|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-07-08 ps2013-029-06-011-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - druhé čtení

Date2015-07-08
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029239.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 351 • previousnext

ps2013-029-06-011-015.u1.p1.s1 15.
ps2013-029-06-011-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - druhé čtení
ps2013-029-06-011-015.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
ps2013-029-06-011-015.u1.p2.s2 vás požádám, paní ministryně, abyste se ujala slova.
ps2013-029-06-011-015.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, přednesu vám zde trošičku delší úvodní slovo, protože tento zákon je velice náročný a v podstatě tady téměř rok nebyl, byl přečten do prvního čtení před mnoha měsíci.
ps2013-029-06-011-015.u2.p2.s1 Zákon o regionálním rozvoji je velice klíčový pro Českou republiku, a to pro kraje, města, obce a samozřejmě v neposlední řadě i pro stát v ohledu čerpání evropských fondů.
ps2013-029-06-011-015.u2.p3.s1 Ráda bych vás seznámila s obsahem celého vládního návrhu novely zákona o podpoře regionálního rozvoje.
ps2013-029-06-011-015.u2.p3.s2 Cílem části zaměřené na podporu regionálního rozvoje je upřesnit způsob a podmínky přípravy a využití strategických celostátních i regionálních dokumentů, uvést právní úpravu podpory regionálního rozvoje do podoby odpovídající současným potřebám a podmínkám.
ps2013-029-06-011-015.u2.p3.s3 Zmíněné současné -
ps2013-029-06-011-015.u3.p1.s1 Omlouvám se, paní ministryně, ale požádám kolegy a kolegyně, aby se ztišili, abychom dobře rozuměli tomu, co zde říkáte.
ps2013-029-06-011-015.u3.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2013-029-06-011-015.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-029-06-011-015.u4.p1.s2 Zmíněné současné potřeby a podmínky se podstatně liší od situace k roku 2000, v níž byla původní právní úprava podpory regionálního rozvoje koncipována.
ps2013-029-06-011-015.u4.p1.s3 Jde především o rozložení působností, zčásti strukturu správních úřadů a v neposlední řadě také procesní úpravy například v oblasti poskytování dotací.
ps2013-029-06-011-015.u4.p1.s4 Na terminologické úpravy strategických dokumentů navazují navrhované úpravy v zákoně o krajích a v zákoně o hlavním městě Praze.
ps2013-029-06-011-015.u4.p1.s5 Část, která je zaměřena v rámci této novely na politiku hospodářské, sociální a územní soudržnosti, obsahuje návrhy na přesnější vymezení působnosti včetně zákonného ukotvení koordinační role Ministerstva pro místní rozvoj, která mu byla dosud svěřena pouze usneseními vlády.
ps2013-029-06-011-015.u4.p2.s1 Potřeba posílení centrální koordinace plyne z podmínek a požadavků obsažených v nařízeních Evropské unie a také v Dohodě o partnerství, která je střechovým dokumentem, díky kterému jsme získali... (odmlka pro značný hluk v sále)... 650 miliard korun na programové období 2014 2020.
ps2013-029-06-011-015.u4.p2.s2 Předloha se z tohoto pohledu zabývá tedy i vytvořením podmínek pro nastavení implementační struktury programů Evropské unie v současném programovém období.
ps2013-029-06-011-015.u4.p3.s1 Původně bylo cílem navrhované úpravy i vytvoření podmínek pro další působení regionálních rad regionů soudržnosti.
ps2013-029-06-011-015.u4.p3.s2 Po vyjednávání operačních programů s Evropskou komisí bylo od tohoto řešení upuštěno, a to vzhledem k tomu, že Evropská komise neakceptovala tyto regionální rady, úřady regionálních rad, jako zprostředkující subjekt v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p4.s1 Dotčenou problematiku a kromě toho i další podmínky plynoucí z potřeby reagovat na aktuální stav přípravy implementace programů z Evropské unie upravují odlišné pozměňovací návrhy, které jsou podpořené výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny.
ps2013-029-06-011-015.u4.p4.s2 Ty pozměňovací návrhy zahrnují především - se ke každému pozměňovacímu návrhu následně trochu detailně vyjádřím.
