|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-11 ps2013-039-09-009-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení

Date2016-02-11
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039364.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 626 • previousnext

ps2013-039-09-009-017.u1.p1.s1 17.
ps2013-039-09-009-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s1 Projednávání tohoto tisku bylo přerušeno včera ve středu 10. února, a to v obecné rozpravě.
ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s2 U stolku zpravodajů již zaujala své místo paní ministryně Valachová a zpravodajka výboru paní poslankyně Bohdalová.
ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s3 Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s4 Prosím k mikrofonu přihlášenou paní poslankyni Semelovou.
ps2013-039-09-009-017.u1.p2.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, směr, kterým se ubírá vládní návrh novely školského zákona, by mohl být správný a mohl by vést ke zkvalitnění vzdělání.
ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s3 Nárok na místo v mateřské škole a povinné předškolní vzdělávání v posledním roce před vstupem na základní školu, jednotné přijímací zkoušky na střední školy, záměr podpořit technické vzdělávání mj. úpravou modelu a hodnocení maturitních zkoušek, zřízení Národní rady pro vzdělávání jako poradního orgánu ministra školství - s těmito změnami se souhlasit.
ps2013-039-09-009-017.u2.p1.s4 Kdyby ovšem byly všechny dotažené a nezůstaly na půl cesty.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s1 Konkrétně.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s2 Povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s3 Ano, souhlas.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s4 Předškolní vzdělávání velký význam pro osobnostní a sociální vývoj, pro vyrovnání nerovnoměrností, usnadnění vstupu do základní školy, ke snížení odkladů, jejichž počet dosahuje zhruba 20 % populačního ročníku.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s5 Zvyšuje tedy vzdělávací šance a přispívá k rovnosti šancí ve vzdělávání.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s6 Význam vlivu předškolního vzdělávání na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání potvrzují i výsledky analýz v rámci mezinárodního šetření PISA, z nichž vyplynulo doporučení víc podporovat kvalitní předškolní vzdělávání, přičemž za nejvýznamnější opatření je považováno zavedení posledního ročníku mateřské školy jako ročníku povinného.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s7 Také ve většině evropských zemí je uzákoněn nárok na umístění dítěte, v devíti státech Evropské unie je účast v předškolním vzdělávání povinná.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s8 V dalších začíná povinná školní docházka ve věku čtyř nebo pěti let věku.
ps2013-039-09-009-017.u2.p2.s9 V téměř všech zemích Evropské unie probíhá povinná docházka v předškolním vzdělávání ve školských zařízeních, jen v menšině zemí je možná i ve skupinách vedených rodiči nebo vyškolenými osobami.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s1 Je pravda, že v České republice dnes navštěvuje víc jak 90 % pětiletých dětí mateřskou školu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s2 Ale zbývá 10 %, které zůstávají mimo.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s3 Některým se věnují rodiče, a jistě s plnou péčí, někteří tuto péči nemají.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s4 A právě ti potřebují kvalitní předškolní vzdělávání nejvíc.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s5 A mělo by být ne od pěti, ale od tří let.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s6 Jedná se často o děti ze sociálně znevýhodněných rodin z vyloučených lokalit, které jsou kvůli tomu ve své vzdělávací dráze oproti svým vrstevníkům hendikepovány.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s7 Mimo jiné 70 % romských dětí mateřskou školu podle zveřejněných údajů nenavštěvuje.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s8 Právě jim by docházka do mateřské školy výrazně pomohla.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s9 Plní totiž nejen funkci vzdělávací, ale také výchovnou a sociální a stále častěji supluje rodinu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s10 Nerozumím proto tomu, proč je se zaváděním povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před základní školou zároveň navržena možnost individuálního vzdělávání.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s11 Tyto děti tak dál zůstanou doma.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s12 Stačí, když se dostaví k zápisu, tam jen oznámí, že bude dítě vzděláváno doma, a vše je vyřízeno.
ps2013-039-09-009-017.u2.p3.s13 Výsledek - vlk se nažral a koza zůstala celá.
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s1 Co se tedy vlastně mění?
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s2 Nárok pětiletého dítěte na místo v mateřské škole je v zákoně zakotven nyní.
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s3 Povinné vzdělávání se zavádí a zároveň nezavádí, sankce nebo povinný nástup do mateřské školy, pokud se zjistí, že rodiče s dítětem doma nic nedělají, v zákoně zakomponovány nejsou.
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s4 Takže k čemu vlastně ten humbuk?
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s5 V této podobě návrh naprosto ztrácí smysl.
