|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-10 ps2013-039-08-004-152 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

152. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení

Date2016-02-10
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/152
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039301.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 160 • previousnext

ps2013-039-08-004-152.u1.p1.s1 152.
ps2013-039-08-004-152.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení
ps2013-039-08-004-152.u1.p2.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi, že je u stolku zpravodajů, stejně tak jako zpravodaj garančního rozpočtového výboru poslanec Roman Kubíček.
ps2013-039-08-004-152.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 546/4, který byl doručen dne 20. ledna 2016, tedy včas pro dnešní jednání.
ps2013-039-08-004-152.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 546/5.
ps2013-039-08-004-152.u1.p3.s1 Ptám se pana navrhovatele, jestli se hlásí o slovo.
ps2013-039-08-004-152.u1.p3.s2 zájem.
ps2013-039-08-004-152.u1.p3.s3 Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.
ps2013-039-08-004-152.u1.p3.s4 Prosím Sněmovnu o klid.
ps2013-039-08-004-152.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych uvedl návrh novely rozpočtových pravidel.
ps2013-039-08-004-152.u2.p2.s1 Předložený návrh zákona obsahuje zejména ustanovení, která rozšiřují výčet subjektů Státní pokladny, konkrétně se jedná o Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, ostatní zdravotní pojišťovny, svazy zdravotních pojišťoven a Správu železniční dopravní cesty, a ustanovení, která s tímto rozšířením souvisí.
ps2013-039-08-004-152.u2.p2.s2 Vzhledem k tomu, že v rámci druhého čtení byla téměř výhradně diskutovaná problematika související s podřazením účtu zdravotních pojišťoven pod souhrnný účet Státní pokladny, chtěl bych proto zde nyní dovysvětlit některé otázky a ujistit vás, že obavy vyjádřené některými z vás nejsou namístě.
ps2013-039-08-004-152.u2.p3.s1 Za prvé, k otázce oddělenosti státního rozpočtu od systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-039-08-004-152.u2.p3.s2 Tady vystoupili kolegové Kučera a Heger.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s1 Těžko lze striktně oddělovat státní a ostatní veřejné prostředky.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s2 Soustava veřejných rozpočtů je se státním rozpočtem těsně propojena.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s3 Stát navíc ostatní veřejné subjekty kontroluje, nastavuje jim pravidla hospodaření a toto je jedno z nich.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s4 Stát dotuje systém víc než z jedné čtvrtiny.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s5 Tato dotace roste absolutně relativně.
ps2013-039-08-004-152.u2.p4.s6 Pokaždé, když některá zájmová skupina ve zdravotnictví požaduje více prostředků, požaduje zároveň zvýšení této dotace ze státního rozpočtu.
ps2013-039-08-004-152.u2.p5.s1 Za druhé, k otázce obav, že stát bude využívat peníze určené na péči na financování státního dluhu, vystoupili kolegové Marková, Heger, Vilímec.
ps2013-039-08-004-152.u2.p6.s1 Toto je stejně nesmyslný argument jako tvrzení, že peníze na péči nyní využívají komerční banky k investování a úvěrování klientů.
ps2013-039-08-004-152.u2.p6.s2 Prostředky nadále zůstanou ve vlastnictví zdravotních pojišťoven a nehrozí, že by je nebylo možné použít na péči.
ps2013-039-08-004-152.u2.p7.s1 Za třetí, k otázce obav, že bude ohrožena platební schopnost zdravotních pojišťoven v souvislosti s oprávněním Ministerstva financí stanovovat pojišťovnám termín a rozsah plateb.
ps2013-039-08-004-152.u2.p7.s2 Připomínky byly ve zdravotním výboru - pan Hovorka a pan Skalický.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s1 Záměrem Ministerstva financí není, aby zdravotní pojišťovny neměly prostředky na platby nemocnicím a lékařům.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s2 Komerční banky jim dnes přece také stanovují, stejně jako jiným klientům, limity na bezhotovostní i hotovostní operace.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s3 Například není možné, aby si zástupce pojišťovny šel vybrat miliardu korun bez předchozího ohlášení v hotovosti.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s4 I bankám se musí nahlašovat mimořádné výběry či nadlimitní platby dopředu, aby prostředky byly včas a v určité výši připraveny.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s5 Ministerstvo financí již více než deset let oprávnění stanovovat termíny a rozsah platebního režimu všech výdajů státního rozpočtu a povolovat jeho výjimky.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s6 Sem náleží například i platba za státní pojištěnce nebo výdaje na důchody.
ps2013-039-08-004-152.u2.p8.s7 Toto oprávnění nikdy v historii neohrozilo hladkou realizaci platebního styku státu.
ps2013-039-08-004-152.u2.p9.s1 Za čtvrté, k otázce obav, že se jedná o skrytou cestu a další krok ke zrušení plurality zdravotních pojišťoven, vystoupili kolegové Stanjura, Heger, Marková.
