ps2013-027-02-015-022.u1.p1.s1
22 . ps2013-027-02-015-022.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití / sněmovní tisk 444 / - prvé čtení ps2013-027-02-015-022.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento tisk uvede přímo pan předseda vlády Bohuslav Sobotka . ps2013-027-02-015-022.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych se velmi stručně vyjádřil k obsahu sněmovního tisku číslo 444 , což je novela zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití . ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s1
Obecně k tomuto návrhu . ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s2
Zákon o významné tržní síle byl přijat v roce 2009 . ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s3
Byl přijat jako poslanecký návrh s tím , že měl vymezit skutkovou podstatu zneužití významné tržní síly , jež umožňuje některým soutěžitelům vynucování si jednostranně výhodnějších podmínek , a vytvořit současně nástroje pro posuzování a zamezení těmto praktikám . ps2013-027-02-015-022.u2.p2.s4
Významnou tržní sílu zákon předpokládá u soutěžitelů , jejichž roční obrat přesahuje 5 mld . korun , pokud tuto domněnku nevyvracejí okolnosti spojené se strukturou trhu , překážkami vstupu na trh , tržním podílem dodavatele , odběratele , jejich finanční silou , velikostí obchodní sítě odběratele či velikostí a umístění jeho jednotlivých prodejen . ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s1
Do současné doby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v této oblasti provedl sektorové šetření , aby se seznámil s relativně novým polem působnosti , a zahájil téměř desítku správních řízení . ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s2
Při aplikaci zákona v těchto řízeních však narazil na výkladové obtíže týkající se základního konceptu významné tržní síly a mimo jiné se také setkal se značnými obstrukcemi ze strany řetězců , jimiž účelově protahují celá řízení . ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s3
Nejasné vymezení základních pojmů vede k neúměrnému prodlužování správního řízení a vyžaduje z důvodu zachování zásad správního řízení rozsáhlé dokazování . ps2013-027-02-015-022.u2.p3.s4
Proto je cílem předloženého návrhu novely zákona dosažení takové právní úpravy , která bude efektivnější , snáze aplikovatelná a přispěje ke zkvalitnění podnikatelského prostředí v České republice . ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s1
Po řadě diskusí přistoupila vláda k novele stávajícího zákona o významné tržní síle . ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s2
Na ní se také aktivně podílel právě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . ps2013-027-02-015-022.u2.p4.s3
Cílem novely má být dosažení takové právní úpravy , která , jak už jsem zmínil , umožní jednodušší , efektivnější vymahatelnost práva . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s1
Pokud jde o obdobné právní úpravy , které existují v zahraničí , a rád bych se podíval zejména do zemí Evropské unie , mohu konstatovat , že není pravdou , že by Česká republika byla jediným státem , ve kterém existuje regulace dodavatelsko - odběratelských vztahů . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s2
Naopak . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s3
Přijetím této regulace jsme se zařadili mezi státy , v nichž specifická regulace prostřednictvím norem veřejného práva , jejichž dodržování je kontrolováno orgány veřejné moci , jež rozhodují o jejich porušení a případném uložení sankcí , přijata byla . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s4
Státy , které přijaly a aplikují veřejnoprávní regulace soutěžního charakteru na vztahy mezi odběrateli a dodavateli , zpravidla stanovují jako podmínku jejich aplikace existenci specifického postavení jednoho z účastníků odběratelsko - dodavatelského vztahu . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s5
