|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-16 ps2013-036-10-012-046 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

46. Vládní návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich /sněmovní tisk 555/ - prvé čtení

Date2015-12-16
Meetingps2013/036
Agenda Itemps2013/036/046
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/s036366.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 220 • previousnext

ps2013-036-10-012-046.u1.p1.s1 46.
ps2013-036-10-012-046.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich /sněmovní tisk 555/ - prvé čtení
ps2013-036-10-012-046.u1.p2.s1 I tento bod uvede pan ministr kultury Daniel Herman.
ps2013-036-10-012-046.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-036-10-012-046.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-036-10-012-046.u2.p1.s2 Návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich představuje obecnou úpravu podmínek odpovědnosti fyzických, právnických a podnikajících fyzických osob za přestupek.
ps2013-036-10-012-046.u2.p1.s3 V návrhu zákona je rovněž upraveno řízení před správními orgány, v němž budou přestupky projednávány.
ps2013-036-10-012-046.u2.p2.s1 Základem správněprávní odpovědnosti se stát jednotný pojem přestupek, který nahradí pojem správní delikt.
ps2013-036-10-012-046.u2.p2.s2 V souladu se stávajícím stavem bude fyzická osoba odpovídat za přestupek na základě zavinění, právnická a podnikající fyzická osoba pak bez ohledu na zavinění s možností se odpovědnosti zprostit.
ps2013-036-10-012-046.u2.p3.s1 Cílem návrhu zákona je odstranit nedostatky současné úpravy a zajistit jasné a předvídatelné uplatňování odpovědnosti za přestupek ze strany správních orgánů.
ps2013-036-10-012-046.u2.p3.s2 Toho být dosaženo především tím, že podmínky odpovědnosti za přestupky a dosavadní jiné správní delikty budou sjednoceny do jednoho zákona.
ps2013-036-10-012-046.u2.p3.s3 V současnosti totiž chybí obecná úprava podmínek odpovědnosti právnických a podnikajících fyzických osob.
ps2013-036-10-012-046.u2.p3.s4 Ty jsou dnes rozptýlené asi ve 200 různých zákonů, kde jsou navíc řešeny nedostatečně, přičemž mezery v této oblasti vyplňuje pouze rozhodovací praxe soudů.
ps2013-036-10-012-046.u2.p3.s5 Tento stav je dlouhodobě kritizován.
ps2013-036-10-012-046.u2.p4.s1 Návrh zákona dále upravuje zvláštní sankční řízení před správním orgánem založené na podpůrném použití správního řádu, který je moderním profesním předpisem.
ps2013-036-10-012-046.u2.p4.s2 Nová úprava povede k zefektivnění řízení o přestupku a zároveň zakotví procesní záruky pro obviněného z přestupku odpovídající závazkům plynoucím z Úmluvy o ochraně dětských práv a základních svobod, jak to požaduje rozhodovací praxe Evropského soudu pro lidská práva.
ps2013-036-10-012-046.u2.p5.s1 Ke zvýšení kvality vedení řízení o přestupku přispěje též zavedení zvýšení kvalifikačních požadavků na oprávněné úřední osoby v řízení o přestupcích.
ps2013-036-10-012-046.u2.p5.s2 Oprávněná úřední osoba bude muset mít vysokoškolské vzdělání nejméně v magisterském studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice.
ps2013-036-10-012-046.u2.p5.s3 Nebude-li mít takové vzdělání, bude muset mít vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu v jiné oblasti a navíc prokázat odbornou způsobilost zkouškou složenou u Ministerstva vnitra.
ps2013-036-10-012-046.u2.p6.s1 Za účelem vytvoření dostatečného prostoru pro správní orgány, aby mohly výkon přestupkové agendy dostatečně personálně zajistit, je v návrhu zákona stanoveno přechodné období do roku 2022.
ps2013-036-10-012-046.u2.p6.s2 Dále je vymezená skupina úředních osob, u kterých se pro jejich věk a zkušenosti s projednáváním přestupků nebude vyžadovat splnění zmíněných kvalifikačních požadavků.
ps2013-036-10-012-046.u2.p7.s1 Návrh zákona dále obsahuje novou úpravu promlčecí doby, jejímž uplynutím odpovědnost za přestupek zaniká.
ps2013-036-10-012-046.u2.p7.s2 Podle návrhu bude délka promlčecí doby 1 nebo 3 roky, podle závažnosti přestupku.
ps2013-036-10-012-046.u2.p7.s3 Je upravena možnost přerušení promlčecí doby.
ps2013-036-10-012-046.u2.p7.s4 V takovém případě je pak stanovena maximální délka promlčecí doby na 3 roky, u závažnějších přestupků na 5 let.
