|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-03-11 ps2013-026-02-020-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - prvé čtení

Date2015-03-11
Meetingps2013/026
Agenda Itemps2013/026/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/s026062.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 597 • previousnext

ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s8 A to je korektní nabídka klubu, kterému záleží na rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s9 Když budete chtít doopravdy, nikoliv formálně naplnit to, k čemu se hlásíte, můžete počítat s naší podporou.
ps2013-026-02-020-017.u6.p9.s10 Když se k tomu budete chtít hlásit pouze formálně a doopravdy budete chtít dělat něco jiného, tak nejenom že vám to nemůžeme podpořit, ale budeme dnes a denně upozorňovat na vaše pokrytectví.
ps2013-026-02-020-017.u6.p10.s1 děkuji za pozornost.
ps2013-026-02-020-017.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi.
ps2013-026-02-020-017.u7.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan předseda Tomio Okamura.
ps2013-026-02-020-017.u7.p1.s3 Připraví se pan kolega Klaška za předsedu klubu.
ps2013-026-02-020-017.u7.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-026-02-020-017.u8.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, bych se rád vyjádřil jménem poslaneckého klubu Úsvit.
ps2013-026-02-020-017.u8.p2.s1 Dluhy obecně nejsou nic dobrého.
ps2013-026-02-020-017.u8.p2.s2 Ekonomové by k tomu dodali, že není dluh jako dluh.
ps2013-026-02-020-017.u8.p2.s3 Pokud si půjčím na rozumnou věc, tedy pokud půjčené peníze dobře investuji, pak může být dluh i správným krokem z potíží či startem k prosperitě.
ps2013-026-02-020-017.u8.p2.s4 Platí ale také to, že dlouhodobé zadlužování je cestou do pekla.
ps2013-026-02-020-017.u8.p2.s5 V debatě o dluhové brzdě je třeba vidět priority trochu jinak, než jak je nastavuje vláda, a o tom bych chtěl hovořit.
ps2013-026-02-020-017.u8.p3.s1 Zadlužení ve výši 55 % může, i nemusí být katastrofa podle toho, jak dlouho by trvalo.
ps2013-026-02-020-017.u8.p3.s2 Platí samozřejmě, že čím déle, tím hůře.
ps2013-026-02-020-017.u8.p3.s3 Protože rostou náklady na dluhovou službu a klesá bonita země na finančním trhu.
ps2013-026-02-020-017.u8.p3.s4 Princip ústavní pojistky proti předlužení by měl podle našeho názoru v prvé řadě všechny vlády zavazovat k dlouhodobé vyrovnanosti rozpočtu a to tady chybí.
ps2013-026-02-020-017.u8.p3.s5 Byť v současnosti je kvůli dosavadnímu neodpovědnému hospodaření vlád takový požadavek utopií, ovšem utopií, které by jednou měla být realitou.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s1 Osobně vidím jako riziko schválení v uvozovkách bezproblémové ústavní míry zadlužení, kdy celkem logicky hrozí, že se hranice 55 % stane spíše standardem pro další zadlužování.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s2 To správné cílování by totiž mělo být podle mého názoru zcela opačné.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s3 Ideálem je přebytek, nebo alespoň nula a pouze ve zlých časech dluh podle akutní potřeby, nikoliv podle předem dané laťky.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s4 To je myslím ten základní rozdíl v pohledu této vlády a v pohledu, který vidíme my, to znamená v pohledu na zdravé hospodaření.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s5 Ústava by měla proto deklarovat v prvé řadě povinnost vlád hospodařit s vyrovnaným rozpočtem a zavázat budoucí vlády, aby směřovaly k tomuto cíli.
ps2013-026-02-020-017.u8.p4.s6 To nám tady v tomto návrhu prostě úplně chybí.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s1 Další problémy skrývá i navazující zákon o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s2 Návrh o pravidlech rozpočtové odpovědnosti stanoví úsporná opatření, která neplatí v případech katastrof nebo finančních krizí, které jsou definovány poklesem HDP v posledních dvou letech.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s3 Takže tady mi také připadá, že to není zdaleka ideální, protože krize, tedy krize faktické, nikoliv krize podle ekonomických příruček, se mohou objevit ze dne na den.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s4 A dám konkrétní příklad.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s5 Kdyby například byla americká federální vláda limitována navrhovanými českými zákony, to znamená tím, co tady teď navrhuje vláda, nesměla by v roce 2008 schválit programy TARP, zachraňovat automobilky a proticyklicky vykrývat hospodářský propad.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s6 Těsně před vypuknutím krize reálná ekonomika v USA rostla.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s7 V roce 2007 o 2,2 %.
