|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-19 ps2013-039-01-004-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - druhé čtení

Date2016-01-19
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039019.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 580 • previousnext

ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s2 jsem měl docela naději, když jsem vystoupil v prvním čtení, že již rozpočtový výbor, nebo výbor zdravotnický - navrhl jsem tehdy, aby to projednal i výbor zdravotnictví - provedou určité změny v okruhu a výčtu povinných subjektů, které musí být převedeny pod státní pokladnu.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s3 Ukázalo se v případě rozpočtového výboru, že tomu tak není.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s4 Rozpočtový výbor v zásadě vládní návrh ponechal úplně ve stejném duchu.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s5 Musím říci, že zdravotnický výbor přišel alespoň s nějakým polovičatým řešením, dle mého soudu.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s6 Proto mi nezbývá nic jiného, byť nejsem ani člen rozpočtového výboru, ani výboru pro zdravotnictví, abych v podrobném čtení navrhl vyjmutí, a to trvalé vyjmutí, zdravotních pojišťoven, nejen Všeobecné zdravotní pojišťovny, ale i ostatních zdravotních pojišťoven, z povinnosti převést ty prostředky pod státní pokladnu.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s7 Stejně tak ponechání toho termínu převodu pod státní pokladnu u příspěvkových organizací, protože kvůli nějakým 12 měsícům, protože když dobře počítám, pokud by vládní koalice tento návrh prohlasovala beze změny, tak stejně může být platný nebo účinný od 1. dubna, pak je tam nějaké devítiměsíční období, takže to nebude, pane ministře, 15 měsíců, ale maximálně 12 měsíců.
ps2013-039-01-004-004.u10.p11.s8 A myslím, že kvůli tomu v podstatě demonstrovat v přímém přenosu nevypočitatelnost a neserióznost postupu státu, to za to nestojí.
ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s1 Jediné, s čím nemám problém z hlediska převodu finančních prostředků pod státní pokladnu, je podřízenost účtů Správy železniční dopravní cesty.
ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s2 Tam je to, myslím, rozumné a tam určitě nebudu navrhovat žádnou změnu.
ps2013-039-01-004-004.u10.p12.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s1 děkuji panu poslanci Vilímcovi.
ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan poslanec Michal Kučera.
ps2013-039-01-004-004.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s2 Můj předřečník měl velmi vyčerpávající - ve smyslu informačně vyčerpávající přednes.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s3 Řekl víceméně vše, co tady mělo zaznít.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s4 bych vás tedy jenom velice krátce seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové, kteří by samozřejmě byli ochotni podpořit tuto novelu zákona, nicméně s jednou zásadní výhradou.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s5 A to je v okamžiku, kdy z této novely skutečně bude vyjmuto ono podřízení účtů zdravotních pojišťoven státní pokladně.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s6 S touto změnou zásadně nesouhlasíme, a pokud nebude z tohoto návrhu odstraněna, tzn. pokud neprojde ten pozměňovací návrh, o kterém tady mluvil můj předřečník, tak ve třetím čtení tuto novelu zákona nepodpoří poslanecký klub TOP 09 a Starostové.
ps2013-039-01-004-004.u12.p1.s7 Děkuji.
ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s1 Děkuji panu poslanci Kučerovi.
ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-039-01-004-004.u13.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-039-01-004-004.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-01-004-004.u14.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolil bych si několik poznámek k projednávání tohoto návrhu zákona na zdravotním výboru.
ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s1 Zdravotní výbor se snažil dívat na tento návrh věcně.
ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s2 Chápeme, že snahou je využít prostředky, které jsou zůstatky - řekněme denní zůstatky na fondech zdravotních pojišťoven, využít je pro přednostní splácení splátek státního dluhu.
ps2013-039-01-004-004.u14.p2.s3 Ovšem při diskusi převážil názor, že zdravotní pojišťovny hospodaří s prostředky státu v rozsahu zhruba jedné čtvrtiny, a že tedy se nejedná o prostředky státu, ale o veřejné prostředky a že by z různých důvodů zdravotní pojišťovny tomuto režimu zákona neměly být podřízeny.
ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s1 Výboru pro zdravotnictví bylo doručeno celkem šest pozměňovacích návrhů.
ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s2 Vzhledem k rychlosti projednávání nebylo předem známo stanovisko legislativy o vzájemné nehlasovatelnosti jednotlivých pozměňovacích návrhů, které se zčásti překrývaly.
ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s3 Výbor pro zdravotnictví proto hlasoval o jednotlivých pozměňovacích návrzích číslo 1 6 s tím, že nikdo z členů výboru nenamítal nehlasovatelnost jednotlivých pozměňovacích návrhů.
ps2013-039-01-004-004.u14.p3.s4 Výsledný návrh usnesení obsahuje několik bodů, i když některé jsou nehlasovatelné, pokud budou přijaty jiné.
ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s1 V zásadě výbor pro zdravotnictví byl veden snahou o vynětí zdravotních pojišťoven z působnosti tohoto zákona o rozpočtových pravidlech z těchto důvodů: Výbor spatřuje velké riziko v možném propadu příjmů zdravotního pojištění a v nepřipravenosti přechodu systému z komerčních bank pod Českou národní banku především z těchto důvodů: Očekává se nedovýběr zdravotního pojištění především u osob samostatně výdělečně činných a individuálních plátců souvisejících s převodem účtu do České národní banky, kdy zcela určitě část plateb bude minimálně dva tři roky odesílána na původní účty.
ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s2 Stejně tak předepsané úroky a penále, často na základě výměru na deset let.
ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s3 Ano, je to tak.
ps2013-039-01-004-004.u14.p4.s4 Někdo splácí i deset let dlužné pojistné a penále.
ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s1 Možnost ministerstva stanovovat termíny a rozsah režimu realizace plateb poskytovatelům zdravotní péče.
ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s2 Pochybnosti o schopnostech České národní banky vést účty s tolika operacemi a faktická nemožnost platit příkazy v den podání.
ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s3 To bylo konstatováno.
ps2013-039-01-004-004.u14.p5.s4 Podle náměstka Ministerstva financí bude ale Česká národní banka stejně dělat účetní operace s třetím partnerem, tedy zřejmě s jednou z komerčních bank.
ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s1 Systém zdravotního pojištění spravuje veřejné peníze.
ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s2 Nejedná se tedy o státní prostředky.
ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s3 O státní se jedná pouze v objemu zhruba jedné čtvrtiny pojistného v případě plateb za státní pojištěnce.
ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s4 S tím převodem účtu jsou spojeny samozřejmě i zbytečné náklady se změnou systému a reklamní kampaně v souvislosti se změnou účtu a současně i ztráta úroků z komerčních bank, které dneska plní fond prevence u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven.
ps2013-039-01-004-004.u14.p6.s5 Jak říkal kolega, je to zhruba v rozsahu do sto milionů korun ročně.
ps2013-039-01-004-004.u14.p7.s1 Vzhledem k tomu, že se jedná o průtokový systém, nejsou denní zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven tak vysoké, že by efekt pro státní pokladnu mohl vyvážit riziko, že nepřipravená změna rozkolísá funkční systém zdravotního pojištění.
ps2013-039-01-004-004.u14.p7.s2 Přitom možnost výpomoci systému státní pokladny od zdravotních pojišťoven zůstává zachována i v těch pozměňovacích návrzích.
ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s1 Jenom pro informaci - vynětí zdravotních pojišťoven z působnosti zákona jsou klíčové body usnesení zdravotního výboru 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12 a legislativně technické včetně posunu účinnosti zákona.
ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s2 Pokud by snad tato usnesení nebyla přijata, tak se domnívám, že je nutné minimálně posunout dobu účinnosti a přijmout bod 10 - zachování dosavadních účtů minimálně po dobu tří let, a to z důvodu setrvačnosti, protože spousta plátců bude zasílat na původní účty.
ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s3 Bod 1 - to je vynětí zdaňovaných činností zdravotních pojišťoven, a bod 10 - to je vynětí možnosti Ministerstva financí stanovit termíny a rozsah režimu realizace plateb.
ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s4 Současně s tím je podle mne potřeba realizovat pilotní testovací projekt, o kterém se mluví v důvodové zprávě, který měl být testován u Všeobecné zdravotní pojišťovny.
ps2013-039-01-004-004.u14.p8.s5 Myslím si, že bez toho testování by spuštění zákona bylo určitým rizikem, jestli ten systém bude fungovat.
ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s1 Tolik můj komentář k projednávání.
ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s2 Jenom chci říct, že pozměňovací návrhy byly přijaty průřezově většinou kolegů zdravotního výboru.
ps2013-039-01-004-004.u14.p9.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji panu poslanci Hovorkovi.
ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s3 Hlásí se pan poslanec Leoš Heger.
ps2013-039-01-004-004.u15.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s2 Dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2013-039-01-004-004.u16.p1.s3 Dovolte mi, abych k tomu dodal ještě pár slov, která tady zatím nepadla.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s1 Naše Ústava říká, že zdravotní péče je poskytována cestou veřejného zdravotního pojištění, a to zdravotní pojištění doposud mělo oddělené rozpočty od rozpočtu státního, přestože je nutno uznat, že to jsou veřejné rozpočty.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s2 si myslím, že by bylo docela legitimní v téhle zemi, i když bych toho nebyl příznivcem, ale bylo by zcela určitě legitimní vést debatu o tom, zda chceme náš systém veřejného zdravotního pojištění, který je založený na pluralitě pojišťoven, zda ho chceme transformovat radikálně do systému s jednou zdravotní pojišťovnou, takové návrhy se v minulosti objevovaly, i když v nějaké konkrétní podobě nikdy nebyly předložené, anebo jestli dokonce nechceme ten náš systém převést na systém, který je financovaný z rozpočtu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s3 I to bych pokládal za legitimní.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s4 Jsou země, které prostě své zdravotnictví financují rozpočtově ze státního rozpočtu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s5 Financují ho velmi zodpovědně, ty systémy jsou stabilní a fungují, pokud jde o kvalitu zdravotnictví, velmi dobře.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s6 Patří sem v Evropě systém ve Velké Británii a patří sem systémy severských zemí, které jsou založeny na státním rozpočtu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s7 Takže nic proti tomu, i když ten náš systém tady funguje téměř 25 let a bohužel není pořádně doladěn.
ps2013-039-01-004-004.u16.p2.s8 Pak je otázka, jestli není rozumnější ho jednou konečně doladit a ne se vydat cestou nějaké velké transformace, tak jak k tomu došlo v roce 1991.
ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s1 Krok, který tady navrhuje Ministerstvo financí, nepochybně směřuje k nějaké velmi radikální změně celého toho systému, ale ta změna prostě nebyla při téhle příležitosti diskutována, takže to vnáší obavu, že je to kromě těch rozpočtových otázek Ministerstva financí jakýsi pokus salámovou metodou prostě celý ten systém začít převádět na systém, který bude pod dirigencí státu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s2 Tohle se stalo v jiné formě s důchodovým systémem, který se tím stal z důchodového pojištění záležitostí prakticky rozpočtovou.
ps2013-039-01-004-004.u16.p3.s3 A lze spekulovat, že toto chystá Ministerstvo financí i s naším systémem všeobecného zdravotního pojištění.
ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s1 Ještě jednu věc bych k tomu rád dodal, to je fakt, že systém veřejného zdravotního pojištění, tak jak je nastaven, se chová velmi chaoticky.
ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s2 Díky tomu, že je zčásti založen na výběru pojistného od pojištěnců, převážně pracujících občanů, a na druhé straně je tam ne nepodstatný příspěvek státu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s3 Diskuse, které se vedly před delší dobou na zdravotním výboru se zástupci Ministerstva financí, ukázaly, že snahou všech těchto kroků je omezit cykličnost, ke které dochází a které jsme byli svědky v hospodářské krizi od roku 2008 řekněme do roku 2013, kdy státní rozpočet byl oslaben a nebyl schopen vyrovnávat své úkoly ve zdravotním pojištění, kde to lze interpretovat buďto tak, že stát platí i svých 60 % státních pojištěnců, byť je platí velmi podúrovňově, anebo že stát přispívá prostě solidárně do toho systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s4 Ale v každém případě tedy, když přispívá, čímž se snadno odůvodní to, proč platí polovinu toho, než je platba od průměrného zaměstnance, tak ten příspěvek je v době, kdy systém nejvíc ten příspěvek potřebuje, v době hospodářské krize - tak stát není schopen prostě zajistit jeho podporu a plynulé chování, plynulé finanční toky, a ten systém začíná jít do propadu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p4.s5 A jestli něco způsobilo, že zdravotnictví přežilo celkem rozumně hospodářskou krizi bez nějakých lidských či pacientských tragédií nebo rozpadu toho systému, tak to bylo způsobeno tím, že byly v pojišťovnách naakumulovány jisté zisky z období let 2005 2007, a z těchto peněz na účtech pojišťoven systém byl v podstatě suportován a přežil.
ps2013-039-01-004-004.u16.p5.s1 Takže je to složitý systém, který se chová asi trošku jinak, než jak se vyvíjí státní rozpočet.
ps2013-039-01-004-004.u16.p5.s2 Také díky našemu ústavnímu pořádku a zákonodárství nemáme v systému žádné omezení péče, takže poskytovatelé péče jsou nuceni poskytovat péči v tom objemu a kvalitě, jak je nastavená a jak ji pacienti potřebují, a jakékoli výchylky směrem ke spoření na těchto penězích ze strany poskytovatelů zdravotní péče jsou velmi tvrdě kritizovány a často se dostávají ty případy i k soudu.
ps2013-039-01-004-004.u16.p6.s1 Takže všechno toto jsou argumenty, proč se systémem veřejného zdravotního pojištění není radno nějak násilně, improvizovaným způsobem hýbat, anebo přinejmenším s ním hýbat, aniž by tomu předcházela zcela jasná diskuse a jasná představa Ministerstva financí, jak se ten systém do budoucna chovat a jak se vyvíjet.
ps2013-039-01-004-004.u16.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s1 děkuji panu poslanci Hegerovi.
ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s2 To byl zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy.
ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s3 Nyní s přednostním právem pan ministr.
ps2013-039-01-004-004.u17.p1.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s2 obdivuji kolegy, jak dlouho dokážou mluvit o takové jednoduché věci, jako že peníze zdravotních pojišťoven, které leží v soukromých komerčních bankách a které dneska, za chvíli, možná budou muset platit negativní úrok, a platí bankovní poplatky, tak jsme si dovolili říct, že by mohly ležet v státní pokladně.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s3 V naší státní pokladně.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s4 Takže nevím, proč pan kolega Heger mluví o zdravotnictví.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s5 Nechci mluvit o zdravotnictví.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s6 Nechci mluvit o tom, kolik potřebujeme pojišťoven, možná jednu, nevím.
ps2013-039-01-004-004.u18.p1.s7 Takže je to jenom o penězích.
ps2013-039-01-004-004.u18.p2.s1 A pokud zůstatky na účtech jsou 10 15 miliard a je to u soukromých komerčních bank, a my říkáme dejte to teď státní pokladně a my vám odpustíme bankovní poplatky a dáme vám nulu, a vy jste blízko nuly a možná budete mít minus, tak je to triviální.
ps2013-039-01-004-004.u18.p2.s2 To přece každý pochopí, ne?
ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s1 A pan kolega Vilímec, ten vždycky baví, to je fakt, to je neuvěřitelná debata.
ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s2 bych zopakoval jenom fakta, pane kolego.
ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s3 Dne 31. 12. 2013 a 31. 12. 2015, absolutně snížen dluh o 10 miliard.
ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s4 Máte pravdu, kapánek jsme navýšili vůči 2014, ale víte proč?
ps2013-039-01-004-004.u18.p3.s5 Protože ještě 30. 12. jsme dělali operaci, že jsme si půjčili s negativním úrokem, na kterém jsme vydělali 3,5 milionu.

Text viewDownload CoNNL-U