|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-13 ps2013-010-04-004-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 82/ - druhé čtení

Date2014-06-13
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010130.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 570 • previousnext

ps2013-010-04-004-010.u1.p1.s1 10.
ps2013-010-04-004-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 82/ - druhé čtení
ps2013-010-04-004-010.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí paní Michaela Marksová.
ps2013-010-04-004-010.u1.p2.s2 vás poprosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-010-04-004-010.u1.p2.s3 A ostatní kolegy a kolegyně bych poprosil opět o ztišení, abychom slyšeli, co bude přednášeno.
ps2013-010-04-004-010.u1.p2.s4 Děkuji vám za pochopení.
ps2013-010-04-004-010.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, o návrhu tohoto zákona jsem podrobně hovořila v rámci prvního čtení, a tak jenom připomenu, že tento návrh definuje nový typ nekomerční služby péče o dítě a jeho cílem je rozšířit a doplnit existující škálu služeb péče o předškolní děti a zároveň těmto službám, které již v řadě případů existují, dát nějaká jasná pravidla.
ps2013-010-04-004-010.u2.p1.s2 Myslím, že jednotlivé pozměňovací návrhy, které vzešly z jednání na výborech, vám budou přečteny zpravodaji těchto výborů.
ps2013-010-04-004-010.u2.p1.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-010-04-004-010.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2013-010-04-004-010.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ve výboru pro sociální politiku, Stálé komisi pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-010-04-004-010.u3.p1.s3 Usnesení výborů a komise byla doručena jako sněmovní tisky 82/1-3.
ps2013-010-04-004-010.u3.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hana Aulická-Jírovcová.
ps2013-010-04-004-010.u4.p1.s1 Dobrý den, vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové.
ps2013-010-04-004-010.u4.p1.s2 Dovolte mi, abych vám přednesla usnesení sociálního výboru, který přijal na své 7. schůzi 28. května 2014, usnesení č. 45.
ps2013-010-04-004-010.u4.p1.s3 Toto usnesení máte pod sněmovním tiskem 82/2.
ps2013-010-04-004-010.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce.
ps2013-010-04-004-010.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se postupně ujali slova zpravodaj Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny poslanec Zdeněk Soukup a poté pověřený zástupce výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Pavel Ploc.
ps2013-010-04-004-010.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-04-004-010.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, mám tu čest vás seznámit s usnesením, ke kterému došla Stálá komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny na své 5. schůzi dne 30. května 2014.
ps2013-010-04-004-010.u6.p2.s1 Stálá komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny po zdůvodnění zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí a po vyslechnutí zpravodajské zprávy poslance Zdeňka Soukupa a po rozpravě
ps2013-010-04-004-010.u6.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem na vydání zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, podle sněmovního tisku 82, ve znění schválených pozměňovacích návrhů;
ps2013-010-04-004-010.u6.p4.s1 II. pověřuje předsedkyni komise, aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu;
ps2013-010-04-004-010.u6.p5.s1 III. zmocňuje zpravodaje komise Zdeňka Soukupa, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-010-04-004-010.u6.p6.s1 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u7.p1.s1 také děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Pavla Ploce.
ps2013-010-04-004-010.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-04-004-010.u8.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2013-010-04-004-010.u8.p1.s2 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové za Ministerstvo práce a sociálních věcí, zpravodajské zprávě poslance Františka Adámka a po rozpravě
ps2013-010-04-004-010.u8.p2.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, tisku 82, ve znění tohoto pozměňovacího návrhu:
ps2013-010-04-004-010.u8.p3.s1 1.
ps2013-010-04-004-010.u8.p3.s2 V části první hlava II § 3 odst. 2 se na konci písmene e) slovo "nebo" zrušuje -
ps2013-010-04-004-010.u9.p1.s1 Pane poslanče, omlouvám se, ale nemusíte číst celé usnesení, stačí odkázat na sněmovní tisk.
ps2013-010-04-004-010.u10.p1.s1 Odkazuji na usnesení výboru, sněmovní tisk 82.
ps2013-010-04-004-010.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u11.p1.s2 Nyní, než otevřeme obecnou rozpravu, dovolte, abych omluvila z pracovních důvodů pana ministra financí pana Andreje Babiše z pracovních důvodů od hodin do konce dnešního jednacího dne.
ps2013-010-04-004-010.u11.p2.s1 Poprosím, pane poslanče, ještě jednou načtěte číslo sněmovního tisku.
ps2013-010-04-004-010.u12.p1.s1 Je jedna oprava.