ps2013-039-08-004-152.u2.p10.s1 Ministerstvo financí žádné takové záměry nemá.
ps2013-039-08-004-152.u2.p10.s2 Stane se pouze to, že místo komerčních bank bude vést účty Česká národní banka.
ps2013-039-08-004-152.u2.p10.s3 To nijak neomezuje hlavní činnost pojišťoven na smlouvání a zaplacení kvalitní a dostupné péče pro svoje pojištěnce.
ps2013-039-08-004-152.u2.p10.s4 Kromě toho nabízíme nástroj k posílení konkurence pojišťoven prostřednictvím fondu prevence.
ps2013-039-08-004-152.u2.p11.s1 Za páté, k otázce obav, že zaměstnanecké pojišťovny nebudou mít na preventivní programy.
ps2013-039-08-004-152.u2.p11.s2 Zdravotní výbor - pan Hovorka.
ps2013-039-08-004-152.u2.p12.s1 U zaměstnaneckých pojišťoven činí aktuálně úrokové příjmy průměrně jen zhruba jednu desetinu zdrojů na financování preventivních programů, klesají úrokové sazby.
ps2013-039-08-004-152.u2.p12.s2 Takže se bude jednat o nevýznamný výpadek.
ps2013-039-08-004-152.u2.p12.s3 Nicméně i tak navrhujeme v novele zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách dva nové zdroje fondu prevence: převod promile ze základního fondu.
ps2013-039-08-004-152.u3.p1.s1 Pane místopředsedo vlády, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2013-039-08-004-152.u3.p1.s2 Tentokrát by se měl ztišit pravý kout.
ps2013-039-08-004-152.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-039-08-004-152.u3.p1.s4 Můžete pokračovat, pane místopředsedo.
ps2013-039-08-004-152.u4.p1.s1 Tam je úspora na poplatcích za bankovní služby z tohoto fondu a neomezený převod z provozního fondu.
ps2013-039-08-004-152.u4.p1.s2 Čím efektivněji bude pojišťovna zajišťovat svůj provoz, tím více může přidat na preventivní programy.
ps2013-039-08-004-152.u4.p2.s1 Za další, k otázce obav z toho, že dojde k poklesu komfortu plátců pojistného, vystoupil pan poslanec Stanjura.
ps2013-039-08-004-152.u4.p3.s1 Na pobočkách pojišťoven budou moci plátci pojistného i nadále platit kartou prostřednictvím terminálu některé z bank, aniž by k tomu potřebovala pojišťovna účet v bance.
ps2013-039-08-004-152.u4.p3.s2 Bude možné nadále přijímat hotovost.
ps2013-039-08-004-152.u4.p3.s3 Vkládat ji bude možné na účty u České národní banky prostřednictvím poboček komerční banky i tam, kde nesídlí pobočka České národní banky.
ps2013-039-08-004-152.u4.p4.s1 Za další, k otázce obav, že hrozí výpadky pojistného.
ps2013-039-08-004-152.u4.p4.s2 Připomínka zdravotního výboru - pan kolega Hovorka.
ps2013-039-08-004-152.u4.p5.s1 Výpadky mohou hrozit u těch plátců, kteří nezaregistrují změnu.
ps2013-039-08-004-152.u4.p5.s2 Proto navrhujeme přechodné období pro příjmové účty.
ps2013-039-08-004-152.u4.p5.s3 U specifických případů, například dlouholeté exekuce, je možná dlouhodobější výjimka.
ps2013-039-08-004-152.u4.p6.s1 Za další, k otázce obav z toho, že Česká národní banka nebude nové povinnosti zvládat.
ps2013-039-08-004-152.u4.p6.s2 Připomínka zdravotního výboru - pan Hovorka.
ps2013-039-08-004-152.u4.p7.s1 Pokud Česká národní banka nyní zvládá obsluhovat Českou správu sociálního zabezpečení, která eviduje stejné množství plátců pojistného jako všechny pojišťovny dohromady, ještě více příjemců dávek by neměl být problém.
ps2013-039-08-004-152.u4.p8.s1 K otázce obav, že změna bude stát zdravotní pojišťovny hodně peněz.
ps2013-039-08-004-152.u4.p8.s2 Připomínka zdravotní výbor - kolega Hovorka.
ps2013-039-08-004-152.u4.p9.s1 Náklady budou jednorázové kvůli informování plátců o změně úprav systému ICT.
ps2013-039-08-004-152.u4.p9.s2 Budou se však pohybovat v řádu několika málo procent celkových provozních nákladů, navíc pojišťovny upravují své ICT systémy prakticky neustále.
ps2013-039-08-004-152.u4.p10.s1 Na závěr bych chtěl říci, že zahrnutím účtu zdravotních pojišťoven pod souhrnný účet státní pokladny bude dosaženo zpomalení růstu státního dluhu a kontroly nad hospodařením vybraných subjektů.
