ps2013-031-02-004-155.u1.p1.s1
155 . ps2013-031-02-004-155.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 159 / 1999 Sb . , o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č . 40 / 1964 Sb . , občanský zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a zákona č . 455 / 1991 Sb . , o živnostenském podnikání ( živnostenský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 276 / - třetí čtení ps2013-031-02-004-155.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a zpravodajka garančního výboru , tím byl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , paní poslankyně Martina Berdychová . ps2013-031-02-004-155.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , o úvodní slovo . ps2013-031-02-004-155.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené dámy poslankyně , vážení pánové poslanci , ráda bych za Ministerstvo pro místní rozvoj opětovně uvedla vládní návrh novely zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu . ps2013-031-02-004-155.u2.p1.s2
Ráda bych na úvod zmínila , proč tato novela . ps2013-031-02-004-155.u2.p2.s1
Návrh novely je nezbytný z následujících důvodů . ps2013-031-02-004-155.u2.p2.s2
Jednak zamezení dvojího právního výkladu ustanovení týkajících se povinného pojištění záruky pro případ úpadku za účelem docílení právní jistoty pro zákazníky cestovních kanceláří a zároveň zajištění splnění požadavků evropské směrnice , aby spotřebitel měl záruku vrácení vložených finančních prostředků za zájezd a pro návrat spotřebitele v případě úpadku cestovní kanceláře do České republiky . ps2013-031-02-004-155.u2.p2.s3
Za druhé rozšíření povinností pro cestovní kanceláře , které budou sloužit pojišťovnám k získávání pravidelných informací o hospodaření cestovních kanceláří a zejména k nastavení správné výše limitu pojistného plnění . ps2013-031-02-004-155.u2.p2.s4
Za další zajištění účinné státní kontroly prostřednictvím úpravy dosud chybějících správních deliktů cestovních kanceláří a agentur . ps2013-031-02-004-155.u2.p2.s5
A v neposlední řadě důvod předkládané novely je uvedení zákona do souladu s občanských zákoníkem a živnostenským zákonem . ps2013-031-02-004-155.u2.p3.s1
Ráda bych znovu zdůraznila , že se jedná o dílčí novelu zákona , která reflektuje pouze nejaktuálnější diskutovaná ustanovení tohoto zákona . ps2013-031-02-004-155.u2.p3.s2
Zásadnější revizi zákona si vyžádá přijetí nové evropské směrnice o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách . ps2013-031-02-004-155.u2.p3.s3
Tato směrnice evropská by měla být publikována v Úředním věstníku Evropské unie v říjnu letošního roku . ps2013-031-02-004-155.u2.p3.s4
Tady jen říkám , že tato směrnice dosud není a neexistuje v Úředním věstníku Evropské unie , kde transpoziční lhůta byla stanovena na 24 měsíců od vstupu směrnice v platnost . ps2013-031-02-004-155.u2.p3.s5
To znamená , v průběhu roku 2017 bude Ministerstvo pro místní rozvoj připravovat nový zákon . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s1
Ministerstvu je známo , že v uplynulých letech pojišťovny nevyplatily spotřebitelům plné náhrady . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s2
Vycházeje z platného znění zákona s přihlédnutím k jeho eurokonformnímu výkladu ministerstvo zastávalo názor , že tento jejich postup není v souladu se zákonem . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s3
V souvislosti s nevyplácením plných výší náhrad poškozeným klientům ze strany pojišťoven bych zde poukázala na jednu klíčovou věc a to je na nález Ústavního soudu ze dne 21 . července tohoto roku . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s4
Ústavní soud ve svém nálezu potvrdil , že cestující má nárok na plné vrácení vložených prostředků bez ohledu na stanovený limit pojistného plnění . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s5
Toto je precedens , kde Ústavní soud rozhodl tímto způsobem v celé České republice . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s6
