ps2013-039-09-009-017.u1.p1.s1
17 . ps2013-039-09-009-017.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - druhé čtení ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s1
Projednávání tohoto tisku bylo přerušeno včera ve středu 10 . února , a to v obecné rozpravě . ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s2
U stolku zpravodajů již zaujala své místo paní ministryně Valachová a zpravodajka výboru paní poslankyně Bohdalová . ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s3
Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s4
Prosím k mikrofonu přihlášenou paní poslankyni Semelovou . ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , kolegové , směr , kterým se ubírá vládní návrh novely školského zákona , by mohl být správný a mohl by vést ke zkvalitnění vzdělání . ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s3
Nárok na místo v mateřské škole a povinné předškolní vzdělávání v posledním roce před vstupem na základní školu , jednotné přijímací zkoušky na střední školy , záměr podpořit technické vzdělávání mj . úpravou modelu a hodnocení maturitních zkoušek , zřízení Národní rady pro vzdělávání jako poradního orgánu ministra školství - s těmito změnami se dá souhlasit . ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s4
Kdyby ovšem byly všechny dotažené a nezůstaly na půl cesty . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s1
Konkrétně . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s2
Povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s3
Ano , souhlas . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s4
Předškolní vzdělávání má velký význam pro osobnostní a sociální vývoj , pro vyrovnání nerovnoměrností , usnadnění vstupu do základní školy , ke snížení odkladů , jejichž počet dosahuje zhruba 20 % populačního ročníku . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s5
Zvyšuje tedy vzdělávací šance a přispívá k rovnosti šancí ve vzdělávání . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s6
Význam vlivu předškolního vzdělávání na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání potvrzují i výsledky analýz v rámci mezinárodního šetření PISA , z nichž vyplynulo doporučení víc podporovat kvalitní předškolní vzdělávání , přičemž za nejvýznamnější opatření je považováno zavedení posledního ročníku mateřské školy jako ročníku povinného . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s7
Také ve většině evropských zemí je uzákoněn nárok na umístění dítěte , v devíti státech Evropské unie je účast v předškolním vzdělávání povinná . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s8
V dalších začíná povinná školní docházka ve věku čtyř nebo pěti let věku . ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s9
V téměř všech zemích Evropské unie probíhá povinná docházka v předškolním vzdělávání ve školských zařízeních , jen v menšině zemí je možná i ve skupinách vedených rodiči nebo vyškolenými osobami . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s1
Je pravda , že v České republice už dnes navštěvuje víc jak 90 % pětiletých dětí mateřskou školu . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s2
Ale zbývá 10 % , které zůstávají mimo . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s3
Některým se věnují rodiče , a jistě s plnou péčí , někteří tuto péči nemají . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s4
A právě ti potřebují kvalitní předškolní vzdělávání nejvíc . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s5
A mělo by být ne od pěti , ale už od tří let . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s6
Jedná se často o děti ze sociálně znevýhodněných rodin z vyloučených lokalit , které jsou kvůli tomu ve své vzdělávací dráze oproti svým vrstevníkům hendikepovány . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s7
Mimo jiné 70 % romských dětí mateřskou školu podle zveřejněných údajů nenavštěvuje . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s8
Právě jim by docházka do mateřské školy výrazně pomohla . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s9
Plní totiž nejen funkci vzdělávací , ale také výchovnou a sociální a stále častěji supluje rodinu . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s10
Nerozumím proto tomu , proč je se zaváděním povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před základní školou zároveň navržena možnost individuálního vzdělávání . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s11
Tyto děti tak dál zůstanou doma . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s12
Stačí , když se dostaví k zápisu , tam jen oznámí , že bude dítě vzděláváno doma , a vše je vyřízeno . ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s13
Výsledek - vlk se nažral a koza zůstala celá . ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s1
Co se tedy vlastně mění ? ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s2
Nárok pětiletého dítěte na místo v mateřské škole je v zákoně zakotven už nyní . ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s3
Povinné vzdělávání se zavádí a zároveň nezavádí , sankce nebo povinný nástup do mateřské školy , pokud se zjistí , že rodiče s dítětem doma nic nedělají , v zákoně zakomponovány nejsou . ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s4
