ps2013-039-04-001-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-039-04-001-057.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 292 / 2013 Sb . , o zvláštních řízeních soudních , ve znění zákona č . 87 / 2015 Sb . / sněmovní tisk 689 / - prvé čtení ps2013-039-04-001-057.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-039-04-001-057.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , poslankyně a poslanci , tento návrh zákona se předkládá zejména z důvodu nezbytnosti řešit pokles reálné hodnoty příspěvku na péči , ke kterému došlo za osm let jeho existence , kdy v podstatě navýšen nebyl , byly tam udělané jen některé změny uvnitř . ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s3
Proto se navrhuje v zákoně o sociálních službách zvýšit tyto částky ve všech stupních závislosti o 10 % , a to s účinností od 1 . srpna 2016 . ps2013-039-04-001-057.u2.p2.s1
Dále se v tomto zákoně jako velice akutní upravují podmínky pro poskytování pobytových sociálních služeb bez souhlasu klienta a v návaznosti na tuto úpravu se upřesňují stávající ustanovení zákona o zvláštních řízeních soudních , která upravují řízení o vyslovení nepřípustnosti držení osoby v zařízení sociálních služeb proti vůli této osoby . ps2013-039-04-001-057.u2.p2.s2
Nezbytnost vyplývá především z Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod . ps2013-039-04-001-057.u2.p3.s1
Třetí okruh úpravy , který taky považujeme za akutní , a proto je již v této tzv . malé novele , reaguje na narůstající negativní společenský jev , kterým je nelegální poskytování sociálních služeb . ps2013-039-04-001-057.u2.p3.s2
Takže se zde rozšiřuje kontrolní pravomoc krajských úřadů o kontrolu zařízení , kterým nebylo vydáno oprávnění k poskytování sociálních služeb , a současně je navrženo zvýšení horní hranice pokuty ukládané za tento správní delikt poskytování sociálních služeb bez oprávnění z jednoho na dva miliony korun . ps2013-039-04-001-057.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Kaňkovský . ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-039-04-001-057.u4.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážení členové vlády , vážená paní ministryně , milé dámy , vážení pánové , paní ministryně nás ve svém úvodním slově podrobně seznámila s důvody předložení vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 292 / 2013 Sb . , o zvláštních řízeních soudních , ve znění zákona č . 87 / 2015 Sb . , sněmovní tisk 689 . ps2013-039-04-001-057.u4.p1.s2
Považuji proto za účelné , abych se ve své zpravodajské zprávě omezil pouze na krátké shrnutí tohoto návrhu zákona s tím , že zmíním jeden konkrétní námět pro diskusi ve výborech . ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s1
Zákon upravuje tři oblasti . ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s2
Zvyšuje výši příspěvku na péči o 10 % ve všech stupních závislostí od 1 . 8 . 2016 , aniž by zasahoval do struktury výše těchto příspěvků . ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s3
Druhou oblastí je úprava podmínek detenčního řízení , jak už vysvětlovala paní ministryně , tedy stavu , kdy klient pobytové sociální služby vyjadřuje svůj vážně míněný nesouhlas s pobytem v zařízeních sociálních služeb . ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s4
Třetí oblastí je zvýšení pravomoci krajských úřadů v oblasti boje proti nelegálním provozovatelům sociálních služeb . ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s1
Nyní bych se rád zmínil o jedné konkrétní oblasti , kterou bych velmi rád navrhl pro diskusi ve výborech . ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s2
Zde se jedná o předkladatelem navrženou lhůtu 24 hodin pro oznamovací povinnost poskytovatele sociálních služeb soudu v případě , kdy klient pobytové sociální služby projeví vážně míněný nesouhlas s pobytem v konkrétním zařízení . ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s3
Samotné zavedení oznamovací povinnosti by mělo vést ke zvýšení ochrany občanů před nedobrovolným umístěním v pobytovém zařízení sociálních služeb , což považuji z hlediska ochrany lidských práv za důležité . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s1
Navržené podmínky detenčního řízení také jako celek hodnotím kladně , vyjma právě zmíněné lhůty 24 hodin pro oznamovací povinnost . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s2
Lze zde namítnout , že podobný proces detenčního řízení včetně shodné lhůty 24 hodin již funguje u pobytových zdravotních služeb . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s3