ps2013-029-06-011-015.u4.p5.s1 Oproti znění návrhu novely zákona o podpoře regionálního rozvoje ze září 2014, kdy zde bylo načteno první čtení, došlo k následujícím změnám.
ps2013-029-06-011-015.u4.p6.s1 Došlo k vypuštění podmínek pro činnost regionálních rad regionů soudržnosti v pozici zprostředkujícího subjektu v programovém období 2014 a 2020 a dílčí úpravy, které souvisejí s dokončováním úkolů řídicího orgánu regionálního operačního programu v rámci programového období 2007 a 2013.
ps2013-029-06-011-015.u4.p7.s1 Dále došlo k úpravě Centra pro regionální rozvoj, a to jako služebního úřadu, která potvrzuje začlenění příslušných ustanovení týkajících se nově zřízeného centra pro regionální rozvoj České republiky jako služebního úřadu do právního řádu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p8.s1 Další změna je změna zákona o státní službě, jejímž cílem je umožnit účast zaměstnanců regionálních rad ve výběrových řízeních na služební místa některých představených podle zákona o státní službě.
ps2013-029-06-011-015.u4.p9.s1 Další klíčovou změnou je vytvoření právních podmínek pro výkon působnosti některých statutárních měst jako zprostředkujících subjektů operačních programů v oblasti integrovaných územních investic, takzvaných ITI.
ps2013-029-06-011-015.u4.p9.s2 V České republice jich máme sedm.
ps2013-029-06-011-015.u4.p10.s1 V této souvislosti mi dovolte, abych odůvodnila potřebu navrhované úpravy odpovědnosti města za škodu způsobenou při výkonu činností zprostředkujícího subjektu operačního programu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p10.s2 Úvodem bych ráda předeslala, že rozsah a způsob výkonu přenesené působnosti městem včetně vazeb na činnosti vykonávané v jeho samostatné působnosti nejsou především s ohledem na přímo použitelné úpravy obsažené v nařízeních Evropské unie srovnatelné s přenesenou působností zabezpečovanou městy nebo jinými orgány územních samosprávných celků v jiných agendách státní správy, upravených národními právními předpisy.
ps2013-029-06-011-015.u4.p10.s3 Podle úpravy obsažené v pozměňovacím návrhu mít město prostřednictvím jím ustanoveného zprostředkujícího subjektu rozhodující úlohu při výběru projektů.
ps2013-029-06-011-015.u4.p10.s4 Toto se týká pořád oblasti ITI, to znamená těch územních teritoriálních investic, k nimž vydává závazné stanovisko pro řídicí orgán programu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p11.s1 Tady bych chtěla zdůraznit, že nositelé územních teritoriálních investic jsou tedy zprostředkujícími subjekty a budou vybírat projekty, to znamená, že se opravdu zapojují do programů jako zprostředkující subjekt.
ps2013-029-06-011-015.u4.p11.s2 Budou k nim dávat závazné stanovisko, které musí respektovat řídicí orgán.
ps2013-029-06-011-015.u4.p11.s3 My to teď samozřejmě řešíme především v Integrovaném regionálním operačním programu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s1 Současně ovšem bude město plnit i další role související s řízením integrovaných nástrojů v jeho samostatné působnosti.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s2 Bude nositelem, zpracovatelem a také koordinátorem naplňování integrované strategie, tedy referenčního dokumentu, ve vztahu k němuž být posuzována přijatelnost hodnoceného projektu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s3 Město samo bude také příjemcem dotací pro vlastní projekty.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s4 Rozsah a způsob zapojení města do administrace integrovaného nástroje může vést ke vzájemnému ovlivňování v rámci různých působností a ke střetu zájmů.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s5 Město ve funkci zprostředkujícího subjektu musí proto jednat s plnou odpovědností, s vědomím, že netransparentní a nekorektní postupy při výběru projektů mohou ve svých důsledcích vést i ke škodám vzniklým v důsledku možného neproplacení části výdajů Evropskou unií.
ps2013-029-06-011-015.u4.p12.s6 Ministerstva v roli řídicích orgánů budou mít v souladu s právní úpravou přijatou na úrovni Evropské unie činnost omezenou primárně na kontrolu správnosti postupů měst bez možnosti zásahu do výběru projektů, to znamená, že to bude čistě v gesci nositele integrované teritoriální strategie.