V takovém postavení se nacházejí dominantní soutěžitelé na trhu , přičemž jsou aplikována obecná soutěžní pravidla , například v Rakousku , nebo existují specifická pravidla pro vymezení dominantního postavení na určitém segmentu trhu , například v Lotyšsku a Finsku . ps2013-027-02-015-022.u2.p5.s6
Specifické postavení dále mají nedominantní soutěžitelé , jejichž postavení je definováno buď prostřednictvím kvalifikace jejich tržní síly na trhu , např . v Maďarsku , v České republice , Velké Británii a Litvě , či takzvané ekonomické závislosti dodavatelů na těchto soutěžitelích , např . v Německu , Francii , Itálii , Portugalsku a Španělsku . ps2013-027-02-015-022.u2.p6.s1
Pokud jde o evropskou úroveň , na úrovni Evropské unie byly nekalé obchodní praktiky v odvětví potravinářství poprvé projednávány v roce 2009 . ps2013-027-02-015-022.u2.p6.s2
V roce 2010 byla zřízena odborná platforma pro smluvní praktiky mezi podniky , která v roce 2011 vydala soubor zásad a příkladů poctivých a nekalých praktik ve vertikálních vztazích v rámci potravinového dodavatelského řetězce . ps2013-027-02-015-022.u2.p7.s1
Ze Zelené knihy o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě , dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží , jednoznačně vyplývá , že nejenom v České republice , ale i v rámci Evropské unie jsou řešeny stejné problémy v dodavatelsko - odběratelských vztazích při dodávkách zboží pro prodej v maloobchodě . ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s1
Původně v návrhu novely zákona o významné tržní síle předloženém vládě byla obsažena i změna konceptu odpovědného subjektu , tzn . že neponese odpovědnost za zneužití významné tržní síly pouze odběratel , ale nově také dodavatel , tzv . oboustrannost . ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s2
Vláda však tuto změnu po doporučení Legislativní rady vlády neschválila a zákon tak směřuje pouze proti nekalým praktikám obchodních řetězců . ps2013-027-02-015-022.u2.p8.s3
Nově navrhovaná změna tedy počítá se zachováním tzv . absolutního konceptu významné tržní síly , který chrání výhradně slabší stranu . ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s1
K dosažení toho účelu , který jsem popsal , jsou součástí novely zejména následující úpravy . ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s2
Nově se upravuje a zpřesňuje deliktní jednání povinných subjektů vyjádřené v § 4 zákona . ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s3
Upouští se od taxativního výčtu skutkových podstat , které jsou uvedeny v šesti přílohách zákona , a dochází ke generalizování jednotlivých skupin skutkových podstat do obecnějších vyjádření , která se stávají součástí nové úpravy v § 4 zákona . ps2013-027-02-015-022.u2.p9.s4
V neposlední řadě novela mění některá procesní pravidla . ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s1
Vláda České republiky je přesvědčena o tom , že zjednodušení pravidel povede k jasnější orientaci v zákoně pro všechny jeho adresáty a zároveň umožní všem jistou předvídatelnost správních rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v případě porušení zákonem stanovených povinností . ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s2
Dovoluji si proto požádat Poslaneckou sněmovnu , aby s tímto návrhem v prvém čtení vyjádřila svůj souhlas a postoupila ho k projednání v příslušných výborech . ps2013-027-02-015-022.u2.p10.s3
Děkuji . ps2013-027-02-015-022.u3.p1.s1
Děkuji , pane premiére . ps2013-027-02-015-022.u3.p1.s2
Ještě omluvím pana poslance Miloše Babiše od 17 hodin z dnešního jednání . ps2013-027-02-015-022.u3.p2.s1
Prosím pana zpravodaje , kterým je pan poslanec Ladislav Velebný . ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s2
Pan předseda vlády nám tady podrobně představil návrh zákona , kterým se mění zákon č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití . ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s3
