|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-010-064 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

64. Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 250/ - prvé čtení

Date2014-10-29
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/064
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019148.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1615 • previousnext

ps2013-019-05-010-064.u1.p1.s1 64.
ps2013-019-05-010-064.u1.p1.s2 Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 250/ - prvé čtení
ps2013-019-05-010-064.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 250/1.
ps2013-019-05-010-064.u1.p2.s2 Předložený návrh odůvodní pan senátor Pavel Eybert, kterého mezi námi vítám.
ps2013-019-05-010-064.u1.p2.s3 Prosím, pane senátore, máte slovo.
ps2013-019-05-010-064.u1.p2.s4 A sněmovnu prosím, aby se ztišila.
ps2013-019-05-010-064.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, páni poslanci, připadl mi úkol seznámit vás se senátním návrhem zákona o Národním parku Šumava.
ps2013-019-05-010-064.u2.p1.s2 Proč právě Senát přichází s návrhem tohoto zákona?
ps2013-019-05-010-064.u2.p2.s1 V Senátu se v průběhu minulých let konala řada veřejných slyšení a seminářů k problematice Národního parku Šumava.
ps2013-019-05-010-064.u2.p2.s2 Řada výborů opakovaně v minulých letech -
ps2013-019-05-010-064.u3.p1.s1 Omlouvám se, pane senátore, znovu prosím sněmovnu, aby se ztišila.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s1 Řada výborů opakovaně v minulých letech i letos navštívila Národní park Šumava a členové výborů diskutovali o těchto problémech.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s2 Senátorům přišlo velice líto, že příroda, lesní systémy v minulých letech velmi utrpěly, že na Šumavě v národním parku uschlo vlivem nezvládnuté kůrovcové kalamity více jak dvacet tisíc hektarů vzrostlého smrkového lesa.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s3 Jelikož dosud žádný z návrhů zákona o Národním parku Šumava nebyl schválen a ten poslední návrh, připravený v minulém funkčním období Poslanecké sněmovny, skončil s jejím koncem, rozhodlo se dvacet senátorů tento návrh zvednout, dopracovat a podat k projednání v Senátu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s4 Je to zákon ve všech nutných směrech projednaný a schválený dle platných pravidel.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s5 Na zákonu pracovalo Ministerstvo životního prostředí, Rada Národního parku Šumava, státní Správa Národního parku Šumava, starostové, zastupitelé obcí v národním parku a oba kraje, na jejichž území se národní park nachází.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s6 Prošel celou řadou schvalovacích procesů, jak je to nutné.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s7 Jinak to totiž ani nejde, chcete-li dodržet zákonný postup.
ps2013-019-05-010-064.u4.p1.s8 Že tomu tak bylo a že jak obce tak kraje toto potvrzují, máte v jejich vyjádření, která jste dostali.
ps2013-019-05-010-064.u4.p2.s1 Přesto jsme my senátoři, Senát, napadáni, že jsme při určování zonace vycházeli vstříc některým vlastníkům a developerům při určování zonace, což je úplně mimo realitu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p2.s2 Zonaci dohodla státní Správa Národního parku Šumava se starosty, zastupitelstvy v roce 2013, kdy ještě nikdo nevěděl, že budeme podávat my jako Senát návrh zákona.
ps2013-019-05-010-064.u4.p2.s3 My jsme jej přebrali, protože jen tak je možné proces zonace uskutečnit.
ps2013-019-05-010-064.u4.p3.s1 Zonace v parku rozšiřuje proti stávajícímu stavu první zóny z 13 % na 26 % s tím, že pouze ve 4 % z těchto 26 % bude možné zasahovat tak, aby se stabilizovaly a odpovídaly požadavkům na první zóny a byly schopny samostatného udržení v tomto režimu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p3.s2 Dále předurčuje dalších 8 % plochy Národního parku Šumava do druhých zón - z prvních zón do druhých zón, a to v horizontu plánu péče.
ps2013-019-05-010-064.u4.p3.s3 Zároveň zonace při tomto násobném zvětšení prvních zón snižuje počet prvních zón ze 135 na 35, a to z důvodu, že dnešní malé a četné ostrůvky prvních zón působí jako pěstírny lýkožrouta smrkového bez možnosti dobré ochrany okolního lesa tzv. pufračními pásmy.
ps2013-019-05-010-064.u4.p3.s4 Tam, kde dochází k přesunům z ploch z druhé zóny do třetí zóny, ale i opačně, dochází k těmto úpravám po dohodě státní Správy Národního parku Šumava, zastupitelů, starostů, rady parku vždy dle platné a schválené územně plánovací dokumentace.
ps2013-019-05-010-064.u4.p3.s5 Jde pouze o zhruba jen 20 hektarů z 68 tisíc hektarů Národního parku Šumava.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s1 Odpůrci tohoto zákona se vyjadřují, že po schválení tohoto zákona budou zastavěny dvě třetiny plochy parku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s2 Je to naprosto lživý výrok.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s3 Zákon říká, že v prvních zónách se nesmí stavět nic mimo zařízení sloužící k ochraně přírody, ve druhých zónách lze umisťovat a povolovat pouze to, co není v rozporu s posláním parku, a v praxi to znamená, že státní Správa Národního parku Šumava vydává závazná, znovu opakuji závazná stanoviska ke všemu, o cokoli a kdokoli požádá.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s4 Bez jejího souhlasu v parku nepostaví legálně nikdo nic.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s5 Ve třetích zónách, které tvoří méně jak 5 % území parku, a jde o zastavěná nebo zastavitelná území, dříve intravilány obcí nebo území natolik pozměněná, že je nelze znovu zařadit do druhé nebo první zóny, lze povolovat pouze to, co je v souladu s platnou územněplánovací dokumentací.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s6 I tady se ke všemu vyjadřuje státní Správa Národního parku Šumava, ale také všechny ostatní orgány státní správy a instituce.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s7 Bez souhlasu státní Správy Národního parku nemůžete v národním parku v podstatě nic.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s8 Nemůžete vytyčovat běžecké tratě, nemůžete provádět geologický průzkum, nemůžete provádět změny ve využití ploch, a tudíž ani dělat změny územních plánů, pokud k tomu nemáte souhlas.
ps2013-019-05-010-064.u4.p4.s9 Nakonec jsou tyto podmínky identické ve stávajícím nařízení vlády, kterým byl Národní park Šumava založen.
ps2013-019-05-010-064.u4.p5.s1 Aby byl zajištěn alespoň minimální přístup do prvních zón, a to v souladu s posláním parku, navrhuje zákon základní cestní síť na území parku, po které se bude moci návštěvník pohybovat.
ps2013-019-05-010-064.u4.p5.s2 Tato cestní síť být vyznačena správou parku a doplňována podle změn.
ps2013-019-05-010-064.u4.p5.s3 Vstup do prvních zón mimo tuto lesní síť bude jen na povolení správy parku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p5.s4 Výjimku tvoří obyvatelé s trvalým pobytem, vlastníci nebo nájemci pozemku, orgány veřejné správy, správních orgánů a pracovníci záchranného integrovaného systému.
ps2013-019-05-010-064.u4.p6.s1 V péči o les se postupuje dle obecného principu, tedy podle zákona č. 289/1995 Sb., takzvaného lesního zákona a jeho ustanovení o lesích zvláštního určení s tím, že v prvních zónách přednost zákon 114 z roku 1992, § 22 o ochraně přírody a krajiny.
ps2013-019-05-010-064.u4.p6.s2 Zde jde opět o shodu se současným právním stavem, který je podle nařízení vlády, kterým byl park zřízen.
ps2013-019-05-010-064.u4.p7.s1 V zemědělství jsou dle návrhu zákona louky a pastviny využívány pro extenzivní chov dobytka v souladu s ekologicky únosnou mírou zatížení, stanovenou s ohledem na plán péče v národním parku správou parku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p7.s2 Ostatní pozemky nelesní a nezemědělské lze též využívat pouze v souladu s platnou územně plánovací dokumentací.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s1 Jelikož území Národního parku Šumava prošlo třikrát masivním vylidněním - odsun českých obyvatel na počátku 2. světové války, odsun německých obyvatel na konci 2. světové války a potřetí při vytváření pohraničního pásma po roce 1948 -, dostala se celá řada pozemků, které by jinde patřily obyvatelům, právnickým osobám, obcím, do majetku České republiky, jeho subjektů.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s2 Jak známo, stát za své nemovitosti daň z nemovitosti neplatí.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s3 Toto významně snižuje příjmy obcí a dělá jim tuto situaci a problémy i celá řada dalších problémů z hlediska péče o obce.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s4 Z tohoto důvodu navrhujeme zákonem převod některých pozemků do vlastnictví obcí z majetku státu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s5 Ono to většinou jde i podle současných právních norem, ale jde o proces dlouhý, administrativně náročný.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s6 Došlo by tak ke zjednodušení byrokracie.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s7 Ze stejných důvodů pak navrhujeme i finanční příspěvek, a to ve výši 500 na rok za každý hektar katastrálního území obcí, které se nacházejí na území parku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p8.s8 Stát v těchto katastrech vlastní převažující procenta ploch a ne vždy se o stará tak, aby s tím byla obecná spokojenost - neseká trávu, kopřivy, buřeň, neudržuje cesty.
ps2013-019-05-010-064.u4.p9.s1 Starosta, zastupitelstvo nesmí vynakládat prostředky na údržbu cizího majetku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p9.s2 Obce v Národním parku Šumava jsou tímto rozsáhlým majetkem státu na svých katastrech znevýhodňovány, a proto Senát navrhuje zmenšení vlastnictví státu tam, kde ho stát nepotřebuje, a navíc se o takový majetek špatně stará nebo nestará.
ps2013-019-05-010-064.u4.p10.s1 Zákon řeší mimořádné události na území parku, přechodná ustanovení, zrušovací ustanovení a ve své druhé části, poslední novele zákona číslo 114/1992 Sb., pak napravuje chybu, když nebyla v této novele důsledně promítnuta práva a povinnosti ve vztahu ke krajům.
ps2013-019-05-010-064.u4.p11.s1 Účinnost zákona je navržena prvním dnem druhého měsíce po vyhlášení.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s1 Proč řešit Národní park Šumava zvláštním zákonem a ne obecně novelou zákona číslo 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny?
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s2 Protože Národní park Šumava je fenomén, který si to zaslouží.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s3 Důvodů je celá řada.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s4 Například svojí rozlohou.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s5 Ta je totiž daleko větší než rozloha všech tří ostatních národních parků dohromady.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s6 Dokonce rozloha dvou z nich, Českého Švýcarska a Podyjského parku, je v součtu pořád menší než rozloha jedné jediné šumavské obce - Modravy.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s7 Dalším důvodem je třeba to, že správní úřad lze zřizovat toliko zákonem a státní Správa Národního parku Šumava je správním úřadem a je zřízena dosud pouze nařízením vlády.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s8 Všechna její dosavadní rozhodnutí by klidně mohl někdo napadnout a zřejmě by i vyhrál.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s9 Jako další důvod vidím i to, že Národní park Šumava jako jediný v České republice, ale i jinde, zastavěná území a zastavitelná území, tedy intravilány, součástí parku.
ps2013-019-05-010-064.u4.p12.s10 Odpůrci zákona často poukazují na Bavorský národní park, který je několikanásobně, asi pětkrát větší než Národní park Šumava a uvnitř parku jen jednu jedinou obec, navíc její intravilán však součástí parku není.
ps2013-019-05-010-064.u4.p13.s1 Nejpodstatnějším důvodem, proč zákon přijmout, je ale skutečnost, že ekosystémy na Šumavě, hlavně les, potřebují dlouhodobou stabilitu v péči o .
ps2013-019-05-010-064.u4.p13.s2 Není možné, aby se s každou změnou politického vedení státu, Ministerstva životního prostředí, Poslanecké sněmovny, ale i vedení parku měnil plán péče.
ps2013-019-05-010-064.u4.p13.s3 Nebude-li zákonem definováno, co a jak platí, je pak snadné nařízením vlády, ministra životního prostředí, měnit rozlohy zón, způsoby managementu, a tím způsobovat obrovské škody, jako je způsobilo rozhodnutí bývalého ministra životního prostředí pana Bursíka, když po orkánech Kyrill a Emma rozhodl ponechat ve druhých zónách víc jak 350 tisíc metrů polomového dřeva bez sanace, byť sanace mohla být a měla být zákonně provedená.
ps2013-019-05-010-064.u4.p13.s4 Následná kůrovcová kalamita pak znamenala již zmiňované uschnutí více jak 20 tisíc hektarů vzrostlého smrkového lesa a následné těžby po dobu několika let v objemech více jak 300 tisíc plnometrů dřeva ročně - těžby v rozsahu předtím nikdy nevídané.
ps2013-019-05-010-064.u4.p14.s1 Přílohou zákona je slovní vymezení hranic Národního parku Šumava, druhou pak grafické vymezení hranic Národního parku Šumava - a je třeba říci, že zákon navrhuje dosavadní hranici.
ps2013-019-05-010-064.u4.p14.s2 Třetí přílohou je zonace, kde jsou vyznačeny plochy I. zón, tedy 26 % plochy Národního parku Šumava, zón II. A, které by ve výměře 8 % plochy Národního parku Šumava přešly do I. zón, zón II. B, které zůstanou ve II. zónách, zhruba 61 % plochy, a III. zóny, které tvoří 5 % a zůstávají ve III. zónách.
ps2013-019-05-010-064.u4.p14.s3 Další přílohou je základní cestní síť, bez které by plochy I. zón zůstaly zcela nedostupné.
ps2013-019-05-010-064.u4.p14.s4 I zde jsme pro to, aby tato příloha byla součástí zákona a nemohla se opakovat situace, kdy si někdo vymyslel, že v rámci toho, aby na Šumavě bylo více divočiny, vybagruje asfaltové cesty, které tam jsou mnoho desítek let, protože po nich chodí turisté, což prý vadí tetřevům, kterým bagrování a likvidace cest prý naopak nevadí.
ps2013-019-05-010-064.u4.p14.s5 Jen náhodou se to profláklo a na tuto zhůvěřilost pak nedošlo.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s1 Návrh zákona není v rozporu s platnou legislativou České republiky.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s2 náklad na státní rozpočet ve výši 34 mil. korun pro 22 obcí jako kompenzaci nevýběru daně z nemovitosti z rozsáhlých ploch ve vlastnictví státu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s3 Návrh zákona je podáván jako výsledek dlouhé řady jednání obcí, krajů, rady parku, tehdejší správy parku, vedení Ministerstva životního prostředí a Senátu Parlamentu České republiky.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s4 To, že se proti němu vymezuje pan prezident Zeman, není z důvodu, že by si myslel, že zákon nedostatečně chrání přírodu Národního parku Šumava, ale naopak, zdá se mu, že ji chrání příliš a ve velkém rozsahu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s5 To jste ale z médií moc často asi neslyšeli.
ps2013-019-05-010-064.u4.p15.s6 Na druhé straně některé spolky, např. Duha, si přejí, aby byla přísně chráněna ještě větší část Národního parku Šumava, a nebudou nikdy spokojeny, nebude-li v I. zónách více jak 50 % území Národního parku Šumava.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s1 Senátoři chápou tento návrh zákona jako společensky přijatelný kompromis.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s2 Obce se dlouho bránily souhlasit s 26 % I. zón a následně pak 34 % I. zón.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s3 Slevily ze svých požadavků a vyšly vstříc požadavkům spolků.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s4 Ty však nejsou ochotny nic slevit a tvrdošíjně trvají na svých představách.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s5 Nevybíravě, lživě a nepravdivě argumentují proti zákonu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s6 Tak jako vy, tak i senátoři dostávali stovky a stovky emailů, povětšinou však jen z několika málo jednotek počítačů, jako lobbistický nátlak ve prospěch jejich názorů.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s7 Senátoři jim nepodlehli a doufám, že jim nepodlehnete ani vy a propustíte zákon do dalšího čtení, popř. ho upravíte v dalším čtení do ještě přijatelnějšího stavu.
ps2013-019-05-010-064.u4.p16.s8 Mohu vám sdělit, že v Senátu pak udělám vše možné k dokončení tohoto procesu, který Národnímu parku Šumava dlužíme víc jak 22 let.
ps2013-019-05-010-064.u4.p17.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-019-05-010-064.u5.p1.s1 děkuji panu senátorovi Eybertovi.
ps2013-019-05-010-064.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Zemek.
ps2013-019-05-010-064.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s2 Dámy a pánové, hezké odpoledne.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s3 bych nejprve měl jednu faktickou poznámku ke svému předřečníkovi.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s4 On zmínil, že Národní park Šumava je pětkrát menší než Bavorský národní...
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s5 Tam jste chtěl říct (k senátorovi Eybertovi), že je pětkrát větší.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s6 Podle posledních údajů Bavorský les je asi zhruba třetinový co Šumavský národní park.
ps2013-019-05-010-064.u6.p1.s7 To jen na okraj faktická poznámka.

Text viewDownload CoNNL-U