ps2013-026-07-006-026.u1.p1.s1
26 . ps2013-026-07-006-026.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 407 / - prvé čtení ps2013-026-07-006-026.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek . ps2013-026-07-006-026.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-026-07-006-026.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-026-07-006-026.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych vám v krátkosti představil zákon o pedagogických pracovnících 563 / 2004 . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s1
Účelem návrhu této novely je stanovení speciálních pravidel pro uzavírání pracovního poměru s pedagogickými pracovníky na dobu určitou . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s2
Je to z toho důvodu , že v České republice se zažila praxe , kdy učitelé byli propouštěni na dobu prázdnin a opět nabíráni 1 . 9 . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s3
Pracovně se to také nazývá řetězení smluv , kdy opakovaně byla tato smlouva uzavírána po dobu školního roku , poté pedagogové museli po vybrání dovolené buď jít na úřad práce , nebo si hledat nějakou brigádu po tu dobu , než opět 1 . 9 . měli novou smlouvu . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s4
Tento návrh řetězení zakazuje s tím , že minimální délku trvání pracovního poměru pro pedagogického pracovníka na dobu určitou stanovuje nejméně na 12 měsíců . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s5
Jsou tam samozřejmě výjimky , a to dvě . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s6
První výjimka se týká náhrady za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka z důvodu překážek v práci , např . dlouhodobá nemoc , mateřská dovolená apod . ps2013-026-07-006-026.u2.p2.s7
Druhá výjimka se týká sjednání pracovního poměru s pedagogickým pracovníkem , který nemá podle zákona o pedagogických pracovnících odbornou kvalifikaci . ps2013-026-07-006-026.u2.p3.s1
Doprovodným pravidlem je pak zkrácení celkové doby trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi smluvními stranami na dobu nejdéle tři roky . ps2013-026-07-006-026.u2.p3.s2
Účinnost návrhu zákona se navrhuje 15 . dnem po dni jeho vyhlášení . ps2013-026-07-006-026.u2.p4.s1
Toliko úvodem a děkuji za pozornost . ps2013-026-07-006-026.u3.p1.s1
Já děkuji panu ministrovi školství a nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Nina Nováková . ps2013-026-07-006-026.u3.p1.s2
Prosím , paní kolegyně , máte slovo . ps2013-026-07-006-026.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-026-07-006-026.u4.p1.s2
Vážená vládo , dámy a pánové , tentokrát mohu jako zpravodaj - nebudu vyjadřovat zatím svůj postoj . ps2013-026-07-006-026.u4.p2.s1
Pan ministr tady v zásadě ve stručnosti všechno ke změně zákona č . 562 / 2004 Sb . už řekl . ps2013-026-07-006-026.u4.p2.s2
Skutečně praxe , která některé školy v zásadě nutí k tomu , aby nepřijímaly pedagogické pracovníky na dobu neurčitou , má své odůvodnění , protože řada škol třeba nějak inovuje , snaží se zavádět třeba nové předměty , semináře atd . a není si jistá , zda to zůstane součástí jejich učebního plánu . ps2013-026-07-006-026.u4.p2.s3
Proto je logické , že se snaží uzavírat pracovní poměr na dobu určitou . ps2013-026-07-006-026.u4.p2.s4
Ale jiná věc , jak tady řekl pan ministr , a to je skutečně velice negativní jev , z praxe to velmi dobře znám , že takový učitel je od září do června pedagogickým pracovníkem , a pokud nemá jiný pracovní poměr , tak je vlastně po dobu prázdnin nezaměstnaný . ps2013-026-07-006-026.u4.p2.s5
Myslím , že to je pro toho učitele velice degradující , skutečně je to velmi demotivující . ps2013-026-07-006-026.u4.p3.s1
Proto je určitě správné , aby se tato možnost uzavírání pracovního poměru na dobu určitou změnila ve dvou směrech . ps2013-026-07-006-026.u4.p3.s2
Ten jeden směr tedy je , že není možné uzavřít pouze na dobu vyučování ve školním roce , tzn . od září do června , ale minimálně na těch dvanáct měsíců , aby byl pedagogický pracovník kryt i o prázdninách . ps2013-026-07-006-026.u4.p3.s3
A druhá věc je , že toto celé lze provést maximálně třikrát . ps2013-026-07-006-026.u4.p3.s4
Přitom tím není dotčena možnost uzavřít na kratší dobu s pracovníkem pracovní poměr , a to v odůvodněných případech , kdy třeba víme , že je dlouhodobě nemocný pedagog a za tři měsíce je pravděpodobnost už jeho návratu . ps2013-026-07-006-026.u4.p3.s5
Takže toto je v pořádku . ps2013-026-07-006-026.u4.p4.s1
Pokud se rozhodnete nechat to projít v prvním čtení a přikázat výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , tak tam jistě asi budeme diskutovat o té jedné části , a to je možnost uzavřít pracovní poměr na dobu určitou s ohledem na kvalifikovanost či nekvalifikovanost pracovníků . ps2013-026-07-006-026.u4.p4.s2
Ale jinak vše , co řekl pan ministr , je vlastně vyčerpávající krátká informace . ps2013-026-07-006-026.u4.p4.s3
Řeší to praxi , která není pozitivní a která se touto novelou mění ve smyslu pozitivním . ps2013-026-07-006-026.u4.p4.s4
Děkuji . ps2013-026-07-006-026.u5.p1.s1
Já děkuji paní poslankyni Novákové . ps2013-026-07-006-026.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které v tuto chvíli neeviduji žádnou přihlášku . . . ps2013-026-07-006-026.u5.p1.s3
Jestliže není žádná přihláška , končím obecnou rozpravu . ps2013-026-07-006-026.u5.p1.s4
Ptám se na závěrečná slova . ps2013-026-07-006-026.u5.p1.s5
Není zájem o závěrečná slova . ps2013-026-07-006-026.u5.p2.s1
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-026-07-006-026.u5.p2.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2013-026-07-006-026.u5.p2.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu a v souvislosti s novelizací zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny navrhuji , abychom přikázali návrh zákona k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru . ps2013-026-07-006-026.u5.p2.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2013-026-07-006-026.u5.p2.s5
Není tomu tak . ps2013-026-07-006-026.u5.p3.s1
Budeme tedy hlasovat o přikázání tomuto výboru jako garančnímu . ps2013-026-07-006-026.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2013-026-07-006-026.u5.p4.s2
Kdo je pro , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-026-07-006-026.u5.p4.s3
Kdo je proti ? ps2013-026-07-006-026.u5.p5.s1
Je to hlasování číslo 116 , přihlášeno je 150 poslankyň a poslanců , pro 128 , proti žádný . ps2013-026-07-006-026.u5.p5.s2
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru . ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s2
Má někdo nějaký návrh na přikázání výboru nebo výborům k projednání ? ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s3
Není tomu tak . ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s4
Já tedy konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru . ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s5
Končím prvé čtení tohoto návrhu zákona . ps2013-026-07-006-026.u5.p6.s6
Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce . ps2013-026-07-006-026.u5.p7.s1
Dalším bodem našeho jednání je