dalších omezení . ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s1
Jinými slovy , my jsme samozřejmě při konstrukci této novely hovořili s celou řadou lidí , kteří reálně provádějí kontroly , protože se samozřejmě na ty obce už dneska obrací řada občanů se stížnostmi , že jim jejich sousedi otravují životní prostředí , otravují jim ovzduší například spalováním odpadů . ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s2
Všichni to vědí , ví to celá vesnice , ví to starosta , ale ten starosta nemá dneska legální možnost , jak to prokázat . ps2013-042-02-012-061.u2.p6.s3
A skutečně mohu vám říct konkrétní jména lidí , kteří se tím zabývají , kteří nám říkali své zkušenosti . ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s1
Vím , že budu ostouzen , budu tady tupen za to , co tam navrhujeme , ale já bych chtěl všechny kolegyně a kolegy opravdu ujistit , že jsme velmi dobře posuzovali případnou možnost , která tady samozřejmě nastává , a to je posouzení ústavnosti navržené úpravy kontrol domácností , a tedy střet ústavních práv - na jedné straně ústavního práva na zdravé nebo příznivé životní prostředí a na druhé straně práva na nedotknutelnost soukromého obydlí . ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s2
A to je nezpochybnitelné , že to právo tady samozřejmě existuje . ps2013-042-02-012-061.u2.p7.s3
Měli jsme k tomu celou řadu diskusí s Legislativní radou vlády , měli jsme některé diskuse i s ústavními právníky a troufám si říct , že se nám povedlo , a koneckonců Legislativní rada vlády vlastně bez poznámek , nebo naopak s jedním spíše zpřísněním , ten náš návrh schválila , že se nám povedlo vyvážit ten střet dvou ústavních práv tak , aby prošel tím testem , protože to základní právo na nedotknutelnost obydlí není neomezitelné . ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s1
A já vás možná překvapím , protože já jsem si to neuvědomil také , abych si nehrál na chytrého , ale pro ty , kteří tady budou určitě ze svého pohledu říkat , že to je precedens na prolomení nedotknutelnosti obydlí , tak bych chtěl upozornit Sněmovnu , že 1 . prosince loňského roku vstoupila v účinnost novela zákona o ochraně veřejného zdraví , kam bylo nově doplněno oprávnění pro vstup do obydlí osob - zdůrazňuji fyzických osob , ne právnických nebo ne podnikajících - za účelem kontroly , jak dodržují povinnosti v ochraně před hlukem , vibracemi nebo neionizujícím zářením ze strany orgánů ochrany veřejného zdraví , tedy např . krajskými hygienickými stanicemi , popř . Ministerstvem zdravotnictví , a tento vstup do obydlí fyzické osoby je možno si vynutit v přestupkovém řízení pokutou až 500 tis . Kč . ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s2
Toto tato Sněmovna schválila , v rámci Senátu pak padl pozměňovací návrh , protože senátoři namítali , že by tím mohlo dojít k prolomení ústavního práva na ochranu obydlí , které je zatím možné pouze kvůli ochraně života , zdraví nebo majetku , a senátní verzi zákona , kde bylo dotčené ustanovení vypuštěno , Poslanecká sněmovna zamítla a pro senátní verzi hlasovalo jen 40 poslanců a proti verzi zákona hlasovalo jen 6 ze 181 přítomných poslanců . ps2013-042-02-012-061.u2.p8.s3
Takže pro přijetí této novely hlasovalo 148 poslanců . ps2013-042-02-012-061.u2.p9.s1
Já to říkám proto , že to je zcela analogická situace . ps2013-042-02-012-061.u2.p9.s2
Dokonce si troufám říct , že pokud je možno vstoupit do obydlí kvůli tomu , že tam dochází k překračování hlukových limitů , tak pokud je tam důvodné podezření na to , že dochází skutečně ke spalování odpadu a produkci karcinogenů , k čemuž v případě spalování například plastových lahví , těch populárních ostravských raket , naprosto jasně dochází , tak to je podle mého názoru podstatně horší provinění proti životnímu prostředí a proti ochraně zdraví . ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s1
