ps2013-031-02-005-157.u1.p1.s1
157 . ps2013-031-02-005-157.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 582 / 1991 Sb . , o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 406 / - třetí čtení ps2013-031-02-005-157.u1.p2.s1
Paní ministryně Michaela Marksová má možnost se vyjádřit před zahájením třetího čtení . ps2013-031-02-005-157.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně . ps2013-031-02-005-157.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , poslankyně a poslanci , tady jenom připomenu , že podstatou návrhu je umožnit poskytovat stanovené údaje z informačních systémů v resortu práce a sociálních věcí řídicím a koordinačním orgánům určeným pro financování programů z evropských fondů . ps2013-031-02-005-157.u2.p1.s2
Jenom bych se stručně vyjádřila k jednotlivým pozměňovacím návrhům . ps2013-031-02-005-157.u2.p2.s1
Souhlasím s pozměňovacími návrhy jak garančního výboru pro sociální politiku pod písmenem A , tak s návrhem pana poslance Zavadila pod písmenem C . ps2013-031-02-005-157.u2.p2.s2
Nesouhlasím zásadně s pozměňovacím návrhem pana poslance Beznosky pod písmenem B , kde se domnívám , že je neúčelný . ps2013-031-02-005-157.u2.p2.s3
Také je vlastně v rozporu se stanoviskem Úřadu pro ochranu osobních údajů . ps2013-031-02-005-157.u2.p2.s4
Domníváme se , že také nelze vyloučit , že by byly osobní údaje z databází České správy sociálního zabezpečení poskytovány komerčním subjektům i do ciziny . ps2013-031-02-005-157.u2.p2.s5
Děkuji . ps2013-031-02-005-157.u3.p1.s1
Děkuji paní ministryni za úvodní slovo . ps2013-031-02-005-157.u3.p1.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 406 / 3 , který byl doručen 4 . srpna letošního roku . ps2013-031-02-005-157.u3.p1.s3
Garanční výbor se tímto zákonem nezabýval , neboť rozhodla Poslanecká sněmovna ve druhém čtení . ps2013-031-02-005-157.u3.p2.s1
Nyní tedy žádám pana zpravodaje , aby stručně uvedl stanovisko garančního výboru . ps2013-031-02-005-157.u3.p2.s2
Prosím . ps2013-031-02-005-157.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-02-005-157.u4.p1.s2
Stanovisko garančního výboru nemám , ale mám své . ps2013-031-02-005-157.u4.p2.s1
Vláda tisk doručila do Poslanecké sněmovny , předlohu , 19 . února . ps2013-031-02-005-157.u4.p2.s2
Jeho přijetím vázán příjem financí z evropských fondů na vytváření nových pracovních míst . ps2013-031-02-005-157.u4.p2.s3
Bylo však uplatněno veto na zrychlené projednávání dle § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu . ps2013-031-02-005-157.u4.p2.s4
Výbor opravil svým pozměňovacím návrhem pouze datum účinnosti , které se stalo nereálným . ps2013-031-02-005-157.u4.p3.s1
Ve druhém čtení byly načteny pozměňovací návrhy kolegy Zavadilem a Beznoskou . ps2013-031-02-005-157.u4.p3.s2
Na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny se již garanční výbor tiskem 406 znovu nezabýval , členové výboru však dostali stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí k jednotlivým návrhům písemně , a to 3 . a 28 . července . ps2013-031-02-005-157.u4.p4.s1
Dnes budeme hlasovat pouze podle sněmovního tisku 603 ze dne 4 . srpna . ps2013-031-02-005-157.u4.p5.s1
Omlouvám se za zmatek , neboť ve sněmovním tisku 406 / 2 ze dne 8 . července byl omylem zveřejněn pozměňovací návrh kolegy Beznosky , který byl sice jedním ze tří jím zveřejněných v informačním systému Poslanecké sněmovny , ale kolega Beznoska se přihlásil k jinému jednomu ze svých tří návrhů . ps2013-031-02-005-157.u4.p5.s2
Proto byl sněmovní tisk 406 / 2 revokován . ps2013-031-02-005-157.u4.p6.s1
Jen stručně k obsahu těch dvou pozměňovacích návrhů . ps2013-031-02-005-157.u4.p6.s2
Pozměňovací návrh kolegy Beznosky pod bodem B zavádí povinnost České správy sociálního zabezpečení sdělovat osobní údaje soukromému bankovnímu sektoru . ps2013-031-02-005-157.u4.p6.s3
Jde o návrh na prolomení mlčenlivosti státní instituce vůči privátnímu sektoru za účelem posuzování schopnosti spotřebitele splácet úvěr . ps2013-031-02-005-157.u4.p7.s1
