ps2013-027-04-006-068.u1.p1.s1
68 . ps2013-027-04-006-068.u1.p1.s2
Návrh Zastupitelstva Moravskoslezského kraje na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 377 / - prvé čtení ps2013-027-04-006-068.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 377 / 1 a obdrželi jsme rozhodnutí , výpis z usnesení Zastupitelstva Moravskoslezského kraje , kterým bylo rozhodnuto , že místo hejtmana Miroslava Nováka předložený návrh odůvodní náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík , kterého mezi námi vítám . ps2013-027-04-006-068.u1.p2.s2
Ještě předtím , než mu dám slovo , požádám , aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Martin Kolovratník , který je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-027-04-006-068.u1.p3.s1
Nyní tedy žádám náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Daniela Havlíka , aby odůvodnil návrh zastupitelstva . ps2013-027-04-006-068.u1.p3.s2
Prosím , pane náměstku . ps2013-027-04-006-068.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci , předstupuji před vás jménem Zastupitelstva Moravskoslezského kraje , které na svém 12 . zasedání dne 11 . 12 . 2014 rozhodlo o předložení návrhu na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů , zákon o silničním provozu , ve znění pozdějších předpisů v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR . ps2013-027-04-006-068.u2.p2.s1
Cílem této navržené úpravy je zpřesnit ustanovení o předávání oznámení o uložení blokové pokuty a rozšířit zákonné důvody pro zadržení řidičského průkazu o podezření z naplnění jen některých skutkových podstat přestupků , za které se ukládá zákaz řízení motorových vozidel . ps2013-027-04-006-068.u2.p2.s2
Náš návrh není pouze zpřísněním současných postihů za rychlost , ale posílením jejich vymahatelnosti . ps2013-027-04-006-068.u2.p2.s3
Týká se rychlostí , za které se již dnes ukládá zákaz řízení motorových vozidel . ps2013-027-04-006-068.u2.p2.s4
Doba zadržení řidičského průkazu se započítává do doby tohoto zákazu . ps2013-027-04-006-068.u2.p2.s5
Návrh je rovněž v souladu s účelem institutu zadržení řidičského průkazu , a to jednak bezprostředně zabránit dalšímu ohrožování bezpečnosti silničního provozu , to znamená vyloučení neukázněného či agresivního řidiče z provozu , a jednak zabránit tomu , aby se řidič vyhýbal přestupkovému řízení , což je dnes bohužel běžná praxe . ps2013-027-04-006-068.u3.p1.s1
Já vás , pane náměstku , chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2013-027-04-006-068.u3.p1.s2
Pokud kolegové ještě diskutují o lesním zákoně , prosím , přeneste diskusi do předsálí . ps2013-027-04-006-068.u3.p1.s3
Já vím , že to skončilo přesně na hlas , že to bylo zamítnuto , takže to některé asi hodně mrzí , ale pokud diskutujeme něco jiného , prosím , nechte v důstojném prostředí pana náměstka odůvodnit návrh kraje . ps2013-027-04-006-068.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-027-04-006-068.u3.p2.s1
Prosím , pokračujte . ps2013-027-04-006-068.u4.p1.s1
Děkuji za zklidnění . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s1
Vyhýbání se přestupkovému řízení v případě zákazových rychlostí je nejen dnes velmi časté , ale dokonce v dnešní době nabylo institucionalizované podoby . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s2
Bohužel jsou k tomu dnes specializované firmy , které zastupují účastníky přestupkových řízení , a lze mít za to , že jejich činnost je nelegální . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s3
Je to neoprávněné podnikání spočívající v komerčním zastupování ve správním řízení osobami , které nejsou advokáty . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s4
Bohužel dnes je zde velmi obtížná prokazatelnost poskytování právních služeb soustavně a za úplatu . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s5
Obrana obviněných těmito zástupci je založena téměř výhradně na promyšleném systému procesních obstrukcí , které mají řidičům porušujícím především nejvyšší povolenou rychlost zajistit beztrestnost formou tzv . pojištění proti pokutám . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s6
