ps2013-017-04-012-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-017-04-012-057.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 288 / - prvé čtení ps2013-017-04-012-057.u1.p2.s1
Mám zde s přednostním právem přihlášeného pana poslance Miholu a poté poprosím paní poslankyni Chalánkovou . ps2013-017-04-012-057.u1.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s1
Děkuji , vážená paní předsedající . ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s2
Vážení členové vlády , dámy a pánové , já si neodpustím poznámku , že jsem zvažoval po těch x faktických a po různých přerušeních , že by bylo možná dobře příště si svůj příspěvek rozdělit , rozfázovat na několik faktických . ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s3
Dostal bych se ke slovu dříve . ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s4
Ale jak zní jedno známé české pořekadlo , kdo si počká , ten se dočká . ps2013-017-04-012-057.u2.p1.s5
Tak jsem rád , že se to ještě vejde do jednání Poslanecké sněmovny dnes . ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s1
Snad každý návrh zákona , který řeší školskou problematiku , je citlivou záležitostí , což je ostatně zřejmé z této debaty , která byla započata už před delším časem . ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s2
Vzbuzuje také pozornost občanů a nezřídka vyvolává nemalé emoce . ps2013-017-04-012-057.u2.p2.s3
Řekl bych často větší než u těch zákonů , kterými jsme se zabývali daleko delší dobu , jako byl například služební zákon . ps2013-017-04-012-057.u2.p3.s1
Hned na začátku bych chtěl v tomto kontextu říci , že by tedy předkládaný materiál měl být v co nejvyšší kvalitě nebo na co nejvyšší úrovni a neměla by v něm zůstávat řada nezodpovězených otázek či otazníků bez adekvátního vysvětlení . ps2013-017-04-012-057.u2.p3.s2
Přesto se připojím k těm mým předřečníkům , kteří zde vyzdvihli pozitivní - ps2013-017-04-012-057.u3.p1.s1
Pane kolego , já se velice omlouvám , ale poprosím o ztišení ctihodnou Sněmovnu , abychom to mohli v klidu doprojednat . ps2013-017-04-012-057.u3.p1.s2
Děkuji . ps2013-017-04-012-057.u4.p1.s1
Připojuji se ke svým kolegům předřečníkům , kteří zde zmínili pozitivní záležitosti , především asi tu změnu přístupu ke vzdělávání dětí , žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami . ps2013-017-04-012-057.u4.p1.s2
Osobně se připojuji také k panu ministrovi a za pozitivní považuji také tu záležitost zabývání se správnou výživou žáků a studentů , tedy ta otázka různých automatů se sladkým jídlem , pitím a podobně . ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s1
Nyní ale ke kritickým výtkám nebo postřehům k předkládané novele . ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s2
Začnu u argumentu , který mně připadl obzvlášť slabý a nedostačující , návrh , který řeší omezení přístupu k informacím o školách , když argumentuje sestavováním - cituji doslova - pofidérních žebříčků úspěšnosti škol . ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s3
Já se domnívám , že existuje právo na svobodný přístup k informacím . ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s4
Je koneckonců zakotveno také v Ústavě . ps2013-017-04-012-057.u4.p2.s5
K omezení je možné sáhnout jen ve velmi vážných situacích či případech . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s1
Také bych se rád vyjádřil k individuálnímu , resp . domácímu vzdělávání na druhém stupni základních škol , s nímž novela původně počítala . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s2
Chtěl bych zde deklarovat , že KDU - ČSL je pro umožnění tohoto domácího vzdělávání . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s3
Nemyslím si , že v českém prostředí by nějak přebujelo nebo přerostlo a stalo se neřešitelnou záležitostí . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s4
Já jsem s rodiči těchto žáků opakovaně diskutoval , probíral ty záležitosti . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s5
Přiznám se , že i jako učitel s dvacetiletou praxí je do značné míry obdivuji , ale respektoval bych tuto možnost . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s6
