ps2013-010-02-011-042.u1.p1.s1
42 . ps2013-010-02-011-042.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 206 / - prvé čtení ps2013-010-02-011-042.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek . ps2013-010-02-011-042.u1.p2.s2
Prosím pana ministra , aby se ujal slova . ps2013-010-02-011-042.u1.p2.s3
Vás ostatní prosím , abyste se ztišili , když už budeme probírat ty učitele . ps2013-010-02-011-042.u1.p3.s1
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-010-02-011-042.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-010-02-011-042.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych vám v krátkosti představil návrh novely 563 o pedagogických pracovnících . ps2013-010-02-011-042.u2.p1.s3
Tento návrh řeší problém , který je již letitý , protože více jak deset let v tomto zákoně je podmínka , že každý , kdo bude učit na českých školách , musí mít vysokoškolské pedagogické vzdělání příslušného směru . ps2013-010-02-011-042.u2.p2.s1
Vzhledem k tomu , že tento návrh zákona má vejít , respektive jeho článek , v platnost 1 . 1 . 2015 , tak jsme si udělali šetření , kolika učitelů se to týká . ps2013-010-02-011-042.u2.p2.s2
První , co mě překvapilo , že takové šetření ministerstvo nikdy v minulosti neudělalo . ps2013-010-02-011-042.u2.p2.s3
A druhé překvapení bylo , že se to týká 17 tisíc učitelů . ps2013-010-02-011-042.u2.p2.s4
Vzhledem k tomu , že v některých školách je nekvalifikovanost více jak 60 % , dokonce máme v České republice několik škol , kde je nekvalifikovanost dokonce 100 % , tak jsme se tím problémem začali vážně zabývat . ps2013-010-02-011-042.u2.p2.s5
Protože by za tohoto stavu , kdybychom nedělali vůbec nic , vešel tento zákon v platnost , tak si dovolím tvrdit , že nemalá část základních škol i středních škol by se dostala do problému , že by v podstatě nemohla plnit výuku . ps2013-010-02-011-042.u2.p3.s1
Proto přicházíme s alternativou . ps2013-010-02-011-042.u2.p3.s2
Ještě předtím , než vám tu alternativu představím , tak vám řeknu proces , jak to probíhalo . ps2013-010-02-011-042.u2.p3.s3
Měli jsme jednání se zástupci školských odborů , zároveň jsme měli jednání se zástupci pedagogů , pedagogických fakult a tam právě došlo ke kompromisu těchto několika málo výjimek . ps2013-010-02-011-042.u2.p3.s4
Ale zároveň jsme se dohodli se zástupci pedagogických fakult , že vyhlásí mimořádné termíny tak , aby každý učitel se mohl přihlásit do vzdělání , ať už tedy do dokončení vysokoškolského vzdělání , anebo toho kursu , který mu nahrazuje kvalifikaci . ps2013-010-02-011-042.u2.p4.s1
Nyní pojďme k těm výjimkám . ps2013-010-02-011-042.u2.p4.s2
Týká se to čtyř oblastí . ps2013-010-02-011-042.u2.p4.s3
První navrhujeme , aby možnost výkonu přímé pedagogické činnosti bez odborné kvalifikace mohla být uplatňována učiteli , kteří jsou starší 55 let a mají dvacetiletou praxi . ps2013-010-02-011-042.u2.p4.s4
Je to z toho důvodu , že za prvé ta praxe je také velmi významná , a na druhou stranu , že kdyby oni nastoupili na vysokou školu , tak by to víceméně dodělávali těsně před odchodem do důchodu a to nám přijde neefektivní . ps2013-010-02-011-042.u2.p5.s1
Druhá se týká rodilých mluvčích - výuka cizího jazyka . ps2013-010-02-011-042.u2.p5.s2
Je to z toho důvodu , že tam samozřejmě byla celá řada připomínek právě k těm rodilým mluvčím , kteří sice mají kvalifikaci ze zahraničí , ale není jim uznávána v České republice . ps2013-010-02-011-042.u2.p5.s3
Touto výjimkou vycházíme vstříc žádostem z pedagogického terénu . ps2013-010-02-011-042.u2.p6.s1
Další výjimka , která také vzešla právě z diskuse s odbornými školami i s odborníky na danou problematiku , se týká možnosti zaměstnat odborníky z praxe , kteří neučí na plný úvazek . ps2013-010-02-011-042.u2.p6.s2
