ps2013-025-02-011-023.u1.p1.s1
23 . ps2013-025-02-011-023.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 349 / 1999 Sb . , o Veřejném ochránci práv , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 379 / - prvé čtení ps2013-025-02-011-023.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr Jiří Dienstbier . ps2013-025-02-011-023.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-025-02-011-023.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , rád bych vám představil návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 349 / 1999 Sb . , o veřejném ochránci práv , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2013-025-02-011-023.u2.p1.s2
Návrh vychází z programového prohlášení vlády , kde se vláda zavazuje posílit právní možnosti obrany proti diskriminaci a pravomoc veřejného ochránce práv navrhovat rušení protiústavních zákonů . ps2013-025-02-011-023.u2.p1.s3
Podstatnou část předkládané novely tvoří změny týkající se - ps2013-025-02-011-023.u3.p1.s1
Já se omlouvám , pane ministře , ale požádám kolegy a kolegyně o ztišení . ps2013-025-02-011-023.u3.p1.s2
Rozumím tomu , že předchozí bod byl náročný . ps2013-025-02-011-023.u3.p1.s3
Jestli to potřebujete prodiskutovat , tak vás poprosím , jděte do předsálí , ať dobře slyšíme přednes pana ministra . ps2013-025-02-011-023.u3.p1.s4
Děkuji vám . ps2013-025-02-011-023.u3.p2.s1
Prosím , pokračujte . ps2013-025-02-011-023.u4.p1.s1
Také děkuji . ps2013-025-02-011-023.u4.p1.s2
Podstatnou část předkládané novely tvoří změny týkající se zpřesnění procesu prošetřování podnětů osob veřejným ochráncem práv . ps2013-025-02-011-023.u4.p1.s3
Cílem je jeho zjednodušení , vyšší přívětivost vůči podavatelům podnětů a snížení administrativní náročnosti pro prošetřované úřady a instituce . ps2013-025-02-011-023.u4.p1.s4
Tyto změny nemají žádný vliv na to , že ochránce zůstává doporučujícím a odborným místem . ps2013-025-02-011-023.u4.p1.s5
V žádném případě nemá v žádné věci , ve které jedná , sám rozhodovat . ps2013-025-02-011-023.u4.p2.s1
V duchu programového prohlášení vlády novela také respektuje evropský trend zvýrazňování role ombudsmanů při ochraně základních práv a svobod , což je posun od klasického pojetí ombudsmana jako ochránce práv osob před nezákonným jednáním státní správy a nečinností . ps2013-025-02-011-023.u4.p2.s2
Stejně jako ombudsman v České republice , také v jiných zemích získávají tyto instituce působnost v oblasti ochrany osob např . v detenci nebo v oblasti ochrany před diskriminací . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s1
Ruku v ruce s rozšiřováním působnosti v zmíněné oblasti jde také nové oprávnění ombudsmana v možnostech obracení se na Ústavní soud , případně jiné soudy . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s2
Návrh dává nově ochránci jednak pravomoc navrhovat Ústavnímu soudu zrušení zákonů nebo jejich částí pro rozpor s ústavním pořádkem , jednak podat soudu veřejnou žalobu ve věcech diskriminace . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s3
Toto rozšíření pravomocí veřejného ochránce práv vyplývá i z různých doporučení mezinárodních organizací , např . doporučení číslo 5 k plnění Mezinárodního paktu o občanských a politických právech . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s4
Posílení veřejného ochránce práv o možnost navrhnout zrušit zákon pro neústavnost u Ústavního soudu respektuje jeho úlohu v ochraně jednotlivců . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s5
Veřejný ochránce práv poté , co provede šetření konkrétního podnětu a bude mít odůvodněně za to , že nezákonnost jednání úřadů se opírá o neústavní zákon , má možnost obrátit se sám návrhem na Ústavní soud . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s6
Toto rozšíření pravomoci veřejného ochránce práv mimo jiné vyplývá i z rezoluce Parlamentního shromáždění Rady Evropy o posílení instituce ombudsmana v Evropě . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s7
Je to tedy v souladu s evropským trendem posilování pravomocí obdobných institucí v dalších evropských zemích . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s8