Pozměňovací návrhy kolegy Zavadila pod bodem C zavádí možnost operativního delegování místní příslušnosti okresních správ sociálních zabezpečení , a to po projednání se zaměstnavatelem , Ústředím České správy sociálního zabezpečení , pokud to bude účelné . ps2013-031-02-005-157.u4.p8.s1
Tolik z mé zprávy . ps2013-031-02-005-157.u4.p8.s2
Děkuji . ps2013-031-02-005-157.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-02-005-157.u5.p1.s2
Konstatuji , že podle § 94 a odst . 4 ve druhém čtení může být v podrobné rozpravě podán návrh , aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval , tak jak nám odůvodnil pan zpravodaj . ps2013-031-02-005-157.u5.p2.s1
Otevírám rozpravu a eviduji v ní přihlášku pana poslance Beznosky . ps2013-031-02-005-157.u5.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-031-02-005-157.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající , dámy a pánové , hezké dopoledne . ps2013-031-02-005-157.u6.p1.s2
Vezmu to nejprve také pro třetí čtení . ps2013-031-02-005-157.u6.p2.s1
Legislativně technická úprava , jedna drobnost formální , ve svém pozměňovacím návrhu k tisku 406 , který v tisku 46 / 3 máte před sebou pod písmenem b ) , tak za slova " o spotřebitelských úvěrech " je potřeba doplnit čárku , aby to bylo v pořádku . ps2013-031-02-005-157.u6.p3.s1
A potom bych rád reagoval na slova paní ministryně Marksové a stanovisko MPSV , které jste dostali v písemné podobě k mému pozměňovacímu návrhu . ps2013-031-02-005-157.u6.p3.s2
Já jsem si nechal udělat právní rozbor stanoviska MPSV a rád bych vás s ním ještě předtím , než o těch pozměňovacích návrzích budeme hlasovat , seznámil , případně bych požádal paní ministryni , aby na můj rozbor zpětně reagovala . ps2013-031-02-005-157.u6.p4.s1
Otázka souhlasu se zpracováním osobních údajů klienta . ps2013-031-02-005-157.u6.p4.s2
Skutečnost , zda poskytovatel úvěru pro spotřebitele zpracovává osobní údaje klienta na základě jeho souhlasu , nebo bez takového souhlasu na základě např . smlouvy , je pro posouzení systémovosti navržené novelizace nepodstatná a ve skutečnosti ani není kritériem její systémovosti . ps2013-031-02-005-157.u6.p4.s3
Je přitom lhostejné , pohybujeme - li se v kontextu stávajícího zákona číslo 145 / 2010 Sb . , o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , nebo připraveného zákona o úvěru pro spotřebitele . ps2013-031-02-005-157.u6.p4.s4
To , že Česká správa sociálního zabezpečení jako veřejnoprávní správce údajů nikdy nezpracovává osobní údaje na základě souhlasu subjektů údajů , je věc plynoucí ze zákona pro posouzení vhodnosti či systémovosti navržené novelizace a to zůstává bez významu . ps2013-031-02-005-157.u6.p5.s1
Prolomení v otázce mlčenlivosti České správy sociálního zabezpečení . ps2013-031-02-005-157.u6.p5.s2
Ustavení § 14 odst . 2 zákona číslo 582 o organizaci a provádění sociálního zabezpečení ve znění pozdějších předpisů výslovně předpokládá , že orgány sociálního zabezpečení poskytují údaje týkající se jednotlivých občanů nebo zaměstnavatelů , které při se při své činnosti dozvědí , jiným subjektům , jen stanovují - li tak zvláštní zákon nebo tento zákon . ps2013-031-02-005-157.u6.p5.s3
Zároveň není nikterak předem určeno , o jaký typ jiných subjektů se v tomto kontextu má jednat . ps2013-031-02-005-157.u6.p5.s4
Například je potřeba vycházet z toho , že pokud by zákon stanovil , že na základě navržené novelizace povinnost České správy sociálního zabezpečení poskytovat uvedené údaje např . poskytovateli úvěrů pro spotřebitele , pak se sice bude z pohledu stávající dikce § 14 odst . 3 jednat o novinku , popř . průlom , avšak zcela v mezích zákona , a o novinku zákonem předvídanou . ps2013-031-02-005-157.u6.p6.s1
Vycházeje dále ze statutu České správy sociálního zabezpečení , nelze uvést důvod , který by bránil poskytování údajů z registru osob . ps2013-031-02-005-157.u6.p6.s2
