ps2013-026-02-019-016.u1.p1.s1
| 16. |
ps2013-026-02-019-016.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk [412](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=412&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-026-02-019-016.u1.p2.s1
| Prosím, máte slovo. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p1.s1
| Děkuji, paní předsedající. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p1.s2
| Nejsou to krátká slova, budou to delší slova. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p2.s1
| Dámy a pánové, dovoluji si vám představit vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p2.s2
| Jedná se o právní předpis, který navazuje na návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a provádí jeho ustanovení. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s1
| Předkládaný zákon představuje obecnou právní úpravu k dalším předpisům v rozpočtové oblasti, proto jsou v něm obsaženy pouze základní požadavky, které jsou dále upraveny speciální právní úpravou, například zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebo zákonem o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s2
| Navrhovaný zákon upravuje, rozvíjí hlavní parametry stávajícího národního fiskálního rámce, který je založen na fiskálním sílení víceletých výdajů a fiskální decentralizaci. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p3.s3
| Koncepce stávající úpravy vychází z reformy veřejných financí připravené v roce 2003, jejíž hlavním cílem bylo posílit střednědobou dimenzi veřejných rozpočtů. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p4.s1
| Hlavní nedostatky současného českého fiskálního rámce lze spatřovat zejména ve sklonu k deficitnímu hospodaření, proticyklickém charakteru fiskální politiky a v absenci prvků omezujících informační asymetrii, podporujících kreditibilitu, flexibilitu a transparentnost hospodaření vládního sektoru. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p4.s2
| Právě tyto nedostatky by měl pomoci odstranit v co největší míře ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti a zejména na něj navazující předkládaný návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s1
| Ke konkrétnímu obsahu návrhu zákona si dovolím uvést následující. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s2
| Návrh zákona definuje pro účely rozpočtové odpovědnosti vymezení sektoru veřejných institucí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s3
| Jde o pokrytí, které je konzistentní s definicí využívanou v rámci rozpočtového dohledu Evropské unie. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s4
| Snahou je rozšířit vnímání, v němž je v současnosti na národní úrovni chápána fiskální politika a veřejné finance. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s5
| Dále je zavedena obecná úprava platná pro celý sektor veřejných institucí, vyžadující, aby každá veřejná instituce sestavovala návrh rozpočtu a střednědobého výhledu nejméně na dva další rozpočtové roky. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s6
| Zároveň je uloženo návrhy, schválené rozpočty a střednědobé výhledy a plnění rozpočtů zveřejňovat. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p5.s7
| Ministerstvo financí bude povinno zveřejňovat informace požadované směrnicí o požadavcích na rozpočtové rámce členských států. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p6.s1
| Návrh zákona také obsahuje požadavky kladené na makroekonomické a fiskální prognózy ministerstva využívané pro účely rozpočtového plánování. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p6.s2
| Patří mezi ně například jejich porovnávání s prognózami Evropské komise, příprava analýz citlivosti či zveřejňování metodik a předpokladů používaných při jejich tvorbě. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s1
| V souvislosti se zajišťováním pravidelného posuzování prognózy zpracované ministerstvem pro účely přípravy státního rozpočtu, rozpočtu státního fondu a rozpočtu zdravotní pojišťovny a jejich střednědobých výhledů se zřizuje výbor pro rozpočtové prognózy. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s2
| Jeho členy jmenuje na návrh Národní rozpočtové rady vláda. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s3
| Členství ve výboru bude čestnou funkcí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s4
| Ministerstvo financí bude nově připravovat dokument Rozpočtová strategie sektoru veřejných institucí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s5
| Tento bude představovat střednědobý rozpočtový rámec na období následujících tří let a jeho součástí bude také konvergenční program předkládaný Evropské komisi. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s6
| Strategie bude kromě informací požadovaných směrnicí o požadavcích na rozpočtové rámce členských států obsahovat také údaje o celkových výdajích sektoru veřejných institucí a výdajových rámcích státního rozpočtu a státních fondů. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p7.s7
| Strategie bude projednávaná vládou a schvalovaná vždy v termínu do 30. dubna daného roku. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p8.s1
| Nově bude definován postup odvozování výše výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p8.s2
| Ministerstvo ji odvodí od celkové výše výdajů sektoru veřejných institucí, která se stanoví jako součet částek, nejvýš jedno procento prognózovaného nominálního HDP, to je střednědobého rozpočtového cíle, a prognózovaných celkových konsolidovaných příjmů sektoru veřejných institucí upravených o vlivy hospodářského cyklu a jednorázových operací na následující rok. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s1
| Výše celkových výdajů sektoru veřejných institucí tak bude přímo provázána s dosažením národního střednědobého rozpočtového cíle. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s2
| Celkové výdaje budou snižovány v návaznosti na vývoj tzv. nápravné složky v podobě virtuálního účtu, na kterém budou evidovány odchylky skutečných výdajů sektoru veřejných financí od jejich souladu s pravidlem předpokládané úrovně. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s3