ps2013-026-02-020-017.u8.p5.s8 To znamená, že podle tabulek by USA nebyly v ekonomické krizi a výjimka na vládní hospodaření by se tedy nemohla uplatnit.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s1 To, co z toho plyne, je, že daleko lepší než zavazovat vládu konkrétními čísly, která nikdy nemohou reflektovat realitu života, je zavázat vlády všeobecně po vzoru konkrétně švýcarské ústavy.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s2 Ta v podstatě říká krátce ve třech bodech, že konfederace musí udržovat svoje příjmy a výdaje v rovnováze v průběhu času.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s3 Za druhé, pokud celkové výdaje federálního rozpočtu překročí strop ve smyslu ústavního zákona, je třeba kompenzovat tyto nadměrné výdaje úsporami, přičemž detaily budou specifikovány zákonem.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s4 A konečně za třetí, existují přitom některé typy výdajů, které jsou vyloučeny ze švýcarské dluhové brzdy.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s5 Jde především o zdravotní výdaje a dále výdaje spojené s pojištěním v nezaměstnanosti, které mají fungovat anticyklicky.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s6 Švýcarská dluhová brzda byla uzákoněna v roce 2003 a snížila růst veřejných výdajů z průměrné hodnoty 4,3 % na 2,6 %.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s7 V minulém desetiletí v roce 2004 stoupla sice hrubá zadluženost Švýcarska nejprve na 57,9 % HDP, poté v roce 2010 opět klesla na 42,1 %.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s8 A takového výsledku dosáhlo Švýcarsko mimo jiné právě díky své podobě takzvané dluhové brzdy.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s9 Cílem švýcarského systému je udržet celkové výdaje federální vlády relativně nezávisle na hospodářském cyklu tak, aby růst výdajů odrážel trendový dlouhodobý růst ekonomiky.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s10 Daňové příjmy pak mohou kolísat podle hospodářského cyklu, přičemž v tom případě není potřeba zvyšovat daně v době recese, a tudíž prohlubovat hospodářský pokles.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s11 A právě taková pružně nastavená dluhová brzda není procyklická, nezhoršuje průběh recese, naopak pomáhá recese vyrovnávat a dlouhodobě držet rozpočet na nejlepší možné úrovni.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s12 To by mělo být primárně naším cílem a cílem této vlády, a nikoliv držet formálně nějakou ústavou danou míru zadlužení.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s13 Tímto směrem se však vláda neubírá.
ps2013-026-02-020-017.u8.p6.s14 Tímto moderním směrem z nejvyspělejších zemí světa.
ps2013-026-02-020-017.u8.p7.s1 Takže když to shrnu, my sice budeme za klub hnutí Úsvit hlasovat pro propuštění do druhého čtení, protože jsme to měli i v našem programu, že je potřeba prosadit ústavní dluhovou brzdu, nicméně naše výtky, a myslím, že jsou to docela zásadní výtky, jsem tady sdělil a budeme návrh dále diskutovat a pokoušet se navrhovat změny.
ps2013-026-02-020-017.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-026-02-020-017.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Okamurovi.
ps2013-026-02-020-017.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Klaška v zastoupení předsedy klubu KDU-ČSL.
ps2013-026-02-020-017.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-026-02-020-017.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-026-02-020-017.u10.p1.s2 Pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych shrnul dosavadní diskusi, jak ji sleduji poslední rok, ohledně rozpočtové odpovědnosti nebo tohoto tématu.
ps2013-026-02-020-017.u10.p2.s1 Mám za to, že nejde o to, zda být rozpočtově odpovědný, na to odpovídá v podstatě Evropská unie, jejímž jsme členským státem, a její směrnice, také nedávné zkušenosti s dluhovou krizí, ale jde více o to, jak být rozpočtově odpovědný.
ps2013-026-02-020-017.u10.p2.s2 A o tom je také dnešní diskuse.
ps2013-026-02-020-017.u10.p2.s3 Jak jsem sledoval tuto diskusi v posledním roce, tak může být, že někdo mantru, že pokud nebude v zákoně, a to prosím v ústavním zákoně, pravidlo o dluhové brzdě, že při dosažení hranice veřejného dluhu 55 % HDP, který vyhlásí nezávislá Národní rozpočtová rada, musí vláda co nejdříve do 15 nebo do 30 dní předložit vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet.
ps2013-026-02-020-017.u10.p2.s4 A je to pro něho natolik klíčové opatření, že nic jiného ani nebere.