Zmínka o možné veřejné podpoře je dle názoru právníků zavádějící , neboť iniciativa směřující k poskytování stanoveného okruhu údajů z databází České správy sociálního zabezpečení poskytovatelům úvěru pro spotřebitele nevychází z podnikatelské úvahy těchto poskytovatelů . ps2013-031-02-005-157.u6.p6.s3
Tato iniciativa je vedena snahou a potřebou poskytovatelů úvěru pro spotřebitele důsledně a řádně plnit zákonné povinnosti na úseku ověřování úvěruschopnosti žadatelů o úvěr pro spotřebitele . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s1
Co se týče k otázce informací dostupných v databázích České správy sociálního zabezpečení . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s2
Zákonnou povinností věřitele je posoudit s odbornou péčí úvěruschopnost spotřebitele . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s3
Toto nemůže věřitel učinit , aniž by měl k dispozici doklady a ověřené informaci o zdroji příjmu klienta , o stabilitě takového příjmu a jeho výši . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s4
Česká správa sociálního zabezpečení v současné době skutečně nedisponuje informací o aktuální výši odvodů na pojistném za konkrétního zaměstnance , nicméně disponuje aktuálními informacemi , které umožní věřiteli ověřit klientem sdělované informace o jeho zaměstnání , počátku zaměstnání a druhu pracovního poměru . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s5
Uvedení nepravdivých nebo zkreslených údajů o zaměstnání je nejčastější a stále více frekventovaný způsob páchání trestného činu či úvěrového podvodu , u kterého je věřitel v současnosti ve značně snížené pozici , neboť je zcela závislý na ochotě a kapacitě zaměstnavatelů poskytovat nezbytnou součinnost . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s6
Mnoho zaměstnavatelů odmítá takovou součinnost poskytovat s odkazem na zákon o ochraně osobních údajů či vysokou náročnost a četnost těchto požadavků . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s7
Stejně tak se v celé řadě případů nedaří zaměstnavatele vůbec kontaktovat . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s8
Dále je nutno uvést , že Česká správa sociálního zabezpečení disponuje údaji o příjmech konkrétních zaměstnanců od zaměstnavatelů , kteří mají povinnost tyto údaje jednou za rok České správě sociálního zabezpečení poskytovat . ps2013-031-02-005-157.u6.p7.s9
Tyto historické údaje o výši příjmu v kombinaci s aktuálními údaji o zaměstnání jsou dostatečné k tomu , aby se věřiteli podařilo odhalit výrazné nesrovnalosti v posuzovaných údajích . ps2013-031-02-005-157.u6.p8.s1
Na základě zde uvedených údajů se tedy domnívám , že ani v tomto bodě nemá Ministerstvo práce a sociálních věcí pravdu . ps2013-031-02-005-157.u6.p9.s1
K námitce duplicity se stávající právní úpravou . ps2013-031-02-005-157.u6.p9.s2
Tato námitka je opravdu pouze technického rázu . ps2013-031-02-005-157.u6.p9.s3
Skutečnost , že vyžádání údajů o žadateli úvěru pro spotřebitele podmiňuje novelizace souhlasem subjektu údajů , je pouze zdůrazněním principu ochrany práv občana v oblasti ochrany osobních údajů . ps2013-031-02-005-157.u6.p9.s4
Žadatel o úvěr navíc nesměřuje svůj souhlas vůči orgánům sociálního zabezpečení , nýbrž vůči poskytovateli úvěru . ps2013-031-02-005-157.u6.p9.s5
Bez tohoto souhlasu se tedy poskytovatel úvěru ani nebude oprávněn na orgán sociálního zabezpečení s žádostí o poskytnutí údajů obrátit . ps2013-031-02-005-157.u6.p10.s1
Další námitka k tzv . úvěrové databázi . ps2013-031-02-005-157.u6.p10.s2
Navrhovatel při zpracování novelizace vycházel z toho , že by Česká správa sociálního zabezpečení disponovala úvěrovou nebo jinou databází , a ani to v žádném místě návrhu či jeho odůvodní netvrdí . ps2013-031-02-005-157.u6.p10.s3
