ps2013-025-06-013-031.u1.p1.s1
31 . ps2013-025-06-013-031.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 551 / 1991 Sb . , o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 280 / 1992 Sb . , o resortních , oborových , podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 386 / - prvé čtení ps2013-025-06-013-031.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento tisk uvede pan ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček . ps2013-025-06-013-031.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych v krátkosti uvedl předkládaný návrh zákona novelizujícího zákon o veřejném zdravotním pojištění a další související zákony . ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s1
Pane ministře , já se velmi omlouvám a prosím hloučky v Poslanecké sněmovně , aby se buď usadily , nebo svou diskusi přenesly do předsálí . ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s2
Platí to i pro předsedy poslaneckých klubů . ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s3
A předsedu výboru pro sociální politiku taktéž . ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s1
Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je posílení státního dozoru nad finančními toky zdravotního pojištění a nad fungováním zdravotních pojišťoven , jak o tom hovoří programové prohlášení vlády České republiky . ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s2
Na základě této skutečnosti se navrhuje změna právní úpravy v zákonech upravujících systém veřejného zdravotního pojištění a činnost zdravotních pojišťoven spočívající zejména v otázkách zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami , poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí nebo specifikace právní úpravy překážek pro výkon ředitele a členů orgánů zdravotních pojišťoven . ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s3
Zveřejňování zmíněných smluv přinese zvýšení transparentnosti vynakládání veřejných prostředků v oblasti veřejného zdravotního pojištění . ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s4
Jde o komplexní úpravu , o níž jsem zde před Vánocemi v rámci projednávání návrhu zákona týkajícího se lázeňské péče hovořil . ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s1
Tento návrh ukládá zdravotním pojišťovnám zveřejňovat základní smlouvy , a to včetně úhradových dodatků a všech změn , a to nejpozději do 60 dnů ode dne uzavření těchto smluv . ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s2
Navíc spolu s těmito smlouvami budou zdravotní pojišťovny zveřejňovat také skutečnost , zda se v daném případě řídí úhradovou vyhláškou , nebo nikoliv , což zvýší přehlednost zveřejňovaných smluv . ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s3
Jedná se o návrh , který prošel řádným legislativním procesem a v jehož rámci jsou samozřejmě řešeny také související otázky ochrany osobních údajů nebo úprava příslušných sankcí . ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s1
Co se týče úpravy poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí , je předloženým návrhem odstraňován dlouhodobě nevyhovující stav , kdy dotčená ministerstva mnohdy nedisponují podrobnými informacemi , které jsou nezbytné pro výkon jejich působnosti . ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s2
Jedná se především o data a informace nezbytné k tvorbě úhradových mechanismů , sledování místní a časové dostupnosti zdravotních služeb nebo rozvoj systému přerozdělování . ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s3
Tyto informace mají k dispozici zdravotní pojišťovny , kterým ovšem není stanovena zákonná povinnost je ministerstvu poskytovat . ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s4
Například při tvorbě úhradových vyhlášek vychází Ministerstvo zdravotnictví často ze zevšeobecněných dat a údajů , které nemají dostatečnou relevanci , a proto je žádoucí rozšířit oprávnění Ministerstva zdravotnictví získávat potřebné informace , které pomohou zajistit efektivní vynakládání veřejných prostředků systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-025-06-013-031.u4.p4.s1
Vymezení překážek pro výkon funkce u osob , které mají vliv na rozhodování zdravotní pojišťovny , tak aby nedocházelo ke střetům zájmů těchto osob , představuje opatření zajišťující nestranné rozhodování vrcholných orgánů zdravotních pojišťoven , což má pozitivní vliv na řádné hospodaření pojišťoven . ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s1
V souvislosti s efektivním využíváním financování systému veřejného zdravotního pojištění obsahuje návrh také další ustanovení , týkající se například zákazu náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob , snížení povinného přídělu do rezervního fondu nebo zrušení zajišťovacího fondu , který již neplní svou funkci a jeho provoz je ztrátový . ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s2
V návrhu pak nechybí ani příslušná úprava správních deliktů . ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s3
Dále jsou v materiálu obsaženy úpravy dílčích problémů vyplývajících z aplikační praxe a vývoje v medicíně a některá legislativně technická zpřesnění . ps2013-025-06-013-031.u4.p6.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh je jedním z opatření , která mají za cíl zvýšit efektivitu a transparentnost systému veřejného zdravotního pojištění , a proto věřím , že jej podpoříte . ps2013-025-06-013-031.u4.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-025-06-013-031.u5.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-025-06-013-031.u5.p1.s2
Prosím pana zpravodaje , kterým je pan poslanec Rostislav Vyzula . ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s2
Dámy a pánové , v podstatě to gros bylo řečeno . ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s3
Já bych jenom doplnil pár informací , aby se nám tato novela , na kterou jsme dlouho čekali , více přiblížila . ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s1
