ps2013-023-05-010-048.u1.p1.s1
| 48. |
ps2013-023-05-010-048.u1.p1.s2
| Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk [156](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=156&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-023-05-010-048.u1.p2.s1
| Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk [156](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=156&O=7)/1. |
ps2013-023-05-010-048.u1.p2.s2
| Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede pan senátor Jaroslav Zeman, kterého tady vítám a prosím, aby se ujal slova. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám jménem Senátu představil návrh na změnu zákona číslo 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, týkající se veřejné služby. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s2
| Návrh je předkládán s cílem upravit institut veřejné služby v souladu s nálezem Ústavního soudu České republiky tak, aby mohl být tento institut opět využívám osobami v hmotné nouzi a osobami vedenými v evidenci uchazečů o zaměstnání podle srovnatelných pravidel, která byla nastavena před účinností sociální reformy. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p1.s3
| Do této účinnosti, to jest do 1. 1. 2012, náš právní řád umožňoval aplikovat institut veřejné služby tři roky, aniž by byla zpochybněna jeho ústavnost. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s1
| Institut veřejné služby je v současném právním řádu stále zakotven a jeho organizace Úřadem práce České republiky byla hodnocena v roce 2012 velmi pozitivně. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s2
| Proto není potřeba z pohledu jeho řízení nic upravovat. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s3
| Co je důležité upravit, je opětovné posílení motivační složky osob v hmotné nouzi a zakotvení do systému pomoci v hmotné nouzi hodnocení aktivní snahy osoby nalézt si zaměstnání a mezi tuto snahu mimo jiné zařadit i výkon veřejné služby v rozsahu alespoň 20 nebo 30 hodin za měsíc, tak jako tomu bylo dříve. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s4
| Princip hodnocení této aktivity zůstane zachovaný, jako byl v minulosti a jako je i dnes v souvislosti s uplatněním pohledávek a nároků či využitím majetku. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s5
| To znamená, že se bude postupně navyšovat částka živobytí o určený procentní rozdíl mezi životním a existenčním minimem. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p2.s6
| Úprava hodnocení vlastní aktivity a institutu veřejné služby bude tak ve větší míře sloužit k motivaci osob v hmotné nouzi nalézt si zaměstnání, k jeho zachování, jejich pracovních schopností a dovedností, a nezůstávat pouze pasivně na dávkách v pomoci v hmotné nouzi. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s1
| Jde přímo o návrh, kdy osoby, které pobírají příspěvek na živobytí déle jak šest měsíců a nejsou nijak aktivní, to znamená nevykonávají veřejnou službu, dobrovolnickou službu, krátkodobé zaměstnání a podobně, budou mít částku živobytí na úrovni existenčního minima. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s2
| Toto opatření se však nevztahuje na osoby, které mají odůvodněné překážky vykonávat pracovní činnost. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p3.s3
| Jedná se například o osoby starší 68 let, poživatele starobního důchodu, osoby invalidní ve druhém a třetím stupni invalidity, osoby s nárokem na podporu v nezaměstnanosti či při nekvalifikaci osoby pobírající rodičovský příspěvek, osoby pečující o osoby závislé na příspěvku na péči a tak dále. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s1
| Znamená to, že pokud osoba bude po šesti měsících pobírání příspěvku na živobytí aktivní, navýší se jí částka živobytí o 40 % částky rozdílu mezi životním a existenčním minimem. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s2
| Další navýšení živobytí o 30 % částky rozdílu mezi životním a existenčním minimem osoba získá, pokud nemusí uplatňovat žádné nároky a pohledávky, nebo je uplatňuje, ke stejnému navýšení dojde zase o 30 % při hodnocení majetku. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s3
| V součtu se osobě může tedy částka jejího živobytí může vyšplhat až na její životní minimum, což je jedním z principů hmotné nouze od jejího zavedení. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p4.s4
| V případě, že bude osoba vykonávat veřejnou nebo dobrovolnickou službu v rozsahu 30 hodin měsíčně, může jí být částka živobytí ještě navýšena o polovinu rozdílu mezi životním a existenčním minimem, to je 650 korun, to znamená, že může výši dostat i nad životní minimum. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p5.s1
| Dále v této novele zákona o pomoci v hmotné nouzi s ohledem na aktuální celkovou situaci na trhu práce a s přihlédnutím k obtížnému zaměstnávání osob pobírajících dávky důchodového pojištění navrhujeme zavést opatření, které je již zavedeno například u dávek nemocenského pojištění, a to započítávat dávky důchodového pojištění jen zčásti, respektive z 80 %. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p5.s2
| Toto opatření se dotkne pozitivně převážně osamělých důchodců. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s1
| Vážené poslankyně, vážení poslanci. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s2
| V podstatě se dá zjednodušeně říci, že veřejná služba je sice v zákoně obsažena, ale zájem je nulový, neboť za její vykonávání neexistuje ani postih ani odměna. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s3
