|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-09 ps2013-039-07-005-119 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

119. Návrh poslanců Davida Kádnera, Martina Lanka, Marka Černocha, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Karla Fiedlera, Jiřího Štětiny a Augustina Karla Andrleho Sylora na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 598/ - prvé čtení

Date2016-02-09
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/119
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039291.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 121 • previousnext

ps2013-039-07-005-119.u1.p1.s1 119.
ps2013-039-07-005-119.u1.p1.s2 Návrh poslanců Davida Kádnera, Martina Lanka, Marka Černocha, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Karla Fiedlera, Jiřího Štětiny a Augustina Karla Andrleho Sylora na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 598/ - prvé čtení
ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 598/1.
ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s2 Prosím nyní, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec David Kádner.
ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s3 Pardon, ten není přítomen, takže pan předseda Marek Černoch.
ps2013-039-07-005-119.u1.p2.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s1 Hezký podvečer, dámy a pánové.
ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s3 Rád bych jménem poslaneckého klubu Úsvit národní koalice představil novelu zákona o azylu, která zásadním způsobem zpřísňuje podmínky pro získání mezinárodní ochrany v České republice.
ps2013-039-07-005-119.u2.p1.s4 Tento zákon jsme předložili -
ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s1 Omlouvám se, pane předsedo.
ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s2 Musím vás také ochránit a poprosím všechny, kteří vedou diskuse o něčem jiném než o zákoně o azylu, aby přenesli své diskuse do předsálí.
ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-039-07-005-119.u3.p1.s4 Prosím, pane předsedo.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s2 Tento zákon jsme předložili 18. září loňského roku.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s3 v době přišlo do Evropské unie na půl milionu imigrantů.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s4 Bohužel dodnes nebyli evropští politici schopni udělat v podstatě nic proti jejich přílivu, a tak se počet nelegálních imigrantů blíží 1,2 milionu.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s5 V měsících nového roku situace pokračuje a se očekávat, že s příchodem jarních měsíců tato migrační vlna opět bude výrazně vzrůstat.
ps2013-039-07-005-119.u4.p1.s6 Proto je změna azylové politiky České republiky více než potřebná.
ps2013-039-07-005-119.u4.p2.s1 Předmětem naší novely je § 15 a 15a azylového zákona, který řeší důvody vylučující udělení mezinárodní ochrany.
ps2013-039-07-005-119.u4.p2.s2 Připomenu - § 15 se vztahuje k udělení azylu, § 15a se vztahuje k doplňkové ochraně.
ps2013-039-07-005-119.u4.p3.s1 Dnes je podle § 15 odst. 1 udělení azylu odepřeno pouze cizinci, který se
ps2013-039-07-005-119.u4.p4.s1 a) dopustil trestného činu proti míru, válečného trestného činu nebo trestného činu proti lidskosti ve smyslu mezinárodních dokumentů obsahujících ustanovení o těchto trestných činech,
ps2013-039-07-005-119.u4.p5.s1 b) se dopustil před vydáním rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany vážného nepolitického zločinu nebo zvlášť krutého činu, i když byl údajně spáchán s politickým cílem mimo území, nebo
ps2013-039-07-005-119.u4.p6.s1 c) se dopustil činů, které jsou v rozporu se zásadami a cíli Organizace spojených národů.
ps2013-039-07-005-119.u4.p7.s1 Tyto formulace vznikly po druhé světové válce, v době, kdy se mělo zabránit tomu, aby azyl dostávali nacističtí váleční zločinci.
ps2013-039-07-005-119.u4.p7.s2 Azyl se podle nich nesmí udělovat pouze v případě válečných zločinů, zločinů proti lidskosti či krutým diktátorům.
ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s1 Dále podle § 15a nelze udělit doplňkovou ochranu ve stejných případech jako u § 15 a navíc ještě v případě, kdy se cizinec dopustil závažného zločinu.
ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s2 Závažný zločin je ale takový zločin, který trestní sazbu přes deset let, a to jsou pouze ty nejzávažnější zločiny proti životu a zdraví, kterých se vůbec může někdo dopustit.
ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s3 Nepatří mezi ani znásilnění nebo ublížení na zdraví.
ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s4 Jinými slovy, tento paragraf zakazuje udělovat azyl v podstatě jen vrahům nebo těm, kteří znásilňují malé děti.
ps2013-039-07-005-119.u4.p8.s5 Všichni ostatní na doplňkovou ochranu mají nárok.
ps2013-039-07-005-119.u4.p9.s1 Náš návrh upravuje příslušné paragrafy tak, že vylučují udělování azylu všem cizincům, kteří se na území České republiky dopustí protizákonného jednání.
ps2013-039-07-005-119.u4.p10.s1 Do Evropy míří miliony migrantů, kteří nerespektují naše zákony, naše zvyky a naše tradice, miliony migrantů, kteří nelegálně překračují státní hranice členských zemí Unie.
ps2013-039-07-005-119.u4.p10.s2 První, koho musíme vyloučit bezpodmínečně z udělení azylu, jsou ti nelegální migranti, kteří u nás spáchají trestný čin nebo přestupek.
ps2013-039-07-005-119.u4.p11.s1 V zákoně jsme nechali i určitou pojistku.
ps2013-039-07-005-119.u4.p11.s2 Azyl nebo doplňkovou ochranu tak lze udělit v případě, že existují důvody hodné zvláštního zřetele.
ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s1 Hlavní problém současného zákona je, že není absolutně připravený reagovat na současnou situaci, kdy do Evropské unie přicházejí nekonečné davy uprchlíků z islámského civilizačního okruhu, kteří nemají respekt k evropskému vnímání práva a spravedlnosti.
ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s2 Zákon vůbec nebere v úvahu, že se o azyl v České republice můžou ucházet i zločinci, násilníci nebo kriminálníci.
ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s3 Říkáme jednoznačně, u takových žadatelů, kteří poruší naše zákony, vůbec nemáme zkoumat, zdali mají, či nemají právo na azyl.
ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s4 Je nepřijatelné je přijímat a právo na azyl se nesmí vydat.
ps2013-039-07-005-119.u4.p12.s5 Děkuji.
ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli.
ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Stanislav Huml.
ps2013-039-07-005-119.u5.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-039-07-005-119.u6.p1.s1 Dobrý podvečer.
ps2013-039-07-005-119.u6.p1.s2 nebudu asi číst totéž nebo opakovat totéž, co tady řekl Marek, protože mám zpravodajskou zprávu připravenou podrobně a on to v podstatě ve svém vystoupení všechno přečetl, ale musím upozornit na stanovisko vlády, které je zamítavé, a přečtu tedy proč.
ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s1 Předložený návrh zákona za cíl zpřísnit právní úpravu migrační politiky výrazným rozšířením důvodů vylučujících poskytnutí mezinárodní ochrany v rámci udělení azylu a doplňkové ochrany, přičemž je navrhováno i sjednocení dikce tzv. vylučující klauzulí u obou uvedených režimů.
ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s2 Zákon o azylu se změnit tak, aby se rozšířily případy, kdy je vyloučeno udělit azyl nebo doplňkovou ochranu na spáchání jakéhokoli trestného činu, nebo dokonce přestupku.
ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s3 Vláda upozorňuje na rozpor s evropským právem, kde v podstatě se naráží zejména na to, že byl aktuálně projednáván i azylový zákon vládní, který prošel Sněmovnou v prosinci loňského roku ve třetím čtení, a jeho součástí byl návrh poslance Lanka a ten návrh nebyl schválen vlastně před měsícem a půl.
ps2013-039-07-005-119.u6.p2.s4 Takže to jsou dva zásadní důvody, které uvádí vláda jako důvod, proč nedoporučuje, aby ten zákon byl přijat.
ps2013-039-07-005-119.u6.p3.s1 To je ode zpravodajská zpráva, všechno.
ps2013-039-07-005-119.u7.p1.s1 děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Martin Lank.
ps2013-039-07-005-119.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s1 Krásný večer, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený člene vlády, děkuji za slovo.
ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s2 musím poděkovat panu kolegovi Humlovi, že tady přednesl ta vládní stanoviska, negativní stanoviska a důvody, proč k nim vláda dospěla.
ps2013-039-07-005-119.u8.p1.s3 A tady uvedu pár argumentů, které názor vlády vyvrátí.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s1 Jak bylo řečeno, vláda svůj nesouhlas zdůvodňuje tím, že návrh odporuje mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s2 Hlavně se jednat o Ženevskou úmluvu o právním postavení uprchlíků a dále o směrnici Evropského parlamentu a Rady o normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli využívat mezinárodní ochrany.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s3 Je třeba ale jasně říci, že jak mezinárodní, tak evropské právo je založené na tzv. vylučovacích klauzulích, a jak vysvětluje důvodová zpráva našeho zákona, tyto vylučovací klauzule jsou minimem - opakuji minimem -, které je pro smluvní státy povinné.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s4 Proto každá země smí vyloučit z postavení uprchlíka i další lidi, a to podle svého uvážení.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s5 Vláda naproti tomu tvrdí, že vylučovací klauzule jsou optimem, se kterým stát údajně nesmí hnout.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s6 To je ovšem naprosto špatný výklad, kterým vláda podle našeho názoru poškozuje Českou republiku.