ps2013-029-06-011-015.u4.p13.s1 Navrhovanou zákonnou úpravu odpovědnosti města za škodu způsobenou při výkonu funkce zprostředkujícího subjektu považujeme jako Ministerstvo pro místní rozvoj za plně oprávněnou.
ps2013-029-06-011-015.u4.p13.s2 Nemůže být řešena pouhou smluvní úpravou, protože jinak by odpovědnost nesl stát.
ps2013-029-06-011-015.u4.p13.s3 A tady je nutné opravdu si rozmyslet, za co vše náš stát nést odpovědnost.
ps2013-029-06-011-015.u4.p14.s1 Platný zákon o odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné správy se vztahuje pouze na škodu způsobenou jednotlivcům, kdy stát, který je primárně povinen ji uhradit, následně vymáhá formou regresu předmětnou částku od příslušného územního samosprávného celku.
ps2013-029-06-011-015.u4.p14.s2 Při výkonu funkce zprostředkujícího subjektu ovšem může vzniknout škoda přímo státu, pokud mu nebude z fondů Evropské unie proplacen předpokládaný podíl na podporu projektu.
ps2013-029-06-011-015.u4.p14.s3 Tuto oblast zákon o odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné správy nepokrývá.
ps2013-029-06-011-015.u4.p14.s4 Čili v případě výkonu činností zprostředkujícího subjektu se jedná o výkon státní správy, při kterém jakákoliv povinnost ukládaná územním samosprávným celkům musí být podložena zákonnou úpravou.
ps2013-029-06-011-015.u4.p14.s5 Řešení odpovědnosti za funkci zprostředkujícího subjektu pouze prostřednictvím veřejnosprávní smlouvy by mohlo být bez odpovídající zákonné úpravy zpochybňováno.
ps2013-029-06-011-015.u4.p15.s1 Teď mluvím především o auditech, mluvím o postupech řídicího orgánu, to znamená, že pokud někdo vykonává roli zprostředkujícího subjektu v rámci ITI, tak musí nést i odpovědnost za svou činnost, kterou zde právě zmiňuji.
ps2013-029-06-011-015.u4.p16.s1 Bez navrhované úpravy by Česká republika neměla k dispozici dostatečný právní základ pro vymáhání škody a samozřejmě úhradu veškerých korekcí, které z činnosti nositele ITI mohou být.
ps2013-029-06-011-015.u4.p17.s1 S ohledem na finální kontrolu správnosti postupu měst při výběru projektů, kterou budou provádět řídicí orgány, bude navrhovaná úprava reálně použitelná pouze v případech zjevného zneužití pravomoci měst, například formou vědomého uvádění nepravdivých informací či podvodem.
ps2013-029-06-011-015.u4.p18.s1 Tady je důležité zmínit, že veškeré úpravy - a nejen v tomto zákoně, ale všechny zákony my tady zpracováváme a vy schvalujete v domnění, že samozřejmě nebudou...
ps2013-029-06-011-015.u5.p1.s1 vás opět, kolegyně a kolegové, poprosím, v tento moment zvlášť na levé straně sálu, o ztišení.
ps2013-029-06-011-015.u6.p1.s1 ... že nebudou zneužívány.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s1 Teď bych se ráda vyjádřila ve svém úvodním slově ohledně Centra pro regionální rozvoj - my jsme to tady již debatovali s kolegy.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s2 Pokud jde o úpravu centra, pozměňovací návrh reaguje na skutečnost, že vládní návrh novely zákona o podpoře regionálního rozvoje upravuje část první třetí zákona, kam náleží i právní úprava účinná od 1. ledna 2015, obsažená v části 34. zákona č. 250/2014 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s3 Přijetím vládního návrhu novely zákona v původním znění byla část doplněná mezitím zákonem č. 215/2014 Sb. zrušena.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s4 Cílem tohoto bodu pozměňovacího návrhu je proto potvrdit začlenění příslušných ustanovení týkajících se zřízení Centra pro regionální rozvoj České republiky jako služebního úřadu do právního řádu.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s5 K tomu bych ráda zmínila, že zřizovatel je Ministerstvo pro místní rozvoj.
