|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-23 ps2013-017-05-005-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 290/ - prvé čtení

Date2014-09-23
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017198.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 173 • previousnext

ps2013-017-05-005-035.u1.p1.s1 35.
ps2013-017-05-005-035.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 290/ - prvé čtení
ps2013-017-05-005-035.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-017-05-005-035.u1.p2.s2 Ještě než se ujme slova, prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Vozdecký.
ps2013-017-05-005-035.u1.p3.s1 Prosím nyní pana místopředsedu vlády, aby předložený návrh zákona uvedl.
ps2013-017-05-005-035.u1.p3.s2 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-017-05-005-035.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-017-05-005-035.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl tzv. řádnou novelu zákona o spotřebních daních.
ps2013-017-05-005-035.u2.p1.s3 Předkládaná řádná novela zákona o spotřebních daních souvisí s jednou z priorit vlády, kterou je přijetí opatření nezbytných ke zlepšení efektivity výběru daní a zamezení zneužívání a obcházení daňových předpisů.
ps2013-017-05-005-035.u2.p2.s1 Do zákona o spotřebních daních se navrhují dva hlavní okruhy změn.
ps2013-017-05-005-035.u2.p2.s2 První je komplexní změna v koncepci povolovacích řízení.
ps2013-017-05-005-035.u2.p2.s3 Jedná se o zpřísnění úpravy procesu povolovacích řízení tak, aby byl maximálně omezen počet rizikových subjektů, kterým je umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební dani a které neskýtají dostatečné záruky, že budou činnost provádět v souladu s platnými právními předpisy.
ps2013-017-05-005-035.u2.p2.s4 Druhou hlavní změnou je zavedení zvláštního registru osob nakládajících se zvláštními minerálními oleji.
ps2013-017-05-005-035.u2.p2.s5 Účelem tohoto opatření je zamezit daňovým podvodům souvisejícím s ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do pohonných hmot, zejména do motorové nafty.
ps2013-017-05-005-035.u2.p3.s1 Součástí řádné novely zákona o spotřebních daních je rovněž změna zákona o povinném značení lihu.
ps2013-017-05-005-035.u2.p3.s2 Navrhuje se dílčí úprava nastavení kaucí osob povinných značit líh.
ps2013-017-05-005-035.u2.p3.s3 V zájmu toho, aby uvedená úprava nebyla diskriminační vůči subjektům, jejichž činnost je zaměřena spíš na líh v menších spotřebitelských baleních, k jehož označení je třeba větší počet kontrolních pásek, navrhuje se úprava spočívající v navázání hranice pásem kauce nikoliv na absolutní počet kontrolních pásek, ale na počet kontrolních pásek, jimiž lze označit určité množství lihu.
ps2013-017-05-005-035.u2.p3.s4 Zavádí se též další pásmo kauce pro velmi malé subjekty.
ps2013-017-05-005-035.u2.p4.s1 Účinnost řádné novely zákona o spotřebních daních se navrhuje od 1. ledna 2015 s výjimkou části šesté, u níž se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti 31. prosince 2014.
ps2013-017-05-005-035.u3.p1.s1 Pane ministře, vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu o klid.
ps2013-017-05-005-035.u3.p1.s2 Jde o návrh, který je potřeba projednat.
ps2013-017-05-005-035.u3.p1.s3 Víte, jaké jsou předpisy, které se týkají zákona o státním rozpočtu, a rád bych, abychom tedy postoupili v tomto textu v patřičné pozornosti nad návrhem zákona.
ps2013-017-05-005-035.u3.p2.s1 Prosím, pokračujte, pane ministře.
ps2013-017-05-005-035.u4.p1.s1 Závěrem svého úvodního slova si vás dovolím požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a o jeho schválení.
ps2013-017-05-005-035.u4.p1.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-017-05-005-035.u5.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi.
ps2013-017-05-005-035.u5.p1.s2 Žádám pana zpravodaje, aby se ujal své zpravodajské zprávy.
ps2013-017-05-005-035.u5.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-017-05-005-035.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se v úloze zpravodaje stručně vyjádřil k obsahu tohoto návrhu a sdělil stanovisko zpravodaje.
ps2013-017-05-005-035.u6.p2.s1 Tak jak uvedl předkladatel, je svým rozsahem novela velká s cílem přijetí nezbytných opatření ke zlepšení efektivity výběru daně a zamezení zneužívání a obcházení daňových předpisů.
ps2013-017-05-005-035.u6.p2.s2 Prvním a hlavním okruhem této úpravy je redukce rizikových subjektů, které měly umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební dani a které neskýtají dostatečné záruky, že budou činnost provádět v souladu s platnými právními předpisy.
