ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s2
Já jsem měl docela naději , když jsem vystoupil v prvním čtení , že ať již rozpočtový výbor , nebo výbor zdravotnický - navrhl jsem tehdy , aby to projednal i výbor zdravotnictví - provedou určité změny v okruhu a výčtu povinných subjektů , které musí být převedeny pod státní pokladnu . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s3
Ukázalo se v případě rozpočtového výboru , že tomu tak není . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s4
Rozpočtový výbor v zásadě vládní návrh ponechal úplně ve stejném duchu . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s5
Musím říci , že zdravotnický výbor přišel alespoň s nějakým polovičatým řešením , dle mého soudu . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s6
Proto mi nezbývá nic jiného , byť nejsem ani člen rozpočtového výboru , ani výboru pro zdravotnictví , abych v podrobném čtení navrhl vyjmutí , a to trvalé vyjmutí , zdravotních pojišťoven , nejen Všeobecné zdravotní pojišťovny , ale i ostatních zdravotních pojišťoven , z povinnosti převést ty prostředky pod státní pokladnu . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s7
Stejně tak ponechání toho termínu převodu pod státní pokladnu u příspěvkových organizací , protože kvůli nějakým 12 měsícům , protože když dobře počítám , pokud by vládní koalice tento návrh prohlasovala beze změny , tak stejně může být platný nebo účinný od 1 . dubna , pak je tam nějaké devítiměsíční období , takže to nebude , pane ministře , 15 měsíců , ale maximálně 12 měsíců . ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s8
A myslím , že kvůli tomu v podstatě demonstrovat v přímém přenosu nevypočitatelnost a neserióznost postupu státu , to za to nestojí . ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s1
Jediné , s čím nemám problém z hlediska převodu finančních prostředků pod státní pokladnu , je podřízenost účtů Správy železniční dopravní cesty . ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s2
Tam je to , myslím , rozumné a tam určitě nebudu navrhovat žádnou změnu . ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Vilímcovi . ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan poslanec Michal Kučera . ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s2
Můj předřečník měl už velmi vyčerpávající - ve smyslu informačně vyčerpávající přednes . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s3
Řekl víceméně vše , co tady mělo zaznít . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s4
Já bych vás tedy jenom velice krátce seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové , kteří by samozřejmě byli ochotni podpořit tuto novelu zákona , nicméně s jednou zásadní výhradou . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s5
A to je v okamžiku , kdy z této novely skutečně bude vyjmuto ono podřízení účtů zdravotních pojišťoven státní pokladně . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s6
S touto změnou zásadně nesouhlasíme , a pokud nebude z tohoto návrhu odstraněna , tzn . pokud neprojde ten pozměňovací návrh , o kterém tady mluvil můj předřečník , tak ve třetím čtení tuto novelu zákona nepodpoří poslanecký klub TOP 09 a Starostové . ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s7
Děkuji . ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kučerovi . ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-039-01-004-004.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-01-004-004.u14.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolil bych si několik poznámek k projednávání tohoto návrhu zákona na zdravotním výboru . ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s1
Zdravotní výbor se snažil dívat na tento návrh věcně . ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s2
Chápeme , že snahou je využít prostředky , které jsou zůstatky - řekněme denní zůstatky na fondech zdravotních pojišťoven , využít je pro přednostní splácení splátek státního dluhu . ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s3
Ovšem při diskusi převážil názor , že zdravotní pojišťovny hospodaří s prostředky státu v rozsahu zhruba jedné čtvrtiny , a že tedy se nejedná o prostředky státu , ale o veřejné prostředky a že by z různých důvodů zdravotní pojišťovny tomuto režimu zákona neměly být podřízeny . ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s1
Výboru pro zdravotnictví bylo doručeno celkem šest pozměňovacích návrhů . ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s2
Vzhledem k rychlosti projednávání nebylo předem známo stanovisko legislativy o vzájemné nehlasovatelnosti jednotlivých pozměňovacích návrhů , které se zčásti překrývaly . ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s3
Výbor pro zdravotnictví proto hlasoval o jednotlivých pozměňovacích návrzích číslo 1 až 6 s tím , že nikdo z členů výboru nenamítal nehlasovatelnost jednotlivých pozměňovacích návrhů . ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s4
Výsledný návrh usnesení obsahuje několik bodů , i když některé jsou nehlasovatelné , pokud budou přijaty jiné . ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s1
V zásadě výbor pro zdravotnictví byl veden snahou o vynětí zdravotních pojišťoven z působnosti tohoto zákona o rozpočtových pravidlech z těchto důvodů : Výbor spatřuje velké riziko v možném propadu příjmů zdravotního pojištění a v nepřipravenosti přechodu systému z komerčních bank pod Českou národní banku především z těchto důvodů : Očekává se nedovýběr zdravotního pojištění především u osob samostatně výdělečně činných a individuálních plátců souvisejících s převodem účtu do České národní banky , kdy zcela určitě část plateb bude minimálně dva až tři roky odesílána na původní účty . ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s2