ps2013-026-02-020-017.u10.p2.s5 Nebo je to pro něho nepodstatné nebo málo podstatné.
ps2013-026-02-020-017.u10.p3.s1 Podle mého názoru jde ale v podstatě o opatření typu fiskální útes.
ps2013-026-02-020-017.u10.p3.s2 A víme, jak taková řešení, která nabízí fiskální útes například v USA, dopadnou.
ps2013-026-02-020-017.u10.p3.s3 Prostě vždycky dojde k nějaké dohodě, protože to je problém pro jakoukoliv vládu.
ps2013-026-02-020-017.u10.p3.s4 Toto opatření tedy není účinné.
ps2013-026-02-020-017.u10.p4.s1 V tomto kontextu mi dovolte zmínit, že Česká republika nežije ve vakuu.
ps2013-026-02-020-017.u10.p4.s2 Okolo je Evropa, zejména Evropská unie se svou snahou o restart hospodářského růstu, s jejími pilíři restartu hospodářského růstu, s jejím unijním právem, obchodními vztahy a vazbami, je tady globalizovaná ekonomika, mezinárodní vývoj, a toto všechno objektivně a každodenně ovlivňuje také Českou republiku.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s1 Proto podle mého názoru není rozpočtová odpovědnost jenom ustanovení o dluhové brzdě, ale o více provázaných principech, stanovení příjmů na základě seriózní makroekonomické prognózy se stanoviskem výboru pro prognózy, ve kterém mají působit velmi erudovaní odborníci.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s2 Dále výdajové pravidlo s proticyklickým působením a účinkem, s projednáním s Národní rozpočtovou radou.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s3 Mimochodem, doporučuji velmi pozornosti toto výdajové pravidlo, v důvodové zprávě zejména box pět.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s4 Dále je tam nápravná složka jako polštář maximálně 2 % HDP pro rozdíl mezi plánovaným a skutečným hospodařením, pokud přijdou horší časy.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s5 Princip sektoru veřejných institucí.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s6 Nejde tedy jenom o státní rozpočet, jde o rozpočty dalších státních institucí, ale také zdravotních pojišťoven hospodařících s veřejným zdravotním pojištěním, veřejné vysoké školy atd.
ps2013-026-02-020-017.u10.p5.s7 Je zde také princip Národní rozpočtové rady, nezávislého odborného orgánu působícího v oblasti fiskální rozpočtové politiky.
ps2013-026-02-020-017.u10.p6.s1 My nechceme být formální, nechceme vést jen diskusi.
ps2013-026-02-020-017.u10.p6.s2 Chceme být rozpočtově odpovědní s primárním úkolem snižovat deficit k vyrovnanému rozpočtu a pak snižovat stávající dluh a vytvářet rezervy na horší časy.
ps2013-026-02-020-017.u10.p6.s3 Důležité podle nás tedy je být rozpočtově odpovědný bez odkladu, ale také zohledňovat hospodářský cyklus, současnou situaci národní ekonomiky, globální ekonomiky a nevzbuzovat nežádoucí šoky v ekonomice, a to proto, abychom se hranici 55 % veřejného dluhu k HDP vůbec nepřiblížili.
ps2013-026-02-020-017.u10.p6.s4 Znovu tedy opakuji, nejde o to, zda být rozpočtově odpovědný, ale jak být rozpočtově odpovědný.
ps2013-026-02-020-017.u10.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-026-02-020-017.u11.p1.s1 I děkuji a nyní s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip.
ps2013-026-02-020-017.u11.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-026-02-020-017.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2013-026-02-020-017.u12.p1.s2 Vážená paní předsedající, pane ministře, paní a pánové, dovolte mi dvě poznámky k tomuto tisku, k návrhu ústavního zákona.
ps2013-026-02-020-017.u12.p2.s1 Tvůrci se ani nepokusili zařadit nějak fakticky tento návrh ústavního zákona do logiky Ústavy.
ps2013-026-02-020-017.u12.p2.s2 Pravděpodobně by musel přijít před hlavu pátou nebo šestou, případně za ni podle toho, jak by vnímali otázku České národní banky, respektive jak by pokračovali v tom, co je potřeba udělat z pohledu moci výkonné.
ps2013-026-02-020-017.u12.p2.s3 To je čistě ústavní hodnocení.
ps2013-026-02-020-017.u12.p2.s4 Budu v něm ještě pokračovat, než řeknu určité organizační opatření, respektive návrh, který by k tomu měl směřovat.