Trošku mi chybí také nějaká komparace se zahraničím , kde je to něco normálního , nejen ve Spojených státech , ale i v evropských zemích . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s7
Prosil bych , abychom se příště nebáli těchto srovnávání . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s8
Bylo zde samozřejmě zmíněno to testování . ps2013-017-04-012-057.u4.p3.s9
Domnívám se , že když se dlouhodobě testuje - a teď už nechci otevírat tu debatu , jestli na málo , nebo mnoha školách , tak by měly být k dispozici také nějaké závěry toho testování , které by vnesly více světla do této problematiky . ps2013-017-04-012-057.u4.p4.s1
Co se týká zřízení registru pedagogických pracovníků , tak KDU - ČSL je proti tomuto záměru , jen stručně podotýkám . ps2013-017-04-012-057.u4.p5.s1
Upozorňuji také na nedořešenou otázku povinné předškolní docházky , která se v materiálu odkládá vlastně bez nějakého vysvětlení . ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s1
Potom nesouhlasíme také se znovuzavedením jmenování ředitelů škol na dobu neurčitou . ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s2
Já se domnívám , že vlastně ten nový přístup je tady poměrně krátkou dobu a opět , pokud bychom to chtěli měnit , tak si myslím , že by tady měly být jasné podklady a měla by tomu předcházet diskuse , kde bychom si na odborném plénu jasně řekli všechna pro a proti . ps2013-017-04-012-057.u4.p6.s3
Nic takového se nestalo , pokud vím . ps2013-017-04-012-057.u4.p7.s1
Přes výhrady , které jsem zmínil , a mnohé už zmiňovat z časových důvodů nechci nebo si je ponechám potom na práci ve výboru , tak se domnívám , že novela je potřebná , KDU - ČSL ji v prvním čtení podpoří . ps2013-017-04-012-057.u4.p7.s2
Jen bych chtěl znovu na závěr zdůraznit , že bychom uvítali , aby se důkladněji a podrobněji projednávaly zejména ty sporné body , z nichž jsem některé ve svém příspěvku naznačil . ps2013-017-04-012-057.u4.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s1
Já děkuji . ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s2
Nyní prosím paní poslankyni Chalánkovou . ps2013-017-04-012-057.u5.p1.s3
Dočkala jste se . ps2013-017-04-012-057.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-017-04-012-057.u6.p1.s2
Já nebudu hovořit dlouho možná na rozdíl od některých předřečníků . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s1
Tento školský zákon vzbuzuje mnohé emoce a mnohé odezvy z terénu , které se obracejí k § 16 a § 16 a . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s2
Již zde u mých předřečníků tyto dva paragrafy byly zmíněny . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s3
Nejprve jsem měla informace , že došlo k dohodě , k vydiskutování všech sporných míst a že ministerstvo přineslo do vlády takový návrh zákona , který sporný nebyl . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s4
Pak opět jsem dostala informaci , že vláda schválila znění , kde se opět některé věci objevují jako sporné a opět vzbuzují emoce . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s5
Kde a jak se to stalo , nevím , nebo nevíme , nechávám to jako řečnickou otázku v éteru . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s6
Nevím . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s7
Možná při legislativně technických úpravách v Legislativní radě vlády , nevím . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s8
Opravdu nevím . ps2013-017-04-012-057.u6.p2.s9
Nebudu zabíhat do podrobností , protože klub TOP 09 je také pro to , aby tento tisk prošel do výboru , a teprve tam bude dostatek prostoru k diskutování konkrétních sporných míst . ps2013-017-04-012-057.u6.p3.s1
Jsem přesvědčena jako určitě každý z nás , že každé dítě , i to s hendikepem , se zdravotním postižením , nebo jak říkáte ve školství se specifickými vzdělávacími potřebami , má právo na co nejlepší vzdělání a rozvoj své osobnosti . ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s1