Ve své zpravodajské zprávě chci pouze připomenout , že předložený návrh jednoznačně vymezuje okruh vztahů , na které bude zákon dopadat , čímž budou odstraněny pochybnosti některých subjektů na trhu , zda spadají , či nespadají do působnosti zákona o významné tržní síle . ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s4
Dochází ke zpřesnění pojmu dodavatel a odběratel , přičemž je třeba přivítat nově navrhovanou právní úpravu relativně nového typu odběratelů , a to nákupních aliancí , na jejichž nekalé praktiky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v nedávné době upozorňoval . ps2013-027-02-015-022.u4.p1.s5
Zahrnutím nákupních aliancí do působnosti zákona o významné tržní síle , resp . rozšířením definice pojmu odběratel na nákupní aliance , dojde bezesporu ke zkvalitnění aplikovatelnosti zákona a ke zvýšení určité právní jistoty mezi dodavateli . ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s1
Předložený návrh reaguje na platné evropské potravinové právo a používá pojem potravina , jímž se rozumějí de facto všechny zemědělské a potravinářské produkty uvedené v tomto zákoně . ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s2
Nově jsou stanoveny základní náležitosti smlouvy a smluvního vztahu . ps2013-027-02-015-022.u4.p2.s3
Ten bude založen na písemném ujednání , a to včetně určení osoby , která je za tento právní akt zodpovědná , což povede dále ke zvýšení právní jistoty . ps2013-027-02-015-022.u4.p3.s1
Novela sice ruší všechny stávající přílohy zákona o významné tržní síle , ty však nahrazuje mnohem flexibilnějším demonstrativním výčtem praktik , které jsou zakázány a které znovu reflektují stávající situaci v dodavatelsko - odběratelských vztazích . ps2013-027-02-015-022.u4.p4.s1
Návrhem zákona není do právního řádu České republiky implementováno právo EU a návrh tak není s právem EU v rozporu . ps2013-027-02-015-022.u4.p4.s2
Na unijní úrovni zatím nebyla přijata jednotná závazná právní úprava , je tedy v kompetenci jednotlivých členských států , zda a jakým způsobem budou vztahy mezi dodavateli a odběrateli v odvětví potravinářství regulovat . ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s1
Dámy a pánové , domnívám se , že klíčová debata by se měla odehrát jak v zemědělském výboru , tak i v hospodářském výboru . ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s2
Proto doporučuji propustit tento sněmovní tisk do druhého čtení a přikázat jej i hospodářskému výboru . ps2013-027-02-015-022.u4.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-027-02-015-022.u5.p1.s3
Mám do ní jednu přihlášku , a to pana poslance Laudáta . ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s2
Dámy a pánové , první , co mě zaráží na celé záležitosti , tak kompetenčně vždy tento zákon má předkládat ministr průmyslu a obchodu . ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s3
Jinak tedy nevím , proč vlastně si toto ministerstvo vydržujeme . ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s4
V minulosti - já nevím , jestli je to k smíchu , ale skutečně začínám váhat . ps2013-027-02-015-022.u6.p1.s5
Pak se nabízí skutečně to , abyste pustili do dalšího čtení anebo vůbec do projednání novelu zákona , kterou předkládal Kalousek a já , o změně kompetencí tak , aby se strategické firmy dostaly pod MPO , aby bylo zjevně vidět , že něco dělá . ps2013-027-02-015-022.u6.p2.s1
Dlouhá léta se na tomto ministerstvu údajně připravovala veliká novela , protože tehdy , já už nevím , kdo to byl , kdo sem dal ten paskvil , který se má touto novelou napravovat , a samozřejmě tady tehdy v atmosféře obrovské hysterie , jak obchodní řetězce ničí malé dodavatele , nikoli ty velké , jako jsou třeba společnosti pana náměstka premiéra , vicepremiéra a ministra financí pana Babiše . ps2013-027-02-015-022.u6.p3.s1