ps2013-039-07-005-119.u8.p2.s7 Z toho jasně plyne, že minima stanovená článkem 1f Ženevské smlouvy nelze pouze podkročit, to znamená jít pod, nic ale nebrání podmínky rozšířit, to znamená jít nad a podmínky pro azyl zpřísnit.
ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s1 Stejně tak lichý je argument vlády ke směrnici Evropské unie.
ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s2 Ta sice umožňuje členským státům Evropské unie zmírnit kritéria pro přiznání mezinárodní ochrany, nicméně z toho, že evropské právo musí členským státům výslovně umožnit jít pod minima, nijak nevyplývá, že členské státy opět nesmějí jít nad minima.
ps2013-039-07-005-119.u8.p3.s3 Vláda navíc zcela ignorovala skutečnost, že vylučovací klauzule nejsou prostě vytesány do kamene, ale že je možné je rozšířit.
ps2013-039-07-005-119.u8.p4.s1 Lze tedy uzavřít, že sněmovní tisk č. 598 není v rozporu s mezinárodním právem a evropským právem a ani ústavním právem, neboť vláda své tvrzení o opaku opírala pouze o apriorní tvrzení, že vylučující klauzule jsou optimy, ačkoliv jak z judikatury Evropského soudního dvora, tak ze závěrů doktríny vyplývá, že vylučující klauzule lze rozšiřovat.
ps2013-039-07-005-119.u8.p5.s1 Důkazem o tom, že Česká republika nastavený azylový zákon neuvěřitelně benevolentně, budiž to, že sexuální útočníci z Kolína nad Rýnem můžou být vyhoštěni podle německých zákonů, nemohli by být ale vyhoštěni podle zákonů českých.
ps2013-039-07-005-119.u8.p5.s2 A mimochodem, Německo nebo Dánsko teď narychlo schvalují další zásadní zpřísnění svých azylových zákonů a my budeme zřejmě ještě dále čekat.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s1 k tomu chci říci ještě jednu podstatnou věc.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s2 Ochrana a bezpečí občanů České republiky je pro mnohem důležitější než nějaké mezinárodní smlouvy.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s3 Omlouvám se, ale je to tak.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s4 Ostatně dneska v Evropě mezinárodní smlouvy stejně nikdo nedodržuje.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s5 Kde máte schengenskou dohodu?
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s6 Kde máte dublinský systém?
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s7 Ne, nelze se v této krizové situaci odvolávat na dodržování mezinárodních smluv, když jde o naše bezpečí.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s8 I kdyby byl tento zákon proti tisíci mezinárodním smlouvám, tak nikdy neschválím, abychom udělovali azyl podobným sexuálním útočníkům, jako byli ti z Kolína nad Rýnem, a vás bych rád poprosil o totéž.
ps2013-039-07-005-119.u8.p6.s9 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Lankovi.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s2 Pan poslanec Karel Fiedler svoji žádost o příspěvek do obecné rozpravy stáhl.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s3 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s4 Není nikdo takový, kdo se hlásí do obecné rozpravy, končím tedy obecnou rozpravu.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s5 Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje, případně pana navrhovatele.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s6 Není tomu tak.
ps2013-039-07-005-119.u9.p1.s7 Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí tohoto návrhu.
ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s1 Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání.
ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s2 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s3 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.
ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s4 někdo jiný návrh?
ps2013-039-07-005-119.u9.p2.s5 Není tomu tak.
ps2013-039-07-005-119.u9.p3.s1 Budeme tedy hlasovat o přikázání bezpečnostnímu výboru jako garančnímu.
ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s1 Zahajuji hlasování.
ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s2 Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-039-07-005-119.u9.p4.s3 Kdo je proti?
ps2013-039-07-005-119.u9.p5.s1 Je to hlasování číslo 165, přihlášeno je 147 poslankyň a poslanců, pro 120, proti 1. Návrh byl přijat.
ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s1 Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání bezpečnostnímu výboru jako garančnímu výboru.
ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s2 Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2013-039-07-005-119.u9.p6.s3 někdo návrh na přikázání?

Text viewDownload CoNNL-U