Učí na částečný úvazek na odborných školách , dělají například finančního ředitele , budou učit finanční gramotnost a učí tam dvě hodiny . ps2013-010-02-011-042.u2.p6.s3
Bylo by asi hloupé po nich chtít , aby si dodělávali pedagogické vzdělání , když jsou odborníci v dané problematice . ps2013-010-02-011-042.u2.p6.s4
A toto by výrazně pomohlo odborným školám . ps2013-010-02-011-042.u2.p7.s1
Dále se to týká výkonných umělců , výtvarníků , trenérů právě u těchto předmětů , respektive výchov . ps2013-010-02-011-042.u2.p7.s2
Uvedu jeden konkrétní příklad . ps2013-010-02-011-042.u2.p7.s3
Máte absolventa konzervatoře , hraje v České filharmonii . ps2013-010-02-011-042.u2.p7.s4
Ta kvalifikace mu naprosto stačí pro základní uměleckou školu , ale paradoxně mu nestačí na hudební výchovu na základní škole , kde učí dvě hodiny . ps2013-010-02-011-042.u2.p7.s5
Takže tím vycházíme vstříc této skupině , tak aby tito lidé mohli dále vykonávat pedagogickou činnost na školách . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s1
Čtvrtá možnost pro školy se týká především té oblasti , kde je opravdu enormní nedostatek kvalifikovaných pedagogů . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s2
Vy máte ve své zprávě dokonce rozdělení podle jednotlivých krajů , takže každý z vás poslanců a poslankyň si jistě najdete svůj kraj a uvidíte , že některé kraje jsou na tom opravdu velmi tristně . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s3
Těch důvodů je několik . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s4
Uvedu například Karlovarský kraj . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s5
Jeden z důvodů byla špatná nabídka pro tuto oblast - vzdálená , člověk , který má rodinu , chodí do práce , tak nebyl schopen dojíždět za doplněním této kvalifikace . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s6
Tam jsme udělali ten krok , že pedagogické fakulty otvírají přímo své pobočky v těchto regionech , takže tento argument už tady nebude . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s7
Zároveň pedagogickým fakultám dávám na navýšení počtu studentů 20 milionů korun ze státního rozpočtu , z rozpočtu Ministerstva školství . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s8
Přesto v některých lokalitách nejsme schopni sehnat kvalifikované pedagogy . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s9
Proto je tu ten bod čtyři a to je možnost škol a školských zařízení zaměstnat v nezbytném rozsahu po nezbytnou dobu pedagogického pracovníka bez odborné kvalifikace , ale ten musí počítat s tím , že pokud si tu kvalifikaci nedodělá , když přijde na tu pozici někdo kvalifikovaný , tak ho samozřejmě nahradí . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s10
Mimochodem , tento čtvrtý bod se dá uplatňovat i v jiných situacích , například když vám dlouhodobě v průběhu roku onemocní učitel žloutenkou nebo nějakou dlouhodobou nemocí . ps2013-010-02-011-042.u2.p8.s11
V tu chvíli prostě nejste schopni sehnat kvalifikovaného pedagoga , máte možnost využít tento čtvrtý bod . ps2013-010-02-011-042.u2.p9.s1
Uvidíme , jaká bude diskuse . ps2013-010-02-011-042.u2.p9.s2
Myslím si , že určitě bude dobré některé ty věci probrat i na školském výboru . ps2013-010-02-011-042.u2.p9.s3
Návrh , jak již jsem říkal v úvodu svého krátkého vystoupení , je kompromisním řešením , které odsouhlasily i školské odbory i pedagogické fakulty , a jsou připraveny na to , aby tento návrh zákona byl uplatňován od 1 . 1 . 2015 , aniž by to narušilo výuku v českých školách . ps2013-010-02-011-042.u2.p10.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , vážený pane místopředsedo , pane řídící , děkuji za pozornost . ps2013-010-02-011-042.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru Chládkovi . ps2013-010-02-011-042.u3.p1.s2