V minulém období jsem předkládal návrh zákona , kterým by se zrušil tento nehorázný zákon , který považuji v českých podmínkách - podotýkám v českých podmínkách - za typický výplod toho nejhoršího levičáctví , který nekompetentně a nekvalifikovaně na jednu stranu zasahuje do tržního hospodářství . ps2013-027-02-015-022.u6.p3.s2
Musím tedy s politováním konstatovat , že tehdy vláda na tu jednoduchou novelu nedala kladné stanovisko , takže to zůstalo tak , jak to zůstalo . ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s1
Co já vytýkám tomu zákonu . ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s2
Za prvé , když vezmeme stranu prodejců , tzn . těch supermarketů , hypermarketů , o které levici jde . ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s3
Na rozdíl od Německa , kde bych mohl pochopit , že takovýto . . . ps2013-027-02-015-022.u6.p4.s4
To nemá cenu . ps2013-027-02-015-022.u7.p1.s1
Prosím všechny v sále , aby se ztišili a umožnili panu poslanci Laudátovi dokončit svůj projev . ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s2
Na rozdíl od Německa , kde , pokud se vzpomínám , zhruba 48 % trhu ovládá jeden řetězec , tam by to mělo jisté oprávnění . ps2013-027-02-015-022.u8.p1.s3
Nicméně v České republice na každý okres podle průzkumů , které jsem měl k dispozici nedávno , na jeden okres připadá pět řetězců , tzn . že je tady výrazně konkurenční prostředí , tudíž nevím , proč se s tímto přichází . ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s1
Pokud bych se vůbec vrátil k elementárnímu přístupu , domnívám se , že tento zákon je naprosto zbytečný . ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s2
Myslím si , že pokud někdo nabývá dominanci na trhu , jako je to v některých potravinářských komoditách , jako jsou firmy společnosti Agrofert , tak by měl zasáhnout ÚOHS , který , mám pocit , byl zřejmě zpracovatelem této novely , a pan Rafaj moc dobře ví , proč to sem dává , ale máme zákon o ochraně hospodářské soutěže , takže tam to patří . ps2013-027-02-015-022.u8.p2.s3
Nevím , proč jednu komoditu vytrhávat z prostředí . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s1
Pokud pro toto budete hlasovat , tento zákon a tuto novelu , tak prosím vás nikomu nevykládejte , že jste středová nebo pravicová strana . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s2
To v žádném případě . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s3
Protože sice jsou to potraviny , což je citlivá komodita , nicméně stejně tak je citlivá řada dalších komodit z jiných oblastí , co se týká spotřebního zboží . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s4
Tudíž měl by to prostě upravovat , případnou dominanci na trhu , a tu by měl hlídat ÚOHS a upravovat zákon o hospodářské soutěži . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s5
Vím , že v návalu nějaké hysterie byl tento speciální zákon tady vytvořen . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s6
Evropská unie přemýšlí , a nevím , zda má již připravenou nějakou regulaci v této oblasti , nicméně skutečně vychází ze zkušeností v zemích , kde na trhu někdo dominantní je . ps2013-027-02-015-022.u8.p3.s7
Což , znovu podotýkám , není případ České republiky . ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s1
Když jsem se tehdy poměrně do hloubky zabýval stávající úpravou , tak mě šokovalo , jak je někdo schopen naprosto brutálně a nekvalifikovaně zasahovat do tržních vztahů se zřejmou neznalostí ekonomiky a ekonomických vztahů . ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s2
Nevím , jaké analýzy - a ty v předkládaném materiálu chybějí - má pan premiér Sobotka , protože pan Mládek to tady nepředkládá - a teď ještě navíc raději odešel , což je také pikantní . ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s3
Tak k tomu materiálu nemáme žádné analýzy . ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s4