Takže k čemu vlastně ten humbuk ? ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s5
V této podobě návrh naprosto ztrácí smysl . ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s6
Je formální - a bohužel se v předložené novele nejedná o jedinou formalitu . ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s7
Předkládám proto pozměňovací návrh , který tento návrh ve smyslu mého vystoupení upravuje . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s1
Další polovičatost je u návrhu na jednotné centrálně zadávané přijímací zkoušky na střední školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s2
Záměr určitě dobrý . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s3
Souhlasí i kraje , Asociace ředitelů základních škol i většina ředitelů středních škol , konkrétně víc než 87 % ředitelů gymnázií , 72 % ředitelů středních odborných škol a 36 % ředitelů středních odborných učilišť s maturitní zkouškou . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s4
Dnes značná část škol přijímací zkoušky vůbec nekoná a žáci jsou přijímáni jen na základě hodnocení z posledních dvou ročníků základní školy , přičemž vypovídající hodnota známek je velice nízká . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s5
Na maturitní obory se tak dostávají uchazeči , kteří na to prostě nemají , a učební obory zejí prázdnotou . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s6
Kantorům na střední škole pak nezbývá nic jiného než snižovat nároky , protože jinak by do čtvrtého ročníku málokdo prolezl . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s7
Pochopitelně jsou výjimky . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s8
Na nízkou úroveň studentů si pak logicky stěžují i na vysokých školách . ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s9
Povinné přijímací zkoušky však vítají i učitelé základních škol , protože deváťáci se budou muset trochu déle učit a posílí se i kázeň . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s1
Centrálně stanovené přijímací zkoušky - ano . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s2
Ale je potřeba , aby byla Ministerstvem školství také stanovena nepodkročitelná hranice , tedy kdy ještě může být uchazeč na střední školu přijat a kdy už ne . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s3
A to v zákoně není . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s4
Tato kompetence je dál na řediteli školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s5
A když se podíváme na to , jak jsou školy financovány - jednoduše co žák , to peníze pro školu - , tak je jasné , že se ředitel bude snažit naplnit třídy na plný počet bez ohledu na znalosti , předpoklady a zájem o obor jednotlivých uchazečů . ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s6
Ptám se : Jakou to má logiku ? ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s7
Záměr posílit kvalitu přijímaných studentů , resp . vzděláváním tímto polovičatým návrhem naplněn není . ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s1
Předkládám proto pozměňovací návrh , aby laťku stanovilo Ministerstvo školství . ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s2
Zároveň vyzývám ministerstvo , aby urychleně předložilo návrh na změnu financování regionálního školství . ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s3
I když , jak dnes bylo řečeno , tak tento návrh už je připraven a půjde do vnějšího připomínkového řízení . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s1
Pokud jde o úpravu maturitní zkoušky , věřím , že je to vydiskutované se školskými reprezentacemi , a považuji to za rozumný kompromis . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s2
Zavedení povinné matematiky od roku 2021 , tedy čtyři roky po jednotných přijímačkách , ale i to , že se bude postupovat s ohledem na úpravu hodinové dotace matematiky v jednotlivých studijních oborech , si myslím , že je seriózní vůči studentům . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s3
Zároveň však musí být věnována pozornost výuce matematiky již na základních školách . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s4
V důvodové zprávě se můžeme dočíst , že Ministerstvo školství připravuje různá opatření na podporu aktivizujících forem výuky matematiky a přírodovědného a technického vzdělávání , včetně podpory polytechnické výchovy v mateřské a základní škole . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s5
To je určitě správné . ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s6
A předpokládám , že tato podpora zahrne i znovuobnovení školních dílen , jejich vybavení , řešení toho , jak zafinancovat materiál , dál vyjednávat s pedagogickými fakultami přípravu učitelů . ps2013-039-09-009-017.u2.p9.s1
Nyní dovolte pár slov k mým pozměňovacím návrhům , které jsou zavěšeny v systému a k nimž se v podrobné rozpravě přihlásím . ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s1
První návrh už jsem částečně zmínila . ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s2
Jedná se o vypuštění možnosti individuálního vzdělávání v posledním roce předškolního vzdělávání před vstupem na základní školu . ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s3