Rád bych odpověděl na jeho otázku , že diskuse bude jistě plodná . ps2013-010-02-011-042.u3.p2.s1
A nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Bohdalová - paní učitelka Vlasta Bohdalová . ps2013-010-02-011-042.u3.p2.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-010-02-011-042.u4.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2013-010-02-011-042.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , velice děkuji za to , že jste mě oslovil oslovením , na které jsem již 35 let pyšná . ps2013-010-02-011-042.u4.p2.s1
Vážení kolegové , pan ministr školství zde uvedl novelu zákona , která se týká vzdělávání pedagogických pracovníků . ps2013-010-02-011-042.u4.p2.s2
Já ve své zpravodajské zprávě bych mohla pouze dopodrobna rozebrat všechny důvody , které tady uvedl pan ministr . ps2013-010-02-011-042.u4.p2.s3
Ale já bych tady chtěla vaši pozornost - zvláště pro ty , kteří zasedají poprvé - obrátit do historie . ps2013-010-02-011-042.u4.p3.s1
Požadavek na doplnění vzdělání existuje v zákoně již deset let . ps2013-010-02-011-042.u4.p3.s2
Deset let měli na to nejenom učitelé , ale mělo na to především ministerstvo , pedagogické fakulty , aby připravily takové programy , do nichž by učitelé vstupovali a mohli si kvalifikaci doplnit . ps2013-010-02-011-042.u4.p3.s3
Já třeba tady vidím problém , že část učitelů skutečně nastoupila na šest semestrů na pedagogické fakulty nebo na jiné vysoké školy s pedagogickým zaměřením a dodělali si vzdělání . ps2013-010-02-011-042.u4.p3.s4
Někdo to , jak se říká , nechal vyhnít . ps2013-010-02-011-042.u4.p4.s1
Ale my teď stojíme opravdu , tak jak je popsáno v materiále , v klíčové situaci , kdy máme lidi před důchodem , kterým chybí kvalifikace . ps2013-010-02-011-042.u4.p4.s2
Ze sociálního hlediska by bylo velice špatné , kdyby museli školy opustit . ps2013-010-02-011-042.u4.p4.s3
Nota bene , když se nad tím tak zamyslíme , tak oni tu kvalifikaci praxí určitým způsobem získali . ps2013-010-02-011-042.u4.p5.s1
Rovněž tady jsou další body učitelů - rodilých mluvčích , učitelů , kteří jsou na částečný úvazek , učitelů - absolventů konzervatoře . ps2013-010-02-011-042.u4.p5.s2
Já bych byla ráda , kdybychom se mohli ve druhém čtení zákona , když tento zákon projde do druhého čtení , a já předpokládám , že projde , detailně zabývat takovými věcmi , protože vždycky bývá v detailu ukryt ďábel , jako co považujeme za výkonného umělce , výkonného sportovce . ps2013-010-02-011-042.u4.p5.s3
To je ta kvalifikace na částečný úvazek ? ps2013-010-02-011-042.u4.p5.s4
Já si myslím , že to jsou ty věci , které by se mohly vyspecifikovat . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s1
Na závěr mé zpravodajské zprávy mi dovolte říci jednu věc . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s2
V minulém volebním období jsme ve školském výboru a podvýboru pro regionální školství opravdu vypiplali novelu zákona o pedagogických pracovnících , kde jsme ulevili tomu , že jsme se dohodli s Ministerstvem školství , že vypracuje vyhlášku , aby zcela jasně zadalo pedagogickým fakultám , co chce od těch jako že nekvalifikovaných učitelů . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s3
Mluvím o tom , třeba když někdo vystudoval učitelství pro druhý stupeň a pak učil na škole pro třetí stupeň , tedy střední škole , on je brán také jako nekvalifikovaný . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s4
A k tomu neexistovaly jiné podmínky , než že půjdou na tři roky studovat dál pedagogickou fakultu . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s5