ps2013-036-10-012-046.u2.p7.s5 Zavedení institutu přerušení promlčecí doby reaguje na problémy současné úpravy, kdy po uplynutí jednoroční doby od spáchání přestupku již nelze přestupek projednat, přičemž v řadě případů je tato doba nedostatečná pro potrestání pachatele.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s1 Návrh zákona počítá s vytvářením pravidelného přehledu přestupků, který pomůže vytvořit obraz o správním trestání na jednotlivých úsecích veřejné správy.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s2 Přehled přestupků bude obsahovat údaje vztahující se vždy k jednotlivým skutkovým podstatám přestupků, které byly spáchány v daném kalendářním roce.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s3 Tyto údaje budou moci posloužit nejen při kontrole kvality výkonu přestupkové agendy, ale budou i podkladem pro změny právní úpravy.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s4 Přehled přestupků bude v rámci své působnosti zpracovávat vždy příslušný ústřední správní úřad.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s5 Za tím účelem mu budou příslušné správní orgány včetně obecních a krajských úřadů povinny zasílat potřebné údaje.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s6 Ústřední správní úřad bude muset vyhotovit přehled přestupků do konce dubna následujícího po roce, za který je přehled přestupků zpracováván, a vyhotovený přehled zveřejnit na internetu.
ps2013-036-10-012-046.u2.p8.s7 Přehled přestupků by tak na daném úseku veřejné správy mohl vést k vytvoření koncepce trestní politiky v oblasti správního trestání.
ps2013-036-10-012-046.u2.p9.s1 Návrh zákona obsahuje i řadu dalších dílčích novinek, které zohledňují moderní trendy v oblasti správního trestání.
ps2013-036-10-012-046.u2.p9.s2 Po vzoru trestního zákoníku se např. upravuje narovnání jako forma odklonu spočívající v dohodě mezi obviněným a poškozeným, kterou bude schvalovat správní orgán.
ps2013-036-10-012-046.u2.p9.s3 Obviněný v takovém případě prohlásí, že přestupek spáchal, nahradí poškozenému škodu spáchanou přestupkem a složí na účet správního orgánu částku určenou na veřejně prospěšné účely.
ps2013-036-10-012-046.u2.p10.s1 Nově se dále zavádí správní trest zveřejnění rozhodnutí.
ps2013-036-10-012-046.u2.p10.s2 Jedním z účelů tohoto správního trestu je informovat veřejnost o nekalých obchodních praktikách právnických nebo podnikajících fyzických osob.
ps2013-036-10-012-046.u2.p10.s3 Vzhledem k tomu, že dobrá pověst je pro tyto osoby značnou hodnotou, lze předpokládat, že hrozba tímto trestem na bude mít odstrašující účinek.
ps2013-036-10-012-046.u2.p11.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-036-10-012-046.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo.
ps2013-036-10-012-046.u3.p1.s2 A i tady prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lukáš Pleticha.
ps2013-036-10-012-046.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-036-10-012-046.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-036-10-012-046.u4.p1.s2 Chtěl bych poděkovat panu ministrovi, jak to téměř vyčerpávajícím způsobem vše přednesl.
ps2013-036-10-012-046.u4.p1.s3 Takže se nebudu vracet k těm právnickým záležitostem, ale poukážu na jinou věc.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s1 Vážené kolegyně, kolegové, byť to tak nevypadá, tak teď stojíme na počátku vlastně největší rekodifikace přestupkového práva a správního trestání.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s2 Stávající úprava, systém a logika této úpravy platila více jak čtvrt století.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s3 Vznikla, byla přijata našimi předchůdci v roce 1990.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s4 Byl to jeden z takových prvních a důležitých zákonů, který nastavoval nové principy v občanské společnosti.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s5 Samozřejmě od doby se mnoho věcí vyvinulo jak na poli veřejné správy, samosprávy.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s6 Samosprávy dostaly nové kompetence.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s7 S tím se nějakým způsobem rozvinulo i správní trestání.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s8 V jednotlivých oblastech byly různé skutkové podstaty přestupků, následně s další úpravou zanikly.
ps2013-036-10-012-046.u4.p2.s9 Dneska skutečně, když se podíváte třeba na úvodní ustanovení současného přestupkového zákona, tak vidíte, že těch novelizací je tam hodně.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s1 Ruku v ruce s tím se také nějakým způsobem zejména v minulé dekádě ubírala i judikatura.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s2 Museli jsme přijmout i evropské principy.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s3 A takovou tou hlavní tezí je, že také trestání za správní delikty musí podléhat stejnému režimu jako trestání za trestné činy.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s4 V tomto smyslu je třeba vykládat všechny záruky, které se podle vnitrostátního práva poskytují obviněnému z trestného činu.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s5 Čili v podstatě jedná se o jakési malé trestní řízení.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s6 A tím, jak vlastně stávající právní úprava je z jiné doby, kdy byly jiné priority, se stala překonanou, a jak se různě doplňovala, se stala nepřehlednou.
ps2013-036-10-012-046.u4.p3.s7 I to je tím důvodem, proč nastává tento historický okamžik a my po čtvrt století přistupujeme vlastně k nejvýznamnější rekodifikaci této oblasti správního práva.