Vím , že tehdy některé analýzy stávajícího platného zákona nasvědčovaly tomu , že nejenom že se prostředí a podmínky malých dodavatelů pro velké řetězce nebo velké prodejny zhoršily , protože vzhledem k tomu naprostému guláši , který tu předkladatelé tehdejšího zákona vyrobili , velké společnosti si nebyly jisté , jak si mají zákon vykládat , tudíž raději upřednostňovaly odběr standardních výrobků , které byly dosažitelné i od našich prvovýrobců a zpracovatelů , tak si je braly z Německa , Rakouska , aby se právě vyhnuly zpochybnění svého chování . ps2013-027-02-015-022.u8.p4.s5
Takže nejen že jste nezlepšili tržní prostředí , ale naopak jste malým dodavatelům podmínky zhoršili . ps2013-027-02-015-022.u8.p5.s1
Není mi jasné , a to snad určitě vysvětlí pan ministr průmyslu a obchodu nebo ministr zemědělství , proč se reguluje jedna strana vztahu , protože zákon o významné tržní síle , resp . o hospodářské soutěži , by měl mít vždycky dvě strany : dodavatel a odběratel . ps2013-027-02-015-022.u8.p5.s2
Tady v tomto zákoně se to týká pouze odběratele , resp . prodejce , kdežto dodavatel , i když má dominanci a může ji zneužívat , tak stejně nemá žádné mantinely , pokud náhodou nezasáhne z nějakých důvodů ÚOHS , a ten , pokud vím , tak na potravinovém trhu mně není z poslední doby znám nějaký větší případ , kdy by zasáhl . ps2013-027-02-015-022.u8.p6.s1
Domnívám se a dávám návrh , abychom potom po obecné rozpravě hlasovali o návrhu na zamítnutí tohoto předkladu , aby , pokud už vůbec , s pořádným systémovým zákonem přišel pan ministr průmyslu a obchodu , aby ÚOHS nesl za své výklady tohoto zákona do této doby a své obavy z případných arbitráží plnou odpovědnost , a tím pádem dám návrh na zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení . ps2013-027-02-015-022.u8.p7.s1
Rád bych tu slyšel ministra průmyslu a obchodu , zda skutečně přijde buď s vlastním návrhem zákona o významné tržní síle - ale znovu podotýkám , že bych raději přivítal , pokud by přišel s případným rozšířením a zpřesněním zákona o hospodářské soutěži . ps2013-027-02-015-022.u8.p7.s2
Jiná záležitost bude , pokud Evropská unie se rozhodne , a pak nám nic nezbude , než jejich legislativu přijmout , nicméně byla by to zase jen další komplikace , ale jestliže to udělá celá Evropa , Evropská unie , tak si asi příliš nepomůžeme . ps2013-027-02-015-022.u8.p8.s1
Vzhledem k tomu , že ministra průmyslu a obchodu zjevně tato problematika nezajímá , tak dávám návrh na to , aby bylo přerušeno projednávání tohoto bodu do jeho příchodu , a prosím , pane předsedající , abyste dal o tomto návrhu hlasovat teď . ps2013-027-02-015-022.u8.p8.s2
V případě , že to neschválíte , požádám o přestávku na jednání klubu , dokud skutečně pan ministr nepřijde . ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s1
Beru návrh zpět . ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s2
Skutečně bych chtěl , aby teď vystoupil a řekl , proč nepředkládá on tento zákon , kdo ho vlastně připravil pro jednání vlády , a za další , zda chystá nějakou vlastní novelu celého zákona o významné tržní síle nebo novelu zákona o hospodářské soutěži . ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s3
Počkám . ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s4
Pokud neodpoví , tak potom skutečně si vezmu přestávku na jednání klubu , dokud neodpoví . ps2013-027-02-015-022.u8.p9.s5
Děkuji . ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Františku Laudátovi . ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s2
Doufám , že netrvá na návrhu na přerušení do příchodu , když pan ministr přišel . ps2013-027-02-015-022.u9.p1.s3
Jinak jistě , jestli mě pan poslanec poslouchá , tak bych rád řekl , že já jsem velkým vyznavačem parlamentní demokracie , ale jestliže vláda se usnese , že místo příslušného ministra pověří přímo předsedu vlády k přednesení zákona , tak pravděpodobně příslušný ministr s tím nemůže nic dělat , takže v tomto ohledu jaksi jeho výhrada mi připadala ne příliš k věci .