ps2013-017-05-005-035.u6.p2.s3 Součástí řešení této problematiky je v případě minerálních olejů navýšení maximální výše a zajištění spotřební daně u daňových skladů složením nebo převodem finančních prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízením správce (nesrozumitelné)sto milionů korun na jeden a půl miliardy korun.
ps2013-017-05-005-035.u6.p3.s1 Druhým okruhem této právní úpravy je řešena problematika daňových podvodů, která souvisí s ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do tradičních pohonných hmot, zejména motorové nafty.
ps2013-017-05-005-035.u6.p3.s2 Navrhovaná úprava zavádí zvláštní registr osob nakládajících se zvláštními minerálními oleji.
ps2013-017-05-005-035.u6.p3.s3 Je tedy navrhováno zavedení registru na národní úrovni, který by měl do určité úrovně omezit pronikání nezdaněných zvláštních minerálních olejů na český trh s motorovou naftou.
ps2013-017-05-005-035.u6.p4.s1 Třetím okruhem a předmětem novely je zákon o povinném značení lihu.
ps2013-017-05-005-035.u6.p4.s2 Jedná se, tak jak uvedl předkladatel, o navázání hranice pásem kauce nikoliv na absolutní počet kontrolních pásek, ale na počet kontrolních pásek, kterými se označí určité množství lihu.
ps2013-017-05-005-035.u6.p4.s3 A dále proti stávající úpravě se navrhuje zavedení nového pásma kauce osoby povinné značit líh ve výši sto tisíc korun s oprávněním odebrat kontrolní pásky, jimiž lze označit nejvýše dva tisíce litrů lihu.
ps2013-017-05-005-035.u6.p4.s4 Zavedení tohoto pásma je zacíleno především na velmi malé výrobce, na dovozce exkluzivních lihovin, na producenty regionálních specialit à la takové, které odebírají velmi omezené počty kontrolních pásek a u kterých je samozřejmě účinnost obecně méně riziková a snadněji kontrolovatelná v průběhu roku.
ps2013-017-05-005-035.u6.p5.s1 Navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a je také plně slučitelná s právními akty Evropské unie a s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami.
ps2013-017-05-005-035.u6.p6.s1 Jako zpravodaj tedy tento návrh plně podporuji a doporučuji jeho postoupení Sněmovnou do druhého čtení a také doporučuji projednání této novely v rozpočtovém výboru.
ps2013-017-05-005-035.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2013-017-05-005-035.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-017-05-005-035.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku.
ps2013-017-05-005-035.u7.p1.s3 Z místa se hlásí pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2013-017-05-005-035.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo v obecné rozpravě.
ps2013-017-05-005-035.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-017-05-005-035.u8.p1.s2 Za prvé chci říct, že náš klub podpoří propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení, protože ho považujeme za potřebný.
ps2013-017-05-005-035.u8.p1.s3 Myslím, že odbornou debatu o jednotlivých detailech máme vést zejména na půdě rozpočtového výboru.
ps2013-017-05-005-035.u8.p2.s1 Nicméně bych se rád zeptal, protože v tom zákoně - neříkám, že to je špatně - je vlastně řečeno, že se bude posuzovat ekonomická stabilita, což je novinka.
ps2013-017-05-005-035.u8.p2.s2 Ostatní věci jako bezúhonnost, bezdlužnost jsou poměrně jasné.
ps2013-017-05-005-035.u8.p2.s3 A je navrženo, že základní finanční parametry bude stanovovat Ministerstvo financí svou vyhláškou.
ps2013-017-05-005-035.u8.p2.s4 Chtěl bych požádat, zda by nebylo lepší, aby to bylo nařízení vlády.
