ps2013-006-04-006-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-006-04-006-002.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 10 / - druhé čtení ps2013-006-04-006-002.u1.p2.s1
Jsme ve druhém čtení a prosím , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a zpravodaj výboru pan poslanec David Kasal . ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 5 . února , a to do dnešního dne . ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s2
Obecná rozprava byla ukončena . ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s3
Připomínám , že Sněmovna se může usnést bez rozpravy na opětovném otevření rozpravy po přerušení , a to do zahájení hlasování o závěrečném usnesení . ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s4
Je o takový zájem ? ps2013-006-04-006-002.u1.p3.s5
Není . ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s1
Máme tady návrh - a žádám zpravodaje , aby kontroloval průběh - máme návrh na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání na základě návrhu pana poslance Václava Klučky . ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s2
To bychom měli odhlasovat . ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s3
Padl tam jiný návrh ? ps2013-006-04-006-002.u1.p4.s4
Myslím , že nepadl , podle záznamu , čili budeme rozhodovat jenom o tom . ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s1
Pokud jde o rozpravu , to je rozprava podrobná a ta nebyla ani zahájena . ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s2
Čili před zahájením podrobné rozpravy podle zákona o jednacím řádu budeme hlasovat o návrhu , který se hlasuje po obecné rozpravě , a to je návrh na vrácení výboru k novému projednání . ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s3
To jednací řád umožňuje . ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s4
Pokud nebude návrh přijat , budeme pokračovat v rozpravě podrobné , kde může samozřejmě padnout řada dalších návrhů . ps2013-006-04-006-002.u1.p5.s5
My si vyjasníme jenom stenoprotokol . ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s1
Dobře , nyní tedy rozhodneme v hlasování o vrácení zákona výboru k novému projednání . ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s2
Než ale hlasování zahájím , zagonguji , protože jsem některé kolegy vyzval k projednávání jiných záležitostí do kuloárů . ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s3
Tak vás všechny odhlásím , požádám o novou registraci . ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s4
Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2013-006-04-006-002.u1.p6.s5
Myslím , že už se ustálil počet poslanců . ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s1
Zahajuji hlasování pořadové číslo 76 , ve kterém máme rozhodnout o vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání . ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s2
Kdo je pro ? ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s3
Kdo je proti ? ps2013-006-04-006-002.u1.p7.s4
Děkuji vám . ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s1
Hlasování pořadové číslo 76 . ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s2
Z přítomných 146 pro 13 , proti 90 . ps2013-006-04-006-002.u1.p8.s3
Návrh nebyl přijat . ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s1
Budeme pokračovat podrobnou rozpravou . ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s2
Tu právě zahajuji a mám dva přihlášené poslance do podrobné rozpravy . ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s3
První přihlášenou v podrobné rozpravě je paní poslankyně Soňa Marková , připraví se pan kolega Václav Klučka . ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s4
Prosím paní poslankyni Soňu Markovou . ps2013-006-04-006-002.u1.p9.s5
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-006-04-006-002.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-006-04-006-002.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych se přihlásila ke svým pozměňovacím návrhům k tomuto tisku a zároveň abych odůvodnila , proč tyto pozměňovací návrhy předkládám . ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s1
Ještě krátce k tomu , co tady proběhlo předtím , než byl tento bod přerušený . ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s2
Chtěla bych upozornit na to , že diskutovaný pozměňovací návrh , o kterém se hovořilo k návrhu zákona - návrh zákona je implementací evropské směrnice o uplatňování práv pacientů v přeshraniční péči , zároveň ale umožňuje členským státům podmínit náhradu nákladů určitého druhu přeshraniční zdravotní péče předchozím souhlasem zdravotní pojišťovny . ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s3
Ministerstvo zdravotnictví , tak jak svůj návrh připravilo , ale toto omezení připouštělo jen jako možnost ve velmi omezené míře a ex post . ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s4
Proto byl připraven pozměňovací návrh , protože Česká republika by tak byla jediným státem střední Evropy , který plně liberalizuje poskytování služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění . ps2013-006-04-006-002.u2.p2.s5
To jenom k tomu vysvětlování , o čem se tady hovořilo . ps2013-006-04-006-002.u2.p3.s1
Nyní bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu , který je už v systému zanesen , je to sněmovní dokument č . 293 . ps2013-006-04-006-002.u2.p3.s2