Předně návrh , který zde je , je to záležitost naplnění úkolů , které na něj vyplývají z usnesení vlády č . 308 ze dne 28 . dubna 2014 . ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s2
Týká se potom bodů , které zde byly rozvedeny . ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s3
A možná bych jenom krátce doplnil některé údaje . ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s1
Pokud se týká zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami , to je to , co jsme tady obšírně diskutovali těsně před Vánocemi . ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s2
Jedná se o veřejné peníze , a proto veřejnost má právo vidět , zda jsou v této oblasti nějaké nesrovnalosti . ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s3
V současné době totiž je možno získat takovéto informace , ale jenom na základě žádosti prostřednictvím zákona č . 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím . ps2013-025-06-013-031.u6.p4.s1
K dalšímu bodu . ps2013-025-06-013-031.u6.p4.s2
Pokud se týká poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí , tam myslím , že bylo všechno řečeno . ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s1
K dalšímu bodu . ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s2
Zákaz náboru pojištěnců zdravotními pojišťovnami prostřednictvím třetích osob . ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s3
Tady bych chtěl poukázat na jeden fakt , že dle dostupných dat Ministerstva zdravotnictví došlo například k 1 . 1 . 2012 k nestandardnímu přechodu cca 24 tisíc pojištěnců ze Všeobecné zdravotní pojišťovny do Vojenské zdravotní pojišťovny , což pro VZP znamenalo pokles příjmů o půl milionu za rok . ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s4
Nehledě k tomu , že ty třetí osoby používají velmi nekalé metody , a tím přivádějí v omyl dané klienty . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s1
Pokud se týká snížení povinného přídělu do rezervního fondu . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s2
Tady je teď návrh , že by se mělo jednat o 1 , 5 % průměrných výdajů základního fondu , což by přineslo jisté příjmy do celkového zdravotního pojištění , to je pravda . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s3
Na druhou stranu rezervní fond je velmi důležitý . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s4
Hradí se z něho veškeré výdaje , extra výdaje , které se vyskytnou a se kterými nelze jen tak počítat a nelze je předvídat . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s5
Proto je to rezervní fond . ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s6
A zdá se mi , že toto procento je příliš nízké . ps2013-025-06-013-031.u6.p7.s1
Pokud se týká střetu zájmů , jak bylo řečeno , uvidíme , co s tím vším se dá ještě dělat . ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s1
Záměrem novely tedy je posílit státní dozor nad finančními toky zdravotního pojištění . ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s2
Musím konstatovat , že se tímto zabývaly i předchozí vlády , ale bohužel nikdo zatím nevyhodnotil tyto snahy . ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s3
Je třeba stanovit , jaká data si bude ministerstvo žádat , a zejména deklarovat , zda adekvátně edukovaný aparát má nebo jej doplňuje . ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s4
Navržené náklady , o kterých zde byla řeč , se z toho hlediska zdají být zatím nedostatečné . ps2013-025-06-013-031.u6.p9.s1
Nicméně vzhledem k důležitosti této novely doporučuji postoupení do druhého čtení a navrhuji k projednání výboru pro zdravotnictví . ps2013-025-06-013-031.u6.p9.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám zatím tři přihlášky . ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s3
První je paní poslankyně Soňa Marková a připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s2
Hezké odpoledne , dámy a pánové . ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s3
Dovolte mi , abych se vyjádřila k tomuto návrhu zákona , který nazýváme také někdy tzv . transparenční novelou . ps2013-025-06-013-031.u8.p2.s1
Tato novelizace si vytyčila za cíl upravit nově některé oblasti , jako je povinné zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami , rozšíření informační povinnosti zdravotních pojišťoven vůči Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí , zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob , snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu , zpřesnění právní úpravy střetu zájmů členů orgánů zdravotních pojišťoven . ps2013-025-06-013-031.u8.p3.s1
Vycházíme - li z toho , že se jedná o první takto rozsáhlou vládní novelu zákonů ve zdravotnictví připravenou kompletně touto vládou a že je nám předkládána po roce jejího působení , mám za to , že by se mělo jednat již o systémovou komplexní změnu , do které se promítají největší problémy našeho zdravotnictví a jejich řešení . ps2013-025-06-013-031.u8.p3.s2
Z prostého výčtu oblastí , do kterých zasahuje , je však jasné , že tomu tak zřejmě úplně není . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s1
Vláda sama sobě připravila již na jaře loňského roku materiál , kde identifikovala největší problémy zdravotnictví a rozdělila je do tří oblastí . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s2
Tou první byly problémy , které lze řešit téměř okamžitě v rámci činnosti ministerstva , např . činnost přístrojové komise . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s3
Tím druhým bodem potom byly problémy , k jejichž řešení je třeba relativně jednodušší právní úprava . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s4
A potom to byly problémy , systémové změny , jejichž úprava měla být součástí širší novelizace příslušných zákonů , kterou jsme měli mít na stole právě někdy v této době . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s5