| Veřejná služba je ale jedním z opatření, kterým se dá bojovat proti sociálnímu vyloučení. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s4
| Vychází z principu, že každá osoba, která pracuje, se musí mít lépe než ta, která nepracuje nebo se práci vyhýbá. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s5
| Systém pomoci v hmotné nouzi v současné době na aktivitu osob nijak nereaguje, respektive je zcela nedůležité, zda osoba v hmotné nouzi pracuje, či nikoliv, neboť dávka je poskytnuta ve stejné výši. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s6
| Dá se tedy předpokládat, že pokud nedojde k realizaci v novele navržených opatření, může dojít k dalšímu prohloubení závislosti osob na dávkách nebo ztrátě schopnosti obnovit si pracovní dovednosti a sociální vazby. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p6.s7
| Dalším, ne zcela nezanedbatelným rizikem může být i negativní společenský postoj vůči osobám, které se pasívně vyhýbají práci. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p7.s1
| Vážené kolegyně a kolegové, přednesl jsem smysl předloženého návrhu, který se zaměřuje na dobrou praxi, která byla pozitivně hodnocena před účinností sociální reformy, a také reaguje na nález Ústavního soudu České republiky, a zachovává tak základní pilíře, aby byla aktivita osob v hmotné nouzi určitým způsobem bonifikována, aby osobám bylo zachováno hmotné zabezpečení. |
ps2013-023-05-010-048.u2.p7.s2
| Dovoluji si vás za předkladatele požádat o postoupení tohoto návrhu do výboru, a děkuji za vaši pozornost. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s1
| Děkuji pane senátore. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s2
| Ještě než dám slovo paní zpravodajce, tak pár omluv. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s3
| Pan ministr Herman od z resortních důvodů, pan ministr dopravy z dnešního jednání od z pracovních důvodů a ze zítřejšího dopoledne rovněž pracovní důvody. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s4
| A pan poslanec Havíř z dnešního jednání od 19. hodiny z pracovních důvodů. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p1.s5
| Tolik tedy další omluvy. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p2.s1
| Prosím paní poslankyni Markétu Adamovou, která již zaujala místo u řečniště, aby se ujala své role zpravodajky. |
ps2013-023-05-010-048.u3.p2.s2
| Prosím. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s1
| Dobrý den, dámy a pánové. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s2
| Já bych tedy stručně navázala na pana kolegu. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s3
| Co se týče změny zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, tak tedy opravdu především upravuje institut veřejné služby, který je pro nález Ústavního soudu České republiky v praxi nedostatečně využíván, a je tedy předpokládáno, že hlavní příčinou je právě to, že osoba zapojená do veřejné služby není dostatečně motivována, což tato úprava tedy chce změnit. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s4
| Je zaměřena na modifikaci zachovaného zbytku právní úpravy ohledně veřejné služby, a to tak, aby vyhověl základním požadavkům Ústavního soudu a zároveň zavedl bonifikaci výkonu veřejné služby při zachování hmotného zabezpečení během jejího výkonu. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p1.s5
| Dle předkladu je pro klienty veřejná služba dobrovolná. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s1
| Co se týče stanoviska vlády, tak ta k němu zaujala neutrální postoj. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s2
| Já bych řekla, že ještě některé věci v důvodové zprávě by se daly rozporovat. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s3
| Mám na mysli především třeba to, že se deklaruje, že se jedná o rozpočtově neutrální návrh, protože ve variantě dvě se nedomníváme, že s tímto lze souhlasit, protože již samotný fakt navýšení částky o živobytí o 40 % částky rozdílu mezi životním minimem a existenčním minimem určitě přinese nějaké zvýšení nákladů. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s4
| Proto si myslím, že by vlastně v případě, že návrh postoupí do druhého čtení, se jím měl zabývat velmi podrobně garanční výbor, tedy výbor pro sociální politiku. |
ps2013-023-05-010-048.u4.p2.s5
| Děkuji. |
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s1
| Děkuji, paní zpravodajko. |
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s2
| Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku paní poslankyně Pastuchové. |
ps2013-023-05-010-048.u5.p1.s3
| Prosím, paní kolegyně, máte slovo. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p1.s1
| Dobrý podvečer, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p1.s2
| Dovolte mi, abych se také vyjádřila k tomuto návrhu na změnu zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, která takzvaně vrací do hry institut veřejné služby v podobě, jak fungovala v létech 2009 až 2011. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s1
| Pocházím z Libereckého kraje, konkrétně z Jablonce nad Nisou, kdysi okresu prosperujících textilek a výroby skla. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s2
| Doba se změnila, nezaměstnanost roste, ale roste také počet lidí, kteří chodí na úřad práce s nataženou rukou, aniž by se snažili svůj osud nějak ovlivnit. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s3
| Nejde o frázi. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s4