A řekněme určitým způsobem upravuje nový pozměňovací návrh , o kterém jsme hovořili . ps2013-006-04-006-002.u2.p4.s1
Dalším pozměňovacím návrhem , ke kterému se přihlašuji , je sněmovní dokument č . 295 . ps2013-006-04-006-002.u2.p4.s2
Toto předložení bych ale ráda odůvodnila poněkud podrobněji , protože navazuje na to , o čem se tady diskutovalo , a to je otázka tzv . regulačních poplatků . ps2013-006-04-006-002.u2.p5.s1
Pozměňovací návrh , který jsem předložila , ruší všechny tzv . regulační poplatky a zároveň zavádí limit 2500 korun na hrazení doplatků - ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s1
Paní poslankyně , já vás přeruším a požádám všechny kolegy o klid . ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s2
Pokud máte jiné téma k debatě , prosím , převeďte tuto debatu do kuloárů a v tomto sále bude jednáno pouze o tisku č . 10 . Děkuji . ps2013-006-04-006-002.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2013-006-04-006-002.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-04-006-002.u4.p1.s2
Takže tento návrh zákona zavádí současně roční limit 2500 korun na hrazení doplatků za léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely částečně hrazené ze zdravotního pojištění . ps2013-006-04-006-002.u4.p2.s1
Komunistická strana Čech a Moravy se dlouhodobě plně staví za zájmy pacientů , a proto opakovaně - poprvé již v roce 2008 - předkládá zákony a pozměňovací návrhy k zákonu o veřejném zdravotním pojištění na úplné zrušení tzv . regulačních poplatků a zároveň podporujeme všechny návrhy , které by vedly ke zmírnění jejich negativních dopadů . ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s1
Dovolte mi nyní malý exkurz do historie . ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s2
Ústavní soud rozhodl dne 20 . května 2008 o ústavnosti zavedení těchto poplatků i přesto , že byly zavedeny bezprecedentním způsobem přijetím rozsáhlého pozměňovacího návrhu předloženého až v průběhu druhého čtení zákona č . 261 / 2007 Sb . , o stabilizaci veřejných rozpočtů , a byl to typický přílepek . ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s3
Tedy bez možnosti dostatečného projednání a posouzení v řádném legislativním procesu . ps2013-006-04-006-002.u4.p3.s4
V Senátu tento návrh nebyl vůbec projednáván . ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s1
Ústavní soud při svém rozhodování využil odůvodnění tehdejšího ministra Julínka , že jediným důvodem zavedení poplatků je jejich regulační účinek proti nadužívání zdravotní péče . ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s2
Soud se na základě toho vyhnul námitce , že za péči se při jejím poskytování neplatí , tím , že poplatky nepovažoval za placení péče , ale za jakousi legitimní regulaci . ps2013-006-04-006-002.u4.p4.s3
Jako důležitou podmínku legitimnosti poplatků uvedl také to , že nesmí být pro nikoho rdousící překážkou přístupu k péči . ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s1
Od té doby lze na mnohých příkladech dokázat , že ani jedna z uvedených podmínek legitimnosti vybírání poplatků není splňována . ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s2
Sám Ústavní soud vybízí dále exekutivu , aby zjistila , zda neexistuje nějaký případ " rdoušení " , a v takovém případě píše , že by měl zákonodárce sám poplatky zrušit . ps2013-006-04-006-002.u4.p5.s3
Nakonec tak ale částečně učinil Ústavní soud sám poté , co asociální Nečasova vláda naopak navýšila poplatek za hospitalizaci na sto korun . ps2013-006-04-006-002.u4.p6.s1
U pacientů , kteří zdravotní péči doopravdy potřebují , jsou poplatky bezdůvodnou překážkou přístupu k této péči . ps2013-006-04-006-002.u4.p6.s2
Tato překážka má potom i diskriminační charakter , protože pro některé pacienty se jeví jako nepatrná , ale vždy existuje určitý počet pacientů trvale nebo momentálně neschopných platit . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s1
V médiích opakovaně zazněla a zaznívá věta : regulační poplatky sice nic neregulují , rušit se však nebudou , protože zdravotnictví vybrané peníze potřebuje . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s2
Dříve deklarovaný regulační účinek v případě nadužívání zdravotní péče zpochybnila i fakta , která uvedl Český statistický úřad už v roce 2010 . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s3
Regulační poplatky snížily v roce 2008 počet návštěv u ambulantních specialistů , konkrétně nejvíce u gynekologů a stomatologů - je otázka , jestli to bylo dobře - a na pohotovostech . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s4
Ale zároveň současně s tím došlo k navýšení mnohem dražších výjezdů zdravotnické záchranné služby . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s5
Již v roce 2009 ovšem opět narostl počet návštěv o 12 % oproti roku 2008 . ps2013-006-04-006-002.u4.p7.s6
Tolik Český statistický úřad . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s1
Lze se tedy důvodně domnívat , že případný pokles frekvence návštěv u lékaře není důsledek zmenšeného nadužívání , ale toho , že sociálně nejslabší pacienti od návštěv kvůli výši poplatku upustili . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s2