ps2013-039-08-004-152.u4.p10.s2 Cílem novely je generování rozpočtových úspor prostřednictvím snížení úrokových nákladů na financování státního dluhu, další zefektivnění emisní činnosti státu na finančním trhu a snížení nejistot v oblasti financování státního dluhu.
ps2013-039-08-004-152.u4.p10.s3 Možnost disponibility s prostředky vedenými na vybraných účtech však nebude (řečeno bude)touto novelou nikterak omezena.
ps2013-039-08-004-152.u4.p10.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-08-004-152.u5.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministrovi financí.
ps2013-039-08-004-152.u5.p1.s2 Nyní otevírám rozpravu.
ps2013-039-08-004-152.u5.p1.s3 První přihlášený je pan poslanec Vilímec, připraví se paní poslankyně Marková.
ps2013-039-08-004-152.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, dámy a pánové, jsem k tomuto tisku vystupoval v prvním i ve druhém čtení a dal jsem si práci a zjišťoval, kolik vlastně od toho roku 2000 bylo přijato novel.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s3 A ono jich je 56.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s4 Když jsem se prokousával těmi pozměňovacími návrhy, tak to bylo velmi komplikované a to samo ve mně budí takový neblahý pocit, že opětovně měníme něco, co bylo svého času dohodnuto věcně i časově.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s5 Tam je několik různých pozměňovacích opatření v těch zákonech apod.
ps2013-039-08-004-152.u6.p1.s6 Navíc efekt z této změny, a netýká se to jenom pojišťoven, týká se to i např. příspěvkových organizací státu, je velmi problematický.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s1 vezmu nejprve ty státní příspěvkové organizace, o nich se tady moc nemluví.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s2 Ty podle novely zákona z roku 2012 měly povinnost do pěti let převést své peněžní účty pod Státní pokladnu, pod Českou národní banku, tzn. měly povinnost převést účty k 31. 12. 2017.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s3 Zeptám se, pokud chtělo Ministerstvo financí tento termín nějak výrazněji uspíšit, byť to bylo dohodnuto se všemi relevantními subjekty, tak se to mohlo udělat při poslední velké novele, která byla přijata zhruba před rokem, 20. ledna 2015.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s4 Po roce opětovně začínáme měnit něco, co tady bylo dohodnuto.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s5 Nevím, proč to Ministerstvo financí nenavrhovalo před tím rokem.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s6 Možná proto, že pan ministr financí, nebo Ministerstvo financí mělo ještě k dispozici prostředky z dříve vytvořených rezerv a teď je nemá.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s7 Možná proto, že to pan ministr Babiš tehdy nepožadoval.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s8 Dnes máme 10. února a nelze vyloučit, pokud novela dopadne nějak kontroverzně v tom hlasování, že tu novelu vrátí Senát a přijetí zákona se koneckonců zase zpozdí.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s9 A i kdyby zákon nabyl účinnosti někdy v květnu, tak počítejme - to urychlení třeba u příspěvkových organizací je pouze v řádu měsíců.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s10 A my kvůli tomu měníme ustanovení, která platila.
ps2013-039-08-004-152.u6.p2.s11 A ty příspěvkové organizace i komerční banky se na to připravily.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s1 Pokud se týká zdravotních pojišťoven, o tom zde také padlo již mnohé a určitě ještě padne.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s2 považuji snahu podřídit veřejné zdravotní pojištění pod Státní pokladnu za nesprávné, kontroverzní a i jako pojištěnec s tím nemohu souhlasit.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s3 Návrh totiž jde proti základní zásadě systému veřejného zdravotního pojištění, tj. financování zdravotní péče odděleně od státního rozpočtu prostřednictvím zdravotních pojišťoven.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s4 Tímto krokem co dělá de facto stát?
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s5 Bere zpět vybrané zdravotní pojištění pro své účely spojené s financováním státního dluhu.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s6 Myslím, že před takovými deseti lety nebo i před pěti lety by takový návrh nemohl nikdo podat.
ps2013-039-08-004-152.u6.p3.s7 Se zlou by se potázal.
ps2013-039-08-004-152.u6.p4.s1 K pozměňovacím návrhům, protože vidím, že se blíží ona druhá hodina, a k postupu hlasování, který byl schválen na rozpočtovém výboru.
ps2013-039-08-004-152.u6.p4.s2 Těch návrhů je poměrně hodně.
ps2013-039-08-004-152.u6.p4.s3 Některé z nich se překrývají, některé z nich se vylučují, a to i v případě návrhu výboru pro zdravotnictví.
ps2013-039-08-004-152.u6.p4.s4 Rozumnost postupu - a teď to myslím skutečně vážně - by spíše nahrávala tomu poslat tento sněmovní tisk zpět do druhého čtení a tam hledat nějaký možný konsenzus.

Text viewDownload CoNNL-U