ps2013-010-04-004-010.u12.p1.s2 Odkazuji na usnesení školského výboru, na tisk 82/3.
ps2013-010-04-004-010.u12.p1.s3 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u13.p1.s1 také.
ps2013-010-04-004-010.u13.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili paní poslankyně Semelová, paní poslankyně Hnyková, pan poslanec Beznoska a paní poslankyně Nohavová a paní poslankyně Kovářová.
ps2013-010-04-004-010.u13.p1.s3 Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou.
ps2013-010-04-004-010.u13.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-010-04-004-010.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u14.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové.
ps2013-010-04-004-010.u14.p1.s3 Návrh zákona o dětské skupině vyvolal rozsáhlou diskusi jak při prvním čtení, tak na výboru či různých seminářích, kde jsme měli možnost slyšet názory pro i proti.
ps2013-010-04-004-010.u14.p1.s4 Jednotlivci i různé skupiny nás pak oslovili i prostřednictvím mailové pošty.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s1 Mnozí z diskutujících oprávněně upozorňují na potřebu rodičů s malými dětmi nastoupit do práce.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s2 Zájem rodičů je zcela pochopitelný.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s3 Velké množství rodin s dětmi se zvlášť po přijetí asociálních reforem Nečasovy vlády potýkají s výraznými finančními problémy, kdy jim scházejí peníze na základní životní potřeby, což se významně dotýká právě jejich dětí.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s4 Velmi špatně jsou pak na tom z tohoto hlediska matky samoživitelky.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s5 Varující je údaj, že 50 % z nich se po rozvodu ocitá na hranici chudoby, do níž se propadají i se svými dětmi.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s6 Z tohoto pohledu je proto snaha matek či otců nastoupit co nejdříve do práce naprosto pochopitelná.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s7 Jiná otázka ovšem je, zda mají při současné nezaměstnanosti, zvlášť v některých regionech, vůbec šanci nějakou práci najít.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s8 Logický je v souvislosti samozřejmě i zájem rodičů umístit dítě do předškolního zařízení.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s9 Jenže to je další problém.
ps2013-010-04-004-010.u14.p2.s10 Řada mateřských škol a většina jeslí totiž v 90. letech zanikla a nyní sklízíme plody tohoto nesystémového řešení.
ps2013-010-04-004-010.u14.p3.s1 Tímto úvodem chci zdůraznit, že rodičům, kteří hledají různé cesty řešení, naprosto rozumím.
ps2013-010-04-004-010.u14.p3.s2 Jenže řešení, které vláda, resp. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabízí, již nereflektuje zájem dítěte.
ps2013-010-04-004-010.u14.p3.s3 A v tom vidím problém.
ps2013-010-04-004-010.u14.p4.s1 Poskytnutí hlídání dětí v dětské skupině je na úkor jeho zdravého vývoje, na úkor bezpečnosti a především nebere v úvahu jeho právo na rovné podmínky přístupu ke vzdělání.
ps2013-010-04-004-010.u14.p4.s2 Přijetím tohoto návrhu se sníží kvalita péče o dítě, již pokud jde o neodpovídající prostory, vybavení, denní režim, stravování, kdy vyváženou zdravou výživu, kterou zabezpečují mateřské školy, nahradit ohřívání balíčků, jež si každé dítě přinese z domova.
ps2013-010-04-004-010.u14.p4.s3 Problematický je i věkový rozsah umisťovaných dětí od jednoho roku do zahájení povinné školní docházky.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s1 Za nejzávažnější z těchto výhrad však považuji porušení práva dítěte na rovný přístup ke vzdělání.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s2 Ty děti, které budou v dětské skupině, budou oproti dětem z mateřských škol výrazně znevýhodněny, resp. nebudou vůbec připravovány na vstup do základní školy.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s3 Tuto výhradu považuji za zásadní.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s4 Význam předškolního vzdělávání pro budoucí vývoj dítěte potvrzuje řada průzkumů, mimo jiné i lékařů, kteří prováděli výzkum mozku a došli k závěru, že nejvíce schopný pro získávání dovedností je do čtvrtého roku věku dítěte.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s5 Proto je tak důležité zařadit dítě do předškolního vzdělávání, zvláště pak děti ze znevýhodněného socio-kulturního prostředí, a to co nejdříve.