Zde je ale třeba brát v úvahu , že lůžková zdravotnická zařízení disponují poněkud jinými personálními a řekněme i logistickými možnostmi než většina pobytových sociálních služeb . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s4
Dle diskuse s provozovateli sociálních služeb zde existuje reálné nebezpečí , že zejména v období víkendů či svátků budou mít tato zařízení s naplněním oznamovací povinnosti problém . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s5
A v dohledné době není reálné navýšení počtu personálu v sociálních službách , byť bychom si to v některých segmentech přáli . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s6
Je tedy na diskusi , zda najdeme politickou shodu na prodloužení navržené lhůty na 48 hodin , nebo případně na maximálně 72 hodin . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s7
Vzhledem k tomu , že pobyty v zařízení sociálních služeb v naprosté většině případů mají dlouhodobý charakter , neexistuje zde dle mého názoru významnější riziko z prodlení či omezení práv uživatelů sociálních služeb . ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s8
Po diskusi jsem připraven v tomto ohledu případně navrhnout pozměňovací návrh . ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s1
Závěrem si dovoluji jako zpravodaj navrhnout propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení a v souladu s návrhem organizačního výboru doporučuji jako garanční výbor výbor pro sociální politiku . ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s2
Zkrácení či prodloužení lhůty z pozice zpravodaje nenavrhuji . ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s1
Děkuji za vaši zprávu , pane zpravodaji , a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášky paní poslankyně Hnykové , paní poslankyně Adamové a paní poslankyně Chalánkové . ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s2
Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hnykovou . ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-039-04-001-057.u6.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-039-04-001-057.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , přeji vám hezké odpoledne . ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s1
Máme zde novelu zákona č . 108 o sociálních službách , sněmovní tisk 689 , která navyšuje příspěvek na péči ve všech stupních o 10 % . ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s2
Poslanecký klub Úsvit bude toto navýšení podporovat , protože si to nejen zdravotně postižení zaslouží po těch letech žádostí o navýšení . ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s3
Příspěvek potřebují pro svůj život na zajištění pomůcek , služeb a také na financování pomoci s péčí jak rodinných příslušníků , tak i jiných osob , kteří poskytují péči v domácím prostředí a v pobytových zařízeních . ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s4
Do této chvíle se nedá novele nic vytknout , snad jen že po těch letech by mohlo být navýšení vyšší a měla by být nastavena i pravidelná valorizace v zákoně . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s1
Je tu jiný problém , a to s přiznáním a s přezkumem příspěvků na péči . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s2
V loňském roce jsem podala novelu tohoto zákona spolu se svými kolegy z Úsvitu a někteří z vás jste se pod tuto novelu podepsali , za což vám ještě jednou děkuji . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s3
Novela se týká právě posuzování tohoto příspěvku a chce návrat pravidel pro jeho přiznání před rok 2012 , kdy se posuzovalo podle 36 úkonů místo dnešních deseti . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s4
Na semináři , který jsem uspořádala k tomuto tématu v Poslanecké sněmovně , zazněly neuvěřitelné výpovědi zdravotně postižených o tom , jak z ničeho nic přišli o příspěvek nebo jak jim byl podle nových parametrů přehodnocen , popřípadě jak o něj usilovali . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s5
Dovídali jsme se , že se řada zdravotně postižených po změně pravidel zázračně uzdravila a jejich zdravotní stav se výrazně zlepšil . ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s6
Bohužel však pouze na papíře . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s1
