|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-21 ps2013-033-06-002-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2016 /sněmovní tisk 617/ - prvé čtení

Date2015-10-21
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033228.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1101 • previousnext

ps2013-033-06-002-001.u1.p1.s1 1.
ps2013-033-06-002-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2016 /sněmovní tisk 617/ - prvé čtení
ps2013-033-06-002-001.u1.p2.s1 Z pověření vlády návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-033-06-002-001.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-033-06-002-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-06-002-001.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych vás seznámit s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2016, který byl vládou schválen dne 23. září 2015.
ps2013-033-06-002-001.u2.p2.s1 Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2016 jsou předkládány v této podobě -
ps2013-033-06-002-001.u3.p1.s1 Pane ministře, se omlouvám, vás přeruším a poprosím ten hlouček na pravé straně, aby se přesunul do předsálí, protože jsme ve státním rozpočtu, budete chtít potom k tomu diskutovat a v tomhle hluku se neslyšíme.
ps2013-033-06-002-001.u3.p1.s2 Myslím si, že to je škoda.
ps2013-033-06-002-001.u4.p1.s1 To nevadí, to přečtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p2.s1 Takže příjmy státního rozpočtu jsou 1180,9 miliardy , výdaje státního rozpočtu 1250,9 miliardy , to znamená, saldo státního rozpočtu je 70 miliard .
ps2013-033-06-002-001.u4.p3.s1 Pro rok 2016 je navržen deficit státního rozpočtu ve výši 70 miliard , což je o 30 miliard méně, než činí schválený deficit pro rok 2015.
ps2013-033-06-002-001.u4.p4.s1 Saldo vládního sektoru se snižuje z minus 1,9 % v roce 2015 na minus 1,2 % HDP v roce 2016 a strukturální saldo vládního sektoru se snižuje z minus 1,8 v roce 2015 na minus 1,4 % HDP v roce 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p4.s2 Střednědobý rozpočtový cíl České republiky, který činí minus 1 % HDP, by měl být tak dosažen v roce 2018.
ps2013-033-06-002-001.u4.p5.s1 Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se základními makroekonomickými charakteristikami návrhu státního rozpočtu na příští rok.
ps2013-033-06-002-001.u4.p6.s1 Makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2016 byl sestaven na základě dat a informací známých do poloviny srpna t. r. České ekonomice se daří.
ps2013-033-06-002-001.u4.p6.s2 Její výkonnost se během 1. pololetí letošního roku dynamicky zvýšila především vlivem růstu spotřeby a investic.
ps2013-033-06-002-001.u4.p6.s3 Další udržení a intenzita růstu budou záviset jak na vnitřních, tak i vnějších faktorech.
ps2013-033-06-002-001.u4.p7.s1 Vně naší ekonomiky záleží na stabilitě a ekonomickém vývoji obchodních partnerů.
ps2013-033-06-002-001.u4.p7.s2 Na domácím poli to znamená přiměřené hospodářské politiky, které respektují hospodářský cyklus.
ps2013-033-06-002-001.u4.p7.s3 V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že neplánujeme zvyšování daňové zátěže kromě již oznámených daní na tabákové výrobky.
ps2013-033-06-002-001.u4.p8.s1 Světová ekonomika pokračuje v růstu, ten však zůstává regionálně velmi nerovnoměrný.
ps2013-033-06-002-001.u4.p8.s2 Navíc v posledních týdnech se výrazně zvýšily obavy ze zpomalování růstu čínského hospodářství a jeho vlivu na zbytek světa, což se projevovalo značnými výkyvy na finančních trzích a na trzích s komoditami.
ps2013-033-06-002-001.u4.p8.s3 Ceny energetických komodit proti dřívějším předpokladům nerostou, ropa Brent se obchoduje pod 50 dolarů za barel, což je pro nás jednoznačně pozitivní.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s1 Ekonomický vývoj eurozóny v 1. pololetí odpovídal očekáváním.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s2 Oživení je ovšem stále křehké a napříč jednotlivými zeměmi nerovnoměrné.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s3 Státy jako Francie, Nizozemí, Rakousko jsou blízko stagnace.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s4 Jiné země, mezi které patří Česká republika, Polsko, Slovensko, Estonsko, Lotyšsko, rostou dynamicky.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s5 K podpoře ekonomik přispívají nízké úrokové sazby a politika Evropské centrální banky.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s6 Na druhou stranu zde dále přetrvávají podstatné nerovnovážné faktory, zejména vysoké zadlužení vládního sektoru.