Stejně tak předepsané úroky a penále , často na základě výměru až na deset let . ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s3
Ano , je to tak . ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s4
Někdo splácí i deset let dlužné pojistné a penále . ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s1
Možnost ministerstva stanovovat termíny a rozsah režimu realizace plateb poskytovatelům zdravotní péče . ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s2
Pochybnosti o schopnostech České národní banky vést účty s tolika operacemi a faktická nemožnost platit příkazy v den podání . ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s3
To bylo konstatováno . ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s4
Podle náměstka Ministerstva financí bude ale Česká národní banka stejně dělat účetní operace s třetím partnerem , tedy zřejmě s jednou z komerčních bank . ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s1
Systém zdravotního pojištění spravuje veřejné peníze . ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s2
Nejedná se tedy o státní prostředky . ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s3
O státní se jedná pouze v objemu zhruba jedné čtvrtiny pojistného v případě plateb za státní pojištěnce . ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s4
S tím převodem účtu jsou spojeny samozřejmě i zbytečné náklady se změnou systému a reklamní kampaně v souvislosti se změnou účtu a současně i ztráta úroků z komerčních bank , které dneska plní fond prevence u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven . ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s5
Jak říkal kolega , je to zhruba v rozsahu do sto milionů korun ročně . ps2013-039-01-004-004.u14.p7.s1
Vzhledem k tomu , že se jedná o průtokový systém , nejsou denní zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven tak vysoké , že by efekt pro státní pokladnu mohl vyvážit riziko , že nepřipravená změna rozkolísá funkční systém zdravotního pojištění . ps2013-039-01-004-004.u14.p7.s2
Přitom možnost výpomoci systému státní pokladny od zdravotních pojišťoven zůstává zachována i v těch pozměňovacích návrzích . ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s1
Jenom pro informaci - vynětí zdravotních pojišťoven z působnosti zákona jsou klíčové body usnesení zdravotního výboru 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 8 , 9 , 11 , 12 a legislativně technické včetně posunu účinnosti zákona . ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s2
Pokud by snad tato usnesení nebyla přijata , tak se domnívám , že je nutné minimálně posunout dobu účinnosti a přijmout bod 10 - zachování dosavadních účtů minimálně po dobu tří let , a to z důvodu setrvačnosti , protože spousta plátců bude zasílat na původní účty . ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s3
Bod 1 - to je vynětí zdaňovaných činností zdravotních pojišťoven , a bod 10 - to je vynětí možnosti Ministerstva financí stanovit termíny a rozsah režimu realizace plateb . ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s4
Současně s tím je podle mne potřeba realizovat pilotní testovací projekt , o kterém se mluví v důvodové zprávě , který měl být testován u Všeobecné zdravotní pojišťovny . ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s5
Myslím si , že bez toho testování by spuštění zákona bylo určitým rizikem , jestli ten systém bude fungovat . ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s1
Tolik můj komentář k projednávání . ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s2
Jenom chci říct , že pozměňovací návrhy byly přijaty průřezově většinou kolegů zdravotního výboru . ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji panu poslanci Hovorkovi . ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s3
Hlásí se pan poslanec Leoš Heger . ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s2
Dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s3
Dovolte mi , abych k tomu dodal ještě pár slov , která tady zatím nepadla . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s1
Naše Ústava říká , že zdravotní péče je poskytována cestou veřejného zdravotního pojištění , a to zdravotní pojištění doposud mělo oddělené rozpočty od rozpočtu státního , přestože je nutno uznat , že to jsou veřejné rozpočty . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s2
Já si myslím , že by bylo docela legitimní v téhle zemi , i když bych toho nebyl příznivcem , ale bylo by zcela určitě legitimní vést debatu o tom , zda chceme náš systém veřejného zdravotního pojištění , který je založený na pluralitě pojišťoven , zda ho chceme transformovat radikálně do systému s jednou zdravotní pojišťovnou , takové návrhy se v minulosti objevovaly , i když v nějaké konkrétní podobě nikdy nebyly předložené , anebo jestli dokonce nechceme ten náš systém převést na systém , který je financovaný z rozpočtu . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s3
I to bych pokládal za legitimní . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s4
Jsou země , které prostě své zdravotnictví financují rozpočtově ze státního rozpočtu . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s5
Financují ho velmi zodpovědně , ty systémy jsou stabilní a fungují , pokud jde o kvalitu zdravotnictví , velmi dobře . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s6
Patří sem v Evropě systém ve Velké Británii a patří sem systémy severských zemí , které jsou založeny na státním rozpočtu . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s7
Takže nic proti tomu , i když ten náš systém tady funguje téměř 25 let a bohužel není pořádně doladěn . ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s8
Pak je otázka , jestli není rozumnější ho jednou konečně doladit a ne se vydat cestou nějaké velké transformace , tak jak k tomu došlo v roce 1991 . ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s1
