ps2013-029-07-002-033.u1.p1.s1
33 . ps2013-029-07-002-033.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 585 / 2004 Sb . , o branné povinnosti a jejím zajišťování ( branný zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 455 / - prvé čtení ps2013-029-07-002-033.u1.p2.s1
Požádám pana ministra obrany Martina Stropnického a pana zpravodaje pro prvé čtení Václava Klučku , aby zaujali svá místa u stolku zpravodajů , a zároveň požádám pana ministra , aby z pověření vlády předložený návrh uvedl . ps2013-029-07-002-033.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-029-07-002-033.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-029-07-002-033.u2.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení páni kolegové , dovolte mi , abych odůvodnil předložené vládní návrhy zákonů branné legislativy , kterými vláda naplňuje svoje programové prohlášení , v němž se zavázala , že dokončí potřebné změny v branné legislativě . ps2013-029-07-002-033.u2.p2.s1
Stěžejním návrhem je vládní návrh novely branného zákona a s ním souvisejících zákonů . ps2013-029-07-002-033.u2.p2.s2
Vláda tímto reaguje na neustálý a bohužel nikoli příznivý vývoj bezpečnostní situace v Evropě a rovněž na ne zcela uspokojivý stav zálohy ozbrojených sil České republiky , která v důsledku legislativní nečinnosti od roku 2004 zůstává nevycvičeným - ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s1
Pane ministře , já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s2
Pokud hlouček vlevo diskutuje jiné téma , tak ať odejde diskutovat do předsálí a nechá pana ministra obrany přednášet ten návrh . ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s3
Já ještě počkám . . . ps2013-029-07-002-033.u3.p1.s4
Děkuji , pokračujte , pane ministře . ps2013-029-07-002-033.u4.p1.s1
Čili ne zcela uspokojivý stav zálohy ozbrojených sil České republiky , která v důsledku legislativní nečinnosti od roku 2004 zůstává nevycvičeným a stále se početně ztenčujícím sborem . ps2013-029-07-002-033.u4.p1.s2
Připravenost Armády České republiky zejména v minulosti negativně ovlivnil také snížený rozpočtový rámec Ministerstva obrany . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s1
Návrhy zákonů tvořících soubor branné legislativy jsou připravovány již několik let s vynaložením značného úsilí věcných i legislativních týmů . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s2
Toto úsilí však dosud nevedlo k očekávanému normativnímu výsledku . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s3
Branná legislativa má silný společenský a politický kontext a význam . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s4
Jako nově jmenovaný ministr obrany jsem byl samozřejmě povinen seznámit se detailně s jejím obsahem , tak jak byla připravena , a posoudit její správnost . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s5
Také proto jsem i spolu s přihlédnutím k proměně mezinárodní bezpečnostní situace původní návrh vzal zpět . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s6
Zodpovědně upravené návrhy pak prošly novým připomínkovým řízením a dvojím projednáváním v Legislativní radě vlády . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s7
Ta označila jako hlavní okruhy úprav , jimž je potřeba věnovat pozornost z hlediska zajištění jejich ústavnosti : a ) povinnost stanovit podmínky doplňování ozbrojených sil výlučně zákonem , dále pak zachovat genderovou rovnost a dále pak vyloučit výběrový princip pro odvodní řízení a povolávání vojáků v záloze k výcviku na vojenském cvičení . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s8
Na základě těchto podnětů Ministerstvo obrany návrhy zákonů upravilo a v tomto upraveném znění byly také schváleny vládou a předloženy k dalšímu legislativnímu projednávání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky . ps2013-029-07-002-033.u4.p2.s9
S hlavními zásadami obsaženými v souboru návrhů zákonů bych vás teď rád stručně seznámil . ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s1
Dominantním prvkem navrhovaných úprav je řešení postavení vojáka v aktivní záloze , které se přibližuje postavení vojáka z povolání s maximálním využitím jeho předcházejícího výcviku a nabytých zkušeností a vědomostí . ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s2
Mnohá ustanovení v zákoně jsou inspirována zkušenostmi s vytvářením zálohy v zahraničí . ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s3
Týká se to například vytvoření zvláštní kategorie povinné zálohy , pro niž bylo využito systému takzvané operativní zálohy podle francouzského modelu . ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s4