Zároveň také vnímáme , že se zde objevují určité nedostatky a obavy z terénu , které ukazují , že by mohla být ohrožena stabilita , jistota celého tohoto školského sektoru , který by se mohl postupně zlepšovat na základě zkušeností a odborností z tohoto terénu . ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s2
V rámci páchání dobra , říkám to skutečně záměrně , se může někdy stát , a objevuje se to v dobré víře , že se objevují i pokusy o takzvané sociální inženýrství . ps2013-017-04-012-057.u6.p4.s3
Na to bych chtěla upozornit jako na velké nebezpečí . ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s1
Nebudu zabíhat do těchto podrobností , jak jsem již řekla . ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s2
Žádám o propuštění do výborů . ps2013-017-04-012-057.u6.p5.s3
Budu také prosit o projednání ve výboru pro sociální politiku , protože se zde věnujeme zejména také dětem , které pocházejí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí , a určitě je to záležitost , která by se měla ujasnit , zpřesnit a vydiskutovat . ps2013-017-04-012-057.u6.p6.s1
Pana ministra bych požádala , abychom my jako poslanci dostali - troufám si říci okamžitě - přiloženou vyhlášku , která má být jako prováděcí předpis přiložena k tomuto návrhu zákona , abychom neschvalovali obecné znění , které potom dává zmocňovacím ustanovením další pravomoci jako podzákonné normy . ps2013-017-04-012-057.u6.p7.s1
Děkuji . ps2013-017-04-012-057.u7.p1.s1
Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou . ps2013-017-04-012-057.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s2
Dobrý den , vážené kolegyně a vážení kolegové , vážená paní předsedající . ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s3
Dovolte mi , abych také vystoupila ke změnám školského zákona , zákona 561 / 2004 . ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s4
Myslím , že dnes bylo probráno mnoho věcí , kterých se zákon dotýká . ps2013-017-04-012-057.u8.p1.s5
Opravdu je to rozsáhlá novela , která nejenom všechny ty body , které zde byly řečeny , postihuje , ale myslím si , že všichni , kdo zde vystupují , máme potřebu říci své názory na paragrafy či znění , která nám nejsou možná zcela jasná a která bude třeba zde na plénu ještě prodiskutovat . ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s1
Já osobně velmi oceňuji opět , tak jako moji předřečníci , to , že Ministerstvo školství se ujalo tématu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami . ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s2
Jen bych byla velice ráda , abychom se zamysleli nad některými věcmi , které v paragrafu zazněly , a to kategorizace stupňů podpůrných opatření ve smyslu vyčerpání všech stupňů , než dosáhneme správného cíle . ps2013-017-04-012-057.u8.p2.s3
Teď jsem mluvila velmi teoreticky , ale dovolte mi , abych to prakticky podtrhla . ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s1
Jsem matka zdravotně postiženého syna , který také absolvoval tento vzdělávací systém , a jako každá máma jsem chtěla dát své dítě do klasické základní školy , protože jsem si nechtěla připustit , že je natolik zdravotně postižený , že se bude muset vzdělávat speciálním způsobem . ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s2
Představa , že moje dítě by nejprve prošlo všemi stupni opatření , než by se nalezl ten správný , mě trochu děsí , protože by to mohlo trvat klidně rok , dva nebo tři roky . ps2013-017-04-012-057.u8.p3.s3
Proto navrhuji , abychom se ve výboru a v podvýborech zamysleli nad tím , zda jednotlivé stupně by nebylo lepší kombinovat , než je postupně všechny procházet ve svých opatřeních . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s1
Dále také chci upozornit na roli asistenta pedagoga . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s2
Je sice dobré , že říkáme v zákoně , že v rámci snahy využití asistenta je potřeba , aby kraj dohlížel na jeho maximální využití . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s3
Já sama z praxe mám tu zkušenost , že ačkoli moje dítě potřebovalo asistenta pedagoga na celou vyučovací dobu , kraj v rámci šetření a optimalizace využití asistenta ho dal mému synovi na dvě vyučovací hodiny . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s4