Doposud proces vypadá tak , že občan , jehož podnět byl shledán oprávněným ze strany veřejného ochránce práv , v případě , že se chce dále bránit , tak se musí bránit soudní cestou , a teprve v rámci soudního přezkumu může buď na jeho návrh , nebo i z vlastní iniciativy soud přerušit řízení a postoupit věc k rozhodnutí Ústavnímu soudu . ps2013-025-02-011-023.u4.p3.s9
V případě , že tak soud neučiní , až po dokončení nebo po vyčerpání všech opravných prostředků u soudu se sám konkrétní občan může obrátit v rámci své ústavní stížnosti na Ústavní soud i s návrhem na zrušení zákona pro tvrzený rozpor s ústavním pořádkem . ps2013-025-02-011-023.u4.p4.s1
Vládní novela tak v této oblasti doplňuje možnost ochrany jednotlivců tam , kde je tvrzená neústavnost zjevná z šetření ochránce . ps2013-025-02-011-023.u4.p4.s2
Brání tomu , aby úřad v neústavním jednání pokračoval vůči ostatním , kteří se na něho obrátí , a dává možnost ochránci jako ultima ratio obrátit se na Ústavní soud s návrhem , kterému může , ale také nemusí soud vyhovět . ps2013-025-02-011-023.u4.p4.s3
Tedy i tady se pořád nic nemění na základním principu , že veřejný ochránce práv sám nerozhoduje , pouze může dávat doporučení , případně návrhy , ale i zde s konečnou platností rozhoduje Ústavní soud . ps2013-025-02-011-023.u4.p4.s4
Podobné oprávnění v podobném mechanismu má také slovenský veřejný ochránce nebo např . polský ombudsman . ps2013-025-02-011-023.u4.p4.s5
To uvádím pro potvrzení toho , že evropským trendem je dávat obdobnou pravomoc obdobným institucím , tedy ombudsmanům v Evropě . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s1
Druhým navrhovaným oprávněním je podání veřejné žaloby ve věcech diskriminace , což bylo rovněž předmětem doporučení ochránce Poslanecké sněmovně v roce 2013 . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s2
Smyslem tohoto nástroje je především řešit rozsáhlé a systémové případy diskriminace většího počtu osob . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s3
Na základě zkušenosti jde právní úprava v řadě evropských zemí právě tímto směrem . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s4
Nové oprávnění ochránce by zároveň významně posílilo ochranu před diskriminací , která zůstává v České republice často latentní a neřešená . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s5
O tom bohužel vypovídají i pravidelné zprávy ochránce o jeho činnosti jako národního orgánu pro rovné zacházení , které jsou Poslanecké sněmovně předkládány a které odhalují např . rozsáhlou a systémovou diskriminaci starších osob v přístupu k zaměstnání či finančním službám nebo osob se zdravotním postižením v přístupu ke zboží a službám . ps2013-025-02-011-023.u4.p5.s6
Celý návrh zákona je motivován zlepšením ochrany práv všech osob v České republice , v čemž lze vnímat jeho hlavní přínos . ps2013-025-02-011-023.u4.p6.s1
Závěrem bych vás proto požádal o jeho propuštění do dalšího čtení , kde bude samozřejmě příležitost vést nad všemi aspekty návrhu podrobnou debatu v příslušných výborech . ps2013-025-02-011-023.u4.p6.s2
Doufám , že se podaří dospět k jeho schválení tak , aby se co nejlépe posílila ochrana práv lidí v České republice . ps2013-025-02-011-023.u4.p6.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2013-025-02-011-023.u5.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2013-025-02-011-023.u5.p1.s2
A nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Markéta Adamová . ps2013-025-02-011-023.u5.p1.s3
Máte slovo , paní poslankyně . ps2013-025-02-011-023.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-025-02-011-023.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych vás seznámila se zpravodajskou zprávou k této předkládané novele , tedy předkládanému vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 349 / 1999 Sb . , o veřejném ochránci práv , ve znění pozdějších předpisů , a zákony s ním související . ps2013-025-02-011-023.u6.p1.s3
Hlavním cílem novely , jak již tady bylo i řečeno , je rozšíření pravomoci veřejného ochránce práv . ps2013-025-02-011-023.u6.p2.s1