Ve Francii se tato záloha skládá jednak z dobrovolníků , kteří podepíší kontrakt na jeden až pět let služby , jednak z bývalých vojáků z povolání , kteří musí být po skončení služebního poměru dalších pět let k dispozici . ps2013-029-07-002-033.u4.p3.s5
Zvláštní kategorie povinné zálohy bude významným prvkem doplňování ozbrojených sil vzhledem k připravenosti bývalých vojáků z povolání , kteří jsou v ní zařazeni . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s1
Za účelem posílení úlohy aktivní zálohy se nově navrhuje možnost vojáků v aktivní záloze účastnit se také zahraničních misí . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s2
Dále se stanoví systém motivace vojáků v aktivní záloze a finanční kompenzace pro jejich zaměstnavatele . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s3
Návrh rovněž zohledňuje požadavky stávajících vojáků zařazených do aktivní zálohy a zintenzivňuje jejich výcvik . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s4
Navrhovaná úprava zahrnuje také institut dobrovolného vojenského cvičení . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s5
Dobrovolné vojenské cvičení je koncipováno pro všechny občany schopné vojenské služby , kteří se chtějí podílet na obraně státu , avšak nemají zájem vstoupit do aktivní zálohy ozbrojených sil . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s6
Významnou úpravou je stanovení možnosti doplnění ozbrojených sil vojáky v záloze a jejich přípravy před vyhlášením stavu ohrožení státu , nebo dokonce válečného stavu . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s7
Tímto opatřením se částečně odstraňuje nedostatek , který vznikl v roce 2002 při zahájení profesionalizace ozbrojených sil a byl umocněn v roce 2004 přijetím branného zákona . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s8
V důsledku toho došlo ke snižování absolutního počtu vojáků v záloze , zvyšování jejich průměrného věku a zásadnímu snížení připravenosti vojáků v záloze . ps2013-029-07-002-033.u4.p4.s9
V současné době proto chybí přípravné období , které by umožnilo zvýšit obranyschopnost České republiky ještě před vypuknutím konfliktu , a to včetně doplnění a přípravy ozbrojených sil osobami a vojenským materiálem . ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s1
Vláda se při schvalování návrhu musela vypořádat také s tím , zda využije principu dobrovolného , nebo povinného přejímání branné povinnosti občany . ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s2
Historické tradice spíše potvrzují využití principu doplňování ozbrojených sil na základě branné povinnosti . ps2013-029-07-002-033.u4.p5.s3
Vláda se nakonec přiklonila k využití provádění odvodního řízení pro 18 leté občany a částečně tímto opatřením nahradila absenci přípravného období . ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s1
Předkládané návrhy zákonů jsou specifické nejenom v předmětu úpravy , ale také v zohlednění historických zkušeností této země , které nás vedou více než kohokoliv jiného k vlastnímu úsilí zajistit mír a bezpečnost . ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s2
Bez důsledné přípravy na obranu státu v době míru přitom mohou být ohroženy demokratické principy tohoto státu . ps2013-029-07-002-033.u4.p6.s3
Současná bezpečnostní situace nám dnes a denně dokazuje , že zachování stability ve světě můžeme dosáhnout pouze tehdy , budeme - li schopni a ochotni také mír bránit a budeme - li to také připraveni dát jednoznačně a jasně najevo . ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s1
Jak jsem již zmínil , předkládaný soubor návrhů zákonů byl zpracován v kontextu změn ve vývoji mezinárodní situace a s přihlédnutím ke skutečným schopnostem Armády České republiky včetně jejích povinností vyplývajících z mezinárodních závazků . ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s2
Cílem navrhované úpravy je za současného rozvíjení profesionální armády především doplnění zálohy a zvyšování účasti občanů na obraně státu , zvyšování počtů nasaditelných osob pro plnění úkolů různého stupně náročnosti , a to od bojových až po asistenční činnosti , snižování osobních nákladů , a to s využitím zálohy , což je z hlediska její přípravy mnohem úspornější než udržování stejné schopnosti silami průběžně sloužícího a placeného profesionálního personálu . ps2013-029-07-002-033.u4.p7.s3
Výsledkem by měla být silnější vazba mezi občanskou společností a ozbrojenými silami , zapojení dobrovolníků s civilní kariérou do činnosti armády , čímž se zvýší identifikace obyvatel s vojenským prostředím . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s1