| Snížení bude probíhat vždy o jednu třetinu výše nápravné složky převyšující v daném roce dvě procenta nominálního HDP za předchozí rok. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s4
| Celkové výdaje na druhé straně budou moci být navýšeny o výdaje vzniklé na základě zhoršování bezpečnostní situace státu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s5
| Úhrn výdajů spojených s odstraňováním následků živelních pohrom a plnění z mezinárodních smluv a jiných mezinárodních závazků, pokud přesáhl tři procenta HDP. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s6
| A výdaje související s prognózovaným výrazným zhoršením hospodářského vývoje. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s7
| To znamená čtvrtletní meziroční pokles HDP o nejméně tři procenta. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p9.s8
| Poslední uvedené navýšení bude možné se stanoviskem Národní rozpočtové rady. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s1
| Výchozí parametr střednědobého rozpočtového cíle jedno procento HDP bude možné pro stanovení celkových výdajů na roky 2017 až 2019 navýšit až o 0,75 %, resp. o 0,25 % HDP. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s2
| Národní rozpočtová rada se také bude podílet na přípravě metodiky postupu odvození výdajového rámce státního rozpočtu a státních fondů z celkových výdajů sektoru veřejných institucí, očišťování příjmů o vliv hospodářského cyklu a vymezení jednorázových operací. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s3
| Rada bude také vydávat ke stanovení uvedeného výdajového rámce stanovisko. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p10.s4
| Celý proces tak bude probíhat maximálně transparentně. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s1
| Pravidlo celkových výdajů by mělo vést k výraznému omezení procyklického charakteru fiskální politiky a do značné míry také odpolitizování stabilizační funkce ve veřejných financích. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s2
| Pravidlo je ve svých hlavních rysech konzistentní s požadavky fiskální smlouvy. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s3
| Ve vztahu k hospodaření územního samosprávného celku je zavedeno pravidlo, na jehož základě musí v případě, že jeho dluh ke konci roku překročí 60 % průměru jeho příjmu za poslední čtyři rozpočtové roky, snížit toto překročení o nejméně pět procent rozdílu mezi výší jeho dluhu a jeho regulovanou úrovní. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s4
| Jestliže územní samosprávný celek svůj dluh tímto způsobem nesníží a ten bude ke konci následujícího roku stále převyšovat regulovanou úroveň, ministerstvo rozhodne o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu sdílených daní ve výši zákonem požadovaného snížení. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s5
| Územní samosprávný celek bude moci požádat Ministerstvo financí o zrušení pozastavení převodu podílu na výnosu sdílených daní k úhradě svého dluhu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s6
| Nebude-li dluh územního samosprávného celku převyšovat regulovanou úroveň, Ministerstvo financí rozhodne o zrušení pozastavení převodu výnosu daní. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s7
| Uvedený mechanismus v zásadě neomezuje autonomii hospodaření územně správních celků, ale pouze definuje postup minimální výše a tempa splácení jeho dluhových závazků převyšujících zákonem regulovanou úroveň. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s8
| Postup zadržování a uvolňování výnosů ze sdílených daní bude upraven zákonem o rozpočtovém určení daní. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p11.s9
| Jeho novelizace nabude účinnost 1. ledna 2018. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s1
| Návrh zákona také obsahuje opatření pro případ, kdy se účinnost dříve zmíněných pravidel ukáže jako nedostatečná. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s2
| V situaci, kdy podíl dluhu sektoru veřejných institucí na HDP dosáhne nejméně 55 %, budou uplatněna následující opatření. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s3
| Vláda schválí a předloží Poslanecké sněmovně návrh a střednědobý výhled státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů, které vedou k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s4
| Byl-li již návrh zákona o státním rozpočtu nebo návrh rozpočtu státního fondu předložen bez splnění této podmínky, vláda takový návrh vezme zpět a předloží návrh nový. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s5
| Tento požadavek v zásadě znamená, že fiskální strategie vlády povede ve svém horizontu k dosažení střednědobého rozpočtového cíle. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p12.s6
| Dosažení dlouhodobě udržitelného stavu veřejných financí lze ztotožnit s rozpočtovou pozicí v blízkosti střednědobého rozpočtového cíle, to znamená se stavem, který umožňuje vypořádat se s běžnými konjunkturálními výkyvy a přitom se vyvarovat nadměrným rozpočtovým nerovnováhám. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p13.s1
| Vláda předloží Poslanecké sněmovně návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p13.s2
| Návrhy schodkových rozpočtů bude moci předložit jen v případě, že schodek bude možné uhradit nejvýše z jedné třetiny finančními zůstatky pojišťovny z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s1
| Územní samosprávný celek schválí svůj rozpočet na následující rok jako vyrovnaný nebo přebytkový. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s2
| Rozpočet bude moci být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p14.s3
| Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů územního samosprávného celku bude možné uhradit jen schodek vzniklý z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtů Evropské unie. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p15.s1
| Ostatní veřejné instituce nebudou smět po období, v němž bude výše dluhů činit nejméně 55 % HDP, zřizovat nové závazky ze smluv, které vedou k navýšení dluhu sektoru veřejných institucí na dobu delší než jeden kalendářní rok. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p15.s2
| Výjimka bude možná u závazků týkajících se projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie nebo závazků nezbytných k plnění rozhodnutí soudů nebo orgánů státní moci. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p16.s1
| Uvedené opatření se dle návrhu neuplatní po dobu 24 měsíců v případě významného zhoršení ekonomického vývoje, v případě významných výdajů státního rozpočtu spojených s odstraňováním následků živelních pohrom a výdajů vyplývajících z plnění mezinárodních závazků České republiky a v případě zhoršování bezpečnostní situace státu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p16.s2
| Bude-li výše dluhu sektoru veřejných institucí činit více než 60 % HDP, vláda navrhne opatření vedoucí ke snížení této výše. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s1
| Ústavním zákonem o rozpočtové odpovědnosti byla vymezena Národní rozpočtová rada. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s2
| Půjde o nezávislý orgán působící v oblasti fiskální a rozpočtové politiky. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s3
| Do působnosti rady bude patřit hodnocení plnění číselných fiskálních pravidel, ke kterému bude předkládat Poslanecké sněmovně zprávu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s4
| Dále bude zjišťovat výši dluhu sektoru veřejných institucí, sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a vydávat zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s5
| Rada se také bude svým stanoviskem vyjadřovat k výpočtu nápravné složky u pravidla stanovení celkových výdajů sektoru veřejných institucí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s6
| Předseda rady bude oprávněn zúčastnit se s poradním hlasem schůze vlády a jednání výboru pro rozpočtové prognózy. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s7
| Dále se bude účastnit schůzí Poslanecké sněmovny, Senátu nebo jejich orgánů, pokud budou projednávány zprávy nebo stanoviska rady. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s8
| Rada si bude moci vyžádat informace a součinnost veřejných institucí. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s9
| Bude se skládat z předsedy a dvou dalších členů. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s10
| Předseda rady bude navrhován vládou a další dva členové Senátem a Českou národní bankou, voleni pak budou všichni na období šest let Poslaneckou sněmovnou. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s11
| Při první volbě členů rady bude funkční období předsedy šest let, člena navrženého Senátem čtyři roky a člena navrženého ČNB dva roky. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p17.s12
| Návrh také obsahuje výčet předpokladů pro výkon funkce člena rady a funkce a činnost s tímto výkonem neslučitelné. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s1
| K zajišťování úkolů spojených s odborných organizačním, administrativním, personálním a technickým zabezpečováním činnosti rady se zřídí Úřad Národní rozpočtové rady. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s2
| Bude to organizační složka státu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p18.s3
| Výdaje na činnost rady i jejího úřadu budou hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p19.s1
| Zřízení nezávislé fiskální instituce taky vytváří předpoklad pro plnění požadavků fiskální smlouvy a zejména práva Evropské unie týkající se členských zemí eurozóny. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s1
| Vedle snahy upevnit národní fiskální rámec sleduje návrh zákona některé požadavky Paktu o stabilitě a růstu reformovaného v roce 2011. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s2
| Česká republika je povinná adaptovat národní fiskální rámec na požadavky ustanovení předpisů |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s3
| Paktu o stabilitě a růstu, které dopadají na všechny členské státy Evropské unie. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s4
| Dále je povinna řádně transponovat do vnitrostátního právního řádu směrnici Rady č. 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s5
| Členské státy byly povinny uvést v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 31. prosince 2013. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p20.s6
| Česká republika v dané souvislosti obdržela od Evropské komise v lednu loňského roku tzv. formální upozornění ohledně neúplné implementace uvedené směrnice. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s1
| Návrh zákona není v rozporu s ustanoveními fiskální smlouvy. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s2
| Účinnost zákona se předpokládá od 1. ledna 2016. |
ps2013-026-02-019-016.u2.p21.s3
| Tolik k tisku [412](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=412&O=7). |
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s1
| Pane ministře, já vám poděkuji a teď pozvu k mikrofonu zpravodaje pro tento tisk a tím je pan poslanec Votava. |
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s2
| Pak zase dojde řada na vás při dalším bodu. |
ps2013-026-02-019-016.u3.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s2
| Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, myslím, že pan místopředseda vlády a ministr financí tady velice zevrubně okomentoval daný zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p1.s3
| Já bych možná jenom v kostce, ale velice stručně připomenul některé věci. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s1
| Samozřejmě klíčovou je tzv. dluhová brzda, a to při zadlužení 55 % hrubého domácího produktu. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s2
| Pokud by toto procento bylo překročeno, nastupují potom podle zákona vyjmenovaná opatření, která jsou tam, nebudu je jmenovat. |
ps2013-026-02-019-016.u4.p2.s3
| Jsou tam další ustanovení, kdy tato opatření neplatí - v případě významného zhoršení ekonomického vývoje, v případě nouzového stavu, stavu ohrožení státu, po dobu mimořádných opatření vyhlášených vládou apod. |