ps2013-033-06-002-001.u4.p9.s7 Navíc vzrůstá riziko stupňování nepříznivých geopolitických událostí, které by případně mohly narušit průběh globální konjunktury.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s1 Česká ekonomika v 1. pololetí výrazně zvýšila svůj výkon o 4,2 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s2 Tento vývoj je však do značné míry ovlivněn jednorázovými a dočasnými faktory.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s3 Jedná se hlavně o propad ceny ropy na polovinu, silné zlepšení čerpání prostředků z fondů Evropské unie a fiskální podpora ekonomického růstu zejména v oblasti investic.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s4 Za celý rok 2015 reálný HDP vzroste zhruba o 4 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s5 Růst bude tažen domácí poptávkou.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s6 V roce 2016 očekáváme obdobnou strukturu růstu založenou na domácí poptávce.
ps2013-033-06-002-001.u4.p10.s7 Jednorázové faktory, jako meziroční propad ceny ropy a masivní dočerpávání alokace evropských fondů z prostředků z minulého programového období, však vyprchají a ekonomika se vrátí k svému normálnímu výkonu, proto očekáváme růst HDP kolem 2,5 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s1 Nízká inflace v roce 2015 zrychlí v roce 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s2 Rok 2015 je pod vlivem meziročního poklesu ceny ropy.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s3 Vliv administrativních opatření na inflaci bude téměř neutrální.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s4 Proti zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků jde zavedení druhé snížení sazby DPH a zrušení většiny poplatků ve zdravotnictví.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s5 Průměrná míra inflace by tak mohla dosáhnout asi 0,5 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s6 V roce 2016 by proinflačně měly působit domácí poptávka a patrně i vyšší ceny ropy.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s7 Vliv regulovaných cen bude neutrální.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s8 Dopad snížení DPH ve stravovacích službách by měl být přibližně vykompenzován očekávaným zvýšením cen v reakci na zavedení elektronické evidence tržeb.
ps2013-033-06-002-001.u4.p11.s9 Průměrná míra inflace by měla vzrůst o 1,5 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p12.s1 Na trhu práce růst zaměstnanosti a pokles míry nezaměstnanosti v roce 2015 i 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p12.s2 Spolu s vzrůstem ekonomiky očekáváme také zlepšování na trhu práce.
ps2013-033-06-002-001.u4.p12.s3 V zaměstnanosti v souvislosti s hospodářským růstem očekáváme v roce 2015 nárůst kolem 1 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p12.s4 V roce 2016 by měl být nárůst pomalejší.
ps2013-033-06-002-001.u4.p13.s1 V oblasti vývoje míry nezaměstnanosti předpokládáme rovněž pozitivní vývoj.
ps2013-033-06-002-001.u4.p13.s2 V ročním průměru by za rok 2015 měla dosáhnout 5,7 % a dále klesnout v roce 2016 na 5,5 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p13.s3 Pomalejší zlepšení na trhu práce v roce 2016 souvisí jednak s mírnějším růstem ekonomiky, jednak s narůstajícím kvalifikačním a regionálním nesouladem mezi nabídkou a poptávkou po práci, což lze dokumentovat narůstajícím počtem neobsazených pracovních míst.
ps2013-033-06-002-001.u4.p14.s1 Vývoj běžného účtu platební bilance pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika.
ps2013-033-06-002-001.u4.p14.s2 Zde očekáváme zvýšení růstu jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti.
ps2013-033-06-002-001.u4.p14.s3 Z tohoto důvodu předpokládáme v roce 2015 i 2016 mírný přebytek salda běžného účtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p15.s1 Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje prognózy a názory institucí převážně soukromé sféry a mezinárodních institucí, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou.
ps2013-033-06-002-001.u4.p15.s2 Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2016 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí.
ps2013-033-06-002-001.u4.p16.s1 Nyní bych vás rád podrobně seznámil s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu v roce 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p17.s1 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 619,7 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p17.s2 Daňové příjmy na rok 2016 oproti rozpočtu 2015 rostou o 44,6 mld. korun a v porovnání se schváleným výhledem na rok 2016 dochází k růstu téměř o 30 mld.