Stačí se podívat na webové stránky , je několik těchto specializujících se firem , např . www.nechcipokutu.cz , www.jaknapokuty.cz atd . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s7
Na rozdíl od advokátů metody těchto zástupců nepodléhají žádnému etickému kodexu . ps2013-027-04-006-068.u4.p2.s8
Situace v tomto směru se stala celorepublikově neúnosnou a vyžaduje razantní řešení . ps2013-027-04-006-068.u4.p3.s1
K údajné nekoncepčnosti našeho návrhu spočívající ve výběru pouze překročení nejvyšší dovolené rychlosti si dovolím uvést , že kromě výše zmíněných skutečností tento výběr zohledňuje významnost zásahů do práv občana zadržením řidičského průkazu . ps2013-027-04-006-068.u4.p3.s2
Není tedy žádoucí tento institut rozšiřovat na situaci , kde podezření z přestupku závisí čistě na subjektivním posouzení nebo vnímání policisty . ps2013-027-04-006-068.u4.p3.s3
Přestupek nejvyšší povolené rychlosti je však již na místě prokazatelně spolehlivě zjištěn způsobilými technickými prostředky bez možného vlivu subjektivního uvážení , tedy na základě objektivního empirického změření rychlosti vozidla , obdobně jako je tomu u zjištění přítomnosti alkoholu u řidiče dechovou zkouškou nebo přítomnosti drog . ps2013-027-04-006-068.u4.p4.s1
Návrh novely zákona o silničním provozu předložený Ministerstvem dopravy do připomínkového řízení shledáváme v tomto směru zcela nedostatečný . ps2013-027-04-006-068.u4.p4.s2
Navrhovaný nový institut zajištění řidičského průkazu na rozdíl od zadrženého řidičského průkazu neznamená , že řidič nebude smět řídit motorová vozidla a že bude postižen citelnou sankcí , když tento zákaz poruší , ale pouze to , že pokud řidič nebude mít u sebe tento doklad , může dostat přestupek ve výši se sankcí pokuty od jednoho do dvou a půl tisíce korun . ps2013-027-04-006-068.u4.p4.s3
Domníváme se , že namísto zaplevelení právního řádu v podstatě duplicitním institutem zajištění řidičského průkazu bude výhodnější využít stávající a zavedený institut zadržení řidičského průkazu a přiměřeně rozšířit možnosti jeho uplatnění . ps2013-027-04-006-068.u4.p5.s1
Víme o nesouhlasu vlády . ps2013-027-04-006-068.u4.p5.s2
Nicméně skutečně se potřebuji vyjádřit k připomínce , že navrhovaná právní úprava je nepřiměřeně přísná . ps2013-027-04-006-068.u4.p5.s3
Upozorňuji , že takto přísná je ve své podstatě již současná právní úprava , podle které se uloží zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku tomu , kdo překročí nejvyšší povolenou rychlost v obci o 40 km v hodině a mimo obec o více než 50 km v hodině a více . ps2013-027-04-006-068.u4.p5.s4
Nebo zákaz od jednoho měsíce do jednoho roku , kdo dvakrát či vícekrát v období 12 po sobě jdoucích měsíců překročí nejvyšší dovolenou rychlosti v obci o 20 km v hodině a více nebo mimo obec o 30 km v hodině a více . ps2013-027-04-006-068.u4.p5.s5
Zadržení řidičského průkazu tak jen časově posouvá tento přísný postih blíže k spáchání přestupku . ps2013-027-04-006-068.u4.p6.s1
Je - li argumentováno , že se v takovém případě řidiči znemožní řízení motorového vozidla , i když zatím nebylo rozhodnuto o tom , zda se přestupku dopustil , o jaký přestupek se jedná a jaký mu byl za jeho spáchání uložen postih , pak by musel být zpochybněn celý již existující institut zadržení řidičského průkazu . ps2013-027-04-006-068.u4.p6.s2
K připomínce , že tento institut by měl být omezen pouze na situace , kdy řidič s ohledem na svůj stav , např . řízení pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky , či své chování , např . ujetí z místa nehody , nerespektování uloženého zákazu řízení motorových vozidel , představuje zvlášť výrazné ohrožení bezpečnosti silničního provozu , uvádíme , že i kvalifikované překročení nejvyšší dovolené rychlosti takové ohrožení jednoznačně představuje a je jednou z nejčastějších příčin vážných dopravních nehod . ps2013-027-04-006-068.u4.p6.s3