Zástupci Sdružení zdravotně postižených - na vysvětlenou dodávám , že je to organizace , která se nejvíce setkává s těmito problémy a řeší nápravu v praxi - se setkali s paní ministryní a žádali ji o změnu tohoto hodnocení . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s2
Nestalo se tomu tak . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s3
Uspořádali petici , pod kterou se během tří měsíců podepsalo 11 373 lidí , a poté ji předložili petičnímu výboru , který ji přijal . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s4
Zdravotně postižení v ní žádali Ministerstvo práce a sociálních věcí , aby urychleně řešilo problematiku příspěvků na péči a navrátilo osobám se zdravotním postižením alespoň ta práva , která měly do roku 2012 . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s5
Nestalo se tak , a tak jsme podali novelu zákona . ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s6
V současné době se zákon otvírá a já doufám , že bude propuštěn do druhého čtení , ve kterém předložím pozměňovací návrh , který bude řešit tuto problematiku . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s1
Další problematiku , kterou řeší tato novela , a bylo již o ní zmíněno , se dotýká , jak je popsáno v důvodové zprávě , subjektů , které vykonávají činnosti odpovídající sociálním službám , my to jednoduše nazýváme neregistrovaná zařízení . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s2
Touto problematikou jsme se v loňském roce na podvýboru pro nepojistné dávkové systémy , zdravotně postižené , seniory a sociálně ohrožené skupiny velmi intenzivně zajímali a řešili a očekávali jsme dřívější řešení . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s3
No budiž . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s4
Hlavně že ho máme aspoň teď . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s5
Zda to bude dostačující , teď nedokážu vyhodnotit . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s6
Jen si kladu otázku , jak je vůbec možné , že se v naší zemi poskytují služby v takových zařízeních , kde na to doplácejí ti nejkřehčí , a to jsou naši senioři , kteří potřebují kvalitní péči a pomoc . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s7
Když mi moje kolegyně z Brna vyprávěly , v jakém zuboženém stavu přebíraly klienty z Přerova , tak mi šla husí kůže . ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s8
Na jedné straně vyžadujeme velmi kvalitní služby ve státních organizacích , a na druhé straně je zde povoleno poskytovat služby v takových zařízeních , které jsou nejčastěji vykonávány pouze na základě živnostenského oprávnění a prostřednictvím asistentů sociální péče . ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s1
V důvodové zprávě k této novele se dovídáme - cituji : " Je to nebezpečný jev , a to s ohledem na cílovou skupinu těchto služeb , do níž spadají osoby oslabené z důvodu své nemoci , věku , nebo zdravotního postižení . ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s2
Riziko poskytování nekvalitní péče je příliš vysoké a zároveň zasahující nejen oblast lidské důstojnosti , ale i zdraví . " ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s3
Pak si kladu otázku , zda novela v této oblasti není pokrytectví . ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s4
Bude to dostačující ? ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s5
Nebudou naši senioři trpět i nadále ? ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s6
Neměla by se paní ministryně a spolu s ní i celá vláda zamyslet nad tím a nehledat ještě razantnější řešení ? ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s7
V naší zemi existují i soukromí poskytovatelé , kteří se registrují a poskytují sociální služby podle tohoto zákona a splňují podmínky , co se týká standardů a personálního vybavení . ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s8
Pokud to jde takto , tak proč neregistrovaná zařízení ? ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s9
Proto bych se přikláněla k tomu , abychom nepřipustili žádné neregistrované služby , a všechny bych je zrušila . ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s10
Nesplňuješ podmínky , tak v této oblasti nemůžeš existovat . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s1
Proto se ptám , paní ministryně , proč tak neučiníte . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s2
Vždyť i paní ombudsmanka a její úřad na tyto problémy dlouhodobě upozorňují . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s3