Krok , který tady navrhuje Ministerstvo financí , nepochybně směřuje k nějaké velmi radikální změně celého toho systému , ale ta změna prostě nebyla při téhle příležitosti diskutována , takže to vnáší obavu , že je to kromě těch rozpočtových otázek Ministerstva financí jakýsi pokus salámovou metodou prostě celý ten systém začít převádět na systém , který bude pod dirigencí státu . ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s2
Tohle se stalo v jiné formě s důchodovým systémem , který se tím stal z důchodového pojištění záležitostí prakticky rozpočtovou . ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s3
A lze spekulovat , že toto chystá Ministerstvo financí i s naším systémem všeobecného zdravotního pojištění . ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s1
Ještě jednu věc bych k tomu rád dodal , to je fakt , že systém veřejného zdravotního pojištění , tak jak je nastaven , se chová velmi chaoticky . ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s2
Díky tomu , že je zčásti založen na výběru pojistného od pojištěnců , převážně pracujících občanů , a na druhé straně je tam ne nepodstatný příspěvek státu . ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s3
Diskuse , které se vedly už před delší dobou na zdravotním výboru se zástupci Ministerstva financí , ukázaly , že snahou všech těchto kroků je omezit cykličnost , ke které dochází a které jsme byli svědky v hospodářské krizi od roku 2008 řekněme do roku 2013 , kdy státní rozpočet byl oslaben a nebyl schopen vyrovnávat své úkoly ve zdravotním pojištění , kde to lze interpretovat buďto tak , že stát platí i svých 60 % státních pojištěnců , byť je platí velmi podúrovňově , anebo že stát přispívá prostě solidárně do toho systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s4
Ale v každém případě tedy , když přispívá , čímž se snadno odůvodní to , proč platí polovinu toho , než je platba od průměrného zaměstnance , tak ten příspěvek je v době , kdy systém nejvíc ten příspěvek potřebuje , v době hospodářské krize - tak stát není schopen prostě zajistit jeho podporu a plynulé chování , plynulé finanční toky , a ten systém začíná jít do propadu . ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s5
A jestli něco způsobilo , že zdravotnictví přežilo celkem rozumně hospodářskou krizi bez nějakých lidských či pacientských tragédií nebo rozpadu toho systému , tak to bylo způsobeno tím , že byly v pojišťovnách naakumulovány jisté zisky z období let 2005 až 2007 , a z těchto peněz na účtech pojišťoven systém byl v podstatě suportován a přežil . ps2013-039-01-004-004.u16.p5.s1
Takže je to složitý systém , který se chová asi trošku jinak , než jak se vyvíjí státní rozpočet . ps2013-039-01-004-004.u16.p5.s2
Také díky našemu ústavnímu pořádku a zákonodárství nemáme v systému žádné omezení péče , takže poskytovatelé péče jsou nuceni poskytovat péči v tom objemu a kvalitě , jak je nastavená a jak ji pacienti potřebují , a jakékoli výchylky směrem ke spoření na těchto penězích ze strany poskytovatelů zdravotní péče jsou velmi tvrdě kritizovány a často se dostávají ty případy i k soudu . ps2013-039-01-004-004.u16.p6.s1
Takže všechno toto jsou argumenty , proč se systémem veřejného zdravotního pojištění není radno nějak násilně , improvizovaným způsobem hýbat , anebo přinejmenším s ním hýbat , aniž by tomu předcházela zcela jasná diskuse a jasná představa Ministerstva financí , jak se má ten systém do budoucna chovat a jak se má vyvíjet . ps2013-039-01-004-004.u16.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Hegerovi . ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s2
To byl zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy . ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s3
Nyní s přednostním právem pan ministr . ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s2
Já obdivuji kolegy , jak dlouho dokážou mluvit o takové jednoduché věci , jako že peníze zdravotních pojišťoven , které leží v soukromých komerčních bankách a které dneska , za chvíli , možná budou muset platit negativní úrok , a platí bankovní poplatky , tak jsme si dovolili říct , že by mohly ležet v státní pokladně . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s3
V naší státní pokladně . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s4
Takže nevím , proč pan kolega Heger mluví o zdravotnictví . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s5
Nechci mluvit o zdravotnictví . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s6
Nechci mluvit o tom , kolik potřebujeme pojišťoven , možná jednu , nevím . ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s7
Takže je to jenom o penězích . ps2013-039-01-004-004.u18.p2.s1
A pokud zůstatky na účtech jsou 10 až 15 miliard a je to u soukromých komerčních bank , a my říkáme dejte to teď státní pokladně a my vám odpustíme bankovní poplatky a dáme vám nulu , a vy jste blízko nuly a možná budete mít minus , tak je to triviální . ps2013-039-01-004-004.u18.p2.s2
To přece každý pochopí , ne ? ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s1
A pan kolega Vilímec , ten mě vždycky baví , to je fakt , to je neuvěřitelná debata . ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s2
Já bych zopakoval jenom fakta , pane kolego . ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s3
Dne 31 . 12 . 2013 a 31 . 12 . 2015 , absolutně snížen dluh o 10 miliard . ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s4
Máte pravdu , kapánek jsme navýšili vůči 2014 , ale víte proč ? ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s5
Protože ještě 30 . 12 . jsme dělali operaci , že jsme si půjčili s negativním úrokem , na kterém jsme vydělali 3 , 5 milionu .