Když se podíváme na statistiky z loňského roku , prokazatelně největší počet usmrcených osob je právě kvůli výraznému překročení povolené rychlosti . ps2013-027-04-006-068.u4.p6.s4
Je tedy zcela ve veřejném zájmu , aby takto neukáznění a agresivní řidiči byli vyloučeni ze silničního provozu neprodleně po zjištění přestupků , a nikoli až po správním řízení , které mohou navíc v dnešní době procesními obstrukcemi prokazatelně prodlužovat . ps2013-027-04-006-068.u4.p7.s1
Údajnou nekoncepčnost návrhů spočívající ve výběru pouze překročení nejvyšší dovolené rychlosti , když by bylo možno nalézt i další přestupky spočívající v nebezpečném řidičském jednání , za které jsou ukládány zákazy činnosti , například nedání přednosti v jízdě - odkazujeme na důvodovou zprávu v návrhu . ps2013-027-04-006-068.u4.p8.s1
Zadržení řidičského průkazu představuje významný zásah do práv občana , a tedy není žádoucí , aby toto oprávnění měl policista tam , kde podezření z přestupku by záviselo čistě na jeho subjektivním posouzení . ps2013-027-04-006-068.u4.p8.s2
Přestupek překročení nejvyšší povolené rychlosti , jak jsem již řekl , je prokazatelně spolehlivě zjištěn způsobilými technickými prostředky bez možného subjektivního uvážení . ps2013-027-04-006-068.u4.p9.s1
K připomínce , že návrh tak zakládá nerovné postavení přestupců , kteří překročí dovolenou rychlost , oproti přestupcům , kteří ohrozí ostatní účastníky silničního provozu jiným způsobem , musím konstatovat , že stejně tak jsou v tom případě znevýhodněni i řidiči , kterým je zadržen řidičský průkaz podle již současné právní úpravy , oproti řidičům , kterým řidičský průkaz zadržen není , protože jim v přestupkovém řízení hrozí uložení zákazu řízení motorových vozidel . ps2013-027-04-006-068.u4.p9.s2
Výběr podmínek pro zadržení řidičského průkazu je tedy otázkou úvahy zákonodárce , byť toto uvážení musí vycházet z legitimních důvodů . ps2013-027-04-006-068.u4.p9.s3
Rovněž z ústavněprávního hlediska nelze považovat za nerovnost , pokud překročení nejvyšší povolené rychlosti je zjištěno automatickým technickým zařízením , například prostředkem s kamerovým systémem , a řidič není na místě zastaven a ztotožněn . ps2013-027-04-006-068.u4.p9.s4
Již dnes je v takovém případě postihován pouze provozovatel vozidla pokutou , aniž by mu mohl být uložen zákaz činnosti a zapsány body v registru řidičů , a není to považováno za diskriminaci řidičů , kteří jsou kontrolováni na místě . ps2013-027-04-006-068.u4.p9.s5
Ad absurdum by tedy bylo možno argumentovat obecným nerovným postavením řidičů , jejichž dopravní přestupek byl zjištěn , oproti jiným řidičům , kteří poruší pravidla silničního provozu a přistiženi přímo na místě nebyli . ps2013-027-04-006-068.u4.p10.s1
A konečně připomínce , že s ohledem na obvyklou dobu správního řízení je zde navíc vysoká pravděpodobnost , že doba správního řízení by v řadě případů překročila zákonem stanovený rozsah zákazu činnosti , musím říci , že poukazuji pouze na to , že již podle stávající právní úpravy je možné zadržet řidičský průkaz řidiči , který ujel z místa dopravní nehody , přičemž za tento přestupek se zákaz činnosti buď neukládá vůbec , anebo jen tehdy , pokud se jej řidič dopustil dvakrát a vícekrát v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců . ps2013-027-04-006-068.u4.p10.s2
V takovém případě se ukládá zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců , stejně jako v případě přestupku překročení nejvyšší povolené rychlosti podle § 125 c odst . 1 písm f ) bodu 3 zákona o silničním provozu . ps2013-027-04-006-068.u4.p11.s1
Nemožnost vyloučit agresivní řidiče , kteří významně porušují nejvyšší povolenou rychlost , ze silničního provozu bezprostředně po zjištění přestupku , jakož i účinně zabránit jejich obstrukcím v řízení o přestupku je závažným společenským problémem , který je skutečně nutno neprodleně řešit . ps2013-027-04-006-068.u4.p11.s2
Návrh novely zákona o silničním provozu předložený Ministerstvem dopravy , jak jsme připomínkovali , shledáváme v tomto ohledu zcela nedostatečným . ps2013-027-04-006-068.u4.p11.s3