ps2013-026-02-020-017.u12.p3.s1 Na začátku našeho volebního období jsme neschválili vytvoření ústavní komise Poslanecké sněmovny, a nemáme tedy žádný orgán, který by byl zrcadlově připojen k tomu, abychom jednali s druhou komorou Parlamentu České republiky, se Senátem, o tom, jak dosáhnout shody v našem ústavním systému, abychom měnili, případně doplňovali Ústavu buď jednotlivými články Ústavy, nebo samostatnými ústavními zákony.
ps2013-026-02-020-017.u12.p3.s2 To se nám vymstilo a myslím si, že to je trvalý deficit práce Poslanecké sněmovny.
ps2013-026-02-020-017.u12.p3.s3 Nejde o to, že tady snad není ústavněprávní výbor, ten tady jistě je, ale jeho povinností je projednávat běžné zákony z pohledu náplně práce tohoto výboru a zabývat se tím, jakým způsobem respektují Ústavou daný systém.
ps2013-026-02-020-017.u12.p3.s4 A když jsme jednali v podvýboru pro novelizaci Ústavy České republiky, tak vláda předložila ústy nebo dokumentem Jiřího Dienstbiera 11 návrhů na změnu a žádný takový návrh tam nebyl.
ps2013-026-02-020-017.u12.p3.s5 Jiné návrhy, které vznikly při jednání podvýboru, těch bylo celkem 14, jeden tedy pocházel z toho rozpracovaného ústavního zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, tedy z konkrétní ústavní změny a potom z toho vyplývajících dalších zákonů, a potom těch dalších 13 se týkalo různých odvětví, nebo různých částí Ústavy, a jenom péčí členů podvýboru vůbec se téma rozpočtové odpovědnosti dostalo bez jakéhokoliv zpracování na jednání podvýboru.
ps2013-026-02-020-017.u12.p4.s1 Z toho vyplývá, že spíše než bychom si vážili Ústavy České republiky a zacházeli s , s případnou její změnou, s odpovědností řádného hospodáře, a v tomto ohledu tedy řádného hospodáře i v oblasti práva, tak se k tomu chováme, jako že to lze přijmout ad hoc.
ps2013-026-02-020-017.u12.p4.s2 Nejsem toho názoru, že je to možné.
ps2013-026-02-020-017.u12.p4.s3 Jsem přesvědčen, a vůbec se nevyhýbám důkladné diskusi nad tímto návrhem ústavního zákona, jsem přesvědčen, že je potřeba, abychom tady jasně vymezili pravidla, jak dlouho je možné pracovat s deficitním hospodařením, jakým způsobem se od něj odpoutat a v jakých krocích sledovat to, aby jednotlivé složky státu, ale i samospráva podle Ústavy, která svou možnost rozhodovat, respektovaly určitý finanční rámec.
ps2013-026-02-020-017.u12.p4.s4 To je jistě věc, která každému odpovědnému hospodáři, ale i každému odpovědnému politikovi náleží.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s1 Chci tedy říct, že diskuse nad tímto zákonem je jistě velmi důležitá.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s2 Nebudu se bránit tomu, aby - a myslím si, že to bude ve vystoupení mých kolegů z klubu Komunistické strany Čech a Moravy i z pohledu samotného textu ústavního zákona zřetelně řečeno - diskusi na toto téma, v tom samostatném ústavním zákonu.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s3 Ale na druhou stranu si troufnu říct, že bez toho, že by současně po postoupení tohoto zákona do druhého čtení, abychom nezřídili komisi pro Ústavu nebo pro novelizaci Ústavy, byť dočasnou, která by měla ukončit i v tomto volebním období určitou etapu naší, promiňte mi to slovo pro někoho pejorativní, revize Ústavy, ale uvědomme si, naše Ústava platí 23 let a vlastně největší debata o jejím působení, o jejím fungování byla po desetiletém působení.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s4 Pamatuji si na ten poměrně obsáhlý seminář tehdy v Senátu, která hodnotila jednotlivá ustanovení Ústavy a kam se posunujeme v tom ústavním systému.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s5 Ale od doby, promiňte mi, se používá spíše salámová metoda a ta se k Ústavě nikdy nehodí.
ps2013-026-02-020-017.u12.p5.s6 A proto kromě toho, že chci vést velmi vážnou debatu na toto téma, a to nejen v ústavněprávním výboru, ale myslím si, že právě v komisi pro Ústavu, kterou by bylo potřeba, abychom zřídili společně se Senátem, protože Ústavu nemůžete schválit jenom tím, že máte prostou většinu nebo ústavní většinu v jedné komoře.

Text viewDownload CoNNL-U