| Osobně jsem se před několika týdny posadila vedle úřednice úřadu práce v Jablonci nad Nisou a byla jsem přítomna jednání s klienty, kteří si pro tyto dávky chodí. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p2.s5
| Dojem z toho mám takový, že je jedno, jestli ten člověk pracuje, nebo nepracuje, protože dávka v hmotné nouzi je pro všechny stejná, což si myslím, že je špatně. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s1
| Nedávno jsme tu schválili změnu zákona o hmotné nouzi, která poskytuje a upravuje doplatky na bydlení. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s2
| Z Poslanecké sněmovny dle mého názoru neodešla v ideální podobě, ale snad omezí alespoň něčím zneužívání této dávky. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s3
| Nyní bychom se tu měli zaměřit na další změnu tohoto zákona a zásadní krok, který bude motivovat nezaměstnané osoby v hmotné nouzi, ty, kterým to psychický a fyzický stav dovolí, k aktivitě, díky které by si mohly nejen finančně přilepšit, ale také si uchovat pracovní návyky, které pomalu, ale jistě ztrácejí. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s4
| Není třeba vymýšlet něco nového. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s5
| Veřejná služba s motivační funkcí úspěšně fungovala v letech 2009 až 2011. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s6
| V roce 2012 přišla sociální reforma, která z ní udělala paskvil. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s7
| Místo motivace začala pro nezaměstnané a osoby v hmotné nouzi představovat sankce, jejichž hrozbu ukončilo až rozhodnutí Ústavního soudu. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p3.s8
| V zákoně ovšem veřejná služba zůstala, téměř se ale nevyužívá, nemá ani motivační ani sankční charakter. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s1
| Převezměme tedy to dobré, co fungovalo, a slaďme to s nálezem Ústavního soudu České republiky tak, aby nikdo nebyl diskriminován. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s2
| Mám tím na mysli důchodce, postižené, osoby pobírající rodičovský příspěvek nebo příspěvek na péči. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s3
| Nedostatky, na které upozorňuje stanovisko vlády k tomuto návrhu, můžeme změnit v rámci druhého čtení. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s4
| Tímto vás tedy prosím o podporu a propuštění tohoto zákona do druhého čtení. |
ps2013-023-05-010-048.u6.p4.s5
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s2
| Ještě jedna omluva. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p1.s3
| Po 19. hodině se omlouvá pan kolega Vyzula. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s1
| Zeptám, kdo dál se hlásí do obecné rozpravy? |
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s2
| Nikoho nevidím. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s3
| Omlouvám se, paní ministryně, nechtěl jsem vás nijak zkrátit na vašich právech. |
ps2013-023-05-010-048.u7.p2.s4
| Prosím, paní ministryně práce. |
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, já bych se jen velice krátce ráda vyjádřila k předkládanému návrhu zákona, o kterém tu už bylo všechno řečeno. |
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s2
| Chci jen říci, protože jsem si vědoma, že řada obcí volá po obnovení tohoto institutu, tak podporuji tento návrh zákona s tím, že v další fázi legislativního procesu doporučuji, aby byly zohledněny připomínky, které jsou obsaženy ve stanovisku vlády k tomuto návrhu zákona a které jsou v podstatě technicko-legislativní povahy. |
ps2013-023-05-010-048.u8.p1.s3
| Děkuji. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s1
| Děkuji, paní ministryně. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s2
| Dále do obecné rozpravy nemám žádnou přihlášku, tak ji končím. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s3
| Návrh na vrácení nebo na zamítnutí nepadl. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s4
| Zeptám se na závěrečná slova. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s5
| Pane senátore? |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s6
| Závěrečné slovo ne, paní zpravodajka také ne. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s7
| Budeme tedy hlasovat o přikázání. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s8
| Je zde návrh z organizačního výboru na přikázání výboru pro sociální politiku. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s9
| Zeptám se, zda je zde jiný návrh. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p1.s10
| Není tomu tak. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p2.s1
| Takže budeme hlasovat pouze o přikázání výboru pro sociální politiku. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p2.s2
| Ještě zazvoním. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s1
| Zahajuji hlasování. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s2
| Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p3.s3
| Kdo je proti tomuto návrhu? |
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s1
| [Hlasování má číslo 95](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=60160). |
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s2
| Přihlášeno je 166, pro 141, proti nikdo. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p4.s3
| Tento návrh byl přijat. |
ps2013-023-05-010-048.u9.p5.s1
| Končím první čtení tohoto návrhu s tím, že byl přikázán výboru pro sociální politiku. |