Cílem tedy bylo , pouze postavit po právní stránce najisto oprávnění poskytovatelů úvěru pro spotřebitele žádat o údaje z databáze České správy sociálního zabezpečení sloužící k ověření informací nutných pro posouzení úvěruschopnosti žadatele o úvěr a tomu odpovídající právní povinnost České správy sociálního zabezpečení takové informace poskytnout . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s1
K otázce předávání údajů do zahraničí , které tady také zazněly . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s2
Zde je třeba zdůraznit , že ověřením údajů v databázi České správy sociálního zabezpečení nedochází k tomu , že by věřitel získával od České správy sociálního zabezpečení nové osobní údaje . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s3
Tato skutečnost je při vyhodnocení rizik nové služby České správy sociálního zabezpečení důležitá a de facto opisuje model bezproblémově aplikovaný již roku 2007 na Slovensku . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s4
Spotřebitel poskytne věřiteli údaje a věřitel je na základě souhlasu spotřebitele ověří v databázi České správy sociálního zabezpečení . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s5
Ověřování probíhá tak , že údaj k ověření poskytuje věřitel a Česká správa sociálního zabezpečení pouze potvrzuje pravdivost konkrétního údaje odpovědí - ano , ne , případně nevím . ps2013-031-02-005-157.u6.p11.s6
Na věřiteli pak je , jak výsledek daného ověření vyhodnotí dále . ps2013-031-02-005-157.u6.p12.s1
Finanční dopady , o kterých byla také řeč ve zprávě , jsou téměř zanedbatelné . ps2013-031-02-005-157.u6.p12.s2
Dá se říci , že při zachování stávajících technologií je to řádově možná několik málo desítek milionů korun . ps2013-031-02-005-157.u6.p13.s1
Toť vše , děkuji . ps2013-031-02-005-157.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Beznoskovi . ps2013-031-02-005-157.u7.p1.s2
Nyní ještě v rozpravě pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2013-031-02-005-157.u7.p1.s3
Upozorňuji , že polední přestávku vyhlásíme až po skončení tohoto bodu a skončení bodu 193 , volby , tak jak jsme si odsouhlasili v úterý . ps2013-031-02-005-157.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo , pane předsedo . ps2013-031-02-005-157.u8.p1.s1
Pane místopředsedo , myslím si , že se nedá ohýbat jednací řád . ps2013-031-02-005-157.u8.p1.s2
Než se dostanu k tomu , co chci říct k tomuto návrhu , tak se chci zeptat : My jsme si schválili , že 12.45 začnou volby . ps2013-031-02-005-157.u9.p1.s1
Ne . ps2013-031-02-005-157.u10.p1.s1
Ano , je to tak , napevno . ps2013-031-02-005-157.u10.p1.s2
Mám to v papírovém podkladu , dostali to všichni poslanci včera na stůl . ps2013-031-02-005-157.u10.p1.s3
Můžete se podívat , jak to je . ps2013-031-02-005-157.u10.p1.s4
Je 12.49 a vy se tváříte , že na 12.45 nic zařazeno nebylo . ps2013-031-02-005-157.u10.p1.s5
Tak já se ptám , jak je to možné . ps2013-031-02-005-157.u11.p1.s1
Vycházím z toho , že jednací řád předpokládá jednání o třetích čteních ve středu a v pátek do 14 hodin . ps2013-031-02-005-157.u11.p1.s2
V tomto ohledu jsem nepřerušil ve 12.45 pana předsedu Beznosku a vám jsem nemohl nedat slovo , vzhledem k tomu , že máte přednostní právo . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s1
Ne , já říkám , než vystoupím , dávám námitku k tomu , jak to řídíte . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s2
My jsme si včera , a byl to návrh vládní koalice , ne opozice , přestože jsou vyčleněné hodiny pro třetí čtení , to všichni víme , předpokládám , že to vědí i poslanci vládní koalice , tak poslanec vládní koalice navrhl , že ve 12.45 se přeruší a budou volby . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s3
Sněmovna to schválila . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s4
Tak já nevím , jak je možné , že nepostupujeme podle toho , co jsme schválili . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s5
Tomu já nerozumím . ps2013-031-02-005-157.u12.p1.s6
Já vím , jak jsou vyčleněny hodiny pro třetí čtení .