|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-001-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb. /sněmovní tisk 689/ - prvé čtení

Date2016-01-26
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039151.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 230 • previousnext

ps2013-039-04-001-057.u1.p1.s1 57.
ps2013-039-04-001-057.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb. /sněmovní tisk 689/ - prvé čtení
ps2013-039-04-001-057.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-039-04-001-057.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, poslankyně a poslanci, tento návrh zákona se předkládá zejména z důvodu nezbytnosti řešit pokles reálné hodnoty příspěvku na péči, ke kterému došlo za osm let jeho existence, kdy v podstatě navýšen nebyl, byly tam udělané jen některé změny uvnitř.
ps2013-039-04-001-057.u2.p1.s3 Proto se navrhuje v zákoně o sociálních službách zvýšit tyto částky ve všech stupních závislosti o 10 %, a to s účinností od 1. srpna 2016.
ps2013-039-04-001-057.u2.p2.s1 Dále se v tomto zákoně jako velice akutní upravují podmínky pro poskytování pobytových sociálních služeb bez souhlasu klienta a v návaznosti na tuto úpravu se upřesňují stávající ustanovení zákona o zvláštních řízeních soudních, která upravují řízení o vyslovení nepřípustnosti držení osoby v zařízení sociálních služeb proti vůli této osoby.
ps2013-039-04-001-057.u2.p2.s2 Nezbytnost vyplývá především z Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
ps2013-039-04-001-057.u2.p3.s1 Třetí okruh úpravy, který taky považujeme za akutní, a proto je již v této tzv. malé novele, reaguje na narůstající negativní společenský jev, kterým je nelegální poskytování sociálních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u2.p3.s2 Takže se zde rozšiřuje kontrolní pravomoc krajských úřadů o kontrolu zařízení, kterým nebylo vydáno oprávnění k poskytování sociálních služeb, a současně je navrženo zvýšení horní hranice pokuty ukládané za tento správní delikt poskytování sociálních služeb bez oprávnění z jednoho na dva miliony korun.
ps2013-039-04-001-057.u2.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2013-039-04-001-057.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-039-04-001-057.u4.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážená paní ministryně, milé dámy, vážení pánové, paní ministryně nás ve svém úvodním slově podrobně seznámila s důvody předložení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb., sněmovní tisk 689.
ps2013-039-04-001-057.u4.p1.s2 Považuji proto za účelné, abych se ve své zpravodajské zprávě omezil pouze na krátké shrnutí tohoto návrhu zákona s tím, že zmíním jeden konkrétní námět pro diskusi ve výborech.
ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s1 Zákon upravuje tři oblasti.
ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s2 Zvyšuje výši příspěvku na péči o 10 % ve všech stupních závislostí od 1. 8. 2016, aniž by zasahoval do struktury výše těchto příspěvků.
ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s3 Druhou oblastí je úprava podmínek detenčního řízení, jak vysvětlovala paní ministryně, tedy stavu, kdy klient pobytové sociální služby vyjadřuje svůj vážně míněný nesouhlas s pobytem v zařízeních sociálních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u4.p2.s4 Třetí oblastí je zvýšení pravomoci krajských úřadů v oblasti boje proti nelegálním provozovatelům sociálních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s1 Nyní bych se rád zmínil o jedné konkrétní oblasti, kterou bych velmi rád navrhl pro diskusi ve výborech.
ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s2 Zde se jedná o předkladatelem navrženou lhůtu 24 hodin pro oznamovací povinnost poskytovatele sociálních služeb soudu v případě, kdy klient pobytové sociální služby projeví vážně míněný nesouhlas s pobytem v konkrétním zařízení.