ps2013-010-04-004-010.u14.p5.s6 Z dalších expertních výzkumů zaměřených na tuto problematiku zase vyplývá, že 85 % osobnosti jedince se formuje do šesti let jeho věku.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s1 Způsob utváření by však měl probíhat pod vedením kvalifikovaných pedagogů, kteří vědí, co dítě ve kterém věku potřebuje, co může a zvládnout, aby se mohlo dál vzdělávat.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s2 Odpovídající přípravu, souhrn znalostí z oblasti pedagogiky a vývojové psychologie mají jednoznačně učitelky mateřských škol, které tak dokážou zabezpečit vzdělávací a výchovné potřeby dětem daného věku.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s3 Připraveny jsou i na poskytování péče a vzdělávání dětem s různými druhy postižení a se speciálními vzdělávacími potřebami.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s4 Pominout nelze ani význam, který mají mateřské školy pro vyrovnávání sociálních a ekonomických rozdílů.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s5 Nakonec ne náhodou chce Ministerstvo školství poslední rok v mateřské škole stanovit jako povinný, s čímž se jedině souhlasit.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s6 Bohužel, zakotvením dětských skupin do speciálního zákona se může stát, že dosáhneme pravého opaku, neboť tak otevíráme vrátka pro další možný úbytek mateřských škol.
ps2013-010-04-004-010.u14.p6.s7 Pro některé obce bude ekonomicky výhodnější vytvářet podmínky pro vznik dětských skupin místo toho, aby zřizovaly mateřskou školu.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s1 Skupina dětí nemusí splňovat stejné hygienické podmínky jako mateřinky.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s2 Zákonem legalizujeme privatizaci těchto služeb a rezignaci státu na předškolní vzdělávání.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s3 Jde o krok zpět, jak jsem říkala při prvním čtení, do 19. století.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s4 O ústup od kvalitního systému předškolního vzdělávání k pouhým hlídárnám.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s5 Přitom si stěžujeme na nízkou úroveň vzdělání.
ps2013-010-04-004-010.u14.p7.s6 Vláda by proto měla maximálně podpořit mladé rodiny s dětmi ne dětskými skupinami, ale výstavbou jeslí a rozšiřováním kapacit mateřských škol, které mají vzdělávací plán vytvořený na základě potřeb dětí tohoto věku.
ps2013-010-04-004-010.u14.p8.s1 Vzhledem k tomu, že však není vůle k odmítnutí tohoto zákona, předkládám pozměňovací návrhy, k nimž se přihlásím v podrobné rozpravě, které by měly řešit hlavní problémy, o nichž jsem v souvislosti s dětskými skupinami mluvila.
ps2013-010-04-004-010.u14.p8.s2 Jedná se o povinnost poskytovatele zabezpečit dětem vzdělání na základě zpracovaného vzdělávacího plánu, dále navrhuji, aby od tří let věku dítěte do zahájení povinné školní docházky pečovala o tyto děti osoba, která kvalifikaci učitelky mateřské školy, a konečně poslední pozměňovací návrh se týká povinnosti poskytovatele zabezpečit dětem v dětské skupině stravování, které bude odpovídat potřebným normám.
ps2013-010-04-004-010.u14.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-010-04-004-010.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u15.p1.s2 Mám tady nyní dvě faktické poznámky, se kterými se vypořádáme.
ps2013-010-04-004-010.u15.p1.s3 První je paní poslankyně Nováková, poté prosím paní poslankyni Adamovou, aby se připravila.
ps2013-010-04-004-010.u15.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s2 Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, ráda bych zopakovala to, co jsem říkala při debatě na podvýboru o regionálním školství.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s3 Jestliže je nějaké zařízení péče o dítě, které je předem koncipováno tak, že je budou využívat rodiče v době, kdy se nemohou bezprostředně o dítě starat, my nemůžeme automaticky tomuto zařízení připisovat zcela pejorativní nádech, že to je zařízení nedostatečné.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s4 Prosím, abychom přestali automaticky říkat, že když to zařízení není oficiální mateřská škola, znamená to, že ten, kdo o děti pečuje, je nekvalifikovaný, nepečlivý nebo že písemný výchovně vzdělávací plán nahradí všechno.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s5 Sami máme zkušenosti dlouholeté například s mateřskými centry a víme, že tam pečují o děti lidé, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, často třeba bývalí učitelé, čili není to vůbec nic pejorativního pečovat o děti v dětské skupině prostřednictvím lidí, kteří nejsou takzvaně oficiálně vedeni jako pedagogičtí pracovníci v mateřských školkách.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s6 Prosila bych, abychom toto zařízení nediskriminovali touto formou.
ps2013-010-04-004-010.u16.p1.s7 Děkuji.
ps2013-010-04-004-010.u17.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času.
ps2013-010-04-004-010.u17.p1.s2 Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou.

Text viewDownload CoNNL-U