|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-29 ps2013-027-02-015-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení

Date2015-04-29
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027061.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 835 • previousnext

ps2013-027-02-015-022.u1.p1.s1 22.
ps2013-027-02-015-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
ps2013-027-02-015-022.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento tisk uvede přímo pan předseda vlády Bohuslav Sobotka.
ps2013-027-02-015-022.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych se velmi stručně vyjádřil k obsahu sněmovního tisku číslo 444, což je novela zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití.
ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s1 Obecně k tomuto návrhu.
ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s2 Zákon o významné tržní síle byl přijat v roce 2009.
ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s3 Byl přijat jako poslanecký návrh s tím, že měl vymezit skutkovou podstatu zneužití významné tržní síly, jež umožňuje některým soutěžitelům vynucování si jednostranně výhodnějších podmínek, a vytvořit současně nástroje pro posuzování a zamezení těmto praktikám.
ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s4 Významnou tržní sílu zákon předpokládá u soutěžitelů, jejichž roční obrat přesahuje 5 mld. korun, pokud tuto domněnku nevyvracejí okolnosti spojené se strukturou trhu, překážkami vstupu na trh, tržním podílem dodavatele, odběratele, jejich finanční silou, velikostí obchodní sítě odběratele či velikostí a umístění jeho jednotlivých prodejen.
ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s1 Do současné doby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v této oblasti provedl sektorové šetření, aby se seznámil s relativně novým polem působnosti, a zahájil téměř desítku správních řízení.
ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s2 Při aplikaci zákona v těchto řízeních však narazil na výkladové obtíže týkající se základního konceptu významné tržní síly a mimo jiné se také setkal se značnými obstrukcemi ze strany řetězců, jimiž účelově protahují celá řízení.
ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s3 Nejasné vymezení základních pojmů vede k neúměrnému prodlužování správního řízení a vyžaduje z důvodu zachování zásad správního řízení rozsáhlé dokazování.
ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s4 Proto je cílem předloženého návrhu novely zákona dosažení takové právní úpravy, která bude efektivnější, snáze aplikovatelná a přispěje ke zkvalitnění podnikatelského prostředí v České republice.
ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s1 Po řadě diskusí přistoupila vláda k novele stávajícího zákona o významné tržní síle.
ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s2 Na se také aktivně podílel právě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s3 Cílem novely být dosažení takové právní úpravy, která, jak jsem zmínil, umožní jednodušší, efektivnější vymahatelnost práva.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s1 Pokud jde o obdobné právní úpravy, které existují v zahraničí, a rád bych se podíval zejména do zemí Evropské unie, mohu konstatovat, že není pravdou, že by Česká republika byla jediným státem, ve kterém existuje regulace dodavatelsko-odběratelských vztahů.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s2 Naopak.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s3 Přijetím této regulace jsme se zařadili mezi státy, v nichž specifická regulace prostřednictvím norem veřejného práva, jejichž dodržování je kontrolováno orgány veřejné moci, jež rozhodují o jejich porušení a případném uložení sankcí, přijata byla.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s4 Státy, které přijaly a aplikují veřejnoprávní regulace soutěžního charakteru na vztahy mezi odběrateli a dodavateli, zpravidla stanovují jako podmínku jejich aplikace existenci specifického postavení jednoho z účastníků odběratelsko-dodavatelského vztahu.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s5 V takovém postavení se nacházejí dominantní soutěžitelé na trhu, přičemž jsou aplikována obecná soutěžní pravidla, například v Rakousku, nebo existují specifická pravidla pro vymezení dominantního postavení na určitém segmentu trhu, například v Lotyšsku a Finsku.
ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s6 Specifické postavení dále mají nedominantní soutěžitelé, jejichž postavení je definováno buď prostřednictvím kvalifikace jejich tržní síly na trhu, např. v Maďarsku, v České republice, Velké Británii a Litvě, či takzvané ekonomické závislosti dodavatelů na těchto soutěžitelích, např. v Německu, Francii, Itálii, Portugalsku a Španělsku.
ps2013-027-02-015-022.u2.p6.s1 Pokud jde o evropskou úroveň, na úrovni Evropské unie byly nekalé obchodní praktiky v odvětví potravinářství poprvé projednávány v roce 2009.
ps2013-027-02-015-022.u2.p6.s2 V roce 2010 byla zřízena odborná platforma pro smluvní praktiky mezi podniky, která v roce 2011 vydala soubor zásad a příkladů poctivých a nekalých praktik ve vertikálních vztazích v rámci potravinového dodavatelského řetězce.
ps2013-027-02-015-022.u2.p7.s1 Ze Zelené knihy o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě, dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží, jednoznačně vyplývá, že nejenom v České republice, ale i v rámci Evropské unie jsou řešeny stejné problémy v dodavatelsko-odběratelských vztazích při dodávkách zboží pro prodej v maloobchodě.
ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s1 Původně v návrhu novely zákona o významné tržní síle předloženém vládě byla obsažena i změna konceptu odpovědného subjektu, tzn. že neponese odpovědnost za zneužití významné tržní síly pouze odběratel, ale nově také dodavatel, tzv. oboustrannost.
ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s2 Vláda však tuto změnu po doporučení Legislativní rady vlády neschválila a zákon tak směřuje pouze proti nekalým praktikám obchodních řetězců.
ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s3 Nově navrhovaná změna tedy počítá se zachováním tzv. absolutního konceptu významné tržní síly, který chrání výhradně slabší stranu.
ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s1 K dosažení toho účelu, který jsem popsal, jsou součástí novely zejména následující úpravy.
ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s2 Nově se upravuje a zpřesňuje deliktní jednání povinných subjektů vyjádřené v § 4 zákona.
ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s3 Upouští se od taxativního výčtu skutkových podstat, které jsou uvedeny v šesti přílohách zákona, a dochází ke generalizování jednotlivých skupin skutkových podstat do obecnějších vyjádření, která se stávají součástí nové úpravy v § 4 zákona.
ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s4 V neposlední řadě novela mění některá procesní pravidla.
ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s1 Vláda České republiky je přesvědčena o tom, že zjednodušení pravidel povede k jasnější orientaci v zákoně pro všechny jeho adresáty a zároveň umožní všem jistou předvídatelnost správních rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v případě porušení zákonem stanovených povinností.
ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s2 Dovoluji si proto požádat Poslaneckou sněmovnu, aby s tímto návrhem v prvém čtení vyjádřila svůj souhlas a postoupila ho k projednání v příslušných výborech.
ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s3 Děkuji.
ps2013-027-02-015-022.u3.p1.s1 Děkuji, pane premiére.
ps2013-027-02-015-022.u3.p1.s2 Ještě omluvím pana poslance Miloše Babiše od hodin z dnešního jednání.
ps2013-027-02-015-022.u3.p2.s1 Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Ladislav Velebný.
ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s2 Pan předseda vlády nám tady podrobně představil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití.
ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s3 Ve své zpravodajské zprávě chci pouze připomenout, že předložený návrh jednoznačně vymezuje okruh vztahů, na které bude zákon dopadat, čímž budou odstraněny pochybnosti některých subjektů na trhu, zda spadají, či nespadají do působnosti zákona o významné tržní síle.
ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s4 Dochází ke zpřesnění pojmu dodavatel a odběratel, přičemž je třeba přivítat nově navrhovanou právní úpravu relativně nového typu odběratelů, a to nákupních aliancí, na jejichž nekalé praktiky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v nedávné době upozorňoval.
ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s5 Zahrnutím nákupních aliancí do působnosti zákona o významné tržní síle, resp. rozšířením definice pojmu odběratel na nákupní aliance, dojde bezesporu ke zkvalitnění aplikovatelnosti zákona a ke zvýšení určité právní jistoty mezi dodavateli.
ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s1 Předložený návrh reaguje na platné evropské potravinové právo a používá pojem potravina, jímž se rozumějí de facto všechny zemědělské a potravinářské produkty uvedené v tomto zákoně.
ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s2 Nově jsou stanoveny základní náležitosti smlouvy a smluvního vztahu.
ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s3 Ten bude založen na písemném ujednání, a to včetně určení osoby, která je za tento právní akt zodpovědná, což povede dále ke zvýšení právní jistoty.
ps2013-027-02-015-022.u4.p3.s1 Novela sice ruší všechny stávající přílohy zákona o významné tržní síle, ty však nahrazuje mnohem flexibilnějším demonstrativním výčtem praktik, které jsou zakázány a které znovu reflektují stávající situaci v dodavatelsko-odběratelských vztazích.
ps2013-027-02-015-022.u4.p4.s1 Návrhem zákona není do právního řádu České republiky implementováno právo EU a návrh tak není s právem EU v rozporu.
ps2013-027-02-015-022.u4.p4.s2 Na unijní úrovni zatím nebyla přijata jednotná závazná právní úprava, je tedy v kompetenci jednotlivých členských států, zda a jakým způsobem budou vztahy mezi dodavateli a odběrateli v odvětví potravinářství regulovat.
ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s1 Dámy a pánové, domnívám se, že klíčová debata by se měla odehrát jak v zemědělském výboru, tak i v hospodářském výboru.
ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s2 Proto doporučuji propustit tento sněmovní tisk do druhého čtení a přikázat jej i hospodářskému výboru.
ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s3 Mám do jednu přihlášku, a to pana poslance Laudáta.
ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s2 Dámy a pánové, první, co zaráží na celé záležitosti, tak kompetenčně vždy tento zákon předkládat ministr průmyslu a obchodu.
ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s3 Jinak tedy nevím, proč vlastně si toto ministerstvo vydržujeme.
ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s4 V minulosti - nevím, jestli je to k smíchu, ale skutečně začínám váhat.
ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s5 Pak se nabízí skutečně to, abyste pustili do dalšího čtení anebo vůbec do projednání novelu zákona, kterou předkládal Kalousek a , o změně kompetencí tak, aby se strategické firmy dostaly pod MPO, aby bylo zjevně vidět, že něco dělá.
ps2013-027-02-015-022.u6.p2.s1 Dlouhá léta se na tomto ministerstvu údajně připravovala veliká novela, protože tehdy, nevím, kdo to byl, kdo sem dal ten paskvil, který se touto novelou napravovat, a samozřejmě tady tehdy v atmosféře obrovské hysterie, jak obchodní řetězce ničí malé dodavatele, nikoli ty velké, jako jsou třeba společnosti pana náměstka premiéra, vicepremiéra a ministra financí pana Babiše.
ps2013-027-02-015-022.u6.p3.s1 V minulém období jsem předkládal návrh zákona, kterým by se zrušil tento nehorázný zákon, který považuji v českých podmínkách - podotýkám v českých podmínkách - za typický výplod toho nejhoršího levičáctví, který nekompetentně a nekvalifikovaně na jednu stranu zasahuje do tržního hospodářství.
ps2013-027-02-015-022.u6.p3.s2 Musím tedy s politováním konstatovat, že tehdy vláda na tu jednoduchou novelu nedala kladné stanovisko, takže to zůstalo tak, jak to zůstalo.
ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s1 Co vytýkám tomu zákonu.
ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s2 Za prvé, když vezmeme stranu prodejců, tzn. těch supermarketů, hypermarketů, o které levici jde.
ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s3 Na rozdíl od Německa, kde bych mohl pochopit, že takovýto...
ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s4 To nemá cenu.
ps2013-027-02-015-022.u7.p1.s1 Prosím všechny v sále, aby se ztišili a umožnili panu poslanci Laudátovi dokončit svůj projev.
ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s2 Na rozdíl od Německa, kde, pokud se vzpomínám, zhruba 48 % trhu ovládá jeden řetězec, tam by to mělo jisté oprávnění.
ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s3 Nicméně v České republice na každý okres podle průzkumů, které jsem měl k dispozici nedávno, na jeden okres připadá pět řetězců, tzn. že je tady výrazně konkurenční prostředí, tudíž nevím, proč se s tímto přichází.
ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s1 Pokud bych se vůbec vrátil k elementárnímu přístupu, domnívám se, že tento zákon je naprosto zbytečný.
ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s2 Myslím si, že pokud někdo nabývá dominanci na trhu, jako je to v některých potravinářských komoditách, jako jsou firmy společnosti Agrofert, tak by měl zasáhnout ÚOHS, který, mám pocit, byl zřejmě zpracovatelem této novely, a pan Rafaj moc dobře , proč to sem dává, ale máme zákon o ochraně hospodářské soutěže, takže tam to patří.
ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s3 Nevím, proč jednu komoditu vytrhávat z prostředí.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s1 Pokud pro toto budete hlasovat, tento zákon a tuto novelu, tak prosím vás nikomu nevykládejte, že jste středová nebo pravicová strana.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s2 To v žádném případě.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s3 Protože sice jsou to potraviny, což je citlivá komodita, nicméně stejně tak je citlivá řada dalších komodit z jiných oblastí, co se týká spotřebního zboží.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s4 Tudíž měl by to prostě upravovat, případnou dominanci na trhu, a tu by měl hlídat ÚOHS a upravovat zákon o hospodářské soutěži.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s5 Vím, že v návalu nějaké hysterie byl tento speciální zákon tady vytvořen.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s6 Evropská unie přemýšlí, a nevím, zda již připravenou nějakou regulaci v této oblasti, nicméně skutečně vychází ze zkušeností v zemích, kde na trhu někdo dominantní je.
ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s7 Což, znovu podotýkám, není případ České republiky.
ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s1 Když jsem se tehdy poměrně do hloubky zabýval stávající úpravou, tak šokovalo, jak je někdo schopen naprosto brutálně a nekvalifikovaně zasahovat do tržních vztahů se zřejmou neznalostí ekonomiky a ekonomických vztahů.
ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s2 Nevím, jaké analýzy - a ty v předkládaném materiálu chybějí - pan premiér Sobotka, protože pan Mládek to tady nepředkládá - a teď ještě navíc raději odešel, což je také pikantní.
ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s3 Tak k tomu materiálu nemáme žádné analýzy.
ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s4 Vím, že tehdy některé analýzy stávajícího platného zákona nasvědčovaly tomu, že nejenom že se prostředí a podmínky malých dodavatelů pro velké řetězce nebo velké prodejny zhoršily, protože vzhledem k tomu naprostému guláši, který tu předkladatelé tehdejšího zákona vyrobili, velké společnosti si nebyly jisté, jak si mají zákon vykládat, tudíž raději upřednostňovaly odběr standardních výrobků, které byly dosažitelné i od našich prvovýrobců a zpracovatelů, tak si je braly z Německa, Rakouska, aby se právě vyhnuly zpochybnění svého chování.
ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s5 Takže nejen že jste nezlepšili tržní prostředí, ale naopak jste malým dodavatelům podmínky zhoršili.
ps2013-027-02-015-022.u8.p5.s1 Není mi jasné, a to snad určitě vysvětlí pan ministr průmyslu a obchodu nebo ministr zemědělství, proč se reguluje jedna strana vztahu, protože zákon o významné tržní síle, resp. o hospodářské soutěži, by měl mít vždycky dvě strany: dodavatel a odběratel.
ps2013-027-02-015-022.u8.p5.s2 Tady v tomto zákoně se to týká pouze odběratele, resp. prodejce, kdežto dodavatel, i když dominanci a může ji zneužívat, tak stejně nemá žádné mantinely, pokud náhodou nezasáhne z nějakých důvodů ÚOHS, a ten, pokud vím, tak na potravinovém trhu mně není z poslední doby znám nějaký větší případ, kdy by zasáhl.
ps2013-027-02-015-022.u8.p6.s1 Domnívám se a dávám návrh, abychom potom po obecné rozpravě hlasovali o návrhu na zamítnutí tohoto předkladu, aby , pokud vůbec, s pořádným systémovým zákonem přišel pan ministr průmyslu a obchodu, aby ÚOHS nesl za své výklady tohoto zákona do této doby a své obavy z případných arbitráží plnou odpovědnost, a tím pádem dám návrh na zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení.
ps2013-027-02-015-022.u8.p7.s1 Rád bych tu slyšel ministra průmyslu a obchodu, zda skutečně přijde buď s vlastním návrhem zákona o významné tržní síle - ale znovu podotýkám, že bych raději přivítal, pokud by přišel s případným rozšířením a zpřesněním zákona o hospodářské soutěži.
ps2013-027-02-015-022.u8.p7.s2 Jiná záležitost bude, pokud Evropská unie se rozhodne, a pak nám nic nezbude, než jejich legislativu přijmout, nicméně byla by to zase jen další komplikace, ale jestliže to udělá celá Evropa, Evropská unie, tak si asi příliš nepomůžeme.
ps2013-027-02-015-022.u8.p8.s1 Vzhledem k tomu, že ministra průmyslu a obchodu zjevně tato problematika nezajímá, tak dávám návrh na to, aby bylo přerušeno projednávání tohoto bodu do jeho příchodu, a prosím, pane předsedající, abyste dal o tomto návrhu hlasovat teď.
ps2013-027-02-015-022.u8.p8.s2 V případě, že to neschválíte, požádám o přestávku na jednání klubu, dokud skutečně pan ministr nepřijde.
ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s1 Beru návrh zpět.
ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s2 Skutečně bych chtěl, aby teď vystoupil a řekl, proč nepředkládá on tento zákon, kdo ho vlastně připravil pro jednání vlády, a za další, zda chystá nějakou vlastní novelu celého zákona o významné tržní síle nebo novelu zákona o hospodářské soutěži.
ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s3 Počkám.
ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s4 Pokud neodpoví, tak potom skutečně si vezmu přestávku na jednání klubu, dokud neodpoví.
ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s5 Děkuji.
ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Františku Laudátovi.
ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s2 Doufám, že netrvá na návrhu na přerušení do příchodu, když pan ministr přišel.
ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s3 Jinak jistě, jestli pan poslanec poslouchá, tak bych rád řekl, že jsem velkým vyznavačem parlamentní demokracie, ale jestliže vláda se usnese, že místo příslušného ministra pověří přímo předsedu vlády k přednesení zákona, tak pravděpodobně příslušný ministr s tím nemůže nic dělat, takže v tomto ohledu jaksi jeho výhrada mi připadala ne příliš k věci.

Text viewDownload CoNNL-U