ps2013-039-04-001-057.u4.p3.s3 Samotné zavedení oznamovací povinnosti by mělo vést ke zvýšení ochrany občanů před nedobrovolným umístěním v pobytovém zařízení sociálních služeb, což považuji z hlediska ochrany lidských práv za důležité.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s1 Navržené podmínky detenčního řízení také jako celek hodnotím kladně, vyjma právě zmíněné lhůty 24 hodin pro oznamovací povinnost.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s2 Lze zde namítnout, že podobný proces detenčního řízení včetně shodné lhůty 24 hodin již funguje u pobytových zdravotních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s3 Zde je ale třeba brát v úvahu, že lůžková zdravotnická zařízení disponují poněkud jinými personálními a řekněme i logistickými možnostmi než většina pobytových sociálních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s4 Dle diskuse s provozovateli sociálních služeb zde existuje reálné nebezpečí, že zejména v období víkendů či svátků budou mít tato zařízení s naplněním oznamovací povinnosti problém.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s5 A v dohledné době není reálné navýšení počtu personálu v sociálních službách, byť bychom si to v některých segmentech přáli.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s6 Je tedy na diskusi, zda najdeme politickou shodu na prodloužení navržené lhůty na 48 hodin, nebo případně na maximálně 72 hodin.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s7 Vzhledem k tomu, že pobyty v zařízení sociálních služeb v naprosté většině případů mají dlouhodobý charakter, neexistuje zde dle mého názoru významnější riziko z prodlení či omezení práv uživatelů sociálních služeb.
ps2013-039-04-001-057.u4.p4.s8 Po diskusi jsem připraven v tomto ohledu případně navrhnout pozměňovací návrh.
ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s1 Závěrem si dovoluji jako zpravodaj navrhnout propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení a v souladu s návrhem organizačního výboru doporučuji jako garanční výbor výbor pro sociální politiku.
ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s2 Zkrácení či prodloužení lhůty z pozice zpravodaje nenavrhuji.
ps2013-039-04-001-057.u4.p5.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s1 Děkuji za vaši zprávu, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášky paní poslankyně Hnykové, paní poslankyně Adamové a paní poslankyně Chalánkové.
ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s2 Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hnykovou.
ps2013-039-04-001-057.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-04-001-057.u6.p1.s1 Děkuji, paní předsedající.
ps2013-039-04-001-057.u6.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, přeji vám hezké odpoledne.
ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s1 Máme zde novelu zákona č. 108 o sociálních službách, sněmovní tisk 689, která navyšuje příspěvek na péči ve všech stupních o 10 %.
ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s2 Poslanecký klub Úsvit bude toto navýšení podporovat, protože si to nejen zdravotně postižení zaslouží po těch letech žádostí o navýšení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s3 Příspěvek potřebují pro svůj život na zajištění pomůcek, služeb a také na financování pomoci s péčí jak rodinných příslušníků, tak i jiných osob, kteří poskytují péči v domácím prostředí a v pobytových zařízeních.
ps2013-039-04-001-057.u6.p2.s4 Do této chvíle se nedá novele nic vytknout, snad jen že po těch letech by mohlo být navýšení vyšší a měla by být nastavena i pravidelná valorizace v zákoně.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s1 Je tu jiný problém, a to s přiznáním a s přezkumem příspěvků na péči.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s2 V loňském roce jsem podala novelu tohoto zákona spolu se svými kolegy z Úsvitu a někteří z vás jste se pod tuto novelu podepsali, za což vám ještě jednou děkuji.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s3 Novela se týká právě posuzování tohoto příspěvku a chce návrat pravidel pro jeho přiznání před rok 2012, kdy se posuzovalo podle 36 úkonů místo dnešních deseti.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s4 Na semináři, který jsem uspořádala k tomuto tématu v Poslanecké sněmovně, zazněly neuvěřitelné výpovědi zdravotně postižených o tom, jak z ničeho nic přišli o příspěvek nebo jak jim byl podle nových parametrů přehodnocen, popřípadě jak o něj usilovali.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s5 Dovídali jsme se, že se řada zdravotně postižených po změně pravidel zázračně uzdravila a jejich zdravotní stav se výrazně zlepšil.
