ps2013-039-07-005-119.u1.p1.s1
119 . ps2013-039-07-005-119.u1.p1.s2
Návrh poslanců Davida Kádnera , Martina Lanka , Marka Černocha , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Karla Fiedlera , Jiřího Štětiny a Augustina Karla Andrleho Sylora na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 325 / 1999 Sb . , o azylu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 598 / - prvé čtení ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 598 / 1 . ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s2
Prosím nyní , aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec David Kádner . ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s3
Pardon , ten není přítomen , takže pan předseda Marek Černoch . ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s1
Hezký podvečer , dámy a pánové . ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s3
Rád bych jménem poslaneckého klubu Úsvit národní koalice představil novelu zákona o azylu , která zásadním způsobem zpřísňuje podmínky pro získání mezinárodní ochrany v České republice . ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s4
Tento zákon jsme předložili - ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s1
Omlouvám se , pane předsedo . ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s2
Musím vás také ochránit a poprosím všechny , kteří vedou diskuse o něčem jiném než o zákoně o azylu , aby přenesli své diskuse do předsálí . ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s4
Prosím , pane předsedo . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s2
Tento zákon jsme předložili už 18 . září loňského roku . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s3
Už v té době přišlo do Evropské unie na půl milionu imigrantů . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s4
Bohužel dodnes nebyli evropští politici schopni udělat v podstatě nic proti jejich přílivu , a tak se počet nelegálních imigrantů blíží 1 , 2 milionu . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s5
V měsících nového roku situace pokračuje a dá se očekávat , že s příchodem jarních měsíců tato migrační vlna opět bude výrazně vzrůstat . ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s6
Proto je změna azylové politiky České republiky více než potřebná . ps2013-039-07-005-119.u4.p2.s1
Předmětem naší novely je § 15 a 15 a azylového zákona , který řeší důvody vylučující udělení mezinárodní ochrany . ps2013-039-07-005-119.u4.p2.s2
Připomenu - § 15 se vztahuje k udělení azylu , § 15 a se vztahuje k doplňkové ochraně . ps2013-039-07-005-119.u4.p3.s1
Dnes je podle § 15 odst . 1 udělení azylu odepřeno pouze cizinci , který se ps2013-039-07-005-119.u4.p4.s1
a ) dopustil trestného činu proti míru , válečného trestného činu nebo trestného činu proti lidskosti ve smyslu mezinárodních dokumentů obsahujících ustanovení o těchto trestných činech , ps2013-039-07-005-119.u4.p5.s1
b ) se dopustil před vydáním rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany vážného nepolitického zločinu nebo zvlášť krutého činu , i když byl údajně spáchán s politickým cílem mimo území , nebo ps2013-039-07-005-119.u4.p6.s1
c ) se dopustil činů , které jsou v rozporu se zásadami a cíli Organizace spojených národů . ps2013-039-07-005-119.u4.p7.s1
Tyto formulace vznikly po druhé světové válce , v době , kdy se mělo zabránit tomu , aby azyl dostávali nacističtí váleční zločinci . ps2013-039-07-005-119.u4.p7.s2
Azyl se podle nich nesmí udělovat pouze v případě válečných zločinů , zločinů proti lidskosti či krutým diktátorům . ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s1
Dále podle § 15 a nelze udělit doplňkovou ochranu ve stejných případech jako u § 15 a navíc ještě v případě , kdy se cizinec dopustil závažného zločinu . ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s2
Závažný zločin je ale takový zločin , který má trestní sazbu přes deset let , a to jsou pouze ty nejzávažnější zločiny proti životu a zdraví , kterých se vůbec může někdo dopustit . ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s3
Nepatří mezi ně ani znásilnění nebo ublížení na zdraví . ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s4
Jinými slovy , tento paragraf zakazuje udělovat azyl v podstatě jen vrahům nebo těm , kteří znásilňují malé děti . ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s5
Všichni ostatní na doplňkovou ochranu mají nárok . ps2013-039-07-005-119.u4.p9.s1
Náš návrh upravuje příslušné paragrafy tak , že vylučují udělování azylu všem cizincům , kteří se na území České republiky dopustí protizákonného jednání . ps2013-039-07-005-119.u4.p10.s1
Do Evropy míří miliony migrantů , kteří nerespektují naše zákony , naše zvyky a naše tradice , miliony migrantů , kteří nelegálně překračují státní hranice členských zemí Unie . ps2013-039-07-005-119.u4.p10.s2