ps2013-029-06-011-015.u6.p2.s6 Centrum pro regionální rozvoj bylo mým rozhodnutím zrušeno ke konci května a od 1. 6. bylo vytvořeno nové centrum pro regionální rozvoj, čili existuje pouze jedno centrum pro regionální rozvoj.
ps2013-029-06-011-015.u6.p3.s1 Nyní již jen stručně závěrem o dosavadním průběhu projednávání návrhu zákonné předlohy.
ps2013-029-06-011-015.u6.p3.s2 Poslanecká sněmovna projednala vládní návrh novely zákona o podpoře regionálního rozvoje v prvním čtení na své 26. schůzi a přikázala ho k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-029-06-011-015.u6.p3.s3 Jmenovaný výbor na své 22. schůzi dne 23. dubna projednávání návrhu přerušil, dokončil je dne 10. 6. a doporučil, aby příslušný sněmovní tisk Poslanecká sněmovna projednala a schválila ve znění již zmíněných pozměňovacích návrhů.
ps2013-029-06-011-015.u6.p4.s1 Děkuji za vaši pozornost.
ps2013-029-06-011-015.u7.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně.
ps2013-029-06-011-015.u7.p1.s2 Konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2013-029-06-011-015.u7.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 309/1 a 2.
ps2013-029-06-011-015.u7.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Pavel Havíř, informoval nás o projednávání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil.
ps2013-029-06-011-015.u7.p1.s5 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-029-06-011-015.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak bylo zmíněno, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se sněmovním tiskem 309, což je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, zabýval dvakrát.
ps2013-029-06-011-015.u8.p1.s2 Poprvé na 22. výborové schůzi 23. dubna 2015, kdy po odůvodnění předkladatelem náměstkem ministryně panem Mgr. Zdeňkem Semorádem, zpravodajské zprávě MUDr. Pavla Havíře a rozpravě projednání tohoto tisku přerušil.
ps2013-029-06-011-015.u8.p2.s1 Následně uvedený tisk projednal na 25. výborové schůzi 10. června, kdy výbor po odůvodnění náměstkyně ministryně pro místní rozvoj paní Ing. Kláry Dostálové, zpravodajské zprávě poslance MUDr. Pavla Havíře a rozpravě přijal následující usnesení:
ps2013-029-06-011-015.u8.p3.s1 V bodě a) výbor doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk číslo 309 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, v bodě b) zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, a v bodě c) pověřuje místopředsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-029-06-011-015.u8.p4.s1 Co se týče odůvodnění přijatých pozměňovacích návrhů, které výbor v rámci svého usnesení přijal, tak na jejich faktickou podobu odkazuji na sněmovní tisk 309/2, čili je součástí usnesení druhé výborové schůze, a bych snad jenom velmi stručně nedoplnil paní ministryni, protože ona ve svém úvodním vystoupení v podstatě ty pozměňovací návrhy velmi podrobně zdůvodnila.
ps2013-029-06-011-015.u8.p5.s1 Chtěl bych říct, že podstatou celého procesu pozměňovacích návrhů byla především nutnost reagovat na nové implementační podmínky partnerské dohody pro plánovací období 2014 2020.
ps2013-029-06-011-015.u8.p5.s2 Bylo nutné reagovat také na služební zákon a Centrum pro regionální rozvoj jako ústřední implementační orgán, podřídit služební zákon této zákonné normě.
ps2013-029-06-011-015.u8.p6.s1 Tento pozměňovací návrh se také vyrovnával, a to myslím, že nebylo úplně zmíněno, s kontinuitou činnosti výborů stávajících regionálních rad, tak aby do ukončení předchozího plánovacího období skutečně ty výbory a regionální rady fungovaly a přijímaly odpovědnost za projekty a činnost, která byla v předchozím plánovacím období.
ps2013-029-06-011-015.u8.p6.s2 Zákon také stanoví ukončení činnosti regionálních rad v návaznosti na oznámení Rady Evropské komise o ukončení regionálních operačních programů.