Při hledání nejvhodnějšího řešení se Ministerstvo obrany inspirovalo právní úpravou v zajišťování bezpečnosti a obrany státu ve státech Evropské unie a NATO . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s2
Vzhledem k rozdílnosti těchto úprav jsme se soustředili na povinnou nebo dobrovolnou účast občanů při přípravě k obraně státu a institutů vytváření zálohy ozbrojených sil . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s3
Z námi provedené analýzy vyplynulo , že plně profesionální armáda je využívána ve většině evropských států . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s4
Ta je ale vždy doplňována jistým objemem zálohy , nejčastěji do jedné třetiny jejího počtu . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s5
Plně profesionální model je v některých zemích doplněn možností dobrovolné základní aktivní služby , jako například v Německu nebo také na Slovensku . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s6
Jenom například v Dánsku , Švédsku a Rakousku existují dobrovolnické sbory miličního typu . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s7
V několika zemích je realizována povinná základní vojenská služba , která však s výjimkou miliční služby ve Švýcarsku je ve skutečnosti prakticky stoprocentně dobrovolná , neboť k výkonu služby je povolána vždy jen malá část odvedených branců , a to s jejich výslovným souhlasem . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s8
Výjimkou z dobrovolného zapojení je například Finsko , jehož model se nejvíce blíží Izraeli . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s9
V Norsku je branná povinnost platná i pro ženy . ps2013-029-07-002-033.u4.p8.s10
Zálohám je obecně přikládán vysoký význam také v takzvaně velkých armádách , tedy v americké , britské nebo francouzské . ps2013-029-07-002-033.u4.p9.s1
Zásadním aspektem navrhované úpravy je posílení schopnosti armády bránit území České republiky i její rozvinutí na válečné počty . ps2013-029-07-002-033.u4.p9.s2
Reagujeme tak na skutečnost , že se válečné konflikty přiblížily k samotné hranici členských států NATO . ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s1
Jsem si vědom toho , že branná legislativa v každé době vyvolává neobyčejný zájem veřejnosti i médií stejně jako pozornost zákonodárců a vyvolává celospolečenskou , často polemickou až bouřlivou diskusi . ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s2
Nejinak tomu bylo a patrně bude i v tomto případě . ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s3
V této souvislosti vnímám jako nesmírně pozitivní aktivní spolupráci výboru pro obranu s Ministerstvem obrany při posuzování navrhovaných změn , a to ať již při formálních , nebo méně formálních setkáváních , například na výjezdním jednání výboru pro obranu . ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s4
Zájem výboru o danou problematiku mě i přes uplatněné výhrady naplňuje přesvědčením , že návrh je vnímám jako významný , důležitý a že jako takový má dobrou šanci být postoupen do druhého čtení . ps2013-029-07-002-033.u4.p10.s5
Věřím , že v druhém čtení pak nalezneme odpovídající prostor pro projednávání a pečlivé posuzování případných jednotlivých návrhů a jejich případné doplnění na základě vzájemné diskuse . ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s1
Na základě návrhu výboru pro obranu a ve spolupráci s ním byl proveden také průzkum názorů veřejnosti . ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s2
To uvádím už v samotném závěru svého vystoupení jen pro doplnění informace . ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s3
Průzkum názorů veřejnosti potvrdil většinový zájem občanů této země na jejich účasti při obraně vlasti . ps2013-029-07-002-033.u4.p11.s4
Je totiž třeba , aby si občané uvědomili , a jak se ukázalo , oni si to již uvědomují , že nestačí mít pouze profesionální armádu , ale je třeba jejich osobní aktivní účast při obraně státu . ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s1
V souvislosti s tím je Ministerstvo obrany samozřejmě připraveno dále spolupracovat na úpravách předložených návrhů zákona tak , aby byla vytvořena účelná a pro tento stát potřebná právní úprava . ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s2
Při projednávání souborů branné legislativy prosím přihlédněte k tomu , že zejména návrh novely branného zákona je v současné době zcela stěžejní normou , která je klíčem k užití všech dalších zákonů branné legislativy a současně zdrojem institutů používaných v těchto zákonech . ps2013-029-07-002-033.u4.p12.s3