V souvislosti s posílením lidskoprávních aspektů činnosti ochránce se tedy navrhuje dát ochránci dvě nová zvláštní oprávnění , kromě toho , že je tam ještě řada menších technických změn . ps2013-025-02-011-023.u6.p2.s2
Budu se tedy věnovat především těmto dvěma novým oprávněním . ps2013-025-02-011-023.u6.p3.s1
První oprávnění umožňuje ombudsmanovi podávat Ústavnímu soudu návrh na zrušení zákona či jeho části , čímž by mohl rovněž reagovat na poznatky zjištěné v praxi , pokud by dospěl k názoru , že některý zákon či jeho ustanovení jsou v rozporu s ústavním pořádkem . ps2013-025-02-011-023.u6.p3.s2
Předkladatel tento záměr odůvodňuje tím , že jedním z primárních úkolů ochránce je sledovat a přispívat k ochraně základních práv a svobod . ps2013-025-02-011-023.u6.p3.s3
Pokud tedy ochránce tento úkol má vykonávat efektivně , měl by mít přímý přístup k orgánu , který je oprávněn aspekty souladu právních předpisů s ústavním pořádkem , jehož součástí je i Listina základních práv a svobod , autoritativně posoudit a případné rozpory odstranit . ps2013-025-02-011-023.u6.p4.s1
Druhé navrhované nové opatření je podání veřejné žaloby v oblasti diskriminace , která je často problémem dotýkajícím se většího počtu blíže neurčených subjektů , a proto žaloby jednotlivců nemohou efektivně vést k jejímu úplnému potlačení . ps2013-025-02-011-023.u6.p4.s2
Přesně tedy budu citovat tuto změnu v zákoně číslo 198 / 2009 Sb . , o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů , tzv . antidiskriminačním zákonu , kde se v § 10 mění odstavec 2 , a to na toto znění : Pokud by se porušení práva na rovné zacházení nebo diskriminace mohly dotknout většího nebo neurčitého počtu osob anebo pokud by jimi mohl být vážně ohrožen veřejný zájem , může se upuštění od diskriminace a nápravy závadného stavu domáhat i veřejný ochránce práv . ps2013-025-02-011-023.u6.p5.s1
Dle důvodové zprávy jsou navržené úpravy v souladu s ústavním pořádkem České republiky . ps2013-025-02-011-023.u6.p5.s2
Návrh přímo neimplementuje právo Evropské unie a nebude mít žádné negativní dopady na státní rozpočet . ps2013-025-02-011-023.u6.p5.s3
Připomínkové řízení bylo zkráceno na 10 pracovních dnů , zahájeno bylo v červenci minulého roku a vláda návrh schválila na své schůzi dne 8 . 12 . 2014 . ps2013-025-02-011-023.u6.p6.s1
Protože bych nerada zneužívala zpravodajské zprávy k vlastnímu návrhu , tak bych se tímto ještě chtěla přihlásit rovnou do diskuse , kde ještě přednesu nějaké hodnocení . ps2013-025-02-011-023.u6.p6.s2
Děkuji . ps2013-025-02-011-023.u7.p1.s1
Já děkuji , paní zpravodajko . ps2013-025-02-011-023.u7.p1.s2
Eviduji vaši přihlášku do rozpravy a konstatuji tedy , že do rozpravy máme přihlášeny tři lidi . ps2013-025-02-011-023.u7.p1.s3
Předtím tedy otevírám obecnou rozpravu a požádám prvního přihlášeného , je to pan předseda Okamura , po něm pan poslanec Fiedler , poté paní zpravodajka Adamová a pak pan poslanec Mihola . ps2013-025-02-011-023.u7.p1.s4
Máte slovo , pane předsedo . ps2013-025-02-011-023.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , to , co je největší bolestí našeho státu , je každodenní bezpráví páchané státními orgány na občanech . ps2013-025-02-011-023.u8.p1.s2
Zní to sice strašlivě , ale každý z nás tady ve Sněmovně je určitě tak jako já denně oslovovaný lidmi , kteří prosí o pomoc v případech , kdy byla na nich spáchaná nějakými státními orgány křivda . ps2013-025-02-011-023.u8.p1.s3
A je to jen malá špička ledovce , protože pouze menšina lidí se dokáže účinně bránit a bojuje s nespravedlností do posledního dechu . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s1
Z tohoto pohledu je institut veřejného ochránce práv , ombudsmana , skutečně zásadní pomocí postiženým a zaslouží si maximální podporu . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s2
Představa , že se diskriminovaní lidé dokážou sami dostatečně bránit a nebo se bránit u soudu , je zcela iluzorní . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s3
Je proto nezbytné mít ombudsmana . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s4