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s6 Je formální - a bohužel se v předložené novele nejedná o jedinou formalitu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p4.s7 Předkládám proto pozměňovací návrh, který tento návrh ve smyslu mého vystoupení upravuje.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s1 Další polovičatost je u návrhu na jednotné centrálně zadávané přijímací zkoušky na střední školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s2 Záměr určitě dobrý.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s3 Souhlasí i kraje, Asociace ředitelů základních škol i většina ředitelů středních škol, konkrétně víc než 87 % ředitelů gymnázií, 72 % ředitelů středních odborných škol a 36 % ředitelů středních odborných učilišť s maturitní zkouškou.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s4 Dnes značná část škol přijímací zkoušky vůbec nekoná a žáci jsou přijímáni jen na základě hodnocení z posledních dvou ročníků základní školy, přičemž vypovídající hodnota známek je velice nízká.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s5 Na maturitní obory se tak dostávají uchazeči, kteří na to prostě nemají, a učební obory zejí prázdnotou.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s6 Kantorům na střední škole pak nezbývá nic jiného než snižovat nároky, protože jinak by do čtvrtého ročníku málokdo prolezl.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s7 Pochopitelně jsou výjimky.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s8 Na nízkou úroveň studentů si pak logicky stěžují i na vysokých školách.
ps2013-039-09-009-017.u2.p5.s9 Povinné přijímací zkoušky však vítají i učitelé základních škol, protože deváťáci se budou muset trochu déle učit a posílí se i kázeň.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s1 Centrálně stanovené přijímací zkoušky - ano.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s2 Ale je potřeba, aby byla Ministerstvem školství také stanovena nepodkročitelná hranice, tedy kdy ještě může být uchazeč na střední školu přijat a kdy ne.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s3 A to v zákoně není.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s4 Tato kompetence je dál na řediteli školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s5 A když se podíváme na to, jak jsou školy financovány - jednoduše co žák, to peníze pro školu -, tak je jasné, že se ředitel bude snažit naplnit třídy na plný počet bez ohledu na znalosti, předpoklady a zájem o obor jednotlivých uchazečů.
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s6 Ptám se: Jakou to logiku?
ps2013-039-09-009-017.u2.p6.s7 Záměr posílit kvalitu přijímaných studentů, resp. vzděláváním tímto polovičatým návrhem naplněn není.
ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s1 Předkládám proto pozměňovací návrh, aby laťku stanovilo Ministerstvo školství.
ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s2 Zároveň vyzývám ministerstvo, aby urychleně předložilo návrh na změnu financování regionálního školství.
ps2013-039-09-009-017.u2.p7.s3 I když, jak dnes bylo řečeno, tak tento návrh je připraven a půjde do vnějšího připomínkového řízení.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s1 Pokud jde o úpravu maturitní zkoušky, věřím, že je to vydiskutované se školskými reprezentacemi, a považuji to za rozumný kompromis.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s2 Zavedení povinné matematiky od roku 2021, tedy čtyři roky po jednotných přijímačkách, ale i to, že se bude postupovat s ohledem na úpravu hodinové dotace matematiky v jednotlivých studijních oborech, si myslím, že je seriózní vůči studentům.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s3 Zároveň však musí být věnována pozornost výuce matematiky již na základních školách.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s4 V důvodové zprávě se můžeme dočíst, že Ministerstvo školství připravuje různá opatření na podporu aktivizujících forem výuky matematiky a přírodovědného a technického vzdělávání, včetně podpory polytechnické výchovy v mateřské a základní škole.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s5 To je určitě správné.
ps2013-039-09-009-017.u2.p8.s6 A předpokládám, že tato podpora zahrne i znovuobnovení školních dílen, jejich vybavení, řešení toho, jak zafinancovat materiál, dál vyjednávat s pedagogickými fakultami přípravu učitelů.
ps2013-039-09-009-017.u2.p9.s1 Nyní dovolte pár slov k mým pozměňovacím návrhům, které jsou zavěšeny v systému a k nimž se v podrobné rozpravě přihlásím.
ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s1 První návrh jsem částečně zmínila.
ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s2 Jedná se o vypuštění možnosti individuálního vzdělávání v posledním roce předškolního vzdělávání před vstupem na základní školu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s3 Ale také navrhuji zrušit tento způsob vzdělávání na prvním stupni základní školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s4 Pochopitelně klub KSČM nezvedne ruku pro návrh paní poslankyně Putnové, která přichází s opačným návrhem, tedy na rozšíření individuálního vzdělávání i na druhý stupeň základní školy.
ps2013-039-09-009-017.u2.p10.s5 Své výhrady k umožnění individuálního vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy jsem dnes vysvětlila, proto se vyjádřím pouze k základní škole.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s1 Vzdělání je zde poskytováno kvalifikovaným pedagogem, který absolvoval odborné, metodické, didaktické a psychologické studium tak, jak je stanoveno v zákoně o pedagogických pracovnících.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s2 Příprava učitelů prvního stupně zahrnuje i základní průpravu v oboru speciální pedagogiky, takže je schopen včas rozpoznat speciálně pedagogické potřeby dítěte a zajistit potřebnou podporu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s3 Dále si žák na základní škole osvojuje sociální gramotnost, učí se žít s ostatními, učí se toleranci, diskutovat, argumentovat, prosazovat své názory a respektovat či přijímat názory druhých.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s4 Učí se vyhrávat i prohrávat, pomáhat si navzájem, prostě připravuje se na život.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s5 To vše je v domácím prostředí omezeno.
ps2013-039-09-009-017.u2.p11.s6 Rodič-středoškolák bez potřebných znalostí může i při nejlepší snaze vývoji dítěte ublížit.
ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s1 Pokud jde o návrh na rozšíření individuálního vzdělávání na druhý stupeň základní školy, to snad vůbec nemůže být myšleno vážně.
ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s2 Sáhněte si do svědomí a upřímně si řekněte, kdo z vás by byl schopen podat kvalitní výuku opřenou o potřebné znalosti a s dovedností správného didaktického podání a vysvětlení obsahu učiva přiměřeně věku svého potomka ve všech předmětech, které se na druhém stupni vyučují.
ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s3 Český jazyk a literatura, matematika, dějepis, chemie včetně pokusů, to samé platí o fyzice, dál dva cizí jazyky, biologie, botanika, geologie, výchova tělesná, hudební i výtvarná včetně dějin umění.
ps2013-039-09-009-017.u2.p12.s4 Jestli tohle někdo z vás dokáže, nebo z rodičů vůbec, tak to je na Nobelovu cenu.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s1 Docházka do školy je velmi významná vůbec.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s2 Žák se zde setkává s různými postupy, jak vyřešit problém.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s3 Účastní se rozličných projektů, pracuje v týmu, ve skupinách, pracuje v odborných učebnách.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s4 Škola je také takovým prvním záchytným bodem ve chvíli, kdy je s dítětem něco v nepořádku, kdy může dojít k zanedbávání, k týrání.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s5 Proto návrh na rozšíření individuálního vzdělávání nemůže klub KSČM podpořit.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s6 Ano, role rodiny při výchově dítěte, při jeho rozvoji je nezpochybnitelná.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s7 Ale za kvalitu, financování a dostupnost vzdělání musí nést odpovědnost stát.
ps2013-039-09-009-017.u2.p13.s8 Je to v zájmu rozvoje a konkurenceschopnosti České republiky, ale také v zájmu samotného dítěte.
ps2013-039-09-009-017.u2.p14.s1 Druhý můj pozměňovací návrh se týká jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a stanovení nepodkročitelné hranice pro přijetí ne ředitelem školy, ale Ministerstvem školství.
ps2013-039-09-009-017.u2.p14.s2 Důvody tohoto mého návrhu jsem sdělila.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s1 Třetí pozměňovací návrh za cíl zrušit poplatky za pobyt v mateřské škole, ve školních družinách a zrušit i školné na vyšších odborných školách.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s2 V České republice je mnoho rodin na hranici nebo pod hranicí chudoby.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s3 Tisíce dětí nechodí na školní obědy, protože na to rodiče nemají.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s4 Mnozí si nemohou dovolit zájmovou činnost, lyžařský kurz nebo školu v přírodě.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s5 Přitom právo na vzdělání je jedno ze základních práv, kterému by neměly být kladeny překážky, zvlášť reformě financí.
ps2013-039-09-009-017.u2.p15.s6 Proto tento pozměňovací návrh.
ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s1 Posledním pozměňovacím návrhem navrhuji posunout účinnost § 16, tedy tzv. společného vzdělávání nebo inkluze, chcete-li, a to o dva roky.
ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s2 To znamená, že by se platnost posunula z 1. září 2016 na 1. září 2018.
ps2013-039-09-009-017.u2.p16.s3 samotný pojem společné vzdělávání je poněkud zavádějící.

Text viewDownload CoNNL-U