ps2013-039-04-001-057.u6.p3.s6 Bohužel však pouze na papíře.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s1 Zástupci Sdružení zdravotně postižených - na vysvětlenou dodávám, že je to organizace, která se nejvíce setkává s těmito problémy a řeší nápravu v praxi - se setkali s paní ministryní a žádali ji o změnu tohoto hodnocení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s2 Nestalo se tomu tak.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s3 Uspořádali petici, pod kterou se během tří měsíců podepsalo 11 373 lidí, a poté ji předložili petičnímu výboru, který ji přijal.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s4 Zdravotně postižení v žádali Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby urychleně řešilo problematiku příspěvků na péči a navrátilo osobám se zdravotním postižením alespoň ta práva, která měly do roku 2012.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s5 Nestalo se tak, a tak jsme podali novelu zákona.
ps2013-039-04-001-057.u6.p4.s6 V současné době se zákon otvírá a doufám, že bude propuštěn do druhého čtení, ve kterém předložím pozměňovací návrh, který bude řešit tuto problematiku.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s1 Další problematiku, kterou řeší tato novela, a bylo již o zmíněno, se dotýká, jak je popsáno v důvodové zprávě, subjektů, které vykonávají činnosti odpovídající sociálním službám, my to jednoduše nazýváme neregistrovaná zařízení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s2 Touto problematikou jsme se v loňském roce na podvýboru pro nepojistné dávkové systémy, zdravotně postižené, seniory a sociálně ohrožené skupiny velmi intenzivně zajímali a řešili a očekávali jsme dřívější řešení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s3 No budiž.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s4 Hlavně že ho máme aspoň teď.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s5 Zda to bude dostačující, teď nedokážu vyhodnotit.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s6 Jen si kladu otázku, jak je vůbec možné, že se v naší zemi poskytují služby v takových zařízeních, kde na to doplácejí ti nejkřehčí, a to jsou naši senioři, kteří potřebují kvalitní péči a pomoc.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s7 Když mi moje kolegyně z Brna vyprávěly, v jakém zuboženém stavu přebíraly klienty z Přerova, tak mi šla husí kůže.
ps2013-039-04-001-057.u6.p5.s8 Na jedné straně vyžadujeme velmi kvalitní služby ve státních organizacích, a na druhé straně je zde povoleno poskytovat služby v takových zařízeních, které jsou nejčastěji vykonávány pouze na základě živnostenského oprávnění a prostřednictvím asistentů sociální péče.
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s1 V důvodové zprávě k této novele se dovídáme - cituji: "Je to nebezpečný jev, a to s ohledem na cílovou skupinu těchto služeb, do níž spadají osoby oslabené z důvodu své nemoci, věku, nebo zdravotního postižení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s2 Riziko poskytování nekvalitní péče je příliš vysoké a zároveň zasahující nejen oblast lidské důstojnosti, ale i zdraví."
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s3 Pak si kladu otázku, zda novela v této oblasti není pokrytectví.
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s4 Bude to dostačující?
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s5 Nebudou naši senioři trpět i nadále?
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s6 Neměla by se paní ministryně a spolu s i celá vláda zamyslet nad tím a nehledat ještě razantnější řešení?
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s7 V naší zemi existují i soukromí poskytovatelé, kteří se registrují a poskytují sociální služby podle tohoto zákona a splňují podmínky, co se týká standardů a personálního vybavení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s8 Pokud to jde takto, tak proč neregistrovaná zařízení?
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s9 Proto bych se přikláněla k tomu, abychom nepřipustili žádné neregistrované služby, a všechny bych je zrušila.
ps2013-039-04-001-057.u6.p6.s10 Nesplňuješ podmínky, tak v této oblasti nemůžeš existovat.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s1 Proto se ptám, paní ministryně, proč tak neučiníte.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s2 Vždyť i paní ombudsmanka a její úřad na tyto problémy dlouhodobě upozorňují.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s3 Pokud toto odhlasujeme, pak my všichni připouštíme, že s těmi nejslabšími se takto zachází, a uděláme jen menší zpřísnění.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s4 S tím se nemohu smířit.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s5 Přes dvě desítky let jsem pracovala v sociálních službách a snažila jsem se stále tyto služby zkvalitňovat, ale tohle je pro nepochopitelné, nepřípustné a neodpustitelné, takto zacházet se seniory a vystavovat staré lidi takové péči.
ps2013-039-04-001-057.u6.p7.s6 Prosím, vážené dámy a pánové, zamysleme se nad touto problematikou a učiňme razantní řešení v tomto zákoně, aby staří lidé netrpěli.
ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s1 Třetí oblast, kterou tento zákon řeší a nastavuje podrobnější právní úpravu, je úprava, která upřesňuje podmínky, za kterých je držení osoby v pobytových sociálních službách bez jejího souhlasu přípustné.
ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s2 Se vším souhlasím.
ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s3 Jen si kladu otázku, jak pracují sociální pracovníci, jak provádějí sociální šetření, jak dodržují standardy péče, ve kterých jsou jasně stanoveny podmínky přijetí uživatele do služby.
ps2013-039-04-001-057.u6.p8.s4 A připomínám, při nástupu klienta se řídíme standardem č. 3, který je v příloze č. 2 vyhlášky 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, v nichž se praví: "Poskytovatel písemně zpracovaná vnitřní pravidla, podle kterých informuje zájemce o sociální službu srozumitelným způsobem a o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby podle těchto pravidel postupuje."
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s1 Ze své praxe vám sděluji, že sociální šetření považuji za jedno z nejdůležitějších, protože kontakt s uživatelem je jeden z nejdůležitějších v sociální práci.
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s2 My jsme v našem zařízení začali s tímto šetřením dávno předtím, než byl zákon o sociálních službách přijat, protože jsme se setkávali v této hluboké minulosti s tím, že příbuzní dostávali do zařízení své nejbližší pod různými pohrůžkami a i výhrůžkami.
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s3 Celý adaptační proces pak byl velmi komplikovaný a končil i předčasnou smrtí uživatele.
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s4 Od doby jsme nikdy do našeho zařízení nevzali uživatele, který nechtěl nastoupit do našeho zařízení.
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s5 A pokud nastoupil a chtěl odejít, tak jsme mu to umožnili.
ps2013-039-04-001-057.u6.p9.s6 Předpokládám, že se ve výboru pro sociální politiku budeme podrobněji touto problematikou zabývat, abychom pochopili, proč musí být po tolika letech v tomto zákoně toto paragrafové znění.
ps2013-039-04-001-057.u6.p10.s1 Shrnula jsem celou problematiku tohoto zákona a vyjádřila se za poslanecký klub Úsvit k jednotlivým změnám.
ps2013-039-04-001-057.u6.p10.s2 Věřím, že po diskusi ve výboru pro sociální politiku a pozměňujících návrzích dojdeme k nejlepšímu řešení této novely, která pomůže poskytovat kvalitní a sociální služby ve prospěch lidí, kteří ji potřebují.
ps2013-039-04-001-057.u6.p11.s1 Děkuji vám za pozornost a vyslechnutí mého příspěvku.
ps2013-039-04-001-057.u7.p1.s1 Děkuji a prosím k mikrofonu další v pořadí, tou je paní poslankyně Adamová, připraví se paní poslankyně Chalánková.
ps2013-039-04-001-057.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vláda nám předkládá novelu zákona o sociálních službách, která navrhuje od 1. srpna 2016 valorizovat příspěvek na péči o 10 %, a to jednotně ve všech stupních postižení i v obou věkových kategoriích.
ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s3 TOP 09 si je vědoma toho, že zvýšení příspěvku na péči své opodstatnění, a podporujeme je.
ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s4 Návrh Ministerstva práce a sociálních věcí však považujeme za nesystémový a vznáší se nad ním otázka, proč se vláda rozhodla valorizovat právě o 10 %.
ps2013-039-04-001-057.u8.p1.s5 Pokud se podíváme do důvodové zprávy, zjistíme, že předkladatel při zdůrazňování nutnosti valorizace argumentuje například tím, že náklady na výživu a na ostatní základní osobní potřeby se od roku 2007 zvýšily zhruba o 17 %.

Text viewDownload CoNNL-U