První , koho musíme vyloučit bezpodmínečně z udělení azylu , jsou ti nelegální migranti , kteří u nás spáchají trestný čin nebo přestupek . ps2013-039-07-005-119.u4.p11.s1
V zákoně jsme nechali i určitou pojistku . ps2013-039-07-005-119.u4.p11.s2
Azyl nebo doplňkovou ochranu tak lze udělit v případě , že existují důvody hodné zvláštního zřetele . ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s1
Hlavní problém současného zákona je , že není absolutně připravený reagovat na současnou situaci , kdy do Evropské unie přicházejí nekonečné davy uprchlíků z islámského civilizačního okruhu , kteří nemají respekt k evropskému vnímání práva a spravedlnosti . ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s2
Zákon vůbec nebere v úvahu , že se o azyl v České republice můžou ucházet i zločinci , násilníci nebo kriminálníci . ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s3
Říkáme jednoznačně , u takových žadatelů , kteří poruší naše zákony , vůbec nemáme zkoumat , zdali mají , či nemají právo na azyl . ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s4
Je nepřijatelné je přijímat a právo na azyl se nesmí vydat . ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s5
Děkuji . ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli . ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Stanislav Huml . ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-039-07-005-119.u6.p1.s1
Dobrý podvečer . ps2013-039-07-005-119.u6.p1.s2
Já nebudu asi číst totéž nebo opakovat totéž , co už tady řekl Marek , protože mám zpravodajskou zprávu připravenou podrobně a on to v podstatě ve svém vystoupení všechno přečetl , ale musím upozornit na stanovisko vlády , které je zamítavé , a přečtu tedy proč . ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s1
Předložený návrh zákona má za cíl zpřísnit právní úpravu migrační politiky výrazným rozšířením důvodů vylučujících poskytnutí mezinárodní ochrany v rámci udělení azylu a doplňkové ochrany , přičemž je navrhováno i sjednocení dikce tzv . vylučující klauzulí u obou uvedených režimů . ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s2
Zákon o azylu se má změnit tak , aby se rozšířily případy , kdy je vyloučeno udělit azyl nebo doplňkovou ochranu na spáchání jakéhokoli trestného činu , nebo dokonce přestupku . ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s3
Vláda upozorňuje na rozpor s evropským právem , kde v podstatě se naráží zejména na to , že byl aktuálně projednáván i azylový zákon vládní , který prošel Sněmovnou v prosinci loňského roku ve třetím čtení , a jeho součástí byl návrh poslance Lanka a ten návrh nebyl schválen už vlastně před měsícem a půl . ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s4
Takže to jsou dva zásadní důvody , které uvádí vláda jako důvod , proč nedoporučuje , aby ten zákon byl přijat . ps2013-039-07-005-119.u6.p3.s1
To je ode mě zpravodajská zpráva , všechno . ps2013-039-07-005-119.u7.p1.s1
Já děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které se přihlásil pan poslanec Martin Lank . ps2013-039-07-005-119.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s1
Krásný večer , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený člene vlády , děkuji za slovo . ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s2
Já musím poděkovat panu kolegovi Humlovi , že tady přednesl ta vládní stanoviska , negativní stanoviska a důvody , proč k nim vláda dospěla . ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s3
A já tady uvedu pár argumentů , které názor vlády vyvrátí . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s1
Jak bylo řečeno , vláda svůj nesouhlas zdůvodňuje tím , že návrh odporuje mezinárodním smlouvám , kterými je Česká republika vázána . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s2
Hlavně se má jednat o Ženevskou úmluvu o právním postavení uprchlíků a dále o směrnici Evropského parlamentu a Rady o normách , které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti , aby mohli využívat mezinárodní ochrany . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s3
Je třeba ale jasně říci , že jak mezinárodní , tak evropské právo je založené na tzv . vylučovacích klauzulích , a jak vysvětluje důvodová zpráva našeho zákona , tyto vylučovací klauzule jsou minimem - opakuji minimem - , které je pro smluvní státy povinné . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s4
Proto každá země smí vyloučit z postavení uprchlíka i další lidi , a to podle svého uvážení . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s5