A ten musí mít sílu a pravomoc efektivně problémy řešit , přičemž v současnosti nemá v podstatě žádnou pravomoc . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s5
Pouze podává zprávy a doporučení , což je bezzubé a absurdní . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s6
Stávající návrh jde správným směrem , i když zcela nedostatečně . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s7
Zákon by měl ombudsmanovi umožnit řešit bezpráví na všech úrovních , tedy například i v trestní rovině . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s8
A tady nezávislý přezkum práce státních institucí zcela citelně chybí . ps2013-025-02-011-023.u8.p2.s9
A já i Úsvit tento stav již léta kritizujeme . ps2013-025-02-011-023.u8.p3.s1
Dále je škoda , že vláda z finančních důvodů z návrhu vypustila část týkající se monitorování práv osob se zdravotním postižením podle článku 33 odstavec 2 ps2013-025-02-011-023.u8.p3.s2
Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením , kterou sama Česká republika ratifikovala . ps2013-025-02-011-023.u8.p3.s3
Citovaný článek smluvním stranám ukládá povinnost zřídit monitorovací orgán ve smyslu nezávislé instituce na ochranu a podporu lidských práv splňující takzvané pařížské principy . ps2013-025-02-011-023.u8.p3.s4
Z tohoto pohledu tedy zřizovat další nové instituce je podle mě daleko nákladnější než tuto pravomoc svěřit ochránci práv . ps2013-025-02-011-023.u8.p4.s1
Ale když jsme si tu řekli A , je nutné dodat i B k tomuto návrhu . ps2013-025-02-011-023.u8.p4.s2
Velmi těžko se rozhoduje o posilování pravomocí úřadu , jehož současná šéfka paní Šabatová se tu prezentuje jako obhájce takzvaně diskriminovaných menšin proti domácí české většině , která je ovšem ve skutečnosti tím , kdo je tady diskriminovaný . ps2013-025-02-011-023.u8.p4.s3
Skutečnost je tedy přesně opačná , než jak ji prezentuje stávající paní ombudsmanka . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s1
Rád bych paní Šabatové a dalším podobným typům , jako je například i ministr Dienstbier , připomněl , že lidská práva máme v naší republice všichni . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s2
Nejen Romové , muslimové či Arabové , jak to prezentují tito lid , ale také Češi , Moravané a Slezané . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s3
Lidská práva mají nejen intelektuálové z pražské kavárničky pro elitní synky . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s4
Ale světe div se v uvozovkách , podle zákona je mají mít i ti , které tito lumpenintelektuálové označují za extremisty . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s5
Mají je obyčejní občané v obcích , které terorizují nepřizpůsobivé menšiny . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s6
Mají je učitelé , kteří se bojí dát špatnou známku flákači jen proto , že je muslim . ps2013-025-02-011-023.u8.p5.s7
To je příklad ze západní Evropy . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s1
Samozřejmě vidím , že úřad ombudsmana denně řeší kauzy stovek postižených lidí . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s2
Ale přesto v něčem ostudně selhává . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s3
Ve veřejném hájení práv všech , tedy nejen vyvolených etnik a menšin . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s4
Je potřebné a nutné , aby ombudsman hájil práva všech . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s5
Nikdo z nás totiž neví , kdy se stane obětí nějakého institucionálního bezpráví . ps2013-025-02-011-023.u8.p6.s6
V podstatě tuhle zkušenost , věřím , může potvrdit i mnoho z nás přímo tady v sále . ps2013-025-02-011-023.u8.p7.s1
Z těchto důvodů , kdy vidíme značnou nevyváženost názoru ombudsmana vůči hájení práv většiny , hnutí Úsvit v současnosti nemůže navrhovanou změnu podpořit . ps2013-025-02-011-023.u8.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-025-02-011-023.u9.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-025-02-011-023.u9.p1.s2
Eviduji jednu faktickou poznámku pana poslance Chvojky .