Ale vezměte si , když vezmu odbornost dejme tomu na střední škole , když někdo vystudoval češtinu - dějepis a radši začal učit na základní škole , je brán jako nekvalifikovaný , kdyby měl jít zase studovat , a nejenom metodiku a didaktiku . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s6
Co je rozdílné u toho učitele ? ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s7
Rozdílný je na každém tom stupni přístup k žákovi . ps2013-010-02-011-042.u4.p6.s8
A já tady chci na závěr jenom říci : Přestože tento zákon byl přijat s těmito usneseními , minulá ministerstva školství se na to s odpuštěním vykašlala a my dneska hasíme povodeň ne kýblem , ale náprstkem . ps2013-010-02-011-042.u4.p7.s1
Takže bych byla ráda , vážení kolegové , kdybychom tento zákon mohli posunout do druhého čtení , podrobně jej ve výborech a podvýborech rozebrat a zabývat se jím tak , abychom už vytvořili takovou normu , kterou nebudeme muset měnit a která stanoví jasná pravidla . ps2013-010-02-011-042.u4.p7.s2
Protože deset let je tady pravidlo takové , že běžíme od výjimky k výjimce . ps2013-010-02-011-042.u4.p7.s3
A já říkám , že každá výjimka je cesta do pekel . ps2013-010-02-011-042.u4.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-010-02-011-042.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Vlastě Bohdalové . ps2013-010-02-011-042.u5.p1.s2
A než otevřu obecnou rozpravu , o omluvu z neúčasti na dnešním jednání od 14.30 do 17.00 hodin prosí pan poslanec Josef Šenfeld a dnes se z celého jednání z důvodu pracovní cesty omlouvá pan poslanec Jiří Pospíšil . ps2013-010-02-011-042.u5.p2.s1
Otvírám obecnou rozpravu , do které se přihlásila jako první paní poslankyně Anna Putnová . ps2013-010-02-011-042.u5.p2.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-010-02-011-042.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2013-010-02-011-042.u6.p2.s1
Pan ministr nás seznámil se situací a s předlohou novely zákona o pedagogických pracovnících a současně nám nastínil také situaci v regionálním školství . ps2013-010-02-011-042.u6.p2.s2
Po pravdě řečeno , je to situace , kterou musí řešit , a nikdo mu to v tuto chvíli nezávidí . ps2013-010-02-011-042.u6.p2.s3
Chtěla bych ocenit , že pan ministr školství učinil několik zásadních kroků pro to , aby dokázal stávající situaci napravit , resp . aby vytvořil podmínky pro to , aby situace nebyla tak bolestivá pro učitele , kteří nemají patřičné vzdělání . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s1
Pro vás , kteří se ve školství nepohybujete , bude možná důležitá drobná rekapitulace . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s2
V roce 2004 byl přijat zákon , který definuje povinnou pedagogickou přípravu pro učitele s tím , že bude platit od 1 . 1 . 2005 . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s3
Předpokládalo se , že učitelé , kteří nemají potřebnou kvalifikaci , si ji budou moci doplnit . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s4
Protože se to ukázalo nereálné , bylo rozhodnuto a přijato zákonem , že se prodlužuje doba , ve které si mohou učitelé tuto kvalifikaci doplnit . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s5
Nejdříve se prodloužila o pět let a v roce 2009 o dalších pět let . ps2013-010-02-011-042.u6.p3.s6
Dostali jsme se tedy k číslu deset let , během kterých měli učitelé možnost si pedagogickou způsobilost si dokončit . ps2013-010-02-011-042.u7.p1.s1
Paní poslankyně , já se moc omlouvám , ale dovoluji si ctěnou sněmovnu požádat o to , aby se zklidnila . ps2013-010-02-011-042.u7.p1.s2
Zatím na to používám jemný pedagogický prostředek a to je domluva . ps2013-010-02-011-042.u7.p1.s3
V případě , že se tak nestane , přejdu k ostřejším pedagogickým prostředkům . ps2013-010-02-011-042.u7.p1.s4
Děkuji . ps2013-010-02-011-042.u7.p2.s1
Paní poslankyně , máte slovo .