Ústavní soud nezjistil porušení ústavního práva ze strany soudu , který uložil pojišťovně zaplatit plnou náhradu . ps2013-031-02-004-155.u2.p4.s7
Ústavní soud potvrdil nezbytnost použití eurokonformního při výkladu zákona číslo 159 / 1999 Sb . , tzn . zákon , který zde předkládám . ps2013-031-02-004-155.u2.p5.s1
Dále bych se zde ráda vyjádřila k některým bodům projednávaným na jednání garančního výboru , tzn . výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , které se uskutečnilo dne 2 . září 2015 . ps2013-031-02-004-155.u2.p6.s1
Z pohledu ministerstva pro místní rozvoj jako předkladatele tohoto návrhu novely souhlasíme s pozměňovacími návrhy A 1 až A 28 . ps2013-031-02-004-155.u2.p6.s2
Jedná se o pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ze dne 10 . 6 . 2015 . ps2013-031-02-004-155.u2.p7.s1
A nyní k pozměňovacím návrhu B 1 až B 22 . ps2013-031-02-004-155.u2.p7.s2
Jedná se o pozměňovací návrhy obsažené v usnesení hospodářského výboru ze dne 3 . června 2015 . ps2013-031-02-004-155.u2.p7.s3
Pozměňovací návrhy jsou v podstatě totožné jako pozměňovací návrhy výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , s výjimkou pozměňovacího návrhu k ustanovení § 10 a odst . 2 písm . b ) . ps2013-031-02-004-155.u2.p7.s4
Toto ustanovení by umožnilo okamžitý zásah Ministerstva pro místní rozvoj vůči cestovní kanceláři v zákonem stanovených případech , a to aniž by předtím musela být cestovní kancelář vyzvána k nápravě . ps2013-031-02-004-155.u2.p7.s5
Ministerstvo tento návrh nadále neprosazuje . ps2013-031-02-004-155.u2.p8.s1
K pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Berdychové ohledně deliberační věty . ps2013-031-02-004-155.u2.p8.s2
Ministerstvo pro místní rozvoj nepodporuje deliberační ustanovení s ohledem na nález Ústavního soudu , který jsem zde vyjmenovala před chvílí . ps2013-031-02-004-155.u2.p9.s1
K pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Fischerové , který spočívá v zachování platného znění ustanovení § 8 odst . 2 . MMR nesouhlasí . ps2013-031-02-004-155.u2.p9.s2
Ustanovení § 8 odst . 2 bylo předmětem dvojího výkladu , který sjednotil až nález Ústavního soudu z letošního léta . ps2013-031-02-004-155.u2.p9.s3
S ohledem na zajištění právní jistoty všech dotčených subjektů , jasnosti a srozumitelnosti práva je třeba ustanovení zpřesnit tak , jak je navrhováno . ps2013-031-02-004-155.u2.p10.s1
Dovolte mi ještě jednou zopakovat , že Ministerstvo pro místní rozvoj jako předkladatel vládního návrhu novely tedy podporuje ve třetím čtení Poslanecké sněmovny našeho Parlamentu pozměňovací návrhy pod písm . ps2013-031-02-004-155.u2.p10.s2
A 1 až A 28 obsažené v usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-031-02-004-155.u2.p11.s1
Dále bych se ráda vyjádřila k některým bodům , které zazněly v rámci obecné rozpravy na jednání garančního výboru 2 . září 2015 . ps2013-031-02-004-155.u2.p11.s2
Předpokládám , že zde budou také diskutovány . ps2013-031-02-004-155.u2.p11.s3
Budu se snažit vyjádřit se k nim předem . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s1
Jedním z diskutovaných bodů rozpravy byl názor , že novela zákona může vést k redukci počtu cestovních kanceláří na trhu , a to až do výše 50 % , a zvýšení nezaměstnanosti zhruba o 1 500 osob v České republice . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s2
Cestovní ruch zaměstnává celkem zhruba 231 tisíc pracovníků v České republice . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s3
Zdrojem je satelitní účet cestovního ruchu a tvoří celkem 2 , 9 % našeho HDP . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s4
Počet aktivních cestovních kanceláří , tj . cestovních kanceláří , které mají uzavřenou pojistnou smlouvu pro případ úpadku cestovní kanceláře za rok 2014 , byl 960 . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s5