Navrhované zajištění řidičského průkazu je totiž vázáno na stěží dokladovatelnou podmínku důvodného podezření , že se řidič bude vyhýbat řízení o přestupku . ps2013-027-04-006-068.u4.p11.s4
A mimochodem , Policie České republiky není vyjma blokového řízení správním orgánem projednávajícím přestupek a běžně nedisponuje znalostmi o průběhu jiných řízení se stejným řidičem . ps2013-027-04-006-068.u4.p11.s5
Dále toto zajištění řidičského průkazu na rozdíl od zadrženého řidičského průkazu neznamená , že řidič nebude smět řídit motorová vozidla , ale pouze to , že pokud řidič bude řídit motorové vozidlo , jak jsem již zmínil , poruší povinnost mít u sebe tento doklad , což je opět pouze přestupek se sankcí pokuty od 1 500 do 2 500 korun . ps2013-027-04-006-068.u4.p12.s1
Já tedy věřím , že s ohledem na výše uvedené Moravskoslezský kraj považuje skutečně návrh zákona v předloženém znění za nadále potřebný a koncepční , a žádám vás proto o podporu , o projití toho zákona prvním čtením a jeho posunutí do druhého čtení . ps2013-027-04-006-068.u4.p12.s2
Děkuji . ps2013-027-04-006-068.u5.p1.s1
Děkuji panu náměstku hejtmana Danielu Havlíkovi za jeho předložení návrhu změny a prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro první čtení pan poslanec Martin Kolovratník . ps2013-027-04-006-068.u5.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-027-04-006-068.u6.p1.s1
Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer , teď tedy ne v roli zástupce volební komise , ale zpravodaje pro tento zákon . ps2013-027-04-006-068.u6.p1.s2
Předkladatelem vám byl představen velmi podrobně a do detailu . ps2013-027-04-006-068.u6.p1.s3
Já se pokusím i z časových důvodů ty argumenty velmi zjednodušit a stručně shrnout . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s1
Podle návrhu by policista měl být oprávněn zadržet na místě řidičský průkaz v případě , že řidič překročí nejvyšší povolenou rychlost o 40 km v obci nebo o 50 km mimo obec . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s2
Policie by také měla právo zadržet okamžitě řidičský průkaz v případě dalších překročení rychlosti , pokud by se toho řidič dopustil v předchozích 12 měsících ještě jednou . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s3
Lze to zdůvodnit tak , že autorům návrhu , tedy Zastupitelstvu Moravskoslezského kraje , nejvíce vadí skutečnost , že řidiči podezřelí ze spáchání dopravních přestupků využívají svého zákonného práva , nechávají se zastupovat právníky nebo specializovanými firmami a de facto se tedy z pohledu Moravskoslezského kraje vyhýbají tomu postihu . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s4
Ty argumenty určitě mají něco do sebe . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s5
Dá se jim rozumět , všichni tu praxi známe ať z médií , anebo - teď nechci říci ze svých vlastních zkušeností , ale ze svého okolí , nebo z těch informací , které k nám přicházejí . ps2013-027-04-006-068.u6.p2.s6
Ale já jako zpravodaj už v tuto chvíli musím avizovat nesouhlas s těmi argumenty a budu avizovat také to , že v podrobné rozpravě budu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu . ps2013-027-04-006-068.u6.p3.s1
Těch důvodů je několik . ps2013-027-04-006-068.u6.p3.s2
Vláda nám zaslala negativní stanovisko . ps2013-027-04-006-068.u6.p3.s3
Návrh je považován ze strany vlády , a já s vládou souhlasím , za nesystémový , a to z několika důvodů . ps2013-027-04-006-068.u6.p3.s4
Já je stručně zkusím nastínit , a jak jsem řekl , velmi zjednodušit . ps2013-027-04-006-068.u6.p4.s1
Tím prvním nesystémovým přístupem je skutečnost , a bylo to tu zmiňováno , že pokud řidič bude přistižen při takto vysokém nedodržení nejvyšší povolené rychlosti teoreticky nějakým automatizovaným systémem , například radarem , tak mu prostě ten řidičský průkaz logicky nemůže být odebrán v tu chvíli . ps2013-027-04-006-068.u6.p4.s2
Ale pokud by o ulici nebo dvě ulice vedle byl změřen policií , tak v tu chvíli mu odebrán být může . ps2013-027-04-006-068.u6.p4.s3