Pokud toto odhlasujeme , pak my všichni připouštíme , že s těmi nejslabšími se takto zachází , a uděláme jen menší zpřísnění . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s4
S tím se nemohu smířit . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s5
Přes dvě desítky let jsem pracovala v sociálních službách a snažila jsem se stále tyto služby zkvalitňovat , ale tohle je pro mě nepochopitelné , nepřípustné a neodpustitelné , takto zacházet se seniory a vystavovat staré lidi takové péči . ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s6
Prosím , vážené dámy a pánové , zamysleme se nad touto problematikou a učiňme razantní řešení v tomto zákoně , aby staří lidé netrpěli . ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s1
Třetí oblast , kterou tento zákon řeší a nastavuje podrobnější právní úpravu , je úprava , která upřesňuje podmínky , za kterých je držení osoby v pobytových sociálních službách bez jejího souhlasu přípustné . ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s2
Se vším souhlasím . ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s3
Jen si kladu otázku , jak pracují sociální pracovníci , jak provádějí sociální šetření , jak dodržují standardy péče , ve kterých jsou jasně stanoveny podmínky přijetí uživatele do služby . ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s4
A připomínám , při nástupu klienta se řídíme standardem č . 3 , který je v příloze č . 2 vyhlášky 505 / 2006 Sb . , kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách , v nichž se praví : " Poskytovatel má písemně zpracovaná vnitřní pravidla , podle kterých informuje zájemce o sociální službu srozumitelným způsobem a o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby podle těchto pravidel postupuje . " ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s1
Ze své praxe vám sděluji , že sociální šetření považuji za jedno z nejdůležitějších , protože kontakt s uživatelem je jeden z nejdůležitějších v sociální práci . ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s2
My jsme v našem zařízení začali s tímto šetřením už dávno předtím , než byl zákon o sociálních službách přijat , protože jsme se setkávali v této hluboké minulosti s tím , že příbuzní dostávali do zařízení své nejbližší pod různými pohrůžkami a i výhrůžkami . ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s3
Celý adaptační proces pak byl velmi komplikovaný a končil i předčasnou smrtí uživatele . ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s4
Od té doby jsme nikdy do našeho zařízení nevzali uživatele , který nechtěl nastoupit do našeho zařízení . ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s5
A pokud nastoupil a chtěl odejít , tak jsme mu to umožnili . ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s6
Předpokládám , že se ve výboru pro sociální politiku budeme podrobněji touto problematikou zabývat , abychom pochopili , proč musí být po tolika letech v tomto zákoně toto paragrafové znění . ps2013-039-04-001-057.u6.p10.s1
Shrnula jsem celou problematiku tohoto zákona a vyjádřila se za poslanecký klub Úsvit k jednotlivým změnám . ps2013-039-04-001-057.u6.p10.s2
Věřím , že po diskusi ve výboru pro sociální politiku a pozměňujících návrzích dojdeme k nejlepšímu řešení této novely , která pomůže poskytovat kvalitní a sociální služby ve prospěch lidí , kteří ji potřebují . ps2013-039-04-001-057.u6.p11.s1
Děkuji vám za pozornost a vyslechnutí mého příspěvku . ps2013-039-04-001-057.u7.p1.s1
Děkuji a prosím k mikrofonu další v pořadí , tou je paní poslankyně Adamová , připraví se paní poslankyně Chalánková . ps2013-039-04-001-057.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vláda nám předkládá novelu zákona o sociálních službách , která navrhuje od 1 . srpna 2016 valorizovat příspěvek na péči o 10 % , a to jednotně ve všech stupních postižení i v obou věkových kategoriích . ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s3
TOP 09 si je vědoma toho , že zvýšení příspěvku na péči má své opodstatnění , a podporujeme je . ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s4
Návrh Ministerstva práce a sociálních věcí však považujeme za nesystémový a vznáší se nad ním otázka , proč se vláda rozhodla valorizovat právě o 10 % . ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s5
Pokud se podíváme do důvodové zprávy , zjistíme , že předkladatel při zdůrazňování nutnosti valorizace argumentuje například tím , že náklady na výživu a na ostatní základní osobní potřeby se od roku 2007 zvýšily zhruba o 17 % .