Další čtyři bych tam pravděpodobně měla nastoupit já . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s5
Takže bylo na zákonném zástupci , aby dofinancoval tohoto asistenta , pokud chtěl , aby jeho dítě bylo vzděláváno , anebo pokud se nerozhodl , že zůstane doma . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s6
Já jsem ho dofinancovávala . ps2013-017-04-012-057.u8.p4.s7
Nejsem si jistá , jestli všechny rodiny v této zemi , které mají zdravotně postižené děti , jsou schopné si je dofinancovávat . ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s1
Mluvíme zde o sociálním znevýhodnění , ale nikde není uvedeno zdravotní postižení a já se domnívám , že to není úplně zcela stejný pojem . ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s2
V části diagnostiky u žáků s mentálním postižením je mimo jiné tato diagnostika vázána na sociální a kulturní prostředí . ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s3
Já bych opět prosila , abychom toto dobře zvážili , protože si myslím , že psycholog , který dělá vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně , není schopen vždy dojít do té rodiny a zjistit , v jakých sociálně - kulturních podmínkách dítě žije . ps2013-017-04-012-057.u8.p5.s4
Toto určitě patří spíše do gesce sociálních pracovníků . ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s1
Zmiňovali jste se tu o postavení ředitelů . ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s2
Já věřím tomu , že všichni z vás máte na mysli spravedlivé postavení ředitelů , ale věřte mi , že ředitelé jsou stále jednou nohou , úplně nechci říct snad v kriminále . ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s3
A za to mají šestiletou pracovní smlouvu a po šesti letech , jak tady jeden z mých předřečníků řekl , pokud ředitel je už na konci svých sil , je dobré ho vyměnit . ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s4
Takže mně to přišlo trošku paradoxní , jestliže ředitel dá všechny své síly a zdá se komisi , že už není dostatečně erudovaný v té síle tlačit školu dál , pojďme ho odvolat . ps2013-017-04-012-057.u8.p6.s5
Takže já za to velmi děkuji Ministerstvu školství , že zrušilo tuto část a naopak nechalo ředitele na dobu neurčitou a bude na zřizovateli , České školní inspekci , aby posoudil , jak kvalitně ten ředitel pracuje , a případně vyhlásil konkurz či potvrdil jeho pozici na další šestileté období . ps2013-017-04-012-057.u8.p7.s1
Velmi oceňuji také rozšíření správního řádu na školy neveřejné , tedy na školy soukromé a církevní , protože si myslím , že opravdu je dobré , aby rodiče na těchto školách měli úplně stejná práva jako na školách veřejných . ps2013-017-04-012-057.u8.p8.s1
Dovolte mi , abych se dotkla také přijímacího řízení , které se zjednoduší z pohledu ředitelů škol , ale ráda bych tady upozornila na jednu věc , která možná ministerstvu unikla . ps2013-017-04-012-057.u8.p8.s2
Školy s talentovou zkouškou přijímají v gardu zhruba dvou měsíců dříve žáky a ti žáci , kteří jsou přijati na tyto školy , jsou vlastně zbaveni možnosti účastnit se přijímacího řízení na školu druhou v pořadí , a pokud jsou na tuto školu přijati a oni se chtějí rozhodnout pro tuto školu , nemají v současném právním systému šanci , protože je jedině na vůli ředitele umělecké školy , zda vydá zápisový lístek , nebo nevydá , protože oni ho už před dvěma měsíci vydali . ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s1
Co velmi oceňuji , jsou zdravotní prohlídky žáků , protože to trápilo především ředitele odborných škol , kdy při nástupu na každou praxi musel žák absolvovat zdravotní prohlídku u podniku , kam šel na praxi . ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s2
Bylo to časově i finančně velmi náročné . ps2013-017-04-012-057.u8.p9.s3
Takže to velmi oceňuji a zjednoduší nám to práci . ps2013-017-04-012-057.u8.p10.s1
To , čeho se ale tato novela nedotýká a co bych ráda , abychom také prodiskutovali , a chystám se podat pozměňovací návrh , je část týkající se školských rad . ps2013-017-04-012-057.u8.p10.s2
Bylo tady o tom hodně diskutováno .