Proto považuji za mimořádně důležité , aby tento návrh byl po vašem projednání postoupen do dalšího čtení a po svém přijetí především umožnil implementaci nových podmínek doplňování ozbrojených sil . ps2013-029-07-002-033.u4.p13.s1
Děkuji za vaši pozornost . ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s1
Děkuji panu ministru obrany Martinu Stropnickému . ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s2
Žádám , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Klučka a přednesl nám svou zpravodajskou zprávu . ps2013-029-07-002-033.u5.p1.s3
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s1
Dobrý den , vážení kolegové , vážené kolegyně , vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s2
Úvod jsem si dnes trochu rozšířil , protože věc , kterou tady budu jako zpravodaj prezentovat , je věcí nesmírně důležitou a nesmírně vážnou . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s3
Je to věc obrany tohoto státu , je to věc obrany této vlasti , ve které žijeme . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s4
Základní norma , která se nazývá branným zákonem . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s5
Nikdy v minulosti , když jsem vystupoval v této Sněmovně , jsem nemluvil s větší vážností . ps2013-029-07-002-033.u6.p1.s6
Vždycky jsem byl připraven na věci , které souvisí s tematikou , kterou jsem reprezentoval , ale tak vážné téma jsem nikdy před sebou neměl . ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s1
Dámy a pánové , chci předně zdůraznit , že branná povinnost státních občanů České republiky po vytvoření profesionální armády z našeho právního řádu nikdy nevymizela , nadále trvá . ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s2
Branný zákon z roku 2004 s ní nadále počítá a vztahuje se na všechny - na všechny občany ve věku 18 až 60 let , i na ženy , a to zejména z genderových důvodů . ps2013-029-07-002-033.u6.p2.s3
Zákon totiž aplikuje princip rovných příležitostí mužů a žen . ps2013-029-07-002-033.u6.p3.s1
Velmi se omlouvám , ale jde o vážné téma . ps2013-029-07-002-033.u6.p3.s2
Prosím kolegy , aby tomu opravdu věnovali pozornost . ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s1
Podle dosavadní právní úpravy je doplňování armády možné až ve chvíli , kdy vláda vyhlásí tzv . stav ohrožení státu . ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s2
První odvedení občané by byli ale k dispozici až zhruba po 72 dnech a následně by musel ještě proběhnout jejich výcvik , což je v případě reálné hrozby příliš dlouhá doba . ps2013-029-07-002-033.u6.p4.s3
Proto novela branného zákona , kterou předložila tato vláda do parlamentu , obsahuje možnost zahájit na základě nařízení vlády odvodní řízení ještě před vyhlášením stavu ohrožení státu . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s1
Dámy a pánové , zkusme se na to podívat z jiného úhlu pohledu : Co je to branná povinnost ? ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s2
Je to povinnost občana plnit úkoly ozbrojených sil České republiky . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s3
Zahrnuje povinnost občana podrobit se odvodnímu řízení a plnit další povinnosti stanové branným zákonem . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s4
Branná povinnost vzniká občanovi dnem následujícím pod dni , v němž dosáhne věku 18 let , a zaniká dnem dosažení věku 60 let , nebo i dříve z důvodů uvedených v branném zákoně . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s5
Já prosím cituji a definuji brannou povinnost ze stávajícího zákona z roku 2004 . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s6
V této Sněmovně pro tento zákon v roce 2004 hlasovalo 140 poslanců - 140 poslanců , kteří dali důvěru verzi , že odvody budou až v době , kdy dojde k válečnému napadení státu . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s7
Promiňte mi výraz nesmysl . ps2013-029-07-002-033.u6.p5.s8
To nezvládneme . ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s1
Tato vláda po chvílích dlouhé trpělivosti , po jedenácti letech , přišla s návrhem , že je třeba z odpovědnosti té branné povinnosti k státu něco udělat . ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s2
Neříkám , že ten návrh není ještě dále diskutovatelný , vrátím se k tomu v závěru , kdy vám doporučím , abychom to do druhého čtení pustili a diskusi ještě provedli . ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s3
Neříkám , že můžeme najít varianty řešení , které nebudou tak přísně regiózní , nebudou říkat , že v 18 letech půjdeš k odvodu . ps2013-029-07-002-033.u6.p6.s4
Možná dospějeme ke kompromisu , že půjde o dobrovolnou brannou povinnost , a to nejen z úrovně mužů , ale i žen .