Vláda naproti tomu tvrdí , že vylučovací klauzule jsou optimem , se kterým stát údajně nesmí hnout . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s6
To je ovšem naprosto špatný výklad , kterým vláda podle našeho názoru poškozuje Českou republiku . ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s7
Z toho jasně plyne , že minima stanovená článkem 1 f Ženevské smlouvy nelze pouze podkročit , to znamená jít pod , nic ale nebrání podmínky rozšířit , to znamená jít nad a podmínky pro azyl zpřísnit . ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s1
Stejně tak lichý je argument vlády ke směrnici Evropské unie . ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s2
Ta sice umožňuje členským státům Evropské unie zmírnit kritéria pro přiznání mezinárodní ochrany , nicméně z toho , že evropské právo musí členským státům výslovně umožnit jít pod minima , nijak nevyplývá , že členské státy opět nesmějí jít nad minima . ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s3
Vláda navíc zcela ignorovala skutečnost , že vylučovací klauzule nejsou prostě vytesány do kamene , ale že je možné je rozšířit . ps2013-039-07-005-119.u8.p4.s1
Lze tedy uzavřít , že sněmovní tisk č . 598 není v rozporu s mezinárodním právem a evropským právem a ani ústavním právem , neboť vláda své tvrzení o opaku opírala pouze o apriorní tvrzení , že vylučující klauzule jsou optimy , ačkoliv jak z judikatury Evropského soudního dvora , tak ze závěrů doktríny vyplývá , že vylučující klauzule lze rozšiřovat . ps2013-039-07-005-119.u8.p5.s1
Důkazem o tom , že Česká republika má nastavený azylový zákon neuvěřitelně benevolentně , budiž to , že sexuální útočníci z Kolína nad Rýnem můžou být vyhoštěni podle německých zákonů , nemohli by být ale vyhoštěni podle zákonů českých . ps2013-039-07-005-119.u8.p5.s2
A mimochodem , Německo nebo Dánsko teď narychlo schvalují další zásadní zpřísnění svých azylových zákonů a my budeme zřejmě ještě dále čekat . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s1
Já k tomu chci říci ještě jednu podstatnou věc . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s2
Ochrana a bezpečí občanů České republiky je pro mě mnohem důležitější než nějaké mezinárodní smlouvy . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s3
Omlouvám se , ale je to tak . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s4
Ostatně dneska už v Evropě mezinárodní smlouvy stejně nikdo nedodržuje . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s5
Kde máte schengenskou dohodu ? ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s6
Kde máte dublinský systém ? ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s7
Ne , nelze se v této krizové situaci odvolávat na dodržování mezinárodních smluv , když jde o naše bezpečí . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s8
I kdyby byl tento zákon proti tisíci mezinárodním smlouvám , tak já nikdy neschválím , abychom udělovali azyl podobným sexuálním útočníkům , jako byli ti z Kolína nad Rýnem , a vás bych rád poprosil o totéž . ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s9
Děkuji za pozornost . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Lankovi . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s2
Pan poslanec Karel Fiedler svoji žádost o příspěvek do obecné rozpravy stáhl . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s3
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s4
Není nikdo takový , kdo se hlásí do obecné rozpravy , končím tedy obecnou rozpravu . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s5
Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje , případně pana navrhovatele . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s6
Není tomu tak . ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s7
Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí tohoto návrhu . ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s1
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání . ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru . ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s4
Má někdo jiný návrh ? ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s5
Není tomu tak . ps2013-039-07-005-119.u9.p3.s1
Budeme tedy hlasovat o přikázání bezpečnostnímu výboru jako garančnímu . ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s3
Kdo je proti ? ps2013-039-07-005-119.u9.p5.s1
Je to hlasování číslo 165 , přihlášeno je 147 poslankyň a poslanců , pro 120 , proti 1 . Návrh byl přijat . ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s1
Konstatuji , že návrh byl přikázán k projednání bezpečnostnímu výboru jako garančnímu výboru . ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s2
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s3
Má někdo návrh na přikázání ?