I tvrzení , že každý , kdo není v nemocnici , si stejně musí platit hotelové služby , je poněkud nespravedlivé . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s3
Pacienti přece nemohou ovlivnit to , zda se budou léčit v nemocnici a jak dlouho . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s4
Někteří na to totiž nemají , i když nekouří , nepijí , nehrají na automatech a neposílají esemesky , jak tady dokola zaznívalo z úst bývalé vládní koalice od těch , kteří tedy asociální poplatky podporují . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s5
Od roku 2000 stouply výdaje občanů na zdravotnictví více než trojnásobně . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s6
Lidé dávají za zdraví více než 40 mld . korun kromě toho , co zaplatí na zdravotním pojištění . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s7
Z toho v roce 2012 vydaly domácnosti 5 , 53 mld . korun za poplatky u lékaře , v lékárně a v nemocnici . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s8
Konkrétně za hospitalizaci 2 , 1 mld . korun , za ambulantní péči 1 , 47 mld . korun , za recept 1 , 78 mld . a za pohotovost 0 , 18 mld . korun . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s9
Soukromé výdaje , tedy například přímé platby pacientů za léky , nadstandardní péči a regulační poplatky , tvoří nyní více než 16 % peněz spotřebovaných v českém zdravotnictví . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s10
V roce 2007 , kdy pacienti ještě neplatili regulační poplatky , tvořily soukromé výdaje obyvatel za zdraví něco málo přes 14 % . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s11
To znamená , že zavedením poplatků stoupla tato výše o 2 % spoluúčasti . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s12
Neustále také stoupají doplatky pacientů za léky na recept . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s13
Spoluúčast pacientů se tak u mnohých skupin obyvatelstva , především u seniorů , zdravotně postižených a chronicky nemocných ocitla na hranici únosnosti . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s14
Situace se navíc s narůstajícími důsledky hospodářské a finanční krize pro občany České republiky zhoršuje . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s15
Spolu s poplatky byl sice zaveden takzvaný sociální limit , ten ale ve své původní pětitisícové podobě svůj úkol nesplnil . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s16
Teprve po snížení části pojištěnců ochránil tento roční strop více lidí . ps2013-006-04-006-002.u4.p8.s17
A to se do tohoto limitu nepočítají poplatky za den v nemocnici a za pohotovost ani za léky . ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s1
Nicméně tato fakta nesvědčí o nutnosti zachovat regulační poplatky , ale pouze o neúplně dobře nastaveném systému financování zdravotnictví . ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s2
Znovu připomínám , že regulační funkce poplatků je zvlášť pochybná u chronicky nemocných , zdravotně postižených , u lidí s úrazy , u dobrovolných dárců krve a kostní dřeně a také u hospitalizovaných , kteří ve zdravotnickém zařízení zemřou , a celkově situaci , kdy o četnosti návštěv u lékaře a o předepsaných lécích nerozhoduje pacient , ale lékař sám . ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s3
Ani jedna informace o úsporách nebyla doposud vlastně podložena žádnou seriózní analýzou . ps2013-006-04-006-002.u4.p9.s4
Není také vůbec jasné , nakolik lidé , kteří péči potřebovali , k lékaři nešli či nebrali předepsané nutné léky a nakolik tak ohrozili svoje zdraví , nebo dokonce život . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s1
Pokud se ale chceme bavit o nutnosti dodat finanční prostředky do systému zdravotnictví , a o tom se mluví hodně v souvislosti s tím , že se nyní neplatí poplatky za hospitalizaci , jsou určitě jiné cesty , které nebudou představovat zásah do již tak hubených peněženek občanů . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s2
Zvlášť v situaci , kdy podle kvalifikovaných odhadů každoročně unikají ze zdravotnictví finanční prostředky ve výši více než 20 mld . korun . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s3
Poplatky regulují jen poptávku , nikoliv nabídku zdravotních služeb . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s4
Pokud existuje vazba mezi poplatkem a zdravotnickým zařízením , které je vybralo , a zákon to explicitně doposud nařizuje , vzniká poptávka těch , kteří je vybírají , aby jejich pacienti platili tyto platby co nejvyšší . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s5
To je ekonomický zákon . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s6
Tato poptávka je tím silnější , čím více jsou ohroženy jiné zdroje příjmů , a to se právě za minulých pravicových vlád ve zdravotnictví stalo . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s7
Vládní koalice nastavila vražedný mix restriktivní úhradové vyhlášky , navyšování DPH , inflace a negativních důsledků svých vlastních katastrofálních takzvaných reforem . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s8
Pro příklad pouze jeden . ps2013-006-04-006-002.u4.p10.s9
Významný vliv na zvýšení nákladů v celém sektoru zdravotnictví má zvyšování sazeb DPH , zejména razantní nárůst snížené sazby na 15 % v roce 2013 a přeřazení některých zdravotních prostředků ze snížené do základní sazby DPH .