|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-013-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - prvé čtení

Date2015-02-11
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025202.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 272 • previousnext

ps2013-025-06-013-031.u1.p1.s1 31.
ps2013-025-06-013-031.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - prvé čtení
ps2013-025-06-013-031.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento tisk uvede pan ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-025-06-013-031.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl předkládaný návrh zákona novelizujícího zákon o veřejném zdravotním pojištění a další související zákony.
ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s1 Pane ministře, se velmi omlouvám a prosím hloučky v Poslanecké sněmovně, aby se buď usadily, nebo svou diskusi přenesly do předsálí.
ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s2 Platí to i pro předsedy poslaneckých klubů.
ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s3 A předsedu výboru pro sociální politiku taktéž.
ps2013-025-06-013-031.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s1 Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je posílení státního dozoru nad finančními toky zdravotního pojištění a nad fungováním zdravotních pojišťoven, jak o tom hovoří programové prohlášení vlády České republiky.
ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s2 Na základě této skutečnosti se navrhuje změna právní úpravy v zákonech upravujících systém veřejného zdravotního pojištění a činnost zdravotních pojišťoven spočívající zejména v otázkách zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami, poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí nebo specifikace právní úpravy překážek pro výkon ředitele a členů orgánů zdravotních pojišťoven.
ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s3 Zveřejňování zmíněných smluv přinese zvýšení transparentnosti vynakládání veřejných prostředků v oblasti veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-025-06-013-031.u4.p1.s4 Jde o komplexní úpravu, o níž jsem zde před Vánocemi v rámci projednávání návrhu zákona týkajícího se lázeňské péče hovořil.
ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s1 Tento návrh ukládá zdravotním pojišťovnám zveřejňovat základní smlouvy, a to včetně úhradových dodatků a všech změn, a to nejpozději do 60 dnů ode dne uzavření těchto smluv.
ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s2 Navíc spolu s těmito smlouvami budou zdravotní pojišťovny zveřejňovat také skutečnost, zda se v daném případě řídí úhradovou vyhláškou, nebo nikoliv, což zvýší přehlednost zveřejňovaných smluv.
ps2013-025-06-013-031.u4.p2.s3 Jedná se o návrh, který prošel řádným legislativním procesem a v jehož rámci jsou samozřejmě řešeny také související otázky ochrany osobních údajů nebo úprava příslušných sankcí.
ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s1 Co se týče úpravy poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí, je předloženým návrhem odstraňován dlouhodobě nevyhovující stav, kdy dotčená ministerstva mnohdy nedisponují podrobnými informacemi, které jsou nezbytné pro výkon jejich působnosti.
ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s2 Jedná se především o data a informace nezbytné k tvorbě úhradových mechanismů, sledování místní a časové dostupnosti zdravotních služeb nebo rozvoj systému přerozdělování.
ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s3 Tyto informace mají k dispozici zdravotní pojišťovny, kterým ovšem není stanovena zákonná povinnost je ministerstvu poskytovat.
ps2013-025-06-013-031.u4.p3.s4 Například při tvorbě úhradových vyhlášek vychází Ministerstvo zdravotnictví často ze zevšeobecněných dat a údajů, které nemají dostatečnou relevanci, a proto je žádoucí rozšířit oprávnění Ministerstva zdravotnictví získávat potřebné informace, které pomohou zajistit efektivní vynakládání veřejných prostředků systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-025-06-013-031.u4.p4.s1 Vymezení překážek pro výkon funkce u osob, které mají vliv na rozhodování zdravotní pojišťovny, tak aby nedocházelo ke střetům zájmů těchto osob, představuje opatření zajišťující nestranné rozhodování vrcholných orgánů zdravotních pojišťoven, což pozitivní vliv na řádné hospodaření pojišťoven.
ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s1 V souvislosti s efektivním využíváním financování systému veřejného zdravotního pojištění obsahuje návrh také další ustanovení, týkající se například zákazu náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob, snížení povinného přídělu do rezervního fondu nebo zrušení zajišťovacího fondu, který již neplní svou funkci a jeho provoz je ztrátový.
ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s2 V návrhu pak nechybí ani příslušná úprava správních deliktů.
ps2013-025-06-013-031.u4.p5.s3 Dále jsou v materiálu obsaženy úpravy dílčích problémů vyplývajících z aplikační praxe a vývoje v medicíně a některá legislativně technická zpřesnění.
ps2013-025-06-013-031.u4.p6.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, předložený návrh je jedním z opatření, která mají za cíl zvýšit efektivitu a transparentnost systému veřejného zdravotního pojištění, a proto věřím, že jej podpoříte.
ps2013-025-06-013-031.u4.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-025-06-013-031.u5.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-025-06-013-031.u5.p1.s2 Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Rostislav Vyzula.
ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s2 Dámy a pánové, v podstatě to gros bylo řečeno.
ps2013-025-06-013-031.u6.p1.s3 bych jenom doplnil pár informací, aby se nám tato novela, na kterou jsme dlouho čekali, více přiblížila.
ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s1 Předně návrh, který zde je, je to záležitost naplnění úkolů, které na něj vyplývají z usnesení vlády č. 308 ze dne 28. dubna 2014.
ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s2 Týká se potom bodů, které zde byly rozvedeny.
ps2013-025-06-013-031.u6.p2.s3 A možná bych jenom krátce doplnil některé údaje.
ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s1 Pokud se týká zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami, to je to, co jsme tady obšírně diskutovali těsně před Vánocemi.
ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s2 Jedná se o veřejné peníze, a proto veřejnost právo vidět, zda jsou v této oblasti nějaké nesrovnalosti.
ps2013-025-06-013-031.u6.p3.s3 V současné době totiž je možno získat takovéto informace, ale jenom na základě žádosti prostřednictvím zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
ps2013-025-06-013-031.u6.p4.s1 K dalšímu bodu.
ps2013-025-06-013-031.u6.p4.s2 Pokud se týká poskytování informací zdravotních pojišťoven Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí, tam myslím, že bylo všechno řečeno.
ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s1 K dalšímu bodu.
ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s2 Zákaz náboru pojištěnců zdravotními pojišťovnami prostřednictvím třetích osob.
ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s3 Tady bych chtěl poukázat na jeden fakt, že dle dostupných dat Ministerstva zdravotnictví došlo například k 1. 1. 2012 k nestandardnímu přechodu cca 24 tisíc pojištěnců ze Všeobecné zdravotní pojišťovny do Vojenské zdravotní pojišťovny, což pro VZP znamenalo pokles příjmů o půl milionu za rok.
ps2013-025-06-013-031.u6.p5.s4 Nehledě k tomu, že ty třetí osoby používají velmi nekalé metody, a tím přivádějí v omyl dané klienty.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s1 Pokud se týká snížení povinného přídělu do rezervního fondu.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s2 Tady je teď návrh, že by se mělo jednat o 1,5 % průměrných výdajů základního fondu, což by přineslo jisté příjmy do celkového zdravotního pojištění, to je pravda.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s3 Na druhou stranu rezervní fond je velmi důležitý.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s4 Hradí se z něho veškeré výdaje, extra výdaje, které se vyskytnou a se kterými nelze jen tak počítat a nelze je předvídat.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s5 Proto je to rezervní fond.
ps2013-025-06-013-031.u6.p6.s6 A zdá se mi, že toto procento je příliš nízké.
ps2013-025-06-013-031.u6.p7.s1 Pokud se týká střetu zájmů, jak bylo řečeno, uvidíme, co s tím vším se ještě dělat.
ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s1 Záměrem novely tedy je posílit státní dozor nad finančními toky zdravotního pojištění.
ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s2 Musím konstatovat, že se tímto zabývaly i předchozí vlády, ale bohužel nikdo zatím nevyhodnotil tyto snahy.
ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s3 Je třeba stanovit, jaká data si bude ministerstvo žádat, a zejména deklarovat, zda adekvátně edukovaný aparát nebo jej doplňuje.
ps2013-025-06-013-031.u6.p8.s4 Navržené náklady, o kterých zde byla řeč, se z toho hlediska zdají být zatím nedostatečné.
ps2013-025-06-013-031.u6.p9.s1 Nicméně vzhledem k důležitosti této novely doporučuji postoupení do druhého čtení a navrhuji k projednání výboru pro zdravotnictví.
ps2013-025-06-013-031.u6.p9.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím tři přihlášky.
ps2013-025-06-013-031.u7.p1.s3 První je paní poslankyně Soňa Marková a připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s2 Hezké odpoledne, dámy a pánové.
ps2013-025-06-013-031.u8.p1.s3 Dovolte mi, abych se vyjádřila k tomuto návrhu zákona, který nazýváme také někdy tzv. transparenční novelou.
ps2013-025-06-013-031.u8.p2.s1 Tato novelizace si vytyčila za cíl upravit nově některé oblasti, jako je povinné zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb zdravotními pojišťovnami, rozšíření informační povinnosti zdravotních pojišťoven vůči Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí, zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob, snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu, zpřesnění právní úpravy střetu zájmů členů orgánů zdravotních pojišťoven.
ps2013-025-06-013-031.u8.p3.s1 Vycházíme-li z toho, že se jedná o první takto rozsáhlou vládní novelu zákonů ve zdravotnictví připravenou kompletně touto vládou a že je nám předkládána po roce jejího působení, mám za to, že by se mělo jednat již o systémovou komplexní změnu, do které se promítají největší problémy našeho zdravotnictví a jejich řešení.
ps2013-025-06-013-031.u8.p3.s2 Z prostého výčtu oblastí, do kterých zasahuje, je však jasné, že tomu tak zřejmě úplně není.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s1 Vláda sama sobě připravila již na jaře loňského roku materiál, kde identifikovala největší problémy zdravotnictví a rozdělila je do tří oblastí.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s2 Tou první byly problémy, které lze řešit téměř okamžitě v rámci činnosti ministerstva, např. činnost přístrojové komise.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s3 Tím druhým bodem potom byly problémy, k jejichž řešení je třeba relativně jednodušší právní úprava.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s4 A potom to byly problémy, systémové změny, jejichž úprava měla být součástí širší novelizace příslušných zákonů, kterou jsme měli mít na stole právě někdy v této době.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s5 Realita je nicméně taková, že z první skupiny se částečně rozjela pouze přístrojová komise, další body se tak nějak zasekly na půli cesty.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s6 Z rychlých změn, které měly být účinné k začátku letošního roku, se nakonec stal text, který máme dnes před sebou a máme ho posoudit.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s7 Ty dlouhodobé změny tady jsou zatím v nedohlednu.
ps2013-025-06-013-031.u8.p4.s8 A systémově neřeší tato novela téměř nic.
ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s1 Co tedy řeší trošku podrobněji.
ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s2 Takže co se týká zveřejňování smluv, je to v podstatě úprava, kterou jsme již jednou schvalovali, aby poté ministerstvo coby gestor změnilo názor a při hlasování o vráceném textu již bylo proti této úpravě.
ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s3 Navíc zveřejňování smluv minimálně ze strany největší zdravotní pojišťovny již probíhá, přičemž máme k dispozici i jiné nástroje, jak zkultivovat veřejnou kontrolu smluv o úhradách, než je pouze zákon.
ps2013-025-06-013-031.u8.p5.s4 A jak navíc vyplývá ze samé podstaty smluv o úhradách, z jejich zveřejnění se nedozvíme plnění faktické, a tak půjde o značně nedokonalou informaci.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s1 Druhý bod, kterým se tato novela zabývá, je rozšíření informační povinnosti.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s2 Zde se rozšiřuje informační povinnost zdravotních pojišťoven především vůči Ministerstvu zdravotnictví.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s3 A jak?