Objevují se zde jiná data , nicméně toto jsou data , která vycházejí samozřejmě z našich statistik , které si vedeme . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s6
V současnosti se tento počet pohybuje kolem 970 . ps2013-031-02-004-155.u2.p12.s7
Podle údajů vedených Ministerstvem pro místní rozvoj se nedá říci , že by se počet žadatelů , kteří mají zájem provozovat živnost cestovní kanceláře , za posledních pět let výrazně změnil . ps2013-031-02-004-155.u2.p13.s1
Dalším diskutovaným bodem rozpravy bylo opětovné vyjádření pojišťoven , že nemohou přistoupit na krytí neomezeného rizika při pojištění cestovní kanceláře proti úpadku . ps2013-031-02-004-155.u2.p13.s2
V průběhu celého konzultačního procesu Ministerstvo pro místní rozvoj vycházelo zástupcům pojišťoven vstříc v tom smyslu , že do novely tohoto zákona jsme vložili dostatečně adekvátní právní nástroje pro pojišťovny , aby mohly jak na začátku , tak i v průběhu podnikání cestovní kanceláře nastavit správnou výši limitu pojistného plnění , která pokryje veškeré oprávněné nároky klientů v případě úpadku cestovní kanceláře . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s1
Ráda bych zde zopakovala , co jsem sdělila v druhém čtení , a to že stát nebude krýt rizika podnikání pojišťoven . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s2
Cestovním kancelářím se ukládá povinnost informovat pojišťovny o svém hospodaření a o změně pojistného rizika . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s3
I na základě požadavků pojišťoven jsme do této novely navrhli , aby cestovní kanceláře měsíčně informovaly svou pojišťovnu o datech typu počet cestujících za poslední měsíc , počet prodaných zájezdů , souhrnná data za prodej celkových zájezdů za cestovní kancelář , výše , záloh , výše tržeb . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s4
Toto byl požadavek pojišťoven , kde Ministerstvo pro místní rozvoj např . vyhovělo . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s5
Na základě i tohoto si samotná pojišťovna může říci , jaký limit si dává do smlouvy s cestovní kanceláří . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s6
Navíc budou cestovní kanceláře povinny měsíčně informovat o relevantních údajích pojišťovny . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s7
Samozřejmě zde je obchodní tajemství . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s8
To bude mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou . ps2013-031-02-004-155.u2.p14.s9
O tom ani MMR nebude nic vědět . ps2013-031-02-004-155.u2.p15.s1
To , že lze nastavit správnou výši limitu pojistného plnění , ukazují i dostupná data v roce 2014 , kdy došlo k úpadku čtyř cestovních kanceláří . ps2013-031-02-004-155.u2.p15.s2
Rok 2014 čtyři cestovní kanceláře , ne více . ps2013-031-02-004-155.u2.p15.s3
Všichni jejich klienti byli plně odškodněni ve svých oprávněných nárocích . ps2013-031-02-004-155.u2.p15.s4
V letošním roce , tzn . , od ledna do dneška , je znám úpadek tří cestovních kanceláří a dle předběžných vyjádření pojišťoven by nemělo dojít k pojistnému krácení . ps2013-031-02-004-155.u2.p16.s1
Dovolte mi závěrem požádat o podporu při schválení této novely ve třetím čtení , aby ochrana zákazníků cestovních kanceláří v České republice v případě jejich úpadku byla zajištěna co nejdříve . ps2013-031-02-004-155.u2.p16.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-031-02-004-155.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-02-004-155.u3.p1.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 276 / 4 , který byl doručen dne 9 . července 2015 . ps2013-031-02-004-155.u3.p1.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 276 / 5 . ps2013-031-02-004-155.u3.p2.s1
Otevírám rozpravu , do které mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Kalouska , ale nevidím ho tady . ps2013-031-02-004-155.u3.p2.s2
Už běží . ps2013-031-02-004-155.u3.p2.s3
