|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-07 ps2013-006-04-006-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - druhé čtení

Date2014-02-07
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006112.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 337 • previousnext

ps2013-006-04-006-002.u1.p1.s1 2.
ps2013-006-04-006-002.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - druhé čtení
ps2013-006-04-006-002.u1.p2.s1 Jsme ve druhém čtení a prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a zpravodaj výboru pan poslanec David Kasal.
ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s1 Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 5. února, a to do dnešního dne.
ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s2 Obecná rozprava byla ukončena.
ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s3 Připomínám, že Sněmovna se může usnést bez rozpravy na opětovném otevření rozpravy po přerušení, a to do zahájení hlasování o závěrečném usnesení.
ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s4 Je o takový zájem?
ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s5 Není.
ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s1 Máme tady návrh - a žádám zpravodaje, aby kontroloval průběh - máme návrh na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání na základě návrhu pana poslance Václava Klučky.
ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s2 To bychom měli odhlasovat.
ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s3 Padl tam jiný návrh?
ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s4 Myslím, že nepadl, podle záznamu, čili budeme rozhodovat jenom o tom.
ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s1 Pokud jde o rozpravu, to je rozprava podrobná a ta nebyla ani zahájena.
ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s2 Čili před zahájením podrobné rozpravy podle zákona o jednacím řádu budeme hlasovat o návrhu, který se hlasuje po obecné rozpravě, a to je návrh na vrácení výboru k novému projednání.
ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s3 To jednací řád umožňuje.
ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s4 Pokud nebude návrh přijat, budeme pokračovat v rozpravě podrobné, kde může samozřejmě padnout řada dalších návrhů.
ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s5 My si vyjasníme jenom stenoprotokol.
ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s1 Dobře, nyní tedy rozhodneme v hlasování o vrácení zákona výboru k novému projednání.
ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s2 Než ale hlasování zahájím, zagonguji, protože jsem některé kolegy vyzval k projednávání jiných záležitostí do kuloárů.
ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s3 Tak vás všechny odhlásím, požádám o novou registraci.
ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s4 Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s5 Myslím, že se ustálil počet poslanců.
ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s1 Zahajuji hlasování pořadové číslo 76, ve kterém máme rozhodnout o vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání.
ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s2 Kdo je pro?
ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s3 Kdo je proti?
ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s4 Děkuji vám.
ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s1 Hlasování pořadové číslo 76.
ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s2 Z přítomných 146 pro 13, proti 90.
ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s3 Návrh nebyl přijat.
ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s1 Budeme pokračovat podrobnou rozpravou.
ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s2 Tu právě zahajuji a mám dva přihlášené poslance do podrobné rozpravy.
ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s3 První přihlášenou v podrobné rozpravě je paní poslankyně Soňa Marková, připraví se pan kolega Václav Klučka.
ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s4 Prosím paní poslankyni Soňu Markovou.
ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s5 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-006-04-006-002.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-006-04-006-002.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se přihlásila ke svým pozměňovacím návrhům k tomuto tisku a zároveň abych odůvodnila, proč tyto pozměňovací návrhy předkládám.
ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s1 Ještě krátce k tomu, co tady proběhlo předtím, než byl tento bod přerušený.
ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s2 Chtěla bych upozornit na to, že diskutovaný pozměňovací návrh, o kterém se hovořilo k návrhu zákona - návrh zákona je implementací evropské směrnice o uplatňování práv pacientů v přeshraniční péči, zároveň ale umožňuje členským státům podmínit náhradu nákladů určitého druhu přeshraniční zdravotní péče předchozím souhlasem zdravotní pojišťovny.
ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s3 Ministerstvo zdravotnictví, tak jak svůj návrh připravilo, ale toto omezení připouštělo jen jako možnost ve velmi omezené míře a ex post.
ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s4 Proto byl připraven pozměňovací návrh, protože Česká republika by tak byla jediným státem střední Evropy, který plně liberalizuje poskytování služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s5 To jenom k tomu vysvětlování, o čem se tady hovořilo.
ps2013-006-04-006-002.u2.p3.s1 Nyní bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zanesen, je to sněmovní dokument č. 293.
ps2013-006-04-006-002.u2.p3.s2 A řekněme určitým způsobem upravuje nový pozměňovací návrh, o kterém jsme hovořili.
ps2013-006-04-006-002.u2.p4.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, ke kterému se přihlašuji, je sněmovní dokument č. 295.
ps2013-006-04-006-002.u2.p4.s2 Toto předložení bych ale ráda odůvodnila poněkud podrobněji, protože navazuje na to, o čem se tady diskutovalo, a to je otázka tzv. regulačních poplatků.
ps2013-006-04-006-002.u2.p5.s1 Pozměňovací návrh, který jsem předložila, ruší všechny tzv. regulační poplatky a zároveň zavádí limit 2500 korun na hrazení doplatků -
ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s1 Paní poslankyně, vás přeruším a požádám všechny kolegy o klid.
ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s2 Pokud máte jiné téma k debatě, prosím, převeďte tuto debatu do kuloárů a v tomto sále bude jednáno pouze o tisku č. 10. Děkuji.
ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-006-04-006-002.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-04-006-002.u4.p1.s2 Takže tento návrh zákona zavádí současně roční limit 2500 korun na hrazení doplatků za léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely částečně hrazené ze zdravotního pojištění.
ps2013-006-04-006-002.u4.p2.s1 Komunistická strana Čech a Moravy se dlouhodobě plně staví za zájmy pacientů, a proto opakovaně - poprvé již v roce 2008 - předkládá zákony a pozměňovací návrhy k zákonu o veřejném zdravotním pojištění na úplné zrušení tzv. regulačních poplatků a zároveň podporujeme všechny návrhy, které by vedly ke zmírnění jejich negativních dopadů.
ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s1 Dovolte mi nyní malý exkurz do historie.
ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s2 Ústavní soud rozhodl dne 20. května 2008 o ústavnosti zavedení těchto poplatků i přesto, že byly zavedeny bezprecedentním způsobem přijetím rozsáhlého pozměňovacího návrhu předloženého v průběhu druhého čtení zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a byl to typický přílepek.
ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s3 Tedy bez možnosti dostatečného projednání a posouzení v řádném legislativním procesu.
ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s4 V Senátu tento návrh nebyl vůbec projednáván.
ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s1 Ústavní soud při svém rozhodování využil odůvodnění tehdejšího ministra Julínka, že jediným důvodem zavedení poplatků je jejich regulační účinek proti nadužívání zdravotní péče.
ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s2 Soud se na základě toho vyhnul námitce, že za péči se při jejím poskytování neplatí, tím, že poplatky nepovažoval za placení péče, ale za jakousi legitimní regulaci.
ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s3 Jako důležitou podmínku legitimnosti poplatků uvedl také to, že nesmí být pro nikoho rdousící překážkou přístupu k péči.
ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s1 Od doby lze na mnohých příkladech dokázat, že ani jedna z uvedených podmínek legitimnosti vybírání poplatků není splňována.
ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s2 Sám Ústavní soud vybízí dále exekutivu, aby zjistila, zda neexistuje nějaký případ "rdoušení", a v takovém případě píše, že by měl zákonodárce sám poplatky zrušit.
ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s3 Nakonec tak ale částečně učinil Ústavní soud sám poté, co asociální Nečasova vláda naopak navýšila poplatek za hospitalizaci na sto korun.
ps2013-006-04-006-002.u4.p6.s1 U pacientů, kteří zdravotní péči doopravdy potřebují, jsou poplatky bezdůvodnou překážkou přístupu k této péči.
ps2013-006-04-006-002.u4.p6.s2 Tato překážka potom i diskriminační charakter, protože pro některé pacienty se jeví jako nepatrná, ale vždy existuje určitý počet pacientů trvale nebo momentálně neschopných platit.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s1 V médiích opakovaně zazněla a zaznívá věta: regulační poplatky sice nic neregulují, rušit se však nebudou, protože zdravotnictví vybrané peníze potřebuje.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s2 Dříve deklarovaný regulační účinek v případě nadužívání zdravotní péče zpochybnila i fakta, která uvedl Český statistický úřad v roce 2010.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s3 Regulační poplatky snížily v roce 2008 počet návštěv u ambulantních specialistů, konkrétně nejvíce u gynekologů a stomatologů - je otázka, jestli to bylo dobře - a na pohotovostech.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s4 Ale zároveň současně s tím došlo k navýšení mnohem dražších výjezdů zdravotnické záchranné služby.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s5 Již v roce 2009 ovšem opět narostl počet návštěv o 12 % oproti roku 2008.
ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s6 Tolik Český statistický úřad.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s1 Lze se tedy důvodně domnívat, že případný pokles frekvence návštěv u lékaře není důsledek zmenšeného nadužívání, ale toho, že sociálně nejslabší pacienti od návštěv kvůli výši poplatku upustili.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s2 I tvrzení, že každý, kdo není v nemocnici, si stejně musí platit hotelové služby, je poněkud nespravedlivé.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s3 Pacienti přece nemohou ovlivnit to, zda se budou léčit v nemocnici a jak dlouho.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s4 Někteří na to totiž nemají, i když nekouří, nepijí, nehrají na automatech a neposílají esemesky, jak tady dokola zaznívalo z úst bývalé vládní koalice od těch, kteří tedy asociální poplatky podporují.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s5 Od roku 2000 stouply výdaje občanů na zdravotnictví více než trojnásobně.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s6 Lidé dávají za zdraví více než 40 mld. korun kromě toho, co zaplatí na zdravotním pojištění.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s7 Z toho v roce 2012 vydaly domácnosti 5,53 mld. korun za poplatky u lékaře, v lékárně a v nemocnici.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s8 Konkrétně za hospitalizaci 2,1 mld. korun, za ambulantní péči 1,47 mld. korun, za recept 1,78 mld. a za pohotovost 0,18 mld. korun.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s9 Soukromé výdaje, tedy například přímé platby pacientů za léky, nadstandardní péči a regulační poplatky, tvoří nyní více než 16 % peněz spotřebovaných v českém zdravotnictví.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s10 V roce 2007, kdy pacienti ještě neplatili regulační poplatky, tvořily soukromé výdaje obyvatel za zdraví něco málo přes 14 %.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s11 To znamená, že zavedením poplatků stoupla tato výše o 2 % spoluúčasti.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s12 Neustále také stoupají doplatky pacientů za léky na recept.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s13 Spoluúčast pacientů se tak u mnohých skupin obyvatelstva, především u seniorů, zdravotně postižených a chronicky nemocných ocitla na hranici únosnosti.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s14 Situace se navíc s narůstajícími důsledky hospodářské a finanční krize pro občany České republiky zhoršuje.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s15 Spolu s poplatky byl sice zaveden takzvaný sociální limit, ten ale ve své původní pětitisícové podobě svůj úkol nesplnil.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s16 Teprve po snížení části pojištěnců ochránil tento roční strop více lidí.
ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s17 A to se do tohoto limitu nepočítají poplatky za den v nemocnici a za pohotovost ani za léky.
ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s1 Nicméně tato fakta nesvědčí o nutnosti zachovat regulační poplatky, ale pouze o neúplně dobře nastaveném systému financování zdravotnictví.
ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s2 Znovu připomínám, že regulační funkce poplatků je zvlášť pochybná u chronicky nemocných, zdravotně postižených, u lidí s úrazy, u dobrovolných dárců krve a kostní dřeně a také u hospitalizovaných, kteří ve zdravotnickém zařízení zemřou, a celkově situaci, kdy o četnosti návštěv u lékaře a o předepsaných lécích nerozhoduje pacient, ale lékař sám.
ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s3 Ani jedna informace o úsporách nebyla doposud vlastně podložena žádnou seriózní analýzou.
ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s4 Není také vůbec jasné, nakolik lidé, kteří péči potřebovali, k lékaři nešli či nebrali předepsané nutné léky a nakolik tak ohrozili svoje zdraví, nebo dokonce život.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s1 Pokud se ale chceme bavit o nutnosti dodat finanční prostředky do systému zdravotnictví, a o tom se mluví hodně v souvislosti s tím, že se nyní neplatí poplatky za hospitalizaci, jsou určitě jiné cesty, které nebudou představovat zásah do již tak hubených peněženek občanů.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s2 Zvlášť v situaci, kdy podle kvalifikovaných odhadů každoročně unikají ze zdravotnictví finanční prostředky ve výši více než 20 mld. korun.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s3 Poplatky regulují jen poptávku, nikoliv nabídku zdravotních služeb.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s4 Pokud existuje vazba mezi poplatkem a zdravotnickým zařízením, které je vybralo, a zákon to explicitně doposud nařizuje, vzniká poptávka těch, kteří je vybírají, aby jejich pacienti platili tyto platby co nejvyšší.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s5 To je ekonomický zákon.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s6 Tato poptávka je tím silnější, čím více jsou ohroženy jiné zdroje příjmů, a to se právě za minulých pravicových vlád ve zdravotnictví stalo.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s7 Vládní koalice nastavila vražedný mix restriktivní úhradové vyhlášky, navyšování DPH, inflace a negativních důsledků svých vlastních katastrofálních takzvaných reforem.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s8 Pro příklad pouze jeden.
ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s9 Významný vliv na zvýšení nákladů v celém sektoru zdravotnictví zvyšování sazeb DPH, zejména razantní nárůst snížené sazby na 15 % v roce 2013 a přeřazení některých zdravotních prostředků ze snížené do základní sazby DPH.

Text viewDownload CoNNL-U