Ale také navrhuji zrušit tento způsob vzdělávání na prvním stupni základní školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s4
Pochopitelně klub KSČM nezvedne ruku pro návrh paní poslankyně Putnové , která přichází s opačným návrhem , tedy na rozšíření individuálního vzdělávání i na druhý stupeň základní školy . ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s5
Své výhrady k umožnění individuálního vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy jsem už dnes vysvětlila , proto se vyjádřím pouze k základní škole . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s1
Vzdělání je zde poskytováno kvalifikovaným pedagogem , který absolvoval odborné , metodické , didaktické a psychologické studium tak , jak je stanoveno v zákoně o pedagogických pracovnících . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s2
Příprava učitelů prvního stupně zahrnuje i základní průpravu v oboru speciální pedagogiky , takže je schopen včas rozpoznat speciálně pedagogické potřeby dítěte a zajistit potřebnou podporu . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s3
Dále si žák na základní škole osvojuje sociální gramotnost , učí se žít s ostatními , učí se toleranci , diskutovat , argumentovat , prosazovat své názory a respektovat či přijímat názory druhých . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s4
Učí se vyhrávat i prohrávat , pomáhat si navzájem , prostě připravuje se na život . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s5
To vše je v domácím prostředí omezeno . ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s6
Rodič - středoškolák bez potřebných znalostí může i při nejlepší snaze vývoji dítěte ublížit . ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s1
Pokud jde o návrh na rozšíření individuálního vzdělávání na druhý stupeň základní školy , to snad už vůbec nemůže být myšleno vážně . ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s2
Sáhněte si do svědomí a upřímně si řekněte , kdo z vás by byl schopen podat kvalitní výuku opřenou o potřebné znalosti a s dovedností správného didaktického podání a vysvětlení obsahu učiva přiměřeně věku svého potomka ve všech předmětech , které se na druhém stupni vyučují . ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s3
Český jazyk a literatura , matematika , dějepis , chemie včetně pokusů , to samé platí o fyzice , dál dva cizí jazyky , biologie , botanika , geologie , výchova tělesná , hudební i výtvarná včetně dějin umění . ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s4
Jestli tohle někdo z vás dokáže , nebo z rodičů vůbec , tak to je na Nobelovu cenu . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s1
Docházka do školy je velmi významná vůbec . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s2
Žák se zde setkává s různými postupy , jak vyřešit problém . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s3
Účastní se rozličných projektů , pracuje v týmu , ve skupinách , pracuje v odborných učebnách . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s4
Škola je také takovým prvním záchytným bodem ve chvíli , kdy je s dítětem něco v nepořádku , kdy může dojít k zanedbávání , k týrání . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s5
Proto návrh na rozšíření individuálního vzdělávání nemůže klub KSČM podpořit . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s6
Ano , role rodiny při výchově dítěte , při jeho rozvoji je nezpochybnitelná . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s7
Ale za kvalitu , financování a dostupnost vzdělání musí nést odpovědnost stát . ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s8
Je to v zájmu rozvoje a konkurenceschopnosti České republiky , ale také v zájmu samotného dítěte . ps2013-039-09-009-017.u2.p14.s1
Druhý můj pozměňovací návrh se týká jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a stanovení nepodkročitelné hranice pro přijetí ne ředitelem školy , ale Ministerstvem školství . ps2013-039-09-009-017.u2.p14.s2
Důvody tohoto mého návrhu jsem už sdělila . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s1
Třetí pozměňovací návrh má za cíl zrušit poplatky za pobyt v mateřské škole , ve školních družinách a zrušit i školné na vyšších odborných školách . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s2
V České republice je mnoho rodin na hranici nebo pod hranicí chudoby . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s3
Tisíce dětí nechodí na školní obědy , protože na to rodiče nemají . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s4
Mnozí si nemohou dovolit zájmovou činnost , lyžařský kurz nebo školu v přírodě . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s5
Přitom právo na vzdělání je jedno ze základních práv , kterému by neměly být kladeny překážky , zvlášť reformě financí . ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s6
Proto tento pozměňovací návrh . ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s1
Posledním pozměňovacím návrhem navrhuji posunout účinnost § 16 , tedy tzv . společného vzdělávání nebo inkluze , chcete - li , a to o dva roky . ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s2
To znamená , že by se platnost posunula z 1 . září 2016 až na 1 . září 2018 . ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s3
Už samotný pojem společné vzdělávání je poněkud zavádějící .