Chtěl bych v této souvislosti opravdu říct , že jsme zvažovali velmi dobře všechna omezení , která z toho vyplývají , a mj . jenom připomínám , že už v roce 2011 se ministr , tuším , Chalupa za ODS pokoušel o určitý návrh , protože prostě byl dlouhodobě tlak z obcí především z Moravskoslezského kraje , aby s touto situací , kdy zákonodárce dal obcím možnost něco vymáhat , ale nedal jim absolutně možnost kontroly , jakým způsobem to vymáhat , tak prostě tento tlak neustále z obcí a krajů vzrůstal . ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s2
V roce 2013 se o něco podobného svou zákonodárnou iniciativou pokoušel Moravskoslezský kraj , ale neúspěšně , protože tenkrát Legislativní rada vlády - vlastně i v rámci projednávání ve vládě bylo řečeno , že ten systém nevyvažuje dobře kolizi ústavních práv . ps2013-042-02-012-061.u2.p10.s3
A já jsem přesvědčen , že se nám to poprvé povedlo . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , je mi naprosto jasné , co bude zaznívat v diskusi , ale věřte , že jsme opravdu zvážili všechna pro a proti u těch metod . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s2
Chci zdůraznit , že se lidem nikdo nebude vlamovat do domácnosti . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s3
Samozřejmě žádné policejní komando v černých kuklách . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s4
Je tam samozřejmě možnost kontrolu odmítnout . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s5
Všechno bude probíhat podle zákona o kontrole a je v tom systému zakotvena podle mě velmi dobrá možnost obrany proti šikaně ze strany například sousedů nebo i úřadů . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s6
A přesto jsem přesvědčen , že je to dneska jediná , a tedy krajní možnost , protože já jsem pevně přesvědčen , že u většiny případů stálých čudilů , kteří dneska otravují život v mnoha obcích , tak už jenom fakt , že v zákoně bude možnost zakotvena , tak že je to od té činnosti odradí a nebude muset dojít k vlastní kontrole . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s7
Protože mi věřte , že není žádným naším plezírem , abychom dávali možnost vstupovat do domácností , ale je to opravdu krajní prostředek , a já si myslím , že k tomu krajnímu prostředku bude docházet opravdu v naprosto mimořádných případech , protože předtím budou muset být vyčerpány další určité možnosti . ps2013-042-02-012-061.u2.p11.s8
Vycházíme tak vstříc stovkám a troufám si říct tisícům lidí , kteří dneska marně upozorňují na to , že jim sousedé otravují životní prostředí , a nemohou se tomu bránit . ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s1
Omlouvám se , že jsem se trošku delší dobu zdržel u tohoto bodu . ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s2
Určitě dál můžeme diskutovat v rámci diskuse . ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s3
Samozřejmě zvažovali jsme i možnost dalších technických řešení . ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s4
Určitě tady padne možnost využití dronů atd . , nechci teď s tím zdržovat . ps2013-042-02-012-061.u2.p12.s5
Budu případně reagovat na dotazy . ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s1
V rámci tohoto zákona nebo této novely rovněž dochází ke vzájemnému uznávání systému nízkoemisních zón , kdy v návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a ČR se navrhuje doplnit ustanovení , dle kterého by se v nízkoemisních zónách v ČR , dosud ale tedy nebyla žádná vyhlášena , uznávaly i emisní plakety vydané ve státech , ve kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako v ČR , především tedy jde o Německo . ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s2
Dále dochází k zakotvení imisního limitu pro prachové mikročástice z 25 mikronů na 20 mikronů , kde imisní limit pro ochranu zdraví v bodě jedna přílohy číslo jedna k zákonu se navrhuje změnit z hodnoty 25 mikrogramů na metr na 20 mikrogramů na metr . ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s3