Takže je to jakási nesystémovost a nerovnoměrnost , nerovné postavení vůči přestupcům . ps2013-027-04-006-068.u6.p5.s1
Další problematická záležitost , na kterou vláda poukazuje , je vůbec přístup k filozofii toho zákona a sankcí . ps2013-027-04-006-068.u6.p5.s2
K dnešku ten stav je takový , že řidičský průkaz , de facto zákaz činnosti ukládáme těm , kteří nějakým způsobem ohrožují nebo jsou závažně nebezpeční . ps2013-027-04-006-068.u6.p5.s3
Řidič , který je opilý , řídí pod vlivem omamných látek nebo před malou chvílí způsobil nějakou dramaticky závažnou dopravní nehodu . ps2013-027-04-006-068.u6.p6.s1
Jsou tam ještě další drobnosti . ps2013-027-04-006-068.u6.p6.s2
V tom návrhu je například navrženo , aby při oznámení o přestupku , respektive o uložení bodu na příslušný registr řidičů , byla také zasílána kopie pokutového bloku . ps2013-027-04-006-068.u6.p6.s3
I toto vláda považuje za zbytečné administrativní zatížení . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s1
Ale ten hlavní důvod , proč v tuto chvíli návrh zamítnout , je procesní nebo systémový z hlediska jednání nás , Poslanecké sněmovny . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s2
Chci vás upozornit , že novelu tohoto zákona , je to zákon č . 361 / 2000 Sb . , už máme ve velkém znění v tuto chvíli tady ve Sněmovně připravenou , je to sněmovní tisk 471 , který nám byl doručen 21 . dubna . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s3
Takže my v tuto chvíli počítáme s tím , že na příští sněmovní schůzi by mělo proběhnout první čtení . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s4
Mám avízo , že tato novela bude diskutována v hospodářském výboru na podzim , v září , a během dalších sněmovních schůzí , během září a října , se jí budeme naplno věnovat . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s5
Chci na vás apelovat , že pokud se chceme , a té debatě rozumím a je to určitě dobré , věnovat pohledu na bodový systém , revidovat ho , upravit , zpřísnit , je to správně a udělejme to , ale udělejme to systémově a logicky , jak jsem řekl , v dalších schůzích Sněmovny v rámci projednávání a následných pozměňovacích návrhů tisku 471 . ps2013-027-04-006-068.u6.p7.s6
Nedělejme teď v uvozovkách zmatek a neprojednávejme jeden zákon dvěma způsoby . ps2013-027-04-006-068.u6.p8.s1
Takže tolik teď ode mne stručné vyjádření a zároveň tedy avízo , že budu v podrobné rozpravě navrhovat zamítnutí . ps2013-027-04-006-068.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji , a zahajuji obecnou rozpravu , do které mám přihlášku jak poslance Zbyňka Stanjury , tak pana zpravodaje , ale začneme netradičně , faktickou poznámkou pana poslance Radka Vondráčka . ps2013-027-04-006-068.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-027-04-006-068.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-04-006-068.u8.p1.s2
Budu reagovat na projev pana zpravodaje a chtěl bych panu navrhovateli říct , že kromě toho , že se chystá ten nový zákon , tak dneska jsme byli svědky druhého čtení tisku 368 , zákona o přestupcích , a na základě návrhu Ministerstva vnitra , který byl ještě upraven a změněn na ústavněprávním výboru , a bylo doporučeno , aby bylo schváleno , tak se prodlužuje prekluzivní doba z jednoho roku na dva roky u přestupku . ps2013-027-04-006-068.u8.p2.s1
Myslím si , že to je také významný nástroj proti těm - jak to říct slušně - těm specialistům na tady to právo , protože to je jedna z nejhlavnějších taktik - vydržet nějak rok , nenechat si doručit , nedostavovat se , omlouvat se . ps2013-027-04-006-068.u8.p2.s2
Vydržet dva roky už bude výrazně těžší dle mého názoru . ps2013-027-04-006-068.u8.p2.s3
Takže trošička naděje . ps2013-027-04-006-068.u8.p2.s4
Něco v té Sněmovně občas děláme . ps2013-027-04-006-068.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-04-006-068.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura v rozpravě . ps2013-027-04-006-068.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo .