ps2013-017-09-008-180.u10.p2.s8
Nevím , co je tak složitého na tom , napsat jednoduchou novelu . ps2013-017-09-008-180.u10.p3.s1
A závěrem svého vystoupení podotýkám , že v hospodářském výboru jsme změny , které nám tam byly přislíbeny , požadovali napříč politickým spektrem , zleva doprava . ps2013-017-09-008-180.u10.p3.s2
Nikdo tam nepožadoval opačnou cestu , tzn . totální hlídání , složitý zákon . ps2013-017-09-008-180.u10.p3.s3
Nabízeli jsme , aby se to urychlilo a nešlo to do připomínkového řízení - což teď úředníci různých resortů ukázali přesně , že z toho udělali zase takové nic , až na dvě tři výjimky v zákonu - , že to můžeme podat jako poslanecký návrh , který podpoří , a bylo by vhodné , aby to udělal někdo z koalice , aby to mělo širší podporu . ps2013-017-09-008-180.u10.p3.s4
Aby vznikl tento pozměňovací návrh ve spolupráci s příslušným ministrem nebo ministryní tak , aby to ve vládě nenarazilo . ps2013-017-09-008-180.u10.p3.s5
Nic z toho se nestalo . ps2013-017-09-008-180.u10.p4.s1
Takže se dneska dostáváme k tomu , že pokračujeme v praxi , že tady něco děláme , průmyslu , dopravě nepomůžeme , až na dvě tři výjimky , ale ty nejsou tím podstatným . ps2013-017-09-008-180.u10.p4.s2
Dneska investory , zadavatele zakázek netrápí kvalifikace , část z nich účelově trápí odvolávání se k ÚOHSu , ale to ostatní , co se děje potom , co jsou podepsány kontrakty na dodávku stavby a je realizována , tak z toho prakticky s jednou a ne zrovna šťastnou formulací tento předklad neřeší vůbec . ps2013-017-09-008-180.u10.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-008-180.u11.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-017-09-008-180.u11.p1.s2
Jako další je s přednostním právem přihlášen pan zpravodaj pan poslanec Ladislav Okleštěk . ps2013-017-09-008-180.u11.p1.s3
Pouze pro pořádek říkám , že zatím je návrh dán k projednání pouze výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-017-09-008-180.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-017-09-008-180.u12.p1.s2
Navrhuji , aby byl projednáván také ve výboru hospodářském . ps2013-017-09-008-180.u12.p1.s3
Dále bych vás chtěl požádat o zkrácení lhůty o 20 dnů na 40 dnů . ps2013-017-09-008-180.u12.p1.s4
A myslím si , že plno myšlenek , které tady říkal můj předřečník , bude prostor zapracovat v jednotlivých výborech . ps2013-017-09-008-180.u13.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-017-09-008-180.u13.p1.s2
Jako další pan poslanec Hovorka . ps2013-017-09-008-180.u13.p1.s3
Po něm mám přihlášeného do rozpravy pana poslance Volného (Pilný) . ps2013-017-09-008-180.u13.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych jenom požádat , aby předmětem projednávání ve Sněmovně , ale i ve výborech nebylo jenom to meritum , co je obsaženo v návrhu zákona , ale abychom se velmi závažně zabývali i tím , na co upozorňují soutěžitelé a na co upozorňují zadavatelé veřejných zakázek . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s3
A to je komplikovanost tohoto zákona , zdlouhavost výběrových řízení a je to také velmi nerovné postavení při plnění zakázky ve vztahu zadavatel - vlastní dodavatel a subdodavatel . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s4
To znamená aplikace stejných podmínek i pro subdodavatele těchto veřejných zakázek . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s5
Je to jakási implementace toho , co je dneska v německé právní úpravě . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s6
Je to implementace důvěryhodnosti soutěžitele . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s7
Je to požadavek na důvěryhodnost a také požadavek na to , aby nebyla jediným kritériem pouze cena , ale i hospodárnost veřejné zakázky , a je to požadavek ze strany zadavatelů , aby bylo možné pořádat dvoustupňové řízení , aby se nejdříve soutěžila kvalita , a potom se soutěžila cena . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s8
Jedině tak může dojít k tomu , že zákon přinese to , co se od něho očekává . ps2013-017-09-008-180.u14.p1.s9
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-008-180.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-09-008-180.u15.p1.s2
Eviduji jednu faktickou poznámku pana poslance Stanjury . ps2013-017-09-008-180.u15.p1.s3
Máte slovo . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s1
Chtěl bych jenom říct , že je mýtus , že jediným kritériem je cena . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s2
To , že se zadavatelé bojí vypisovat zakázky , je realita . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s3
Ale je to mýtus . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s4
A pokud budeme šířit nějakou osvětu , že to takhle zadavatelé dělat nemusí , tak to udělá jenom dobře . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s5
Souhlasím s tím , že máme mluvit o kvalitě , ale ještě bych upozornil o jeden krok dříve . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s6
Je velmi důležité , jestli zakázka vůbec bude , nebo nebude . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s7
To je taky velmi důležité . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s8
Velmi často se vypisují zakázky na to , co by si úřady mohly udělat samy . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s9
A pak je to nejjednodušší . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s10
Pak ani nehodnotíme kvalitu a cenu , ale prostě se to udělá doma a nemusíme to složitě nakupovat ve smyslu - dneska ráno jsme o tom mluvili - , když si někdo objedná , aby jim externí firma zpracovala organizační schéma nějakého úřadu , to je podle mě naprosto nepřijatelné . ps2013-017-09-008-180.u16.p1.s11
To musí dělat ti , kteří úřad řídí . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s1
A chtěl bych dát jeden podnět poslancům , kteří se tím budou zabývat . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s2
V rozpočtovém výboru to s největší pravděpodobností nebude . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s3
Já si myslím , že je důležité , abychom se vrátili k tomu , aby reference byly hodnoticím kritériem - ne pouze list , kde napíšete všechno , co se dělalo . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s4
Protože když vy sami něco děláte , tak první , na co se ptáte , když investujete svoje peníze , samozřejmě na cenu , kvalitu , ale také na zkušenosti . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s5
A když si objednáte rodinný dům , tak chcete vědět , co firma už postavila , chcete se zeptat člověka , který tam bydlí , zda to postavila včas , zda po třech , pěti , osmi , deseti letech nejsou nějaké skryté vady , jak se firma staví k záručním opravám a podobně . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s6
Takže bych poprosil kolegy a kolegyně v hospodářském výboru a výboru pro veřejnou správu , aby zvážili i tuto možnost . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s7
Samozřejmě to nesmí být kritérium převažující . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s8
Myslím , že se to dá omezit . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s9
Váha by mohla být maximálně 30 , 40 % . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s10
Ale je to velmi důležité a takhle to vychází v praxi , v privátním sektoru je naprosto běžné , že kromě ceny a kvality posuzujete i reference firmy . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s11
A to když se nám povede v nějaké diskusi dát , tak si myslím , že zlepšíme možnosti výběru pro zadavatele . ps2013-017-09-008-180.u16.p2.s12
Někdy je to velmi složité . ps2013-017-09-008-180.u16.p3.s1
Poslední věta . ps2013-017-09-008-180.u16.p3.s2
Musíte vybrat firmu , se kterou nemáte dobré zkušenosti , protože zadávací podmínky vám jinou možnost ani nedávají . ps2013-017-09-008-180.u16.p3.s3
A to je špatně . ps2013-017-09-008-180.u17.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-017-09-008-180.u17.p1.s2
Nyní pan poslanec Pilný . ps2013-017-09-008-180.u18.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , kolegové a kolegyně , budu se snažit být spíš Pilný než Volný , takže se budu držet faktů a také nebudu vzývat jako mí předřečníci , Krista ani jiné církevní hodnostáře . ps2013-017-09-008-180.u18.p2.s1
Co je v takzvané poněkud zpackané nebo nedostatečné novele zásadní ? ps2013-017-09-008-180.u18.p2.s2
Za prvé je to opravdu změna v přístupu ÚOHSu , protože tam se kauce , která tam je , stanovuje podle velikosti zakázky a může dosáhnout až 10 mil . ps2013-017-09-008-180.u18.p2.s3
Dál je tam propadnutí kauce v případě , že je návrh stažen nebo nebyl projednán , a je stanoven velmi vysoko , takže to velmi výrazně může ztížit , a doufám ztíží , obstrukce , které jsou u ÚOHSu vedeny . ps2013-017-09-008-180.u18.p3.s1
Dále tam je , že je možné zadávat veřejnou zakázku , i když je jeden zadavatel za určitých podmínek . ps2013-017-09-008-180.u18.p3.s2
Byla tady zmíněna kritéria veřejné zakázky . ps2013-017-09-008-180.u18.p3.s3
Tam je seznam toho , co se při zadávání veřejné zakázky může posuzovat , a opravdu to není jenom cena . ps2013-017-09-008-180.u18.p3.s4
Samozřejmě půjdeme asi dále , protože evropská směrnice , která byla přijata v Bruselu , již připouští dokonce veřejnou zakázku na řešení nějakého problému , nejenom na jeho konkrétní realizaci . ps2013-017-09-008-180.u18.p4.s1
Dále je tam formulace o nepředvídatelných okolnostech . ps2013-017-09-008-180.u18.p4.s2
Je tam pokus o to , aby to bylo děláno s péčí řádného hospodáře . ps2013-017-09-008-180.u18.p4.s3
Tu formulaci můžeme samozřejmě opravit , ale jde o to , aby na základě takzvaných nezjistitelných nebo nepředvídaných okolností nebyli kriminalizováni zadavatelé zakázky . ps2013-017-09-008-180.u18.p4.s4
To je tam tedy zmíněno . ps2013-017-09-008-180.u18.p5.s1
Potom jsou tam změny , které byly nutné udělat , protože měl podle návrhu Senátu existovat jednak nějaký seznam hodnotitelů , což je velice problematická záležitost . ps2013-017-09-008-180.u18.p5.s2
Upravují se také věci , které se týkají oponentního řízení , které by nesmírně zkomplikovalo celý proces zadávání a postupu procesu veřejných zakázek . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s1
Samozřejmě tady máme pořád otázku víceprací , překročení nějakého limitu , který tady je . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s2
O tom můžeme samozřejmě jednat . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s3
Stejně tak můžeme jednat o tom , jestli jsou , nebo nejsou zmapovány inženýrské sítě . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s4
Ale to opravdu není otázka tohoto zákona . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s5
To je otázka toho , aby se v jednotlivých úřadech , magistrátech , obcích a tak dále daly tyto věci do pořádku . ps2013-017-09-008-180.u18.p6.s6
To se zákona netýká , protože pokud nevím , co v zemi leží , tak to asi opravdu není problém tohoto zákona . ps2013-017-09-008-180.u18.p7.s1
Když to shrnu , tak se domnívám , že tato novela je velmi významným krokem a řeší řadu okamžitých problémů , které , pokud se nám podaří novelu projednat dostatečně brzy a bude platit , výrazně změní postup v oblasti veřejných zakázek . ps2013-017-09-008-180.u18.p7.s2
Samozřejmě budeme čekat dál na novelu , která by měla být mnohem rozsáhlejší . ps2013-017-09-008-180.u18.p7.s3
A je otázka , jestli mohla být připravena dříve , nebo později , ale rozhodně bych doporučoval tuto novelu co nejdříve přijmout , protože není kosmetickou úpravou , je zásadním průlomem v adresování velkých problémů v zadávání veřejných zakázek . ps2013-017-09-008-180.u18.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s2
V tento moment neeviduji žádnou přihlášku do rozpravy , ani faktickou poznámku , tedy obecnou rozpravu končím . ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s3
Táži se pana navrhovatele a zpravodaje , zda si chtějí vzít závěrečné slovo . ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s4
Pane ministře ? ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s5
Ne . ps2013-017-09-008-180.u19.p1.s6
V tom případě přistoupíme k hlasování . ps2013-017-09-008-180.u19.p2.s1
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-017-09-008-180.u19.p2.s2
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-017-09-008-180.u19.p2.s3
Pan zpravodaj ještě navrhl hospodářský výbor . ps2013-017-09-008-180.u19.p2.s4
Táži se , zda máte někdo návrh na doplnění pro další výbory ? ps2013-017-09-008-180.u19.p2.s5
Neeviduji . ps2013-017-09-008-180.u19.p3.s1
V tom případě dám hlasovat . ps2013-017-09-008-180.u19.p3.s2
Zahajuji hlasování . ps2013-017-09-008-180.u19.p3.s3
Táži se , kdo je pro , aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-017-09-008-180.u19.p3.s4
Kdo je proti ? ps2013-017-09-008-180.u19.p4.s1
Je to hlasování pořadové číslo 315 .