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s4 Ministerstvo identifikovalo, že mu scházejí informace, které potřebuje k tvorbě úhradových mechanismů systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s5 Dále sledování místní a časové dostupnosti zdravotních služeb, udržování a rozvoj systému přerozdělování pojistného nebo sledování ekonomické efektivity zdravotních služeb.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s6 Naskýtá se tedy otázka, jak to Ministerstvo zdravotnictví dělalo doposud, jak byly připravovány úhradové vyhlášky, jak Ministerstvo zdravotnictví sledovalo plnění povinnosti zdravotních pojišťoven zajistit místní a časovou dostupnost hrazených služeb, jak ministerstvo dosud pracovalo na kultivaci systému přerozdělování, o kterém slýcháme již delší dobu.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s7 Co to je nákladová efektivita zdravotních služeb, přesně nevíme.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s8 Máme ji definovanou pro léčivé přípravky jako poměr mezi náklady a přínosy spojenými s použitím léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely ve srovnání s použitím jiného léčivého přípravku, potraviny pro zvláštní lékařské účely nebo léčebného postupu.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s9 S touto hodnotou také pracuje Státní ústav pro kontrolu léčiv a k těmto údajům již Ministerstvo zdravotnictví přístup .
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s10 U léčivých přípravků máme také zakotveno, že nákladová efektivita je předmětem obchodního tajemství.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s11 Co je nákladová efektivita zdravotních služeb, nadále nevíme.
ps2013-025-06-013-031.u8.p6.s12 Nevíme, je-li součástí obchodního tajemství, a nevíme, co s tímto údajem Ministerstvo zdravotnictví smí či nesmí dělat.
ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s1 Další téma, které se prolíná touto novelou, je potom zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob.
ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s2 I zde lze se záměrem jen souhlasit.
ps2013-025-06-013-031.u8.p7.s3 Praktické provedení ovšem poněkud pokulhává, neboť vůbec nevylučuje možnost, že zdravotní pojišťovny přijmou na jakýkoli druh dohody mimo pracovní poměr prakticky i stejné osoby, které pro tuto práci vykonávaly doposud, čímž přestávají být třetí osobou a mohou stejné praktiky provozovat i nadále.
ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s1 Další téma se potom týká snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu.
ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s2 Ovšem toto opatření z těch všech zvažovaných, která nám jsou předkládána, je asi to nejhorší a nejnezodpovědnější.
ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s3 Systém, který obhospodařuje 200 miliard korun, nemůže přece fungovat bez rezerv.
ps2013-025-06-013-031.u8.p8.s4 Již snížení ze 3 % na 1,5 % bylo nezodpovědné, ale další snížení na 0,75 % je poněkud nepochopitelné.
ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s1 Jen díky tomu, že např. VZP v tzv. letech hojnosti nashromáždila zhruba 14 miliard korun rezervy, se dopady světové ekonomické krize první roky vůbec neprojevily a propad v posledních letech nedosáhl katastrofálních rozměrů.
ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s2 Rezervy zdravotního pojištění jsou rezervami poskytovatelů péče, protože pokud při stále se zdražujícím zdravotnictví bude stagnovat, nebo dokonce klesat výběr, pojišťovny budou schopny hradit poskytovatelům včas a v potřebné výši právě jenom díky rezervám vytvořeným v letech předcházejících.
ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s3 Bez rezerv pojišťovnám velmi rychle dojdou peníze a začnou platit poskytovatelům pozdě a méně.
ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s4 Prostředky z rezervních fondů, tedy do základních fondů, resp. k sanaci nedostatku prostředků na základních fondech, již nyní užít lze.
ps2013-025-06-013-031.u8.p9.s5 Nevím tedy, kam tím přesně tento záměr ve vládní novele směřuje.

Text viewDownload CoNNL-U