ps2013-029-06-011-015.u8.p7.s1 A v neposlední řadě, a o tom paní ministryně hovořila, taxativně vyjmenovává města, která budou na základě veřejnoprávní smlouvy plnit roli zprostředkujících subjektů.
ps2013-029-06-011-015.u8.p8.s1 Jak zde bylo konstatováno, tento zákon je ve sněmovně již poměrně dlouho od prvního čtení.
ps2013-029-06-011-015.u8.p8.s2 Myslím si, že ho města a regiony a především krajské úřady a regionální rady netrpělivě očekávají, takže doporučuji jeho postoupení do třetího čtení.
ps2013-029-06-011-015.u9.p1.s1 Děkuji vám, pane zpravodaji, a žádám vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-029-06-011-015.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-029-06-011-015.u9.p1.s3 V tento moment eviduji jednu přihlášku paní poslankyně Fischerové.
ps2013-029-06-011-015.u9.p1.s4 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2013-029-06-011-015.u10.p1.s1 Pane předsedající, vám velmi děkuji za slovo.
ps2013-029-06-011-015.u10.p1.s2 Navážu na slova svých předřečníků.
ps2013-029-06-011-015.u10.p1.s3 My tady teď máme dámské okénko, předkladatelky jsou ženy, tak tedy navážu na tento vládní zákon, který je pro mnohé trochu nepochopitelný, protože když se do toho pustí evropská mluva a zkratky, tak tomu potom mnozí nerozumějí.
ps2013-029-06-011-015.u10.p1.s4 Ale poslouchala jsem, paní ministryně mluvila celými slovy, když to tak řeknu, a česky, takže se tomu dalo rozumět.
ps2013-029-06-011-015.u10.p1.s5 Ale přece jenom je potřeba asi trochu praxe, zejména lidé, kteří se tomu věnovali na úrovni měst, obcí, následně krajů doposud, a proti tomu, neboli řeknu odborné týmy, jsem jim vždycky říkala euroděti, mladí šikovní lidé, kteří se věnovali opravdu projektům, kterými naše republika získávala nazpátek miliardy korun, aby se mohly realizovat na různých úrovních právě projekty ze spolufinancování Evropské unie.
ps2013-029-06-011-015.u10.p2.s1 A se nyní opravdu vyjádřím ke konkrétním věcem.
ps2013-029-06-011-015.u10.p2.s2 Tak jak jsem poslouchala úvodní slova, paní ministryně, nebo pana zpravodaje, tak tam třeba nepadlo slovo o tom, jak vypadá současná situace v rámci krajů.
ps2013-029-06-011-015.u10.p2.s3 Protože víme, že existují stále ještě regionální rady soudržnosti.
ps2013-029-06-011-015.u10.p2.s4 V současné době zaměstnávají asi kolem 500 zaměstnanců v rámci celé republiky.
ps2013-029-06-011-015.u10.p2.s5 A tak jak se budou ukončovat jednotlivé projekty při čerpání z plánovacího období 2006 2013, tak postupně budou také pracovníci těchto regionálních rad soudržnosti neboli úřadů regionální rady soudržnosti také odcházet.
ps2013-029-06-011-015.u10.p3.s1 Mezitím, jak bylo řečeno, rozhodnutím paní ministryně se vlastně ukončilo, nebo začalo také pracovat centrum regionálního rozvoje nově, kdy je jmenován nový generální ředitel a jsou pobočky v jednotlivých krajích, v jednotlivých NUTS neboli těch statistických územních celcích.
ps2013-029-06-011-015.u10.p3.s2 Jednotliví pracovníci také přecházeli, někteří, z regionálních rad soudržnosti právě do Centra regionálního rozvoje, a tam je potřeba, tak jak zde bylo řečeno, aby se mohla dál jejich činnost rozvíjet, měli zázemí, tak je k tomu potřeba odpovídající zákon, který toto podpoří.
ps2013-029-06-011-015.u10.p3.s3 To všechno chápu, to je v pořádku.
ps2013-029-06-011-015.u10.p3.s4 Ale do toho ještě všeho, jak se ten zákon trochu rodil delší dobu za pochodu, vstoupil do toho ještě služební zákon k 1. 7., tak musí dojít nyní k harmonizaci právní úpravy se současnou praxí.

Text viewDownload CoNNL-U