Účinnost tohoto novelizačního bodu se nicméně navrhuje až k 1 . lednu 2020 , od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008 / 50 / ES pro členské státy závazný . ps2013-042-02-012-061.u2.p13.s4
Rovněž dochází ke změně právní formy zřizování nízkoemisních zón z obecně závazné vyhlášky na opatření obecné povahy a dále je tam blok dalších věcných a legislativně technických úprav , které teď nechci zmiňovat . ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s1
Závěrem mého úvodního slova : Vážené kolegyně , vážení kolegové , byť je mi jasné , jaké připomínky se shrnou , budou , předpokládám , především k té možnosti kontrol v domácnostech . ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s2
Chci vás ale ujistit , že jsme mnoho měsíců pracovali na tom a jednali s desítkami odborníků , aby systém nebyl zneužitelný , aby nepřebujel někam , kam nechceme , a aby to skutečně plnilo to , co plnit má . ps2013-042-02-012-061.u2.p14.s3
Aby to dopadlo na ty , kteří zákon porušují a na které nemůže dnes ruka zákona dopadnout , protože není možné jakýmkoliv způsobem důkazní materiál proti nim shromáždit , a na druhé straně aby to neznamenalo šikanu slušných lidí . ps2013-042-02-012-061.u2.p15.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Václav Zemek . ps2013-042-02-012-061.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s2
Hezké odpoledne , vážené kolegyně a kolegové . ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s3
Vždy , když se dostane do Sněmovny novela zákona o ovzduší , je ostře sledována , protože tato problematika patří k těm zásadním v naší společnosti . ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s4
Já navážu na pana ministra . ps2013-042-02-012-061.u4.p1.s5
Pokusím se být stručnější a trochu zesumarizovat , čeho se předkládaná novela týká . ps2013-042-02-012-061.u4.p2.s1
Z mého pohledu jsou tam čtyři základní body , byť v mediální rovině tato novela byla smrsknuta pouze na ty kontroverzní , nebo zdánlivě kontroverzní kontroly v domácnostech , ale k tomu se ještě dostaneme . ps2013-042-02-012-061.u4.p2.s2
Jsou tam čtyři základní okruhy změn . ps2013-042-02-012-061.u4.p3.s1
První se týká již zmíněných nízkoemisních zón , kdy navrhovaná úprava řeší vzájemné uznávání plaket se sousedními zeměmi , jako třeba s Německem . ps2013-042-02-012-061.u4.p3.s2
Myslím si , že je to dobrá myšlenka . ps2013-042-02-012-061.u4.p4.s1
Druhý okruh úprav se týká již zmíněných kontrol lokálních topenišť , kde dává prostor pro orgány ochrany ovzduší , aby v případě podezření na přestupkovou činnost mohly po nějakém upozornění provést kontrolu topeniště u fyzických osob . ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s1
Třetí okruh změn se týká zpřísnění limitů u jemných prachových částic TM 2 , 5 , kde se zakotvuje zpřísnění do přílohy tohoto zákona . ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s2
Od roku 2020 dochází ke zpřísnění limitu z 25 mikrogramů na m 3 na 20 mikrogramů na m 3 . ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s3
Jen podotýkám , že prachové části jsou jedním z hlavních původců smogových situací a určitě je správné , že dochází k tomuto zpřísnění . ps2013-042-02-012-061.u4.p5.s4
Koneckonců je to i požadavek evropské směrnice 2008 / 50 / ES , která už tady byla zmiňována . ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s1
Čtvrtý větší okruh změn se týká vyhlašování smogových situací , kde praxe ukazuje , že vyhlašování v konkrétních místech je nepružné a často už je smogová situace v plném proudu , protože se při vyhlašování vychází vlastně ze 24 hodinových průměrů prachových částic a to není při tom vyhlašování úplně pružné . ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s2