Realita je nicméně taková , že z první skupiny se částečně rozjela pouze přístrojová komise , další body se tak nějak zasekly na půli cesty . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s6
Z rychlých změn , které měly být účinné k začátku letošního roku , se nakonec stal text , který máme dnes před sebou a máme ho posoudit . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s7
Ty dlouhodobé změny tady jsou zatím v nedohlednu . ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s8
A systémově neřeší tato novela téměř nic . ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s1
Co tedy řeší trošku podrobněji . ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s2
Takže co se týká zveřejňování smluv , je to v podstatě úprava , kterou jsme již jednou schvalovali , aby poté ministerstvo coby gestor změnilo názor a při hlasování o vráceném textu již bylo proti této úpravě . ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s3
Navíc zveřejňování smluv minimálně ze strany největší zdravotní pojišťovny již probíhá , přičemž máme k dispozici i jiné nástroje , jak zkultivovat veřejnou kontrolu smluv o úhradách , než je pouze zákon . ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s4
A jak navíc vyplývá ze samé podstaty smluv o úhradách , z jejich zveřejnění se nedozvíme plnění faktické , a tak půjde o značně nedokonalou informaci . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s1
Druhý bod , kterým se tato novela zabývá , je rozšíření informační povinnosti . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s2
Zde se rozšiřuje informační povinnost zdravotních pojišťoven především vůči Ministerstvu zdravotnictví . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s3
A jak ? ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s4
Ministerstvo identifikovalo , že mu scházejí informace , které potřebuje k tvorbě úhradových mechanismů systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s5
Dále sledování místní a časové dostupnosti zdravotních služeb , udržování a rozvoj systému přerozdělování pojistného nebo sledování ekonomické efektivity zdravotních služeb . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s6
Naskýtá se tedy otázka , jak to Ministerstvo zdravotnictví dělalo doposud , jak byly připravovány úhradové vyhlášky , jak Ministerstvo zdravotnictví sledovalo plnění povinnosti zdravotních pojišťoven zajistit místní a časovou dostupnost hrazených služeb , jak ministerstvo dosud pracovalo na kultivaci systému přerozdělování , o kterém slýcháme již delší dobu . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s7
Co to je nákladová efektivita zdravotních služeb , přesně nevíme . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s8
Máme ji definovanou pro léčivé přípravky jako poměr mezi náklady a přínosy spojenými s použitím léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely ve srovnání s použitím jiného léčivého přípravku , potraviny pro zvláštní lékařské účely nebo léčebného postupu . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s9
S touto hodnotou také pracuje Státní ústav pro kontrolu léčiv a k těmto údajům již Ministerstvo zdravotnictví přístup má . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s10
U léčivých přípravků máme také zakotveno , že nákladová efektivita je předmětem obchodního tajemství . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s11
Co je nákladová efektivita zdravotních služeb , nadále nevíme . ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s12
Nevíme , je - li součástí obchodního tajemství , a nevíme , co s tímto údajem Ministerstvo zdravotnictví smí či nesmí dělat . ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s1
Další téma , které se prolíná touto novelou , je potom zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob . ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s2
I zde lze se záměrem jen souhlasit . ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s3
Praktické provedení ovšem poněkud pokulhává , neboť vůbec nevylučuje možnost , že zdravotní pojišťovny přijmou na jakýkoli druh dohody mimo pracovní poměr prakticky i stejné osoby , které pro ně tuto práci vykonávaly doposud , čímž přestávají být třetí osobou a mohou stejné praktiky provozovat i nadále . ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s1
Další téma se potom týká snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu . ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s2
Ovšem toto opatření z těch všech zvažovaných , která nám jsou předkládána , je asi to nejhorší a nejnezodpovědnější . ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s3
Systém , který obhospodařuje 200 miliard korun , nemůže přece fungovat bez rezerv . ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s4
Již snížení ze 3 % na 1 , 5 % bylo nezodpovědné , ale další snížení na 0 , 75 % je už poněkud nepochopitelné . ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s1
Jen díky tomu , že např . VZP v tzv . letech hojnosti nashromáždila zhruba 14 miliard korun rezervy , se dopady světové ekonomické krize první roky vůbec neprojevily a propad v posledních letech nedosáhl katastrofálních rozměrů . ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s2
Rezervy zdravotního pojištění jsou rezervami poskytovatelů péče , protože pokud při stále se zdražujícím zdravotnictví bude stagnovat , nebo dokonce klesat výběr , pojišťovny budou schopny hradit poskytovatelům včas a v potřebné výši právě jenom díky rezervám vytvořeným v letech předcházejících . ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s3
Bez rezerv pojišťovnám velmi rychle dojdou peníze a začnou platit poskytovatelům pozdě a méně . ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s4
Prostředky z rezervních fondů , tedy do základních fondů , resp . k sanaci nedostatku prostředků na základních fondech , již nyní užít lze . ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s5
Nevím tedy , kam tím přesně tento záměr ve vládní novele směřuje .