Už jsem vás chtěla posunout , ale stihl jste to . ps2013-031-02-004-155.u3.p2.s4
Máte slovo . ps2013-031-02-004-155.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-02-004-155.u4.p1.s2
Já bych se nezlobil , se mnou posouvá pořád někdo . ps2013-031-02-004-155.u4.p2.s1
Já budu velmi stručný . ps2013-031-02-004-155.u4.p2.s2
Zdůvodním pouze postoj klubu TOP 09 , proč nemůžeme pro tento zákon hlasovat . ps2013-031-02-004-155.u4.p2.s3
My sice oceňujeme snahu o zvýšení ochrany spotřebitele , ale ta musí mít takový limit , aby byla realizovatelná . ps2013-031-02-004-155.u4.p2.s4
Jestliže ministerstvo stanovuje podmínky pojištění , na které žádná pojišťovna nemůže přistoupit , tak je to asi stejné , jako kdyby pan ministr Jurečka protlačil zákon , že je povoleno zasít pouze za předpokladu , že budu mít úrodu plně pojištěnou . ps2013-031-02-004-155.u4.p2.s5
Za takových podmínek mě nikdo nepojistí a mně nic jiného nezbude , než že nezaseji . ps2013-031-02-004-155.u4.p3.s1
Úplně stejně nerealizovatelná je v zákoně popsaná bankovní garance , protože nikdo vám nevystaví bankovní garanci na finančně neohraničenou částku . ps2013-031-02-004-155.u4.p3.s2
Obávám se , že tady dobrá snaha šla úplně mimo realitu podnikání na pojišťovacím a finančním trhu , a výsledkem nemůže být podle mého názoru nic jiného , než že cestovní kanceláře svoji činnost buď budou muset ukončit , nebo přesunout do zahraničí a spotřebitel bude chráněn buď stejně , nebo méně . ps2013-031-02-004-155.u4.p3.s3
Napáchá to mnohem více škody než užitku . ps2013-031-02-004-155.u4.p4.s1
Prostě my jsme zásadně proti přijetí tohoto zákona a budeme tak hlasovat . ps2013-031-02-004-155.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-031-02-004-155.u5.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče . ps2013-031-02-004-155.u5.p1.s2
Nyní s faktickou pan poslanec Okamura . ps2013-031-02-004-155.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-031-02-004-155.u6.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , já bych se vyjádřil k tomu , co tady řekl pan Kalousek prostřednictvím paní předsedající . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s1
Vy mluvíte někdy tak srdceryvně , že by vám možná někdo uvěřil , ale jelikož já se v cestovním ruchu vyznám , tak teď jste tady řekl přímo úplné nesmysly , které jste si vycucal z prstu . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s2
Já jsem si nechal aktuálně udělat průzkum mezi 243 členskými cestovními kancelářemi v naší asociaci , abych si potvrdil , zdali ty nesmysly , co jste teď říkal , jsou pravda , nebo ne . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s3
Máme 100 členských cestovních kanceláří do dvou zaměstnanců , 86 , které mají 2 až 10 zaměstnanců , a 16 , které jsou ty největší . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s4
Ani jedna cestovní kancelář nemá informaci ani nám neřekla sama od sebe , že by ji někdo neměl pojišťovat . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s5
Všechno probíhá úplně bez problémů . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s6
Dokonce pojišťovny se nás pouze ptají - těch pojišťoven je asi šest , které pojišťují cestovní kanceláře - zdali budou CK nadále ochotny například skládat smluvní spoluúčast , to problém není , dokonce vznikají nové cestovní kanceláře , ty jsou normálně pojišťovány . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s7
Proto nám tady přestaňte předvádět ten lobbing pojišťoven . ps2013-031-02-004-155.u6.p2.s8
To , že jste zlobbovaní pojišťovnami , my víme , ale my tady máme tvrdá data od stovek cestovních kanceláří . ps2013-031-02-004-155.u6.p3.s1
Samozřejmě podporuji vládní návrh . ps2013-031-02-004-155.u6.p3.s2
To bych chtěl zdůraznit . ps2013-031-02-004-155.u6.p3.s3
Vládní návrh podporuji , je propracovaný , je profesně správný , odborně správný . ps2013-031-02-004-155.u6.p3.s4
Je to apolitický zákon .