ps2013-033-06-002-001.u4.p17.s3 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, činí 18,9 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p17.s4 Složená daňová kvóta, která činí 33,5 % HDP.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s1 V daňových příjmech je zahrnuto: kontrolní hlášení, tam je dopad 6,3 mld. korun plus.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s2 Elektronická evidence tržeb - dopad 2 mld. plus.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s3 Snížení sazby DPH pro segment služeb v oblasti restaurací a pohostinství na 15 % místo současných 21 % je dopad 400 mil. minus.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s4 Zavedení tříletého harmonogramu zvyšování sazeb spotřební daně z tabákových výrobků, spotřební daně s dopadem 3,3 mld. korun plus.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s5 Úprava povinného vzniku revaluačních fondů ve finančním sektoru s dopadem minus 300 mil.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s6 Zvýšení slevy na druhé a další dítě oproti roku 2015, a to o sto korun na druhé dítě a o 300 korun na třetí a další dítě, s dopadem minus 500 mil. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s7 Znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a školkovné, to je pokračování z roku 2015, je dopad minus 1,1 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s8 Navýšení podílu krajů na celkovém hrubém výnosu DPH, tzv. RUD, a to z 7,86 % na 8,92 %, dopad minus 3,7 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p18.s9 To je v současné době projednáváno v parlamentu s navrhovanou účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p19.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 422 mld. a představují meziroční nárůst proti schválenému inkasu v letošním roce o 21,3 mld., tzn. 5,3 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p20.s1 Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finanční mechanismy jsou do rozpočtu zapojeny částkou 94,5 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p20.s2 Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky.
ps2013-033-06-002-001.u4.p20.s3 V porovnání s letošním rokem došlo k nárůstu o 5,8 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p21.s1 V návrhu rozpočtu na rok 2016 jsou rozpočtovány příjmy od státních podniků v objemu 6,9 mld. korun v kapitolách Ministerstva zemědělství, Ministerstva obrany a Ministerstva dopravy a dále příjmy z privatizačních účtů na kompenzaci deficitu důchodového systému ve výši 11,7 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p22.s1 Nyní mi dovolte vás seznámit s výdaji státního rozpočtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p23.s1 Celkové výdaje jsou pro rok 2016 navrženy ve výši 1250,9 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p23.s2 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p23.s3 Pro rok 2016 jsou rozpočtovány ve výši 708,2 mld. korun a tvoří 56,6 % celkových výdajů státního rozpočtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p23.s4 Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující:
ps2013-033-06-002-001.u4.p24.s1 Výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 400,7 mld. korun s meziročním růstem o 1,5 % v porovnání s očekávanou skutečností 2015.
ps2013-033-06-002-001.u4.p24.s2 Valorizace důchodů k 1. lednu 2016 bude v souladu s platným právním stavem daným zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.
ps2013-033-06-002-001.u4.p24.s3 To znamená, při valorizaci bude zohledněn stoprocentní nárůst spotřebitelských cen a jedna třetina mezd.
ps2013-033-06-002-001.u4.p24.s4 Dále je uvažováno s jednorázovým příspěvkem k důchodu ve výši 900 korun v měsíci únoru 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p25.s1 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti, a to na odhadovanou výši 24,7 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p25.s2 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtovány prostředky v objemu 63,1 mld. korun.
ps2013-033-06-002-001.u4.p25.s3 Měsíční platba státu za státního pojištěnce do systému veřejného zdravotního pojištění se zvýší z částky 845 korun na částku 870 korun na osobu a měsíc.
ps2013-033-06-002-001.u4.p26.s1 Výdaje na neinvestiční nedávkové transfery z prostředků Evropské unie se rozpočtují ve výši 10,9 mld. korun v roce 2016.
ps2013-033-06-002-001.u4.p26.s2 Byly posíleny dotace na sociální služby a ostatní dotační a podobné systémy.
ps2013-033-06-002-001.u4.p26.s3 Pro rok 2016 byly posíleny investiční výdaje na domovy důchodců v působnosti krajů.
ps2013-033-06-002-001.u4.p26.s4 Dále jsou v rozpočtu zapracovány výdaje na dávky státní sociální podpory, na dávky pomoci v hmotné nouzi, na příspěvek na péči, na výplatu podpor v nezaměstnanosti a aktivní politiku zaměstnanosti.
ps2013-033-06-002-001.u4.p27.s1 Nyní bych se chtěl zmínit o dalších výdajových oblastech státního rozpočtu.
ps2013-033-06-002-001.u4.p28.s1 Na výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a z příspěvkových organizací jsou pro rok 2016 rozpočtovány v objemu 149 mld. korun, což představuje zvýšení o 10 mld. oproti roku 2015.
ps2013-033-06-002-001.u4.p28.s2 Růst platů státních zaměstnanců o 3 % a zaměstnanců ve státní službě plus další 2 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p28.s3 Příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb byl zvýšen pro rok 2016 o půl procenta na celkový příděl ve výši 1,5 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p28.s4 Pro další léta je rozpočtován nárůst o 1 %, to znamená příděl ve výši 2 %.
ps2013-033-06-002-001.u4.p29.s1 Růst platů soudců a státních zástupců - nárůst činí 9,2 % bez vlivu nově stanovené platové základny dle rozhodnutí Nejvyššího soudu o 2,4 %.

Text viewDownload CoNNL-U