ps2013-017-05-005-035.u8.p2.s5 Tím pádem by to byl silnější právní předpis.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s1 Na druhé straně jestli existuje nějaká představa o hodnotě těch parametrů, které budou považovány za ekonomickou stabilitu, protože když si vezmeme § 43g, tak je tam celkem označeno pět parametrů, které se mají v rámci ekonomické stability posuzovat.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s2 Dovolte, abych to ocitoval.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s3 To je rentabilita, likvidita, finanční stabilita, aktivita a produktivita práce.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s4 Zejména mi není jasný pojem aktivita.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s5 Ty čtyři ostatní jsou mi poměrně jasné, spíš by zajímalo, určitě existují nějaké pracovní návrhy, v jaké úrovni by se to mělo pohybovat.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s6 Ale pod tím pojmem aktivita bych se rád zeptal pana ministra nebo pana zpravodaje, co si pod tím mám představit.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s7 Určitě víme, co to je rentabilita, co je to likvidita, finanční stabilita či produktivita práce.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s8 To se spočítat a můžeme vést debatu o tom, jaká je ta požadovaná úroveň, aby současně chránila ten trh, chránila zájmy státu, ale současně aby to nevedlo k vytvoření nějakého monopolu, že to bude splňovat velmi málo společností.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s9 Podotýkám, že to opravdu není kritika, že to považujeme za užitečné, ale ten pátý parametr, aktivita, mi není zcela jasný, co se tím myslí, protože ty ostatní jsou čtyři ekonomické běžně používané.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s10 A případně zda je nějaká pracovní verze, jaké parametry například rentability, protože pravděpodobně to musí být v nějakém časovém období.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s11 My si myslíme, že to nemůže být jedno daňové či jedno účetní období.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s12 Ale říkám, s tím principem souhlasíme.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s13 Jenom jestli jsou nějaké pracovní návrhy a případně co si máme představit pod tím pátým aktivita.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s14 To skutečně nevíme.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s15 To není kritika, to je skutečně dotaz toho, kdo ten návrh zákona nepsal.
ps2013-017-05-005-035.u8.p3.s16 Děkuji.
ps2013-017-05-005-035.u9.p1.s1 Děkuji panu předsedovi Stanjurovi.
ps2013-017-05-005-035.u9.p1.s2 Nemám jinou přihlášku do rozpravy.
ps2013-017-05-005-035.u9.p1.s3 Obecnou - mám přihlášku do rozpravy, ale upozorňuji, že jsem měl ambici ukončit tento bod i případně minutu po devatenácté, protože podle usnesení Sněmovny v hodin musíme začít jiné body.
ps2013-017-05-005-035.u9.p1.s4 Takže pokud je taková přihláška, ji samozřejmě respektuji.
ps2013-017-05-005-035.u9.p1.s5 Ale budeme muset přerušit v hodin, takže toho moc nenamluvíte.
ps2013-017-05-005-035.u9.p2.s1 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-017-05-005-035.u10.p1.s1 Dobrý večer, jenom velmi stručně.
ps2013-017-05-005-035.u10.p1.s2 Jsem rád, že do této novely se dostává i ta třetí část, jak o tom hovořil pan zpravodaj, o povinném značení lihu.
ps2013-017-05-005-035.u10.p1.s3 Toto opatření, tato novela, umožní fungování i malých velmi malých producentů různých lihovin, různých krajových specialit, a to je určitě dobře.
ps2013-017-05-005-035.u10.p1.s4 To je všechno, co jsem chtěl sdělit.
ps2013-017-05-005-035.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Klaškovi.
ps2013-017-05-005-035.u11.p1.s2 Teď se ptám pánů poslanců a paní poslankyň, jestli můžeme dokončit tento bod, jestli bude někdo namítat proti postupu předsedajícího, když tento bod nechám prohlasovat v prvém čtení.
ps2013-017-05-005-035.u11.p1.s3 Je námitka proti postupu předsedajícího?
ps2013-017-05-005-035.u11.p1.s4 Není.
ps2013-017-05-005-035.u11.p1.s5 Dobře.
ps2013-017-05-005-035.u11.p2.s1 Končím obecnou rozpravu.
ps2013-017-05-005-035.u11.p2.s2 Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo.
ps2013-017-05-005-035.u11.p2.s3 Pane ministře?
ps2013-017-05-005-035.u11.p2.s4 Ano.
ps2013-017-05-005-035.u11.p2.s5 Závěrečné slovo pana ministra.
ps2013-017-05-005-035.u12.p1.s1 jednak navrhuji zkrátit lhůtu pro projednání novely ve výborech na 27 dní.
ps2013-017-05-005-035.u12.p1.s2 Za druhé, pojem aktivita mi je také neznámý.
ps2013-017-05-005-035.u12.p1.s3 Pro primárně je zadluženost firmy a určitě tu budeme posuzovat v nějaké časové řadě.
ps2013-017-05-005-035.u13.p1.s1 Dobře, děkuji.
ps2013-017-05-005-035.u13.p1.s2 Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2013-017-05-005-035.u13.p1.s3 Prosím, pane předsedo.
ps2013-017-05-005-035.u14.p1.s1 Děkuji za tu poctivou odpověď.
ps2013-017-05-005-035.u14.p1.s2 Na to se budeme muset zaměřit.
ps2013-017-05-005-035.u14.p2.s1 Ale znovu se vracím.
ps2013-017-05-005-035.u14.p2.s2 Ten zákon 336 stran.

Text viewDownload CoNNL-U