ps2013-036-10-012-046.u4.p4.s1 Doufám, že zákony budou propuštěny do prvního čtení.
ps2013-036-10-012-046.u4.p4.s2 Potom očekávám hlavní odbornou debatu na výborech, které to dostanou přikázáno k projednání.
ps2013-036-10-012-046.u4.p4.s3 Tam myslím bude i ten správný čas pobavit se o jednotlivých institutech, co nechat, kterou variantu zvolit, protože jak i z důvodové zprávy víte, těch variant tam v některých věcech přichází v úvahu několik.
ps2013-036-10-012-046.u4.p4.s4 To si myslím, že bude ta správná půda pro ty podrobné věci.
ps2013-036-10-012-046.u4.p5.s1 V tuto chvíli děkuji za pozornost a tímto končím své slovo zpravodaje.
ps2013-036-10-012-046.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za jeho úvodní slovo a zahajuji a otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodům 45 a 46.
ps2013-036-10-012-046.u5.p2.s1 Sloučená rozprava k bodům 45 a 46 /sněmovní tisky 554 a 555/
ps2013-036-10-012-046.u5.p3.s1 Jako první se hlásí paní poslankyně Hana Jírovcová Aulická.
ps2013-036-10-012-046.u5.p3.s2 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-036-10-012-046.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-036-10-012-046.u6.p1.s2 Zase jste to otočil.
ps2013-036-10-012-046.u6.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych taky přispěla pár poznámkami k těmto návrhům této novely.
ps2013-036-10-012-046.u6.p2.s2 Zákon jako takový je potřeba a byl by to posun vpřed, ale bez realizace zajištění větších pravomocí pro správní orgány v rámci získávání důkazů jsou některá ustanovení zákona nadbytečná, nebo dokonce nepoužitelná.
ps2013-036-10-012-046.u6.p2.s3 Pořád je totiž v rovině, že přestupek malou společenskou škodlivost a celé řízení o přestupcích je bagatelizováno.
ps2013-036-10-012-046.u6.p2.s4 Použití ustanovení převzatých z trestního práva je tedy problematické a leckdy i mimo možnosti správních orgánů vzhledem k postavení správního řízení a správních orgánů oproti řízení trestnímu a soudům.
ps2013-036-10-012-046.u6.p3.s1 Nyní mi dovolte k jednotlivým nedostatkům a v konkrétních částech předloženého zákona.
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s1 Hlava VII.
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s2 Správní tresty a jejich ukládání.
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s3 U druhů správních trestů u propadnutí věci chybí dovětek nebo náhradní hodnoty, tak jak je to dále rozepsáno v § 49.
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s4 Předkladatel předkládá pět druhů trestů, ale je to vzhledem k letité praxi a schopnosti správních orgánů ukládat tresty, které mohou být vykonatelné, dostatečné?
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s5 Jak budou trestány osoby, které jsou nemajetné a přestupkových jednání se dopouštějí celkem pravidelně?
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s6 Co u takových osob uložit trest obecně prospěšných prací, kde by si uloženou pokutu v podstatě odpracovaly?
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s7 Nestojí toto alespoň za zamyšlení a hledání řešení?
ps2013-036-10-012-046.u6.p4.s8 Takto budou trestáni jen slušní lidé, kteří vybočili.
ps2013-036-10-012-046.u6.p5.s1 Hlava VIII.
ps2013-036-10-012-046.u6.p5.s2 Ochranná opatření.
ps2013-036-10-012-046.u6.p5.s3 U druhů ochranných opatření a zabrání věcí chybí dovětek nebo náhradní hodnoty, tak jak je to dále rozepsáno v § 54.
ps2013-036-10-012-046.u6.p6.s1 Hlava IX.
ps2013-036-10-012-046.u6.p6.s2 Zvláštní ustanovení o mladistvých.
ps2013-036-10-012-046.u6.p6.s3 Z textu není zřejmé, zda lze mladistvému uložit všech pět druhů správních trestů, nebo jen ty dva uvedené a logicky ponížené oproti trestání plnoletých.
ps2013-036-10-012-046.u6.p6.s4 Zcela chybí možnost ukládat mladistvým ochranné opatření omezující například zákazem navštěvovat určená veřejná míst.
ps2013-036-10-012-046.u6.p6.s5 Proč?
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s1 Část třetí.
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s2 Řízení o přestupcích.
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s3 Hlava II. Právní styk s cizinou.
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s4 Nejsem znalkyně správního řízení, ale buď se jedná o velice ambiciózní, nebo zhola nesmyslná ustanovení.
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s5 Pokud je mi známo, nic takového není s jistými státy o přestupkovém řízení smluvně ujednáno.
ps2013-036-10-012-046.u6.p7.s6 Mezinárodní smlouvy se týkají jen řízení trestního.

Text viewDownload CoNNL-U