Takže tam dochází ke změně , že se berou v úvahu dvanáctihodinové průměry a bere se tam v úvahu i predikce vývoje počasí a koncentrací . ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s3
Opět je to myslím posun k lepšímu . ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s4
Kromě toho se tato úprava ještě týká možnosti pro orgány , které nařizují regulaci během smogových situací , kde se u konkrétních zdrojů zohledňuje možnost , že u tohoto zdroje , pakliže je v režimu nejlepších dostupných technologií , je možné určité individuální posuzování . ps2013-042-02-012-061.u4.p6.s5
Týká se to paragrafu 10 zákona o ochraně ovzduší . ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s1
Kromě těchto čtyř základních velkých okruhů , hlavních změn , je tam řada drobných změn legislativně technického charakteru . ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s2
Možná bych vypíchl změnu autorizací k ověřování v oblasti emisí skleníkových plynů , které postihoval původně zákon č . 383 / 2012 Sb . , a kde dnes autorizace už není potřeba , stačí tam pouze akreditace . ps2013-042-02-012-061.u4.p7.s3
Tím pádem je ovšem nutná změna zákona o ochraně ovzduší , který tuto oblast také zmiňuje , a je tam nutné doladit soulad . ps2013-042-02-012-061.u4.p8.s1
Další drobná úprava je revize přílohy 2 , která jmenuje stacionární zdroje , s kterými zákon dál pracuje . ps2013-042-02-012-061.u4.p8.s2
Pak je tam ještě 7 nebo 8 drobnějších úprav , které jsou legislativně technické . ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s1
Tolik bych řekl na úvod . ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s2
Přihlásil jsem se ještě do obecné rozpravy ne jako zpravodaj , ale jako poslanec , abych nezneužil svého postavení zpravodaje , a budu se věnovat právě té praktické problematice kontrol v domácnostech . ps2013-042-02-012-061.u4.p9.s3
Pro tuto chvíli je to z mé strany všechno a děkuji za pozornost . ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Zahradník . ps2013-042-02-012-061.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , dámy a pánové , chtěl bych vystoupit k tomuto návrhu zákona o ochraně ovzduší , který má na naší tabuli přídomek EU , což znamená , že je to zákon , který má implementovat normy Evropské unie . ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s2
Je to tedy jeden ze zákonů , který od nás Evropská unie zřejmě pod nějakými sankcemi vyžaduje . ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s3
Nicméně meritum věci , proč tady vystupujeme , proč tak dlouho pan ministr i pan zpravodaj vystupovali , jsou ty dvě nejvýznamnější části tohoto zákona . ps2013-042-02-012-061.u6.p1.s4
Je to jednak vyhlašování nízkoemisních zón v našich obcích a místech a pak také je to zavedení možnosti kontrolovat topeniště a vstupovat do obydlí občanů , a to přímo ustanovením speciálního zákona . ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s1
Já bych se , dámy a pánové , nejprve dovolil vyjádřit k nízkoemisním zónám . ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s2
Tam podle mého názoru nejde pouze o to , že se zavádějí a našemu zákonnému prostředí přizpůsobují ty certifikáty , plakety emisní , které získali majitelé aut v zahraničí a které chceme učinit platnými i pro naše obce , ale hlavně to , že se tady znovu zavádí pro naše obce a města možnost jejich radám , tedy radě obcí v přenesené působnosti , vyhlašovat nízkoemisní zóny . ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s3
To znamená zóny , do kterých bude zakázán vjezd určitým typům automobilů , které svými emisemi nesplňují normy stanovené pro automobilová vozidla většinou Evropskou unií . ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s4
Tato možnost vyhlásit nízkoemisní zónu již v našem zákonném prostředí existuje a obec tuto možnost má . ps2013-042-02-012-061.u6.p2.s5
Jen je třeba říci , že zatím k vyhlášení žádné takové nízkoemisní zóny nedošlo .